Så här gjorde jag min Jazzbas brumfri.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Så här gjorde jag min Jazzbas brumfri.

Inlägg av magstorm »

Jag tröttnade på att basen aldrig var tyst, trots att jag hade Fenders "Noiseless"-mickar monterade.
"Vad kan det bero på annat än dålig skärmning?", tänkte jag. Basen är en HPD med en kropp av okänt ursprung.

Jag hade tidigare på en annan bas testat att skärma av med aluminiumfolie, men det blev inte bra av någon anledning som jag inte förstår, så jag köpte koppartejp på ebay (företaget hette Convertape om jag inte minns fel) och satte igång. "Nu jävlar ska det bli tyst!".

Bild

Koppartejp är ju naturligtvis lite styv eftersom den är av metall, men en fördel med det är samtidigt att man lätt kan "trycka till den" i hörnena, sen behåller tejpen den formen.

Nog tjôtat - så här blev det (det är lite si och så med vitbalansen på vissa av bilderna som ni ser):

Oskärmad:
Bild

Lätt manisk efter misslyckandet med aluminiumfolien, så "svetsade" jag till en början fogarna med lödtenn (området under kontrollplattan):
Bild

Jag tyckte efter ett tag att det kanske var lite overkill att "svetsa" hela vägen runt om, så jag nöjde mig med att överbrygga de olika tejpbitarna med lödtenn. Jag mätte med en multimeter och det fanns elektrisk kontakt mellan tejpbitarna genom limmet, men som sagt, jag var lite manisk och ville inte chansa:
Bild

Då var det bara till att skruva tillbaka alltihop:
Bild

Det kanske inte syns på bilderna, men det sitter även tejp på "väggarna" runt mickarna. De enda ställen som inte är avskärmade är plektrumskyddets insida och kabelkanalerna som går till stallet och stallmicken.

Om det blev snyggt? Nej.
Om det blev funktionellt? Ja. Så länge strängarna inte vibrerar så kan jag inte höra om volymkontrollen är av eller på, inte ens på hög volym på stärkaren. Det knäpper såvitt jag kan höra heller ingenting när man nuddar vid någon metalldel, vilket det alltid brukar göra enligt min erfarenhet. Men visst, spelar man på arenavolym så kanske det knäpper något. Jag har dock ingen erfarenhet av arenavolym och kommer förmodligen aldrig att få det heller :roll:

PS. Tänk på att mickens undersida inte får ligga an emot koppartejpen eftersom signalen då går direkt till jord (det blir tvärtyst på ren svenska). Detta gäller bara om metallen/polerna är synlig(a) - är de inkapslade i plast är det ingen fara.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Grattis!
Bra jobbat.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Funkfingers skrev:Grattis!
Bra jobbat.
:tummenupp:
Tack :)
Jag kom på att jag glömde säga att koppartejpen givetvis ska vara kopplad till jord.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Min Texas brummar ibland (beroende på lokal, jordning eller nåt) när jag inte kör båda mickarna fullt. Skulle en sån här skärmning lösa "jazz-single-coil" problemet också ?
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Fernan skrev:Min Texas brummar ibland (beroende på lokal, jordning eller nåt) när jag inte kör båda mickarna fullt. Skulle en sån här skärmning lösa "jazz-single-coil" problemet också ?
Jag vet inte. Fenders Noiseless-mickar består väl av två fasvända spolar som löser brumproblemet på ett bra sätt. Jag har inte skärmat min andra Jazzbas med standard-single coil-mickar än, så jag vet inte om det skulle fungera.

Jag äger även en Texas-Jazz och jag har aldrig varit med om en bas som brummar mer än den. Den måste vara mer eller mindre oskärmad :roll:
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

magstorm skrev:
Funkfingers skrev:Grattis!
Bra jobbat.
:tummenupp:
Tack :)
:tummenupp:

Bra jobbat

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

BassiLow skrev:
magstorm skrev:
Funkfingers skrev:Grattis!
Bra jobbat.
:tummenupp:
Tack :)
:tummenupp:

Bra jobbat
Nu börjar jag nästan bli lite generad :lol:
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

magstorm skrev:
Fernan skrev:Min Texas brummar ibland (beroende på lokal, jordning eller nåt) när jag inte kör båda mickarna fullt. Skulle en sån här skärmning lösa "jazz-single-coil" problemet också ?
Jag vet inte. Fenders Noiseless-mickar består väl av två fasvända spolar som löser brumproblemet på ett bra sätt. Jag har inte skärmat min andra Jazzbas med standard-single coil-mickar än, så jag vet inte om det skulle fungera.

