Någon som sett detta??

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Någon som sett detta??

Inlägg av Fläppen »

TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Faaaaaaaaaaaaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag hatar sån't här! :evil:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det måste ju räknas som väääldigt bra pris?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vafan. Det är ju en uckelele! För lite strängar :D










(jag är lika seriös som Frecko i efterföljande inlägg)
Senast redigerad av Svarte_Jack den fre 20 apr 2007, 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

seriöst, om ingen kniper den där så tar jag ett lån och säljer den för det rätta marknadsvärdet :twisted:






















(jag var inte seriös)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men allvarligt.... hur mycket är en 68:as P-bas värd egentligen?

Och hur ser man att det verkligen ÄR en 68?
Måste man verkligen skruva isär hela skiten????

SVARA FORT!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:Men allvarligt.... hur mycket är en 68:as P-bas värd egentligen?

Och hur ser man att det verkligen ÄR en 68?
Måste man verkligen skruva isär hela skiten????

SVARA FORT!!!
Enligt min egen statistik (två års lusläsande av annonser) ligger den ganska rätt i pris, under förutsättning att den är omoddad och i det skick som sägs.

Den ska ha en F-stämplad halsplatta med serienumret på. Det nummer som anges i annonsen är från -68. Annars kan du titta på halsstämpeln (skruva bort halsen), under miken eller på potarnas baksida. Av bilderna att döma så tyder ingenting på att det inte är en -68, även caset är av rätt sort.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

daionsavage skrev:Vad är det man betalar för?

Det har slutat att vara instrument och övergått till att vara antikvitet då man närmar sig de här summorna. Tar någon med sig sin 22.000:- bas till nästa covergig på puben i Åsele och inbillar sig att hon/han spelar och låter bättre?

För de pengarna så kan man få en handbyggd bas med egna specifikationer på det mesta. Ni kan prygla mig offentligt, men just det här är en av anledningarna till att jag har så svårt för vintagebasar, priset är fullständigt oproportionellt mot vad man får.
Eeeh...Japp! :)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

daionsavage skrev:Vad är det man betalar för?

Det har slutat att vara instrument och övergått till att vara antikvitet då man närmar sig de här summorna. Tar någon med sig sin 22.000:- bas till nästa covergig på puben i Åsele och inbillar sig att hon/han spelar och låter bättre?

För de pengarna så kan man få en handbyggd bas med egna specifikationer på det mesta. Ni kan prygla mig offentligt, men just det här är en av anledningarna till att jag har så svårt för vintagebasar, priset är fullständigt oproportionellt mot vad man får.

Visst är det så, men efter att ha klämt på Vita Damen är inget som förut.
Det är en vidunderlig känsla med en riktigt gammal bas..
Jag gillar ju egentligen inte ens Fender, och speciellt inte P-basar, men de här gamla basarna är något helt annat.

JAG skulle absolut ta med baen till ett covergig på puben i Åsele, likväl som att jag inte är direkt "snäll" mot min 70:s Camaro som jag tuktar rätt rejält trots ett värde på runt 100k.

BBQ:
Menar du att det egentligen inte är billigt?
Eller att det är ett bra pris?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

daionsavage skrev:Vad är det man betalar för?

Det har slutat att vara instrument och övergått till att vara antikvitet då man närmar sig de här summorna. Tar någon med sig sin 22.000:- bas till nästa covergig på puben i Åsele och inbillar sig att hon/han spelar och låter bättre?

För de pengarna så kan man få en handbyggd bas med egna specifikationer på det mesta. Ni kan prygla mig offentligt, men just det här är en av anledningarna till att jag har så svårt för vintagebasar, priset är fullständigt oproportionellt mot vad man får.
Å ena sidan håller jag med dig (även om jag till skillnad från BBQ nog tycker detta är ett relativt "lågt" pris) men särskilt när man kommer till 50-100'klassen.
Men ändå är det ju så att hade jag bara pengar till det skulle jag vara sugen på Ford Thunderbird från -59 eller nåt sånt fastän en V 70 vore ett många gånger förnuftigare alternativ. Och då är jag egentligen inte särskilt bilintresserad.... Men känslan....
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

För säkerhets skull vill jag säga att jag gärna fixar en handbyggd Mannebas åt var och för ungefär de pengarna... styck alltså...
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

daionsavage skrev: Det har slutat att vara instrument och övergått till att vara antikvitet då man närmar sig de här summorna. Tar någon med sig sin 22.000:- bas till nästa covergig på puben i Åsele och inbillar sig att hon/han spelar och låter bättre?
Ja, det gör jag, och inbillar mig att det låter rätt bra :shock:
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

daionsavage skrev:Vad är det man betalar för?

Det har slutat att vara instrument och övergått till att vara antikvitet då man närmar sig de här summorna. Tar någon med sig sin 22.000:- bas till nästa covergig på puben i Åsele och inbillar sig att hon/han spelar och låter bättre?

För de pengarna så kan man få en handbyggd bas med egna specifikationer på det mesta. Ni kan prygla mig offentligt, men just det här är en av anledningarna till att jag har så svårt för vintagebasar, priset är fullständigt oproportionellt mot vad man får.
Hur kan någon köpa en gammal Dodge Charger i mint condition med matching numbers, för flera hundra tusen, när man kan få en Hyundai Santa Fe med massor av specialbeställt godis för ett lägre pris.....?
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:För säkerhets skull vill jag säga att jag gärna fixar en handbyggd Mannebas åt var och för ungefär de pengarna... styck alltså...
:wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det är ganska många trådar i det här ämnet som slutat i ett Konsum-märke,
på liknande sätt som denna kommer att sluta faktiskt. :)

Därmed inte sagt att diskussionen är ointressant!
Den är bara oändlig.
Och vi får enas om att vi är oense. :wink:
Senast redigerad av Geddan den fre 20 apr 2007, 21:28, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Kom in i matchen boys! En 60's p-pas med c-hals i original sunburst för 22 lakan! De som ifrågasätter dess prisvärdhet och användarvänlighet har SANNOLIKT aldrig testat en. Att ens FÖRESLÅ en jämförelse med nåt nybyggt customjox är en okunnig smädelse. Punkt,


Nå'n måtta får det faktiskt vara...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

precision65 skrev:Kom in i matchen boys! En 60's p-pas med c-hals i original sunburst för 22 lakan! De som ifrågasätter dess prisvärdhet och användarvänlighet har SANNOLIKT aldrig testat en. Att ens FÖRESLÅ en jämförelse med nåt nybyggt customjox är en okunnig smädelse. Punkt,


Nå'n måtta får det faktiskt vara...
Inte för att vara näsvis, men har inte du lagt ut mellan 15-20 loppor
på en sprillans Lakland?
Kanske inte är så mycket custom i det,
men det känns ju som mycket pengar när man kan köpa en Vintagebas för pengar i närheten av det.

Jag är inte i betydelsen emot vintagebasar.
Känner mig däremot lite skeptisk till att själv hosta upp de pengarna.
Tycker dessutom att det är intressant att ifrågasätta.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Geddy_Lee skrev:
precision65 skrev:Kom in i matchen boys! En 60's p-pas med c-hals i original sunburst för 22 lakan! De som ifrågasätter dess prisvärdhet och användarvänlighet har SANNOLIKT aldrig testat en. Att ens FÖRESLÅ en jämförelse med nåt nybyggt customjox är en okunnig smädelse. Punkt,


Nå'n måtta får det faktiskt vara...
Inte för att vara näsvis, men har inte du lagt ut mellan 15-20 loppor
på en sprillans Lakland?
Kanske inte är så mycket custom i det,
men det känns ju som mycket pengar när man kan köpa en Vintagebas för pengar i närheten av det.
Hehe, jag gav c:a 12500 för min Lakland DJ, och den är NÄSTAN lika bra som min moddade 69:a jazzbas. Men absolut inte LIKA bra. Däremot piskar min 65:a p-bas rumpa med alla laminatbasar jag testat. Ever!

Det ifrågasätts rätt ofta de LÅGA priser vi har i Sverige på gamla Fenderbasar. Tyvärr oftast av folk som aldrig upplevt en. I synnerhet på det här forumet, konstigt nog. Det går liksom inte in hos mig. Trångsynt av mig.... :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

daionsavage skrev:Vad är det man betalar för?

Det har slutat att vara instrument och övergått till att vara antikvitet då man närmar sig de här summorna. Tar någon med sig sin 22.000:- bas till nästa covergig på puben i Åsele och inbillar sig att hon/han spelar och låter bättre?

För de pengarna så kan man få en handbyggd bas med egna specifikationer på det mesta. Ni kan prygla mig offentligt, men just det här är en av anledningarna till att jag har så svårt för vintagebasar, priset är fullständigt oproportionellt mot vad man får.
Varför inte ta med den på ett sunkpubgig? En vanlig sketen Music Man kostar väl mer än så? När det gäller det oproportionella priset så är ju den betydligt värre med specifikationsbasen eftersom den halveras i värde i samma ögonblick som du knallar ut från affären. Fendern får du alltid tillbaks pengarna för om du nu vill sälja den efter ett tag men det brukar man inte vilja. Handbyggen däremot brukar väl reas ut tämligen omgående när köparen fattat att en vanlig standard P-bas alltid låter bättre.
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:Kom in i matchen boys! En 60's p-pas med c-hals i original sunburst för 22 lakan! De som ifrågasätter dess prisvärdhet och användarvänlighet har SANNOLIKT aldrig testat en. Att ens FÖRESLÅ en jämförelse med nåt nybyggt customjox är en okunnig smädelse. Punkt,


Nå'n måtta får det faktiskt vara...
WORD!

DUBBEL-WORD!!!

Och då är jag inte ens någon vintage-snubbe!
gäst

Inlägg av gäst »

<---- Se själva hur otroligt fin en gammal Fender kan vara.
(Nu kommer jag aldrig att kunna sätta in bilden på mig själv igen...)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Har snackat en bra stund med Califen nu ikväll, riktigt trevligt.

"Vi" kom fram till att skippa den basen trots allt tror jag.

Men det känns surt måste jag säga, den finns ju liksom inom räckhåll också.

P-basarna jag har testat har för min del kännts väldigt knöliga att spela på, jag spelar för hårt och strängarna går i mickarna, däremot så är det ett härligt ljud stundtals.

Men se´n just känslan i de riktigt gamla Fendrarna, det är väl den som är åtråvärd i mina ögon.
Se´n att de är knöliga att spela på kommer man väl över fort :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar