Credits, ett känsligt ämne...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Gäst

Credits, ett känsligt ämne...

Inlägg av Gäst »

Var tycker ni gränsen går för när man kan lista en artist till sina meriter?

Själv slås jag ideligen av att vissa okända musiker har sådana creditlistor att man bara baxnar. Arenaartist efter arenaartist men man finner aldrig deras namn på några plattor eller ser dem live. Och när man skrapar lite på ytan visar det sig att det rör sig om "nåt jam på en hotellbar -87" eller "tamburinpålägg på en remix som aldrig kom med på platta"... En del tycker det är pinsamt, andra inte.

Själv brottas jag med den här avvägningen varje gång jag ska skriva CV och det blir olika hela tiden (förutom Thore Skogman som jag alltid nämner trots att jag bara spelat med honom EN gång!).
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har inga direkta meriter själv, men om så vore fallet skulle gränsen för mig gå vid när man specifikt blivit anlitad till ett gig. Således inte om ex. Thore Skogman kommer upp på scen och jammar av PopiTopp med oss, eller att jag hänger i en studio en dag och någon frågar om man kan hänga med in i studion bredvid och skråla refräng på ett par låtar.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Danne skrev:Har inga direkta meriter själv, men om så vore fallet skulle gränsen för mig gå vid när man specifikt blivit anlitad till ett gig. Således inte om ex. Thore Skogman kommer upp på scen och jammar av PopiTopp med oss, eller att jag hänger i en studio en dag och någon frågar om man kan hänga med in i studion bredvid och skråla refräng på ett par låtar.
Håller med!

/EA
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag håller med ovanstående..

galet pinsamt med "nästan-credits" tycker jag.
gäst

Inlägg av gäst »

Jag gick på Musicians Institute i Hollywood för ca 10 år sedan och slogs innan jag åkte dit av vilka fantastiska meriter alla lärare hade listat i skolans reklamkatalog. Väl på plats så blev det pinsamt uppenbart att större delen av deras credits var skitsnack. T ex så gjorde Metallicas ena gitarrist Kirk Hammet en clinic på skolan där han spelade en Hendrix-låt och ett par Metallica-låtar och kompades då av några av skolans lärare. Senare såg jag att vissa av de medverkande hade "Recorded or toured with Kirk Hammet" i sina cv. Någon hade t om skrivit Metallica i stället för Kirk. En svensk motsvarighet är väl när diverse coverband anlitar artister som gästartister, dvs att artisten kör några av sina låtar tillsammans med coverbandet, givetvis mot bra betalning och alla bandmedlemmar senare listar artisten som en av sina meriter. Jag skulle INTE nämna sådana jobb om jag skulle skriva en meritlista. Otroligt pinsamt att namedroppa artister som inte ens vet vem jag är. Vissa av de sångare jag kompat vid gästartistgig har jag knappt hälsat på och hälften av dom skulle säkert inte känna igen mig om vi skulle ses idag.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Johannes skrev:JOtroligt pinsamt att namedroppa artister som inte ens vet vem jag är. Vissa av de sångare jag kompat vid gästartistgig har jag knappt hälsat på och hälften av dom skulle säkert inte känna igen mig om vi skulle ses idag.
Det tycker jag är en väldigt bra gräns för när det är "okej" att ta med nån i sina credits.

Samtidigt vore det ju roligt med en liten showoff vilka "nästan-credits" folket på pratabas har....och hur många som är "bas-svågrar" :)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag tar med de fasta band jag varit med i. dessutom studio- och/eller livejobb som gett mig betalt (bosson, rare, britney spears etc) oavsett om det släpps på platta eller inte. jag tar också och nämer de jag samarbetat med på ett sådant sätt så man blivit mer polare än "jo du vet, vi träffades en gång då du vet..." (freak kitchen, pain of salvation, mats/morgan etc).

att få lira med er i meshuggah för en kort minut har ändå betydelse för min del, och eftersom det var så kul så nämns detta också, även om det eg inte kanske klassas som en "jobbmerit"...
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev: Samtidigt vore det ju roligt med en liten showoff vilka "nästan-credits" folket på pratabas har....och hur många som är "bas-svågrar" :)
Dags för en ny tråd kanske? Nästan Credits! Vem lägger upp den?
gäst

Inlägg av gäst »

Jag skulle inte nämnt en stackars pojkbands-slap som hamnat på en platta när jag aldrig ens träffat artisten. Vid studiojobb tycker jag nog att det räknas först när man står namngiven på skivan och vid live-jobb skall gästartistgig inte nämnas, då är det ju du i bandet som anlitar artisten, inte tvärtom.
Insåg just att min egen credit-lista blir extremt kort om jag skall följa dessa regler, haha.
Intressant tråd, det här...
gäst

Inlägg av gäst »

Eller namngiven kanske är att ta i, ibland står det ju inget om vem som spelar instrumenten men jag tycker allt att om man skall namedroppa en skivinspelning så skall man i alla fall finnas med på den färdiga plattan.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Hur klassas följande scenario i sammanhanget?
Jag vikariade för en basist, som jag aldrig träffat, i ett coverband, som gjorde en spelning tillsammans med Mats Ronander. Får jag ta upp honom i mitt CV, eftersom jag också var tillfälligt anställd av bandet för samma gig? ;-)
gäst

Inlägg av gäst »

Crypto skrev:Hur klassas följande scenario i sammanhanget?
Jag vikariade för en basist, som jag aldrig träffat, i ett coverband, som gjorde en spelning tillsammans med Mats Ronander. Får jag ta upp honom i mitt CV, eftersom jag också var tillfälligt anställd av bandet för samma gig? ;-)
Faller under kategorin gästartistgig. Big no, no. Ronander kommer att förneka allt.
gäst

Inlägg av gäst »

Kan tänka mig att det rensas friskt i "Medlemspresentationer" just nu. Ingen vill ju vara en fake-credit-kille. Själv tog jag bort något i stil med "Har spelat med massor av artister som jag inte tänker lista här".
DEATH TO FALSE CREDITS!

(Kan man ha två bindestreck i samma ord?)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag tänker inte ta bort nåt. de jag har spelat med har jag ju spelat med, inget konstigt med det. de hör ju till meriterna vare sig man vill det eller inte. sen är det upp till mig vilka jag vill avslöja.

måste man "bevisa" sin cred genom ett namn på en platta?
måste man känna artisten som man kompat?

för min egen del så är ett jobb ett jobb och det är skitsamma om folk vet vem jag är eller inte.

så beror det väl lite på hur man formulerar sig. man kan dela in sin cv i delar, typ: kompat, turnerat med, studiojobb med, vickat med etc...

så länge man inte överdriver och säger att man nuppat med drottning silvia när man endast blivit biten av en madagaskariansk djungel-räv-apa som kungafamiljens kusin hade som husdjur för 3 år sen, så tycker jag att man ska visa vilka man lirat/jobbat med. är det inte en liten tjusning som musiker att kunna visa sig aktiv för andra + att vara stolt över det själv? även en fjantig merit ger rutin.


ps. funka svinbra med två bindestreck :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag ser det lite som att söka jobb, man skriver upp ALLT skit man har gjort, oavsett om det gäller två dagar eller två år. För mig som tog studenten i våras så är allt man gjort av värde, och jag listar det, skriver om det och skryter friskt om det på jobbintervjuer, även fast jag kanske inte gjorde ett skit alternativt bara sysslade med det i två dagar...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jo, men det är ju samma sak där, man riskerar ju alltid att bli "avslöjad". Om jag läser att någon spelat med ex. en stor svensk artist, anlitar denne som basist i mitt projekt och sedan råkar känna denne svenske artist och på nåt glatt galej kastar ur mig; "jo, jag lirar ju med en gammal basist åt dig, Kalle Kalleson" och möts av total oförståelse skulle då jag som bandledare bli lite.....sur.

Å andra sidan kanske man berättar hur det ligger till när man ses och sådär, men då är ju frågan varför man skrev det till att börja med?

För är det bara att dra uppmärksamhet till sig är det ju bara att ösa på; "jag har spelat med Dave Weckl" när man egentligen bara spelat sig igenom hans play-along material :)



Ni märker ju att såklart raljerar och tar i, men vadå - jag VAR ju faktiskt gitarrist en gång i tiden....

:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:Jo, men det är ju samma sak där, man riskerar ju alltid att bli "avslöjad". Om jag läser att någon spelat med ex. en stor svensk artist, anlitar denne som basist i mitt projekt och sedan råkar känna denne svenske artist och på nåt glatt galej kastar ur mig; "jo, jag lirar ju med en gammal basist åt dig, Kalle Kalleson" och möts av total oförståelse skulle då jag som bandledare bli lite.....sur.
Givetvis får man använda alla möjliga meriter om man vill men det som mikkejohansson beskriver ovan är ju just det som man INTE vill skall hända. Därför väljer i alla fall jag att vara försiktig med vilka gig/inspelningar jag uppger.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Använder man CV för att få speljobb? Jag har aldrig gjort de. Vad e de för typ av speljobb i sånna fall? Intressant tråd.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

basnalle skrev:Använder man CV för att få speljobb? Jag har aldrig gjort de. Vad e de för typ av speljobb i sånna fall? Intressant tråd.
drog en pararell mellan att vara ung och söka jobb och att spela bas på "inkomstnivå"...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

En annan sak som är släkt med detta ämne är när en del använder musiker som titel fast det inte riktigt är hela sanningen. Har träffat en hel del folk genom åren som kanske tjänar 25-50 % av sin inkomst på musik och som jobbar halv- eller heltid på ett "vanligt" jobb men som ändå alltid presenterar sig som just musiker. Professionella musiker. Heltidsmusiker. Som att det skulle vara pinsamt att inte bara jobba med musik. Märkligt.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Sen finns det ju de som presenterar sig som musiker när de uppenbart egentligen är trummisar.......tragiskt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Sen finns det ju de som presenterar sig som musiker när de uppenbart egentligen är trummisar.......tragiskt.
:lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Danielsson »

FreCKo skrev:
mikkejohansson skrev:Sen finns det ju de som presenterar sig som musiker när de uppenbart egentligen är trummisar.......tragiskt.
:lol:
Jag har hört att basister är mittemellan trummis och musiker....
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Har aldrig lämnat fram nån CV när jag sökt bassistplats i olika band, ofta går det på rekommendation från nån man spelat med, sist fick jag frågan om jag hade något inspelat, men jag ville inte skicka iväg nån halvtaskig inspelning från nåt gig, utan jag sa att jag hellre vill komma på en audition, då hörs det ju hur jag låter och hur jag är som person, i många fall så handlar det ju om att "passa in" i ett band med de övriga, å andra sidan så har jag aldrig lirat i några höjdarsammanhang, kanske beror på utebliven CV :D
gäst

Inlägg av gäst »

CV när man söker musikerjobb används nog bara om du söker jobb i symfoniorkester o dyl. Meritlistorna som avhandlas i denna tråd är väl snarare de listor som används på forum som, i tidningsintervjuer och i baren på Kvarnen.

Kvarnen=bar i Stockholm som ofta besöks av sk frilansande musiker.
Skriv svar