Jag äger även en Texas-Jazz och jag har aldrig varit med om en bas som brummar mer än den. Den måste vara mer eller mindre oskärmad :roll:
Min är tvärtyst i normala fall, men i en av replokalerna så märkte jag att det brummade när jag inte hade båda mickarna på max...knepigt.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Fernan skrev:
magstorm skrev:
Fernan skrev:Min Texas brummar ibland (beroende på lokal, jordning eller nåt) när jag inte kör båda mickarna fullt. Skulle en sån här skärmning lösa "jazz-single-coil" problemet också ?
Jag vet inte. Fenders Noiseless-mickar består väl av två fasvända spolar som löser brumproblemet på ett bra sätt. Jag har inte skärmat min andra Jazzbas med standard-single coil-mickar än, så jag vet inte om det skulle fungera.

Jag äger även en Texas-Jazz och jag har aldrig varit med om en bas som brummar mer än den. Den måste vara mer eller mindre oskärmad :roll:
Min är tvärtyst i normala fall, men i en av replokalerna så märkte jag att det brummade när jag inte hade båda mickarna på max...knepigt.
Sitter det lysrör i rummet så kan det bero på det.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

det där känner jag igen, från förr i tiden,

vi släkte alla rör och repade i mörkret, då var både jag och guristen brummfria ;-)

vi tände vanliga lampor ist, för upplysnings skull :roll:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

BassiLow skrev:det där känner jag igen, från förr i tiden,

vi släkte alla rör och repade i mörkret, då var både jag och guristen brummfria ;-)

vi tände vanliga lampor ist, för upplysnings skull :roll:
Jag har inte testat den i ett rum med lysrör, så jag vet inte hur pass tyst den skulle vara där, men den är nu helt tyst där den tidigare brummade en hel del :)
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+
Inlägg: 2122
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 01:26
Ort: Hässlehåla

Inlägg av Lestrange »

Rörstärkare kopplad i ojordat elurtag är heller ingen hit!
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Inlägg av Poester »

Gott jobbat! :clappy:
E planen o ge sig på p-skyddet med sen då, eller avgör inte det också brumnivån?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Lestrange skrev:Rörstärkare kopplad i ojordat elurtag är heller ingen hit!
Av ren nyfikenhet - gäller det enbart rörstärkare?
Poester skrev:Gott jobbat! :clappy:
E planen o ge sig på p-skyddet med sen då, eller avgör inte det också brumnivån?
Det kan säkert göra en viss skillnad, fast jag blev så nöjd att jag stannade vid urfräsningen i kroppen.
Men men, jag kanske ångrar mig nästa gång jag ställer mig under ett lysrör :lol:
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Inlägg av Riboe »

Fernan skrev:Min Texas brummar ibland (beroende på lokal, jordning eller nåt) när jag inte kör båda mickarna fullt. Skulle en sån här skärmning lösa "jazz-single-coil" problemet också ?
Man skulle kunna formulera om ditt problem till att det brummar när förstärkaren ser en "öppen" ingång. (Som alla redan vet är en förstärkaringång normalt kortsluten när ingen teleplugg är ansluten.)

Det kan finnas många anledningar. Om det brummar onormalt mycket när du drar ur telepluggen ur basen (utan att hålla i närheten av spetsen) är det sedvanliga åtgärder som gäller: vända stickpropp, ansluta till jordat uttag, ... osv.

I fråga om basen bör det vara utrymmet under potarna som kan behöva bättre skärmning (kanske är det bara grafitsprayat?).
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++
Inlägg: 2737
Blev medlem: lör 08 jan 2011, 11:24
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Hagström »

Riboe skrev:
Fernan skrev:Min Texas brummar ibland (beroende på lokal, jordning eller nåt) när jag inte kör båda mickarna fullt. Skulle en sån här skärmning lösa "jazz-single-coil" problemet också ?
Man skulle kunna formulera om ditt problem till att det brummar när förstärkaren ser en "öppen" ingång. (Som alla redan vet är en förstärkaringång normalt kortsluten när ingen teleplugg är ansluten.)

Det kan finnas många anledningar. Om det brummar onormalt mycket när du drar ur telepluggen ur basen (utan att hålla i närheten av spetsen) är det sedvanliga åtgärder som gäller: vända stickpropp, ansluta till jordat uttag, ... osv.

I fråga om basen bör det vara utrymmet under potarna som kan behöva bättre skärmning (kanske är det bara grafitsprayat?).
Jag har exakt det problemet du beskriver på min hagströmförstärkare...
Om jag inte har full gas på volymen brummar det.
Om jag inte har tonvolymen på det basigaste brummar det oxå.

Menar du att det kan hjälpa att vända på kablarna i stickproppen? går inte förstärkaren sönder då?
Kan även tillägga att kabeln och stickproppen till stärkaren inte ser ut att vara orginal.

Tacksam för hjälp

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Inlägg av JazzBassillen »

Hagström skrev:
Riboe skrev:
Fernan skrev:Min Texas brummar ibland (beroende på lokal, jordning eller nåt) när jag inte kör båda mickarna fullt. Skulle en sån här skärmning lösa "jazz-single-coil" problemet också ?
Man skulle kunna formulera om ditt problem till att det brummar när förstärkaren ser en "öppen" ingång. (Som alla redan vet är en förstärkaringång normalt kortsluten när ingen teleplugg är ansluten.)

Det kan finnas många anledningar. Om det brummar onormalt mycket när du drar ur telepluggen ur basen (utan att hålla i närheten av spetsen) är det sedvanliga åtgärder som gäller: vända stickpropp, ansluta till jordat uttag, ... osv.

I fråga om basen bör det vara utrymmet under potarna som kan behöva bättre skärmning (kanske är det bara grafitsprayat?).
Jag har exakt det problemet du beskriver på min hagströmförstärkare...
Om jag inte har full gas på volymen brummar det.
Om jag inte har tonvolymen på det basigaste brummar det oxå.

Menar du att det kan hjälpa att vända på kablarna i stickproppen? går inte förstärkaren sönder då?
Kan även tillägga att kabeln och stickproppen till stärkaren inte ser ut att vara orginal.

Tacksam för hjälp
Hagström!
Du behöver alltså inte göra något fysiskt ingrepp i ditt kablage.
Lossa helt enkelt stickproppen ur urttaget i väggen (två hål)
rotera den (stickproppen) ett halv varv och sätt tillbaka igen, et voila!
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++
Inlägg: 2737
Blev medlem: lör 08 jan 2011, 11:24
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Hagström »

JazzBassillen skrev:
Hagström skrev:
Riboe skrev:
Fernan skrev:Min Texas brummar ibland (beroende på lokal, jordning eller nåt) när jag inte kör båda mickarna fullt. Skulle en sån här skärmning lösa "jazz-single-coil" problemet också ?
Man skulle kunna formulera om ditt problem till att det brummar när förstärkaren ser en "öppen" ingång. (Som alla redan vet är en förstärkaringång normalt kortsluten när ingen teleplugg är ansluten.)

Det kan finnas många anledningar. Om det brummar onormalt mycket när du drar ur telepluggen ur basen (utan att hålla i närheten av spetsen) är det sedvanliga åtgärder som gäller: vända stickpropp, ansluta till jordat uttag, ... osv.

I fråga om basen bör det vara utrymmet under potarna som kan behöva bättre skärmning (kanske är det bara grafitsprayat?).
Jag har exakt det problemet du beskriver på min hagströmförstärkare...
Om jag inte har full gas på volymen brummar det.
Om jag inte har tonvolymen på det basigaste brummar det oxå.

Menar du att det kan hjälpa att vända på kablarna i stickproppen? går inte förstärkaren sönder då?
Kan även tillägga att kabeln och stickproppen till stärkaren inte ser ut att vara orginal.

Tacksam för hjälp
Hagström!
Du behöver alltså inte göra något fysiskt ingrepp i ditt kablage.
Lossa helt enkelt stickproppen ur urttaget i väggen (två hål)
rotera den (stickproppen) ett halv varv och sätt tillbaka igen, et voila!

Ibland är jag så pinsam att jag skäms...
Upptäckte nu att jag hade en ojordag förlängningskabel som jag har skurit till så den går in i jordat vägguttag..

Jag bytte förlängning till en jordad och förstärkaren fungerar felfritt :oops:

Hade nog aldrig kommit på det själv om jag inte läst denna tråden.. fan va glad jag blev nu.. pb är bäst!!

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Inlägg av Riboe »

Hagström skrev:
Riboe skrev:
Fernan skrev:Min Texas brummar ibland (beroende på lokal, jordning eller nåt) när jag inte kör båda mickarna fullt. Skulle en sån här skärmning lösa "jazz-single-coil" problemet också ?
Man skulle kunna formulera om ditt problem till att det brummar när förstärkaren ser en "öppen" ingång. (Som alla redan vet är en förstärkaringång normalt kortsluten när ingen teleplugg är ansluten.)

Det kan finnas många anledningar. Om det brummar onormalt mycket när du drar ur telepluggen ur basen (utan att hålla i närheten av spetsen) är det sedvanliga åtgärder som gäller: vända stickpropp, ansluta till jordat uttag, ... osv.

I fråga om basen bör det vara utrymmet under potarna som kan behöva bättre skärmning (kanske är det bara grafitsprayat?).
Jag har exakt det problemet du beskriver på min hagströmförstärkare...
Om jag inte har full gas på volymen brummar det.
Om jag inte har tonvolymen på det basigaste brummar det oxå.

Menar du att det kan hjälpa att vända på kablarna i stickproppen? går inte förstärkaren sönder då?
Kan även tillägga att kabeln och stickproppen till stärkaren inte ser ut att vara orginal.

Tacksam för hjälp
Jag uppfattar en viss grad av skämtsamhet men det kan under vissa betingelser ha betydelse hur man vänder stickproppen, i synnerhet om förstärkaren råkar ha en nätingång i original USA-skick. (Det brukar för övrigt finnas en omkopplare som ansluter nätingångens avstörningskondensator till endera polen, det är ju inte definierat vilken pol som är fas respektive nolla.)

I Sverige användes åtminstone tidigare "y-kondensatorer" som avkopplar chassit hf-mässigt till båda polerna och som en bieffekt ger chassit en potential mitt emellan dessa. Det är därför man kan mäta upp 115 V AC mellan chassi och jordanslutna föremål. (Läckströmmen ligger i storleksordningen någon mA så en enstaka enhet utgör ingen personfara).

Det kan finnas fler faktorer inblandade som motiverar att man, som en första gratisåtgärd, provar att vända stickpropparna i grendosa/vägguttag. Det gäller i synnerhet när brumslingor kan uppstå pga att annan utrustning är ansluten via signalkablar.

Det jag skriver i detta inlägg gäller vid inkoppling i ojordat uttag och är ingen komplett manual för brumeliminering. Självfallet skall man alltid använda jordade uttag om möjligt.

Kuriosa: Om ni har en Acoustic, Music man eller Traynor från perioden 75-80 är sannolikheten långt ifrån försumbar att den är ombyggd av mig (aka S-märkning).

Mer kuriosa:
Förr var det vanligt att man lyfte jord i t ex PA-system för att undvika brumslingor och förlitade sig på att tillräcklig skyddsjordning kunde erhållas genom signalkablarnas skärm. Jag behöver knappast nämna att detta är en RIKTIGT DÅLIG lösning.

Vid ett tillfälle inträffade följande hos Dieke Musik: två bleka grabbar störtade ut ur provrummet och pekade på en gitarr med avbränd sträng. De hade suttit och jammat på varsitt instrument när dessa råkade komma i kontakt med varandra. Det visade sig att den ena förstärkaren, som var nyligen inbytt, hade jordtråden lyft i stickproppen. Den tidigare ägaren hade dock missat att isolera tråden och nu hade den skalade änden kommit i kontakt med den pol som för tillfället råkade vara ansluten till fas (dvs inte nolla). Den andra förstärkaren var korrekt skyddsjordad och båda var givetvis inpluggade i jordade uttag. (Vid experimenterande av detta slag, anslut till ett ojordat uttag. Koppla ALDRIG loss jordledaren i stickproppen.)

Edit: Jag har noterat inläggen som postades under tiden jag skrev detta inlägg. Kul att det löste sig :wink:

Edit2: Smärre ändringar
Senast redigerad av Riboe den lör 12 nov 2011, 15:27, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++
Inlägg: 2737
Blev medlem: lör 08 jan 2011, 11:24
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Hagström »

När det kommer till el är jag helt värdelös... ni får ursäkta mig.

Härligt att slippa bruset nu i alla fall och kunna spela med mer diskant.
Jag som trodde att det berodde på gammal förstärkare och att det antagligen skulle vara så..haha

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Skriv svar