Är Detta du, Grafen?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Bred var ordet sa Bull.
Jag hoppar gärna mellan Hip-hop, country, dödsmetall, soul, jazz, singer-songwriter och så vidare. Det finns bra musik i alla genrer. Brukar säga att jag gillar artister som går "all in" för sin musik, men det är svårt att riktigt sätta fingret på vad jag menar med det egentligen.

Jag lyssnar hellre på tystnaden (eller en bok) än på musik som jag tycker är dålig. De tre artisterna som jag nämnde ovan har jag svårt för.
Tycke och smak går inte alltid att motivera!

:playing:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

figgebass skrev:("When I waz a little boy in djörmany" (ngn som vet var det citatet kommer ifrån?)eller varför inte "It looked to me like it was titty-skin, I said YOU SON OF A BITCH cos I was mad at him") till -80tal (varför inte den vackra "Those soft little things on the floor that you step on, they can all be DAAANGEROUUUUS")
1. Kan jag inte riktigt placera.....från "Sheik Yerbouti"?
2. Titties and beer
3. The dangerous Kitchen
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Bean skrev:
figgebass skrev:("When I waz a little boy in djörmany" (ngn som vet var det citatet kommer ifrån?)eller varför inte "It looked to me like it was titty-skin, I said YOU SON OF A BITCH cos I was mad at him") till -80tal (varför inte den vackra "Those soft little things on the floor that you step on, they can all be DAAANGEROUUUUS")
1. Kan jag inte riktigt placera.....från "Sheik Yerbouti"?
2. Titties and beer
3. The dangerous Kitchen
Den första var svår, uh?;-)
Den är från Weasels ripped my flesh med Mothers of invention...har för mej att det var 1970 el 69....helt vanlig skiva..............................................
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Ah, ok ja det var ett tag sedan jag lyssnade på den. :)

Den här då:

"The way I see it Barry, this could be a dynamite show!"

eller den här:

"In the darkened room, where the chairs dismayed
And the horrible curtains muffled the rain
She could hardly believe her eyes"

;)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Liten skrev: Jag finner stort nöje i att slappa i soffan med en rökig malt i näven lyssnandes på Nora Jones..
Slappa med en malt i näven? Öppna strängar eller maltslide?
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

figgebass skrev:
"...Jag är dock ledsen att behöva berätta att du hyser allt för stort förtroende för min tolerans och dessvärre har jag smilband som är tyngre att dra på än att det funkar med att saxofonisten bakar in Hemglassignalen i sitt solo varpå basisten svarar med samma mynt i en annan tonart och trummisen svarar upp med samma rytm i ett pukfill...;-)..."
EDIT: :oops:
Senast redigerad av Billy den mån 16 jun 2008, 12:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Billy skrev:
figgebass skrev:
"...Jag är dock ledsen att behöva berätta att du hyser allt för stort förtroende för min tolerans och dessvärre har jag smilband som är tyngre att dra på än att det funkar med att saxofonisten bakar in Hemglassignalen i sitt solo varpå basisten svarar med samma mynt i en annan tonart och trummisen svarar upp med samma rytm i ett pukfill...;-)..."

Lite kuriosa :
Jag har Jocke Dominique som ensambellärare (och det var hans mor som skrev Hemglasssignalen) och han har berättat att den inte ska låta så som dom flesta sjunger den (eller "känner" den), eftersom att melodin inte börjar på en upptakt utan på ettan. :lol:
Ska den inte gå 3/4 dessutom?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Klonk
Senast redigerad av GandhiMK2 den mån 16 jun 2008, 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Danne skrev:Haha. Ja bland (gissningsvis i detta fall amerikanska) Heavy Metal-fans har man ju sett en stor inskränkthet där man pratar om vad som är "true" eller inte mest hela tiden. Och där är de där två fraserna det enda vokabulär de har. Var du inte tillräckligt "true" då du började spela med Meshuggah månne?
Just termen "true" är väl ganska begränsad till black metal-genren vad jag har märkt. En vanlig dissning på blabbermouth är väl att så fort ett nytt släpp inte är hårt nog enligt skribentens kriterier så har bandet sålt sig och börjat spela "mallcore".
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

figgebass skrev:Är det bra på kulturama? Går du på gymnasiet? Jag ska fö dit med min dotter idag som går på mini-musikal...;-)
Tänkte just fråga detsamma. Gick där i första kullen gymnasieelever och stortrivdes! Vet inte riktigt hur det gick sen. Fick känslan av att lärarna fick lite storhetsvansinne och trodde att bara superinstrumentalister skulle söka året efter och därför gav folk rätt låga poäng på intagningsprovet.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Pyssling skrev:
figgebass skrev:Är det bra på kulturama? Går du på gymnasiet? Jag ska fö dit med min dotter idag som går på mini-musikal...;-)
Tänkte just fråga detsamma. Gick där i första kullen gymnasieelever och stortrivdes! Vet inte riktigt hur det gick sen. Fick känslan av att lärarna fick lite storhetsvansinne och trodde att bara superinstrumentalister skulle söka året efter och därför gav folk rätt låga poäng på intagningsprovet.
Jag började på Artist/Musiker-linjen i trean och kommer därför att gå nästa år också för att avsluta vissa oavslutade kurser och även ev. ha ensambel med eftergymnasiala.:twisted: Jag är skitnöjd med Kulturama, skitbra lärare, några av dom pedagogiska genier rent ut sagt! Dom flesta lärarna i musikämnen har jobbat eller jobbar på ackis. Lite småtaskiga lokaler här och var, men dom flesta lärarna är outstanding så det jämnar ut sig liksom.

Snacket jag hör om dom andra gymnasiumen i stockholm är typ

Södra latin (Överambitiöst, bara jazz och klassiskt)
Rytmus (Överambitiöst, nästan bara jazz och klassiskt)
Kulturama (Lagom, bra, grymma lärare, lite oorganiserat, sunkiga lokaler)
Fryshuset (Dåliga lärare, väldigt oorganiserat, dålig stämmning)
Stockholms estetiska (Svårt att komma in, mycket teori på intagningen)


Ja jävlar va det drog iväg haha, hoppas ni fick en överblick! :wink:
Senast redigerad av Billy den mån 16 jun 2008, 14:23, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Du, grafen! Kom på en ny "är det här du?" var det du som spelade kontrabas med Jonas Knutssons band? :oops:
grejor
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Billy skrev:
basmartin skrev:
Billy skrev:
figgebass skrev:
"...Jag är dock ledsen att behöva berätta att du hyser allt för stort förtroende för min tolerans och dessvärre har jag smilband som är tyngre att dra på än att det funkar med att saxofonisten bakar in Hemglassignalen i sitt solo varpå basisten svarar med samma mynt i en annan tonart och trummisen svarar upp med samma rytm i ett pukfill...;-)..."

Lite kuriosa :
Jag har Jocke Dominique som ensambellärare (och det var hans mor som skrev Hemglasssignalen) och han har berättat att den inte ska låta så som dom flesta sjunger den (eller "känner" den), eftersom att melodin inte börjar på en upptakt utan på ettan. :lol:
Ska den inte gå 3/4 dessutom?
Hehe, det vet jag inget om! Måste genast testa lite i sibbe! :D
figgebass skrev:Alltså...Hälsa Jocke från Figge att hur han än vänder och vrider på det så kommer den andra halvan av melodin att bli helt konstig så länge man inte låter första tonen vara en upptakt. ;-) Grupperingen av dom sista tre 2-tons paren kommer alltid att bli konstiga om man inte kör med upptakt. Visst , han som skrev kanske var en tossig typ men jag tror knappast att han kände sej som Zappa när hemglass ringde och sa "kan du skriva en 5 sekunders trudelutt som ska förpesta villakvarterskvällar? ;-)

Om man nu ska dilla om var ettan ligger så tycker jag att ett intressant exempel är Mozarts 40e symfoni. Ni har alla hört den även om ni nte vet rakt av vilken det är ....där sitter ettan på ett helt annat ställe än dom flesta tror....

Är det bra på kulturama? Går du på gymnasiet? Jag ska fö dit med min dotter idag som går på mini-musikal...;-)
Pyssling skrev:
figgebass skrev:Är det bra på kulturama? Går du på gymnasiet? Jag ska fö dit med min dotter idag som går på mini-musikal...;-)
Tänkte just fråga detsamma. Gick där i första kullen gymnasieelever och stortrivdes! Vet inte riktigt hur det gick sen. Fick känslan av att lärarna fick lite storhetsvansinne och trodde att bara superinstrumentalister skulle söka året efter och därför gav folk rätt låga poäng på intagningsprovet.
Jag började på Artist/Musiker-linjen i trean och kommer därför att gå nästa år också för att avsluta vissa oavslutade kurser och även ha ensambel med eftergymnasiala.:twisted: Jag är skitnöjd med Kulturama, skitbra lärare, några av dom pedagogiska genier rent ut sagt! Dom flesta lärarna i musikämnen har jobbat eller jobbar på ackis. Lite småtaskiga lokaler här och var, men dom flesta lärarna är outstanding så det jämnar ut sig liksom.

Snacket jag hör om dom andra gymnasiumen i stockholm är typ

Södra latin (Överambitiöst, bara jazz och klassiskt)
Rytmus (Överambitiöst, nästan bara jazz och klassiskt)
Kulturama (Lagom, bra, grymma lärare, lite oorganiserat, sunkiga lokaler)
Fryshuset (Dåliga lärare, väldigt oorganiserat, dålig stämmning)
Stockholms estetiska (Svårt att komma in, mycket teori på intagningen)


Ja jävlar va det drog iväg haha, hoppas ni fick en överblick! :wink:
Tre år på gymnasiet, men kan inte stava till ensemble. För h..vte ..

