Akustisk bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
JohanMork
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 27 maj 2009, 21:25

Akustisk bas

Inlägg av JohanMork »

Hej folk!

Jag har länge ägt ett akustiskt basinstrument som lät mycket opluggat. Det var en fyrstängad bas på en droppformad (bouzuki-) kropp. Namnet blev såklart "Bazookan". Tyvärr blev skönheten stulen för ett par år sedan och all sedan dess har jag försökt leta ett instrument som kan matcha i volym.

Det är ju ett känt fenomen att den akustiska basisten (undantaget kontrabasisten) har väldigt svårt att hävda sig volymmässigt gentemot en cajon eller kanske en hårt strummande stålsträngad gitarr. Bazookan gjorde nästa det, men nu är den ju som bekant stulen.

Min fråga till er kära forum är då: Eftersom jag behöver en ny akustisk bas med fin ton och så mycket opluggad volym som möjligt - Vad köpa?

Jag märkte, fingerbasist som jag är, att plektrumspel verkligen jag ytterligare volym till spelet om än mycket känsla gick förlorad.

Ska man satsa på en klasissk kontrabasgitarr? Eller vet ni någon model av akustisk bas som håller måttet? Kanske någon har nåt bra ex och sälja t.o.m.?

Johan
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Den akustiska med mest projektion jag hört var en Martin, den kostade runt 40 k men lät kanon.
Annars tycker jag tacomabasarna har bra projektion, och är tom spelbara till skillnad från många akustiska basar.
Annat att kolla på är Abe Wechter, fantastiska instrument. Och så den där finnen som Hellboy snackade om.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Ett annat alternativ kan vara en Esteve (kan köpas/beställas på Gottfrid Johanssons Musikinstrumenthandel på Hötorget i Stockholm). Jag har provat den fyrsträngade basgitarren med nylonsträngar och blev väldigt överraskad av hur bra den kändes. Jag vet dock inte om det finns någon modell med inbyggd mikrofon.

Annars är jag jättenöjd med min Ibanez EWB20WNE-NT (http://basgitarr.wordpress.com/2007/12/ ... b20wne-nt/).

Lycka till med sökandet efter en akustisk bas.

mvh
MrBaloo
Senast redigerad av mrbaloo den lör 17 okt 2009, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ale skrev:Annars tycker jag tacomabasarna har bra projektion, och är tom spelbara till skillnad från många akustiska basar. Och så den där finnen som Hellboy snackade om.
Jag har en Tacoma Thunderchief också och den låter mer än min Loef bas (Olav Lööf, Finland). Bra botten. Men Tacoma basen är inte lika ädel i tonen. Jag köpte Tacoma´n efter att ha letat länge och väl efter just en bas som kan mäta sig i alla fall hyffsat vad det gäller ljudstyrka med en akustisk gitarr och som inte kostade på tok för mycket. Jag testade det mesta och den bas som funkade bäst var en Guild B-50 (tror jag att den hette) fast den kostade närmare 40.000:- så det var inte aktuellt då. Jag ska sälja Tacoma´n nu när jag skaffat Loef basen då jag inte längre har kravet att den ska låta lika mycket volymmässigt. Bra bas för en vettig peng och den är levande i tonen och inte alls att jämföra med billigare akustiska basar med laminat i locket. Loef basen är bättre men mycket dyrare och den låter inte lika mycket men Tacoma´n är ärligt inte så himla långt ifrån. Jag kan rekommendera en Thunderchief. Mycket instrument för pengarna.

//J
Tom Thump
Medlem+
Inlägg: 593
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:43
Ort: Scania

Inlägg av Tom Thump »

mrbaloo skrev:Hej

Ett annat alternativ kan vara en Esteve... Jag har provat den fyrsträngade basgitarren med nylonsträngar och blev väldigt överraskad av hur bra den kändes. Jag vet dock inte om det finns någon modell med inbyggd mikrofon.
Det gör det inte, va jag vet. Esteve är byggd som fullakustiska spanska guitarer, men det är rätt enkelt att sätta exempelvis en Fishman eller B-Band i dem.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Hellboy skrev:
Ale skrev:Annars tycker jag tacomabasarna har bra projektion, och är tom spelbara till skillnad från många akustiska basar. Och så den där finnen som Hellboy snackade om.
Jag har en Tacoma Thunderchief också och den låter mer än min Loef bas (Olav Lööf, Finland). Bra botten. Men Tacoma basen är inte lika ädel i tonen. Jag köpte Tacoma´n efter att ha letat länge och väl efter just en bas som kan mäta sig i alla fall hyffsat vad det gäller ljudstyrka med en akustisk gitarr och som inte kostade på tok för mycket. Jag testade det mesta och den bas som funkade bäst var en Guild B-50 (tror jag att den hette) fast den kostade närmare 40.000:- så det var inte aktuellt då. Jag ska sälja Tacoma´n nu när jag skaffat Loef basen då jag inte längre har kravet att den ska låta lika mycket volymmässigt. Bra bas för en vettig peng och den är levande i tonen och inte alls att jämföra med billigare akustiska basar med laminat i locket. Loef basen är bättre men mycket dyrare och den låter inte lika mycket men Tacoma´n är ärligt inte så himla långt ifrån. Jag kan rekommendera en Thunderchief. Mycket instrument för pengarna.

//J
Är det en sån här modell du har? http://www.blocket.se/stockholm/Godin__ ... m?ca=8&w=3
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

JohanMork
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 27 maj 2009, 21:25

Inlägg av JohanMork »

daionsavage skrev:Var hittade du bas-bouzoukin? Var den specialbyggd åt dig eller kan det finnas flera ex?
Nej den fanns bara i ett ex. Ser ni den dyka upp så kan ni ju messa mig :) Not bloody likley, men men ...

daionsavage skrev: Själv spelar jag irländsk bouzouki emellanåt och det är ett högljutt instrument!
Absolut, men inte vad jag letar efter :)

Tack för tipset, ska kolla in!

// Johan
JohanMork
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 27 maj 2009, 21:25

Inlägg av JohanMork »

Ale skrev:Den akustiska med mest projektion jag hört var en Martin, den kostade runt 40 k men lät kanon.
Annars tycker jag tacomabasarna har bra projektion, och är tom spelbara till skillnad från många akustiska basar.
Annat att kolla på är Abe Wechter, fantastiska instrument. Och så den där finnen som Hellboy snackade om.
Hmm. Många bra alternativ här. Hade 40 papp så hade jag ringt till Michael Sandén och fått ett specialbygge. Men jag vill ha lite mer av en bruksbas, ingen dyrgrip som blir liggande. Tacoman är ok, fanns på Jam om jag inte minns fel. Okej, men jag vill ha bra!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

newheartshadow skrev:
Hellboy skrev:
Ale skrev:Annars tycker jag tacomabasarna har bra projektion, och är tom spelbara till skillnad från många akustiska basar. Och så den där finnen som Hellboy snackade om.
Jag har en Tacoma Thunderchief också och den låter mer än min Loef bas (Olav Lööf, Finland). Bra botten. Men Tacoma basen är inte lika ädel i tonen. Jag köpte Tacoma´n efter att ha letat länge och väl efter just en bas som kan mäta sig i alla fall hyffsat vad det gäller ljudstyrka med en akustisk gitarr och som inte kostade på tok för mycket. Jag testade det mesta och den bas som funkade bäst var en Guild B-50 (tror jag att den hette) fast den kostade närmare 40.000:- så det var inte aktuellt då. Jag ska sälja Tacoma´n nu när jag skaffat Loef basen då jag inte längre har kravet att den ska låta lika mycket volymmässigt. Bra bas för en vettig peng och den är levande i tonen och inte alls att jämföra med billigare akustiska basar med laminat i locket. Loef basen är bättre men mycket dyrare och den låter inte lika mycket men Tacoma´n är ärligt inte så himla långt ifrån. Jag kan rekommendera en Thunderchief. Mycket instrument för pengarna.

//J
Är det en sån här modell du har? http://www.blocket.se/stockholm/Godin__ ... m?ca=8&w=3
Nästan. Det sitter en B-Band mick i min. Dom låter bättre. Var lite noga med just detta. Men annars är den nog samma tror jag.

MVH//J
Skriv svar