Vart köper man bitar med cederträ?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Vart köper man bitar med cederträ?

Inlägg av FreCKo »

Jag har en misstanke om att jag har fått mal/pälsängrar. Inget bekräftat för jag har inte sett fanskapen än, men det är lite udda små hål på vissa kläder och fick varningen om vad det kunde vara.

Nu har jag tagit ut ALLT ur garderoben och tvättat, skakat och hängt det utomhus för att frysa sönder dom jävlarna, och snart ska jag sätta igång och skura garderoberna. Problemet är att dom tydligen är sjukt svåra att bli av med, men att cederträ avger en doft som dom hatar och isf flyr dom.

SÅ! Jag behöver veta vart jag kan köpa cederträ? Behöver väl inte vara en planka direkt utan ett litet block på kanske 10x10cm eller något sånt. Vart kan man hitta sånt här utan att behöva åka till en brädgård mitt i vintern?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Inlägg av tc »

Du behöver inte åka till en brädgård; Cedersläktets arter växer vilt i västra Himalayas bergsområden och i medelhavsområdet.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vart köper man bitar med cederträ?

Inlägg av Jan Hellman »

FreCKo skrev:Jag har en misstanke om att jag har fått mal/pälsängrar. Inget bekräftat för jag har inte sett fanskapen än, men det är lite udda små hål på vissa kläder och fick varningen om vad det kunde vara.

Nu har jag tagit ut ALLT ur garderoben och tvättat, skakat och hängt det utomhus för att frysa sönder dom jävlarna, och snart ska jag sätta igång och skura garderoberna. Problemet är att dom tydligen är sjukt svåra att bli av med, men att cederträ avger en doft som dom hatar och isf flyr dom.

SÅ! Jag behöver veta vart jag kan köpa cederträ? Behöver väl inte vara en planka direkt utan ett litet block på kanske 10x10cm eller något sånt. Vart kan man hitta sånt här utan att behöva åka till en brädgård mitt i vintern?
Cigarrbutiker brukar sälja pinnar av ceder. Annars är det nog brädgårdarna eller vissa större byggvaruhus som gäller är jag rädd. Åtminstone av vad jag känner till.

Så här säger Anticimex om detta:

"● Jag har pälsängrar – ska jag tvätta kläderna – eller sprutar ni på dem?

Svar: Vi sprutar aldrig en kemikalie på kläder eftersom de ska bäras direkt på kroppen. Töm garderober och lådor. Skaka dem utomhus, vänd fickor ut- och in. Dammsugaren kan också komma väl till pass, men glöm inte att tömma dammsugarpåsen. Dammsug alla springor, gärna med elementmunstycke. Sedan är det dags för Anticimex att komma. Tvättning av kläder och textilier eller värmebehandling i torkskåp är också en bra metod. Generellt gäller att alla insektsarter dör om de utsätts för en temperatur på över +55 oC. Inverkningstiden är beroende på mängden material, men lagom antal plagg i ett torkskåp under 30-60 minuter fungerar. Allt naturligtvis beroende på vad kläderna tål".


http://www.anticimex.com/Sverige/Privat ... alsangrar/

Finns en hel websida om dessa små krabater!!

http://palsangrar.com/

Tadaaaa!!! :)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

tc skrev:Du behöver inte åka till en brädgård; Cedersläktets arter växer vilt i västra Himalayas bergsområden och i medelhavsområdet.
Ha ha ha!!! :D

//J
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Bygg om garderoben till en walkin-humdidor
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Närmaste bokhandel?

Bild


:wink:


Eller har penntillverkarna bytt träslag sedan min tid?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Designtorget har galgar av cederträ...
tc
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 12:33

Inlägg av tc »

Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Vart köper man bitar med cederträ?

Inlägg av FreCKo »

Hellboy skrev:
FreCKo skrev:Jag har en misstanke om att jag har fått mal/pälsängrar. Inget bekräftat för jag har inte sett fanskapen än, men det är lite udda små hål på vissa kläder och fick varningen om vad det kunde vara.

Nu har jag tagit ut ALLT ur garderoben och tvättat, skakat och hängt det utomhus för att frysa sönder dom jävlarna, och snart ska jag sätta igång och skura garderoberna. Problemet är att dom tydligen är sjukt svåra att bli av med, men att cederträ avger en doft som dom hatar och isf flyr dom.

SÅ! Jag behöver veta vart jag kan köpa cederträ? Behöver väl inte vara en planka direkt utan ett litet block på kanske 10x10cm eller något sånt. Vart kan man hitta sånt här utan att behöva åka till en brädgård mitt i vintern?
Cigarrbutiker brukar sälja pinnar av ceder. Annars är det nog brädgårdarna eller vissa större byggvaruhus som gäller är jag rädd. Åtminstone av vad jag känner till.

Så här säger Anticimex om detta:

"● Jag har pälsängrar – ska jag tvätta kläderna – eller sprutar ni på dem?

Svar: Vi sprutar aldrig en kemikalie på kläder eftersom de ska bäras direkt på kroppen. Töm garderober och lådor. Skaka dem utomhus, vänd fickor ut- och in. Dammsugaren kan också komma väl till pass, men glöm inte att tömma dammsugarpåsen. Dammsug alla springor, gärna med elementmunstycke. Sedan är det dags för Anticimex att komma. Tvättning av kläder och textilier eller värmebehandling i torkskåp är också en bra metod. Generellt gäller att alla insektsarter dör om de utsätts för en temperatur på över +55 oC. Inverkningstiden är beroende på mängden material, men lagom antal plagg i ett torkskåp under 30-60 minuter fungerar. Allt naturligtvis beroende på vad kläderna tål".


http://www.anticimex.com/Sverige/Privat ... alsangrar/

Finns en hel websida om dessa små krabater!!

http://palsangrar.com/

Tadaaaa!!! :)

MVH//Jan
Jag började läsa på den sidan men vart så äcklad när jag insåg att jag eventuellt hade skalbaggar i garderoben att jag drog igång storstädningen på direkten!
4st cederblock för 99kr! TAGET!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar