Nästan-credits

Prata om övriga saker som rör bas-världen
gäst

Nästan-credits

Inlägg av gäst »

Kör hårt!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har sjungit Helan går med Tommy Körberg!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag har spelat hockeyspel med Nisse Hellberg :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Enligt de regler som sätts upp i tråden "credits - en känslig fråga?" väljer jag att lista dessa, mer eller mindre "nästan" (en del VÄLDIGT "nästan"), "nästan"-credits för mikkejohansson, basist;

Jan Allan, trumpet
Nils Landgren, trombon
Tina Ahlin, sång/piano/munspel
Kristofer Åström, Hidden Truck/Fireside
Frank Ådahl, sång/tok-wailande
Ingmar Johansson, kristen singer/songwriter
Ingemar Olsson, kristen "singer/songwriter"
Bo Kasper Sundström, sångare (väldigt "nästan")
Sahara Hotnights, band (fast det är lite mer än "nästan" egentligen...)
Wannadies, band (eller åtminstone Pär, Stefan och Kicki)

...sen antagligen en del fler som jag glömt eller förnekar.


Sen har jag i och för sig "nästan-nästan" spelat med Lill Lindfors och Roger Pontare med, hade även nästan en "nästan"-turné med en creddig nordamerikansk artist häromåret. Och till våren kommer jag antagligen att "nästan"-spela med en hyfsat stor svensk tonårsidolsnubbe...


Detta var ju kul, lite som ljugarbänken :)
Användarvisningsbild
Danielsson
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 25 okt 2006, 13:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Danielsson »

Jag sjöng fina Björn Afzelius-visor med Torsten Flink förra veckan på en sen efterfest, vi åt stekta ägg under tiden. Sen har jag skottat snö på Janne Schaffers trappa.... Saker man kanske inte skriver i sitt CV....
"bas är det lättaste instrumentet, det är bara de fyra tjockaste strängarna på en gitarr. Basisten spelar bara en ton i varje ackord"
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Stryker mitt inlägg i nästan credit-tråden, blev bara möte med lassie av det. Sorry.
Senast redigerad av Zalle den tis 05 dec 2006, 13:47, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

mikkejohansson skrev:Enligt de regler som sätts upp i tråden "credits - en känslig fråga?" väljer jag att lista dessa, mer eller mindre "nästan" (en del VÄLDIGT "nästan"), "nästan"-credits för mikkejohansson, basist;

Jan Allan, trumpet
Nils Landgren, trombon
Tina Ahlin, sång/piano/munspel
Kristofer Åström, Hidden Truck/Fireside
Frank Ådahl, sång/tok-wailande
Ingmar Johansson, kristen singer/songwriter
Ingemar Olsson, kristen "singer/songwriter"
Bo Kasper Sundström, sångare (väldigt "nästan")
Sahara Hotnights, band (fast det är lite mer än "nästan" egentligen...)
Wannadies, band (eller åtminstone Pär, Stefan och Kicki)

...sen antagligen en del fler som jag glömt eller förnekar.


Sen har jag i och för sig "nästan-nästan" spelat med Lill Lindfors och Roger Pontare med, hade även nästan en "nästan"-turné med en creddig nordamerikansk artist häromåret. Och till våren kommer jag antagligen att "nästan"-spela med en hyfsat stor svensk tonårsidolsnubbe...