:wink:

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Kunde det där första klippet kallas speedad experimentell jazz? för jag kände igen vibbarna från bandet jag spelar i, ett tekniskt dödsmetalband och en gång sa en ljudtekniker att vi "liknar hans kompisar som spelar speedad experimentell jazz".

Men jag kan inte svära på något av det där sista, vi var en aning fulla och frågade till oss ett gig på sthlms filmskola efter sista bandet på någon udda demokväll. aja ljudteknikern gillade oss och gav oss vad jag vill tro är en komplimang :)


Någon annan som sett på dödsmetal som udda jazz fast med dist? Räkna bort den mesta av chugga-chugga dödsmetallen såklart.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

jbass skrev:
Tre år på gymnasiet, men kan inte stava till ensemble. För h..vte ..

:wink:
Hahaaa, jo, det där har ju diskuterats förrut, har aldrig varit säker på hur det stavas egentligen, men ensamble är säkert den korrekta stavningen.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

nej ensEmble är den rätta stavningen...BASTA! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Jahaa, var de e:et som var fel också! :D Ensemble då! :wink:
Jocke Dominique
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:44

Inlägg av Jocke Dominique »

Billy skrev:
Lite kuriosa :
Jag har Jocke Dominique som ensambellärare (och det var hans mor som skrev Hemglasssignalen) och han har berättat att den inte ska låta så som dom flesta sjunger den (eller "känner" den), eftersom att melodin inte börjar på en upptakt utan på ettan. :lol:
MEN VAD I!!! Det här var nog det dummaste jag har hört på riktigt riktigt länge. Jag har ALDRIG sagt något sådant :evil: Anledningen är mycket enkel: jag VET att min mor inte har skrivit hemglass-signaturen och ÄNNU MINDRE sagt att den inte börjar på en upptakt.

Figge, du känner ju mig, känns lite märkligt att du trodde att jag hade sagt något sånt. Du borde förstått att killen har missuppfattat en del grejer...


/J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Schysst med lite förstahandsinfo för en gångs skull! :D
Välkommen för övrigt!
Plita gärna ner en rad under medlemspresentationer!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Klonk
Senast redigerad av GandhiMK2 den mån 16 jun 2008, 16:19, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

figgebass skrev:
Jocke Dominique skrev:
Billy skrev:
Lite kuriosa :
Jag har Jocke Dominique som ensambellärare (och det var hans mor som skrev Hemglasssignalen) och han har berättat att den inte ska låta så som dom flesta sjunger den (eller "känner" den), eftersom att melodin inte börjar på en upptakt utan på ettan. :lol:
MEN VAD I!!! Det här var nog det dummaste jag har hört på riktigt riktigt länge. Jag har ALDRIG sagt något sådant :evil: Anledningen är mycket enkel: jag VET att min mor inte har skrivit hemglass-signaturen och ÄNNU MINDRE sagt att den inte börjar på en upptakt.

Figge, du känner ju mig, känns lite märkligt att du trodde att jag hade sagt något sånt. Du borde förstått att killen har missuppfattat en del grejer...


/J
Haha!! Jag tyckte att det lät märkligt! Efteråt , när jag tänkte på det så snöade jag på om det var en del av något längre stycke musik som skulle ha förklarat VARFÖR det i så fall började på en upptakt....att det ursprungligen satt i ngn annan kontext.
Sen läser jag ju tydligen inte så noga heller för jag missade helt att det var din mamma som skrivit det! ;-)

EDIT:Nu luckades jag läsa snett igen...det var ju INTE din mamma som skrivit den....tydligen....Optikern nästa...

Pinsamt, pinsamt och återigen PINSAMT samt väldigt dumt av mig att skriva saker som jag "hört", utan att skriva att det just var en sak som jag endast "hört". Jag har nu pratat med min kära lärare Jocke och det var ju inte en enda sanning i det jag skrev, varken att hans mor skrev det eller om detdär om upptakten. Jag vill be tusen gånger om ursäkt till alla som är berörda och vill be er som citerat mitt inlägg att radera det.

:oops:
Gäst

Inlägg av Gäst »

En annan låt som Jockes mamma inte har skrivit är den här:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NrHZ5jumibA[/youtube]
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GrafZeppelin skrev:En annan låt som Jockes mamma inte har skrivit är den här:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NrHZ5jumibA[/youtube]
Är det Figges mamma som har gjort den?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, det är faktiskt min mamma.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

GrafZeppelin skrev:Nej, det är faktiskt min mamma.
Duktig morsa du har!
Är inte detta ambulansvariationer ur svit för 16 strängar och trumma? :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar