mensurer, storlekar kontrabas

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
templar
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 05 dec 2009, 17:14

mensurer, storlekar kontrabas

Inlägg av templar »

Hej.
Kan nån förklara vad det finns för olika storlekar och mensurer på kontrabasar.
Har hört talas om d- mensur bla, finns det a,b,c,e,f,,,,,mensurer också?
Sen det här med 1/8, 1/4, 3/4 osv, vad innebär det i skallängd osv.

tack på förhand.

vh Simon
rh450, rs212, 5-strängad(b-sträng) bandad hembyggd, 5-strängad(c-sträng) bandlös moddad yamaha rbx7
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Jag skulle nog påstå att 95% av alla kontror som används i jazz, blues, rockabilly, visa osv nuförtiden är 3/4 och det är en mensur på ungefär 105 cm.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

3/4 är vanligast, mindre storlek är tillför min personer, till exempel barn som vill börja lira. Det handlar alltså om stränglängd, samt kroppsstorlek. 4/4 har längre stränglängd och därför större avstånd mellan tonerna vilket i sin tur gör att det blir mer svårspelat. Sen är det en balansgång där i mellan komfort kontra sustain/botten, men 3/4 räcker för de flesta, Dan berglund i förre detta E.S.T (nu tonebruket) använder 4/4 om jag inte minns fel, men jag vet ingen annan, Ron Carter?. en del kör 2/4 för att det blir smidigare att frakta, men det finns andra sätt att läsa det på (typ downsize bodys osv.)
Att det heter D mensur är för att du har (typ) tone d (på G strängen) under pekfingret i "klackläge" alltså där halsen slutar och kroppen börjar, därför finns inte a eller b mensur. Jag har Ess mensur på min egna bas och skolans har D, det är det vanligaste. Alltså säger mensuren hur stor kroppen är förhållande till halslängd, i och med att jag har Ess mensur jag har mindre kropp på min bas är de med D mensur.

Hoppas det reder ut något. Peace!
Användarvisningsbild
templar
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 05 dec 2009, 17:14

Inlägg av templar »

Tack för svaren, kanon!!!
Om man inte klarar av en 4/4:a pga avstånden, men ändå vill ha så mycket klanglåda som möjligt är en 3/4:a med d-mensur att föredra då.

Sen har jag läst nånstans, typ sloping shoulders på nån bas beskrivning.
Finns det olika typer av kroppsform på kontrabasarna?
rh450, rs212, 5-strängad(b-sträng) bandad hembyggd, 5-strängad(c-sträng) bandlös moddad yamaha rbx7
Användarvisningsbild
Jooel
Medlem+
Inlägg: 590
Blev medlem: ons 25 jun 2008, 01:54
Ort: Skeppshult

Inlägg av Jooel »

Får väl tillägga att det inte bara handlar om stränglängd, en 4/4 behöver inte vara bättre pga att det är en 4/4, vill du ha en bra klang så handlar det mer om träslag, du bör undvika plywood, då de låter sämre. Vid mickning är skillnaden mindre med akustiskt är det en enorm skillnad.

Det finns tre former på kontrabasar Gamba, Viola och Busetto. Antagligen låter de olika, dock har jag inte haft tillfälle att testa på en busetto än :(. Mest troligt är att soundet skiljer på grund av att det är olika instrument med olika kvalitet men och antagligen på designen också som det är på alla instrument.
Mer går att läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_bass

Ps ska du köpa kontra bör du snacka med "bontracasso" här på forumet, han har koll. (bontracasso.se)

/Jooel
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Re: mensurer, storlekar kontrabas

Inlägg av Bontracasso »

templar skrev:Hej.
Kan nån förklara vad det finns för olika storlekar och mensurer på kontrabasar.
Har hört talas om d- mensur bla, finns det a,b,c,e,f,,,,,mensurer också?
Sen det här med 1/8, 1/4, 3/4 osv, vad innebär det i skallängd osv.

tack på förhand.

vh Simon
mensurer: 1/16= ca 70 cm, 1/8 = ca 80 cm, 1/4 = ca 90, 3/4 =ca 104-106cm
7/8 och 4/4= ca 106-109
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 08:50
Ort: Sandviken

Inlägg av Bontracasso »

Jooel skrev:Får väl tillägga att det inte bara handlar om stränglängd, en 4/4 behöver inte vara bättre pga att det är en 4/4, vill du ha en bra klang så handlar det mer om träslag, du bör undvika plywood, då de låter sämre. Vid mickning är skillnaden mindre med akustiskt är det en enorm skillnad.

Det finns tre former på kontrabasar Gamba, Viola och Busetto. Antagligen låter de olika, dock har jag inte haft tillfälle att testa på en busetto än :(. Mest troligt är att soundet skiljer på grund av att det är olika instrument med olika kvalitet men och antagligen på designen också som det är på alla instrument.
Mer går att läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_bass

Ps ska du köpa kontra bör du snacka med "bontracasso" här på forumet, han har koll. (bontracasso.se)

/Jooel
Tack Jooel:
Här vill jag bara kommentera två saker.
1/ vill du ha en bas med tydlig punch och som spelar starkt? Köp Plywood, och då menar jag en bra Plywoodbas typ Cleveland som är riktigt byggd i skiktlimmad ply och inte ångpressad ,dessutom med samma omsorg som en träbas. Där är en enorm skillnad i kvalitet, sound och slutligen pris, därför att det är ett mycket kostsammare process. Mycket av Ply-basarnas dåliga rykte beror på dåliga formpressade byggen med cellulosalack som kväver fibrerna och som dessutom har fel vinkel på halsen vilket gör att dom klingar taskigt (Ok, det är ingen bas du tar till symfoniorkestern men överallt annars) Om du sen tar en hybridbas (Ply med granlock) så får du lite av båda världar.
2/Du kan inte generellt höra skillnad på en Gamba resp. Violinmodell. Däremot finns en teori (som ifs är logisk) att Busettomodellens små rundade "påsar" gav/ger en slags basförstärkning på de mindre kropparna.
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Re: mensurer, storlekar kontrabas

Inlägg av KontraKurt »

Bontracasso skrev:
templar skrev:Hej.
Kan nån förklara vad det finns för olika storlekar och mensurer på kontrabasar.
Har hört talas om d- mensur bla, finns det a,b,c,e,f,,,,,mensurer också?
Sen det här med 1/8, 1/4, 3/4 osv, vad innebär det i skallängd osv.

tack på förhand.

vh Simon
mensurer: 1/16= ca 70 cm, 1/8 = ca 80 cm, 1/4 = ca 90, 3/4 =ca 104-106cm
7/8 och 4/4= ca 106-109
Det existerar ingen exakthet vad gäller kontrabasar. Min egen bas är 3/4 i kroppen men har en 4/4 mensur på 108 cm.

.
Användarvisningsbild
Apetronic
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 05:37

Inlägg av Apetronic »

Bild

Ungefärliga storlekar:
Strlk----A---------B--------C-------D---------E--------F-----
7/8-----190-----116-----106-----52,2-----40-------69,6
3/4-----182-----11x-----105-----49-------36,5-----67,8
1/2-----167-----102-----96------47,1-----34,6-----59,5
1/4-----156-----95------90------43,6-----32,1-----55,3
(Där avståndet "C" ofta benämns som "Mensur")

Kroppsform - Benämningar:

Bild
Användarvisningsbild
templar
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 05 dec 2009, 17:14

Inlägg av templar »

Tack igen för alla fina svar.
Är riktigt sugen på att börja lära mig spela.
Kan man få en kontra ens i närheten av så lättspelad som mjn bandlösa är tro?
Spelade på musikskolans kontra här om dan.
Vi körde lite blues och jazzvals, det var superkul, men min vänsterhand var helt slut efteråt,hehe
rh450, rs212, 5-strängad(b-sträng) bandad hembyggd, 5-strängad(c-sträng) bandlös moddad yamaha rbx7
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: mensurer, storlekar kontrabas

Inlägg av Stefanson »

KontraKurt skrev:
Bontracasso skrev:
templar skrev:Hej.
Kan nån förklara vad det finns för olika storlekar och mensurer på kontrabasar.
Har hört talas om d- mensur bla, finns det a,b,c,e,f,,,,,mensurer också?
Sen det här med 1/8, 1/4, 3/4 osv, vad innebär det i skallängd osv.

tack på förhand.

vh Simon
mensurer: 1/16= ca 70 cm, 1/8 = ca 80 cm, 1/4 = ca 90, 3/4 =ca 104-106cm
7/8 och 4/4= ca 106-109
Det existerar ingen exakthet vad gäller kontrabasar. Min egen bas är 3/4 i kroppen men har en 4/4 mensur på 108 cm.

.
Here we go again... :P
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

:poke:
Skriv svar