Hellborgs 75.000:- -kronorsrigg

Prata om förstärkare och högtalare
Granaten
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 22:42

Hellborgs 75.000:- -kronorsrigg

Inlägg av Granaten »

Jag vet inte om ni liksom jag ska se Jonas Hellborg på Klubben (Fryshuset) nu på lördag 2a aug, men det ska bli jäääkligt intressant
att höra om en basstärk + ett par högtalare kan vara värt 75.000:-
(sjuttiofemtusen pistolers!)?!?

Nu tillhör jag egentligen "The-knorrigt-Rickenbacker4001-ljud-fanskaran" vilket väl knappast kommer vara aktuellt men ändå.

Någon som testat Hellborg -riggen?
Hur pass brett spektrum av ljud kan man få till?

///Håkan

Bild
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

För att ge dig ett enkelt svar, den klarar allt.

Du kan förresten få en komplett rigg från Thomann för ca 40k. Den på bilden lär väl å andra sidan gå på närmre 80k...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Köp en tecamp monster rigg istället :) vetifasen vad det var den hette, men den småfeta saken som fanns på fuzz mässan, där du väl även tog den bilden? köp, och slipp grannar i all framtid :D
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Hellborgriggen har ju testats i ett antal tidningar, båd´svenska och utländska och fått väldigt fina vitsord.

Med största säkerhet världens hittills bästa basrigg. Vansinnigt mycket pengar. Rescensenterna är lyriska över att Warwick törs göra denna satsning.

Skulle gärna ha en, men när man bara lirar på hobbybasis och inte ens kan dra av den i deklarationen...... :shock:
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
dereborn

Inlägg av dereborn »

hitman skrev:...Med största säkerhet världens hittills bästa basrigg. ...
Oh, no.... inte igen....

Definiera "bäst".

Jag tror INTE den är världens bästa rigg på ett halvakustiskt kontragig.
Jag tror INTE den är världens bästa rigg på ett blues gig på en liten pub.
Jag tror INTE den är världens bästa rigg på ett gig i ett orkesterdike på en teater.
Jag tror INTE den är världens bästa rigg i en replokal på en ungdomsgård

Ska jag fortsätta?

Ska vi dra parallellerna med bilvärlden?
Är en Hummer, en ferarri eller en volvo 945 världens hittills bästa bil?
Ja, det beror väl på vad man ska ha den till!
Som vi ju diskuterat oss fram till förut!
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Snälla, fortsätt!
Jag förstår inte hur riggen försämras beroende på lokalen! Jag förstår inte alls hur kvalitén eller hantverket blir sämre för att den står på en ungdomsgård!
Så keep em coming!
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
dereborn

Inlägg av dereborn »

Orkar inte.

Men jag tror inte det är varldens bästa basrigg.
För nån sån finns inte.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Well, vi kan väl båda komma överrens om att den geografiska koordinaten inte försämrar riggen i fråga?
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
dereborn

Inlägg av dereborn »

optic skrev:Well, vi kan väl båda komma överrens om att den geografiska koordinaten inte försämrar riggen i fråga?
ehhh... absolut!
Inte förbättrar den heller!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Men vad jag menade var, som du säkert förstod, att det troligen finns riggar som är bättre lämpade för användningsområdet "replokal på ungdomsgård" / "bluesgig på liten pub" etc.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Nej. Såklart inte, men det säger väl sig själv?

Sen kan man självfallet inte mäta huruvida den är bäst pga hur den låter då det är väldigt subjektivt (oavsett om många skulle säga att den låter svinbra.)

Man kan däremot t.ex. mäta i hantverk, kvalité på komponenter och liknande faktorer och isåfall skulle jag inte bli förvånad om den kom riktigt högt bland de absolut bästa förstärkarna i världen.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

[quote="dereborn"]Men vad jag menade var, som du säkert förstod, att det troligen finns riggar som är [b]bättre lämpade [/b]för användningsområdet "replokal på ungdomsgård" / "bluesgig på liten pub" etc.[/quote]

Ja, men jag tror inte warwick hade som syfte att de skulle göra den bästa all-around-förstärkaren ur ett lokalperspektiv heller, så därför känns det rätt onödigt att ens argumentera om.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag bara opponerar mej mot det där "bäst i världen"-epitetet!

Som sagt; definiera "bäst" på ett övertygande sätt så ska jag knipa igen.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hur mäter du förresten i Hantverk?
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev:Hur mäter du förresten i Hantverk?
Det mäter man som alla vet i minuter per sekund gånger meter per tumme...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

[quote="Randy "SilverBack&"]
dereborn skrev:Hur mäter du förresten i Hantverk?
Det mäter man som alla vet i minuter per sekund gånger meter per tumme...[/quote]
Nej nej...man hämtar figge och låter honom kvalitetstesta potentiometrar etc och PRESTO så har man en bas som är TYST ......sorry Randy!! :oops:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

optic skrev:Nej. Såklart inte, men det säger väl sig själv?

Man kan däremot t.ex. mäta i hantverk, kvalité på komponenter och liknande faktorer och isåfall skulle jag inte bli förvånad om den kom riktigt högt bland de absolut bästa förstärkarna i världen.
Hur mäter du det ? Jag kan förstå om du menar att man kan mäta brus etc men hur relevant är det för hur "bra" ngt är?
I så fall är stratocaster en dålig uppfinning tex...
Kvaliten bakom hantverk är ju inte heller en garant för bra sound el spelkänsla så....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

När ni testar stärkaren kommer ni att förstå.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ugglan GBG skrev:När ni testar stärkaren kommer ni att förstå.
Jag är inte så säker på det....har den något med Warwicks tidigare stärkare att göra öht ?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

figgebass skrev:
Ugglan GBG skrev:När ni testar stärkaren kommer ni att förstå.
Jag är inte så säker på det....har den något med Warwicks tidigare stärkare att göra öht ?
Egentligen inte, nej.
gäst

Inlägg av gäst »

Det finns väl egentligen två viktiga faktorer att tänka på när det gäller förstärkare: låter den som man vill och pallar den att turnéra med utan att den går sönder. När det gäller "låter den som man vill" så ligger mitt ljudideal väldigt långt från Jonas Hellborgs ljudideal även om jag tycker att han är en skön basist. Jag gissar att i min värld så är den där förstärkaren så långt från bäst man kan komma, jag kör på en Mesa/Boogie 400+ och den låter precis som det "ska" låta i mina öron och gissningsvis så låter Hellborg-förstärkaren inte alls likadant.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Allt sitter i fingrarna hursomhelst.
Har hört Hellborg här i Lund på småställen genom lånecombos/riggar i olika kaliber, han låter alltid likadant.
Det är så man känner igen en skicklig instrumentalist.
Fender
Ampeg
gäst

Inlägg av gäst »

YES, då är jag en skicklig instrumentalist, jag låter alltid likadant. Förvisso alltid lika illa MEN fortfarande likadant.

Jag har sett en fin videoupptagning från M.I i Hollywood där Hellborg gör en clinic och där han på knagglig svengelska sågar hela konceptet med musikskolor à la M.I. Steve Bailey plockar upp den kastade handsken och det resulterar i ett diskussion där Steve försvarar M.I och Hellborg fortsätter att såga. Mycket underhållande och framförallt härligt punkigt respektlöst av Hellborg.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Le Contrebasse skrev:Allt sitter i fingrarna hursomhelst.
Har hört Hellborg här i Lund på småställen genom lånecombos/riggar i olika kaliber, han låter alltid likadant.
Det är så man känner igen en skicklig instrumentalist.
DÅ SÅ!

Då kan vi avsluta alla diskussioner om möbel vs vintage, rör-rock vs hi-tech riggar, flats vs rounds, effektpedaler, strängtjocklekar o alla andra pryl-/utrustningsdiskussioner...

För "Allt sitter i fingrarna hursomhelst."
SKÖNT ju!
...men kanske förödande för forumet. Vad ska vi nu diskutera?
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

dereborn skrev: Jag tror INTE den är världens bästa rigg på ett halvakustiskt kontragig.
Jag tror INTE den är världens bästa rigg på ett blues gig på en liten pub.
Jag tror INTE den är världens bästa rigg på ett gig i ett orkesterdike på en teater.
Jag tror INTE den är världens bästa rigg i en replokal på en ungdomsgård
JO! BÄST!

Det är ju därför ALLA använder den.
Skriv svar