Detta var ju kul, lite som ljugarbänken :)
Bara mikkejohansson som fattade att tråden gällde credits som man egentligen inte har men som man använder ändå för att meritlistan annars blir lite tam, resten av er förvandlade den snabbt till Jag mötte Lassie, dvs inlägg i stil med "Jag har fått en snus av Louis Armstrong".
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Eftersom jag jobbat som ljudtekniker, oftast som monitortekniker, har jag jobbat med en hel del artister, som kan klassificeras som nästan-credits. För att minnas alla skulle jag nog behöva ta en lång funderare, men här kommer några:
The Hives (2ggr), Fireside (3ggr), Lasse Berghagen, Svenne & Lotta, Hepstars, Roger Pontare (3ggr), Gamma Ray (babysitter), Masterplan, BQ, Fronda, Petter, Thomas Rusiak, Nanne Grönvall (2ggr), Jill Johnson (babysitter), Sonata Arctica, Herreys, Mora Träsk, Linda Bengtzing, Timbuktu, The plan, Soundtrack of our lives, Reservoir dogs, Bob Hund, Lisa Miskovsky, Randy (2ggr), Totalt jävla mörker, LOK, Sahara Hotnights (babysitter), Anders Glenmark, Niklas Strömstedt, Noice, Östen med resten, Tages, Shanes, LaGayla Frazier, . Jag kan editera allteftersom jag minns fler. Det rör sig om ett hundratal...
Nästan credits i studio,där jag jobbat som basist, kan nämnas följande:
Phil Giffin, Zoro, Jimmy Haslip, Peter Wolf, Jeff Richman, David Myhr, Eric Weissglass, Kjell Öhman, Brian Melvin (egentligen mer än nästan credit, eftersom jag spelat på 2 spår till en av hans plattor, som inte getts ut än)...
Senast redigerad av Crypto den tis 05 dec 2006, 15:31, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Crypto skrev:Eftersom jag jobbat som ljudtekniker, oftast som monitortekniker, har jag jobbat med en hel del artister, som kan klassificeras som nästan-credits. För att minnas alla skulle jag nog behöva ta en lång funderare, men här kommer några:
The Hives (2ggr), Fireside (3ggr), Lasse Berghagen, Svenne & Lotta, Hepstars, Roger Pontare (3ggr), Gamma Ray (babysitter), Masterplan, BQ, Fronda, Petter, Thomas Rusiak, Nanne Grönvall (2ggr), Jill Johnson (babysitter), Sonata Arctica, Herreys, Mora Träsk, Linda Bengtzing, Timbuktu, The plan, Soundtrack of our lives, Reservoir dogs, Bob Hund, Lisa Miskovsky, . Jag kan editera allteftersom jag minns fler. Det rör sig om ett hundratal...
Nästan credits i studio,där jag jobbat som basist, kan nämnas följande:
Phil Giffin, Zoro, Jimmy Haslip, Peter Wolf, Jeff Richman, David Myhr, Eric Weissglass, Kjell Öhman, Brian Melvin (egentligen mer än nästan credit, eftersom jag spelat på 2 spår till en av hans plattor, som inte getts ut än)...
men ljudtekniker är en helt annan grej... Enligt mig iaf!

Hur som helst, jävligt grym lista! Det är väl live du menar med allt det där?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Ja det är live, det är sällan man behöver monitortekniker i studion ;-)
Micke, du kan säkert hjälpa mig med listan, har så dåligt namnminne... Vad hette de där svenska 80-tals hårdrockarna, där keyboardisten tröttnade på sin strejkande synt under gigget och slängde den i scengolvet? Minns du dem? Jag jobbade med dem vid ett senare tillfälle och då sa de att de sparkat keyboardisten... Undrar varför? ;-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om man har lirat med nå'n två gånger, då är det "på riktigt". Det hade ju inte blivit nå'n andra gång om man fuckade upp den första...

Johannes: Ledsen att jag sabbade din tråd, det var ju jag som började med Lassieprylen...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:Om man har lirat med nå'n två gånger, då är det "på riktigt". Det hade ju inte blivit nå'n andra gång om man fuckade upp den första...
Om det var tänkt att man skulle lirat tre gånger då? :wink:

Jag har haft ett korprockband ihop med Janne "Loffe" Carlsson när vi jobbade på en såpopera cirka -98. Hollyhelvete hette vi, iförda corpsepaint spelade vi hardcoreversioner av de smest slitna covers vi kunde tänka oss. Det var då jag slog sönder min Rokkoman Jazz-kopia som numera är en golvlampa.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GrafZeppelin skrev:
BarbequeVillage skrev:Om man har lirat med nå'n två gånger, då är det "på riktigt". Det hade ju inte blivit nå'n andra gång om man fuckade upp den första...
Om det var tänkt att man skulle lirat tre gånger då? :wink:
Om det första samarbetet innefattade tre spelningar och man får kicken efter den andra så tar man inte upp det i meritlistan :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Min bästis från gymnasietiden var stridspar i lumpen med Markoolio, där de kallades för bröderna Dalton, det borde väl klassificeras, som en nära-credit-upplevelse...
gäst

Inlägg av gäst »

Crypto skrev:Ja det är live, det är sällan man behöver monitortekniker i studion ;-)
Micke, du kan säkert hjälpa mig med listan, har så dåligt namnminne... Vad hette de där svenska 80-tals hårdrockarna, där keyboardisten tröttnade på sin strejkande synt under gigget och slängde den i scengolvet? Minns du dem? Jag jobbade med dem vid ett senare tillfälle och då sa de att de sparkat keyboardisten... Undrar varför? ;-)
Hur kan man sparka en sådan keyboardist? Äntligen lite show. Keyboardister är ju annars de som sitter ned när de spelar och har kavaj. Hellre sönerslagen synth än sittande kavaj.

BBQ: Ingen fara alls, det blev ju rätt kul med Lassie också.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Johannes skrev: Hur kan man sparka en sådan keyboardist? Äntligen lite show. Keyboardister är ju annars de som sitter ned när de spelar och har kavaj. Hellre sönerslagen synth än sittande kavaj.
Ja, jag undrar varför? Sonata Arcticas keyboardist är en fröjd att se på scenen. Han har vinklat keyboarden mot publiken så att man kan se tangenterna och hans fingrar när han lirar toksnabbagrejer i värsta gitarrsweeping anda... Riktig showsnubbe.
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har suttit en stund och förökt komma på namn till min nästan credits-lista och kom upp med ett 20-tal men jag väljer att inte publicera den. T om i en tråd som denna så tycker jag det känns helt fel att försöka imponera med en låtsaslista så jag väljer att avstå.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Crypto skrev:Ja det är live, det är sällan man behöver monitortekniker i studion ;-)
Micke, du kan säkert hjälpa mig med listan, har så dåligt namnminne... Vad hette de där svenska 80-tals hårdrockarna, där keyboardisten tröttnade på sin strejkande synt under gigget och slängde den i scengolvet? Minns du dem? Jag jobbade med dem vid ett senare tillfälle och då sa de att de sparkat keyboardisten... Undrar varför? ;-)
Hehehe...Nocturnal Rites.

Ja, får man räkna ljud- och backlinejobb blir det ju ännu mer......det du.

Förresten, du har hört om LSAB va?
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Nej, vadå? Har inte hört något på ett år...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:Jag har suttit en stund och förökt komma på namn till min nästan credits-lista och kom upp med ett 20-tal men jag väljer att inte publicera den. T om i en tråd som denna så tycker jag det känns helt fel att försöka imponera med en låtsaslista så jag väljer att avstå.
hmmm men du sa hur många du kom upp till.. :lol:
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Svensson skrev:
Johannes skrev:Jag har suttit en stund och förökt komma på namn till min nästan credits-lista och kom upp med ett 20-tal men jag väljer att inte publicera den. T om i en tråd som denna så tycker jag det känns helt fel att försöka imponera med en låtsaslista så jag väljer att avstå.
hmmm men du sa hur många du kom upp till.. :lol:
bra argument från trådskaparen själv! :wink:

eh...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har pissat med Vanilla Ice! Det var som ljuv musik...
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson: Antalet är väl helt oviktigt så länge ingen vet vilka artister det rör sig om. Ett enda "nästan-gig" med Tom Petty smäller ju många gånger högre än en hel världsturné med samtliga artister jag spelat med.

Bassdude: Jag tänkte skriva en lista innan någon ifrågasätter varför inte trådskaparen själv skrivit en. Mitt inlägg var en förklaring till varför den listan aldrig kommer. Efter att ha läst dina förklaringar till hur dina Britney- och Meshuggah-jobb gick till (under "Medlemspresentationer") så förstår jag att du inte riktigt tänker som jag. Studentpresent och remix? Du dubbas härmed till Kungen av nästan-cred.
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Slash från g'n'r stod på sidan av scénen och tittade på mig när vi soundcheckade en gång. :D :D :D
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Johannes skrev:Bassdude: Jag tänkte skriva en lista innan någon ifrågasätter varför inte trådskaparen själv skrivit en. Mitt inlägg var en förklaring till varför den listan aldrig kommer. Efter att ha läst dina förklaringar till hur dina Britney- och Meshuggah-jobb gick till (under "Medlemspresentationer") så förstår jag att du inte riktigt tänker som jag. Studentpresent och remix? Du dubbas härmed till Kungen av nästan-cred.
jag ber om ursäkt för att jag haft några upplevelser som, för mig, betytt en jävla massa. jag kanske inte är så bortskämd med upplevelser, möjligheter och speljobb här i livet så jag värdesätter dessa minuter i mitt liv mer än vad du kanske skulle gjort.
Skriv svar