Rörbyte - Hur ofta

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Rörbyte - Hur ofta

Inlägg av crillep »

Hej alla

Jag står i funderingar att köpa min första helrörs bastopp, och undrar lite om "driftskostnader" för en sådan.

Hur ofta är det nödvändigt att byta rören. Jag vet ju självklart att det beror på ganska många faktorer. Som hur ofta, hur länge och hur hårt man belastar stärkaren. Att det är dags att byta när stärkaren börjar tappa "bettet" osv

Men vad pratar vi om? Ca en gång om året??

Vi repar i snitt en, ibland två gånger i veckan.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

njae.. för det första beror det på vad du har för kvalitet på rören du köpt.
Jag har nyligen bytt rör första gången i min orange efter att ha ägt den sedan 2003 med originalrör i från föregående ägare.

Det märks tydligt när man behöver byta rör, för bettet förvinner i tonen. och det blir betydligt luddigare ljudbild.

Men jag vet inte hur det är med andra toppar, men rörkvaliteten är oerhört viktig för livslängden, det vet jag däremot.
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Okey. Så när det väl är dags att byta rör så lönar det sig att lägga lite mer på pengar på kvalitetsrör.

Anledningen till att jag startat tråden är att jag hört "du behöver byta en gång om året" från en kille i musikhuset. Min första reaktion var: så ofta?

Peaveys VB-2 är för övrigt toppen som lär komma imorgon...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Du kommer inte att behöva byta en gång om året.
Om du använder den lika ofta som du beskriver så kommer dina rör att hålla ett antal år.


Och som Macahan säger, du kommer att märka när det är dags att byta.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

Originalrören i min Fender Dual Showman-topp är från 1974. Funkar alldeles utmärkt :wink: Annars är ett tips att köpa bra rör(=dyrare)för längre livslängd och bättre ljudkvalitet. Och som sagt, du hör när det är dags att byta.

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

Ok blev lite orolig där, för kostnaden att behöva "fräscha upp" stärkaren så ofta...

Ser fram emot morgondagen :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det där om en gång om året är definitivt en myt.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Även om "en gång om året" är en myt så kan jag ge mig fan på att bytet lär behövas när jag har som minst cash. Därför så har jag dragit öronen åt mig mer än en gång när jag fått rörstärkar-GAS.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

adde_johansson skrev:Även om "en gång om året" är en myt så kan jag ge mig fan på att bytet lär behövas när jag har som minst cash. Därför så har jag dragit öronen åt mig mer än en gång när jag fått rörstärkar-GAS.
Det kostar att ligga på topp, adde.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jorå.. mitt rörbyte kom precis när jag hade öken i plånboken.. men det är ju samma när man väl behöver köpa nya strängar: att butiken precis har stängt.. så det är ju bara lagen om alltings djävulskap.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

bootsy skrev:
adde_johansson skrev:Även om "en gång om året" är en myt så kan jag ge mig fan på att bytet lär behövas när jag har som minst cash. Därför så har jag dragit öronen åt mig mer än en gång när jag fått rörstärkar-GAS.
Det kostar att ligga på topp, adde.
Jag har inte ens ägt en P-bas som inte är en kopia än, så jag har en bit kvar fortfarande. :oops:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

adde_johansson skrev:Även om "en gång om året" är en myt så kan jag ge mig fan på att bytet lär behövas när jag har som minst cash. Därför så har jag dragit öronen åt mig mer än en gång när jag fått rörstärkar-GAS.
Hm. Jag hade för mig att du spelade på rörstärkare. Har fått för mig det och sedan förknippat det med din avatarbild :) Varifrån har jag fått det? Nu blir jag förvirrad.

Edit: Från den här tråden var det:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=11279

Du kör alltså på rörprylar, jag bara missförstod första inlägget?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kan bara lägga in medhåll om att 1 år låter i lägsta laget. Originalrören i min Orange bytte jag efter 1 1/2. Rören jag har nu har suttit där i snart 2 1/2 år. Min Marshall klarade sig i över 2 år och då vet jag inte hur gamla rören var innan det. Men som sagt, det beror ju på hur mycket man spelar i dem och kanske framförallt giggar med dem då skakiga transporter kan förkorta livslängden.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Om man är lite varsam så håller det länge!
Det är framför allt stötar och vibrationer och dålig ventilation som dödar rören! Se till att frakta den stötsäkert och lägg nåt vibrationsupptagande mellan lådan och toppen. Se till att fläkten är ok och att den får luft där den ska och ställ bias rätt så håller det hur länge som helst om du köper BRA, matchade rör! Mina äldsta är nog iaf 4-5 år och låter hur bra som helst! Rören i min Marshall Artiste är nånstans mellan 10 och 15 år!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

intressant det där.. för förr tog jag alltid ut min stärk ur lokalen direkt efter rep( när dom fortfarande var varma), ur som skur, sommar som vinter. och ändå höll rören i över 4 år i min ägo med okänt antal år innan men troligtvis totalt 7 år(dom höll ju fortfarande men dom lät betydligt tröttare, det behövdes mer gain för att få samma ljud än tidigare)... så jag tror verkligen att "det beror på" är den bästa sanningen.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

tks skrev:
adde_johansson skrev:Även om "en gång om året" är en myt så kan jag ge mig fan på att bytet lär behövas när jag har som minst cash. Därför så har jag dragit öronen åt mig mer än en gång när jag fått rörstärkar-GAS.
Hm. Jag hade för mig att du spelade på rörstärkare. Har fått för mig det och sedan förknippat det med din avatarbild :) Varifrån har jag fått det? Nu blir jag förvirrad.

Edit: Från den här tråden var det:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=11279

Du kör alltså på rörprylar, jag bara missförstod första inlägget?
Den lät underbart, men den var för högljudd för att ha hemma och för klen för repan. Sen var det där med att serva den som gav mig mardrömmar. Rören i slutsteget på den är tydligen snordyra. Så jag drog mig faktiskt ur efter att ha provat den i samma veva som jag skulle ha betalat och hämtat den. Pinsamt nog. :oops:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Skriv svar