Preamp till kontra?

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Preamp till kontra?

Inlägg av Aslan »

Hej!
Jag har en bra kontra med en Fishman Full Circle mikrofon som jag verkligen gillar.
Det har dykt upp några gigs där jag behöver dubbla elbas och kontra. Så jag är ute efter en bra preamp till min kontra som jag tänkte köra i aux in på min topp så jag får två separata EQs. Nån som har nåt tips eller t o m nåt till salu?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av hitman »

Jag kör med EBS Microbass II. Den har en högohmig ingång till piezomicken och har parametrisk EQ om man behöver jaga rundgång. Två kanaler så man kan växla mellan el- och kontrabas.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av Roger Hedin »

Kolla in den här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=87682" onclick="window.open(this.href);return false;
Funkar - vad är det de brukar säga? - guldfisk... :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av Aslan »

Tack för tipsen!
Det jag funderar på bara en preamp till kontran för att köra i aux in i min Mesa D800. T ex en Fishman Platinum Pro EQ. Så att EQn blir separat från elbaskanalen. Eller finns det nåt bättre/smidigare alternativ?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av Basmagnus »

Tycker empress eq är kalas! Dock ingen preamp. Jag söker också en bra lösning och har kommit fram till att effektreturen (alt aux) är en smart grej.
Problemet för min del är att jag har både mik och kontaktmik på kontran, så det behövs en tvåkanalig.
Felix Grace preamp verkar toppen men är asdyr.
Fick tips om Bose T1 också.
Användarvisningsbild
Fender
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: tis 13 jul 2010, 22:50
Ort: GBG

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av Fender »

Låter som du behöver Warwick LWA1000 8)

Två helt skilda kanaler i en amp som du kan switcha eller köra parallellt. Elbas i ena kontra i andra.
Jag kör parallellt, effekterna i en kanal så jag har alltid en ren bas signal i ena kanalen och den andra använder jag som en effekt blend med full kontroll på EQ och kopressor helt skiljda åt. Så dist exempelvis, käkar ingen bas. Jag har också testat med separat kanal för bas mickarna ala B Sheehan på en Jazzbas, dock mono ut till samma lådor i LWA. LWA är inte stereo ut. Visste inte att en Jazzbas kunde låta så :shock: väldigt kul. Suveränt för kontra med två mickar då du kan kontrollera dessa separat. Bästa stärkaren på marknaden om du vill labba med signal kedjor, grym top för övrigt.
Det är möjligt att du behöver en preamp till kontran ändå, men jag klarar mig utan med en Underwood mic på min.


Hyffsat bra demo...

https://www.youtube.com/watch?v=px8pEVd11_" onclick="window.open(this.href);return false;

Testa!
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.

https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av Aslan »

Jag har testat en hel del fram och tillbaka, och har tänkt precis tvärtom!!:)
Det blev så att jag tycker att kontran låter kalas i min input på toppen så jag kör elbasen via en VTDI in i aux in. Och det funkar bra det med:)
Men tack för alla tips:) Jag kommer säkert ta det några varv till:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av mrbaloo »

Bra att det löst sig enkelt. Annars har det dykt upp en del hi-end-alternativ på preamps i en tråd på TalkBass: https://www.talkbass.com/threads/best-t ... g.1325412/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ed Friedland ville ha hjälp att hitta den bästa preampen om man vill dubblera på el- och kontrabas.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av Roger Hedin »

Aslan skrev:Tack för tipsen!
Det jag funderar på bara en preamp till kontran för att köra i aux in i min Mesa D800. T ex en Fishman Platinum Pro EQ. Så att EQn blir separat från elbaskanalen. Eller finns det nåt bättre/smidigare alternativ?
Jag har ju en Platinum Pro EQ... :)
Den används inte alltför mycket...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av Aslan »

Roger Hedin skrev:
Aslan skrev:Tack för tipsen!
Det jag funderar på bara en preamp till kontran för att köra i aux in i min Mesa D800. T ex en Fishman Platinum Pro EQ. Så att EQn blir separat från elbaskanalen. Eller finns det nåt bättre/smidigare alternativ?
Jag har ju en Platinum Pro EQ... :)
Den används inte alltför mycket...
För att den inte alls är bra, eller för att du har hittat ännu bättre?:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av Roger Hedin »

Aslan skrev:
Roger Hedin skrev:
Aslan skrev:Tack för tipsen!
Det jag funderar på bara en preamp till kontran för att köra i aux in i min Mesa D800. T ex en Fishman Platinum Pro EQ. Så att EQn blir separat från elbaskanalen. Eller finns det nåt bättre/smidigare alternativ?
Jag har ju en Platinum Pro EQ... :)
Den används inte alltför mycket...
För att den inte alls är bra, eller för att du har hittat ännu bättre?:)
För att den inte kommer speciellt mycket till användning helt enkelt. Den är bra, en av de få som har både fas-switch och notch-filter. Dessutom inbyggd stämmare och - nåja - kompressor. Nä, när jag bytte pickup/mick på min kontra behövde jag inte skruva lika mycket som jag behövde innan. Det låter bra direkt in i min lille Quilter.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Preamp till kontra?

Inlägg av Jan Hellman »

http://basslab.de/stepabout-elektronics/" onclick="window.open(this.href);return false;

Till Stick egentligen men funkar lika bra till bas. Smart pryl. Stämuttag etc....
Skriv svar