Rakstämning

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Rakstämmer du?

Ja
35
19%
Nej
113
62%
Ibland, beroende på typ av gig
33
18%
 
Antal röster: 181

gäst

Rakstämning

Inlägg av gäst »

Vilka av er använder sig av sk rakstämning, dvs när man stämmer basen så att alla stämskruvar ligger rakt? Den enda jag sett använda detta är Basjonas. Jag provade att rakstämma min Telecaster men som ni ser på bilden så är det svårt att få till en perfekt rakstämning, det är nästan alltid minst en stämskruv som inte ligger exakt i linje med de andra. Det är väl en övningssak gissar jag.


Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

självklart rakstämning. Men kan erkänna att jag slarvar i bland.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Nej, lite krångligare bara. I värsta fall får man byta band för att rätt ton. Men skall man var fin får man lida pin.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

Någonstans har nåt gått allvarligt fel....
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Egentligen är det bara jobbigt när man byter strängar, då får man ju lära sig var tonerna ligger på nytt, annars tycker jag att man vänjer sig ganska snart. Byta band är nog en drastisk åtgärd, jag litar på min inlärningsförmåga och mitt gehör i stället.
gäst

Inlägg av gäst »

En fördel är ju att man kan stämma utan att lyssna.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Egentligen är det bara jobbigt när man byter strängar, då får man ju lära sig var tonerna ligger på nytt, annars tycker jag att man vänjer sig ganska snart. Byta band är nog en drastisk åtgärd, jag litar på min inlärningsförmåga och mitt gehör i stället.
Jo ja vet att du är proffstämmare. Men en annan amatör kan tillåta sig att fuska lite,
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:
Johannes skrev:Egentligen är det bara jobbigt när man byter strängar, då får man ju lära sig var tonerna ligger på nytt, annars tycker jag att man vänjer sig ganska snart. Byta band är nog en drastisk åtgärd, jag litar på min inlärningsförmåga och mitt gehör i stället.
Jo ja vet att du är proffstämmare. Men en annan amatör kan tillåta sig att fuska lite,
När det gäller att stämma basar så är jag helt lost utan stämapparat. Tycker aldrig att det stämmer. Det är det som är så bra med rakstämningen, det finns inga rätt eller fel. Man stämmer bara rakt och går vidare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har aldrig lyckats få till rakstämning så jag har löst det genom att skaffa Gary Willis-stämskruvar. Då kan jag skita i allt.
gäst

Inlägg av gäst »

Glenn Hughes rakstämde på Lady Double Dealer förresten.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Jag har aldrig lyckats få till rakstämning så jag har löst det genom att skaffa Gary Willis-stämskruvar. Då kan jag skita i allt.
Bild?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

fan vad dumma ni är, hur stämskruvarna är vridna gör ingen skillnad utan man måste bara få alla strängarna spända lika mycket.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

För jävla snyggt hur som helst. Försöker få grabben att anamma det på guran men det verkar ta tid. Han krånglar mest med stämapparat ändå.
Tids nog förstår han finessen med tidsbesbaring och schysst look.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GrafZeppelin skrev:Jag har aldrig lyckats få till rakstämning så jag har löst det genom att skaffa Gary Willis-stämskruvar. Då kan jag skita i allt.
Hehe...

Det blir som att rakstämma vattenkranarna på diskbänken...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Rakstämmer bara när jag har jazzgigs.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

herre jäklar.. varför?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

macahan skrev:herre jäklar.. varför?
Tycker Johannes bild illustrerar det bra.

Edit: stavfel... igen!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Bara på bröllop, begravning och andra tillställningar när det måste vara fint.
Annars ser det ut så här typ:
Bild
d.v.s. nästan tvärstämmning - vem bryr sig...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ajaj... tvärstämning! Mycket vågat måste jag säga.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Ja, man skäms ju men bara lite :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Jag tillämpar rakstämmning i normala fall, se bild nedan. Det är ju just rakstämningen som gör att så många tycker denna basen är så oerhörd snygg……........

En fråga till dig Johannes. Har du provat reversed rakstämning, sk tvärstämning att du vrider alla 90 grader i stället för i linje med huvudet och stämmar du i så fall upp eller ned.

Bild
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag tycker det svåra är att få gitarristerna att stämma med min rakstämning. De har ju två skruvar till att fixa till. Så allt som oftast brukar jag falla till föga och skruva in samma vinkel som hans skruvar. Funkar ju, men blir inte lika snyggt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Verkar vara rätt stor utseendefixering på detta forum. Är basister verkligen så ytliga? =)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Vänta nu..!! Det är långt till 1/4!
Man får inte börja narras redan nu.
Medlem i PB50+
gäst

Inlägg av gäst »

prunier skrev:En fråga till dig Johannes. Har du provat reversed rakstämning, sk tvärstämning att du vrider alla 90 grader i stället för i linje med huvudet och stämmar du i så fall upp eller ned.
Inte provat, jag känner att jag inte är riktigt redo ännu.
Skriv svar