Kan allt känns det som...

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Kan allt känns det som...

Inlägg av Surfin' »

Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
gäst

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av gäst »

hmmm...inspiration you need! me no got...help yourself :P närå hehe...fingerspel med två fingrar, tre fingrar, plektrumspel, slaping, skalor, improvisation, hitta på en egen låt kanske? vad spelar du för musik? :roll: ta ut låtar? det är kul och bra för gehöret.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Skriva musik tycker jag är det mest stimulerande, särskilt tillsammans med andra människor. Det är nog typ därför jag håller på med musik överhuvudtaget.
Att sitta och öva nya tekniker och sånt på kammaren kommer nog dröja tills jag gör - kan lite av varje och det räcker...
Jomen. It's the Chriller.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ta upp ett till instrument! Helt seriöst alltså.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Ja, andra sorters instrument! Det har jag haft väldans nytta av! Helst ska det i så fall vara helt ny kategori instrument, alltså inte fler stränginstrument.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Go southpaw! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Janne

Inlägg av Janne »

Ju mer man lär sig desto mer ser man att det finns att lära sig. Så mitt råd är, lär dig något :D
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

GrafZeppelin skrev:Ta upp ett till instrument! Helt seriöst alltså.
Tänkte också på det så jag bestämde mig för att köpa ett blåsinstrument så jag provade mig fram genom att tjuvspela när ingen såg på de jag fick tag på på folkhögskolan jag gick på förut i år. Jag fastnade starkt vid klarinettens djupa och känsliga ton så jag hittade en beggad sån för 1695:- riktigt schysst!

Men jag känner fortfarande att jag lär mig inget nytt, vad att göra?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker du ska gå med i ett band....


Är du redan med i ett band - byt band.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

kan allt?
då är det väl bara att spela?
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Om du tror du kan allt kan du ju träna på din ödmjukhet.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

knedy skrev:Om du tror du kan allt kan du ju träna på din ödmjukhet.
+958621 :lol:
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

daionsavage skrev:
maltjik skrev:kan allt?
då är det väl bara att spela?
edit: metal machine music.... -jag och en god vän försökte att lyssna på hela skivan en gång, vi gav upp efter en kvart!
antingen försökte ni för mycket eller för litet, helt enkelt.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Dags för ståbas.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

daionsavage skrev:edit: metal machine music.... -jag och en god vän försökte att lyssna på hela skivan en gång, vi gav upp efter en kvart!
Jag kan inte låta bli att trampa vidare lite på det inslagna OT-spåret: Jag gillar Metal Machine Music. Det är inte det mest rogivande eller melodiska verk som gjorts kanske, men det är bra (att det sedan var ett statement gentemot ett skivbolag som Reed inte var nöjd med, och som drog in alla plattor efter typ en vecka för att det var så "olyssningsbart" gör det bara bättre...). Men det jag egentligen skulle komma till var att en tysk stråkensemble - Zeitkratzer - för något år sedan spelade in Metal Machine Music på nytt, men då med stråkar istället för elgitarr. Resultatet är förtjusande och svårlyssnat på samma gång. Rekommenderas!

Mumin: testa att ge dig in i fri imrovisationssvängen. Där kan du säkert hitta nya utmaningar. En annan idé är att börja spela oud, eller något annat instrument från en del av världen där harmoniken inte liknar den gängse, klassiska västerländska.
Senast redigerad av peter_s den tor 28 feb 2008, 21:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kom på PB-träffen så ska vi avgöra om du faktiskt kan allt! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

peter_s skrev:
daionsavage skrev:edit: metal machine music.... -jag och en god vän försökte att lyssna på hela skivan en gång, vi gav upp efter en kvart!
Jag kan inte låta bli att trampa vidare lite på det inslagna OT-spåret: Jag gillar Metal Machine Music. Det är inte det mest rogivande eller melodiska verk som gjorts kanske, men det är bra (att det sedan var ett statement gentemot ett skivbolag som Reed inte var nöjd med, och som drog in alla plattor efter typ en vecka för att det var så "olyssningsbart" gör det bara bättre...). Men det jag egentligen skulle komma till var att en tysk stråkensemble - Zeitkratzer - för något år sedan spelade in Metal Machine Music på nytt, men då med stråkar istället för elgitarr. Resultatet är förtjusande och svårlyssnat på samma gång. Rekommenderas!
jag gillar den också. lyssnar sällan på den iof, men den har något oerhört tilltalande över sig.
häromåret framförde the great learning orchestra MMM på kulturhuset i stockholm. det var kul att höra den live. de spelade en mängd instrument, såväl stråkinstrument som elgitarr, bas, sång, theremin etc...

sen började jag ha den som signatur på gmf-forumet, mest lite som ett statement bland alla blooos-gubbar och yngwiejeppar.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

maltjik skrev:jag gillar den också. lyssnar sällan på den iof, men den har något oerhört tilltalande över sig.
En annan sak som gör att jag gillar MMM, fast då mer av princip, är att den inspirerat många musiker som jag gillar. Var hade t.ex. Thuston Moore (och x antal andra fantastiska New York-gitarrister) befunnit sig idag om inte Lou Reed banat väg?
maltjik skrev:sen började jag ha den som signatur på gmf-forumet, mest lite som ett statement bland alla blooos-gubbar och yngwiejeppar.
Cred! :)
dereborn

Re: Kan allt känns det som...

Inlägg av dereborn »

Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!

Youtube videos tas emot med stor glädje!
Vad har du för basar? Vad sitter det för strängar på dom? Vilka typer av musik spelar du med ditt/dina band?
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

knedy skrev:Om du tror du kan allt kan du ju träna på din ödmjukhet.
Äh, jante suger!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Första inlägget i den här tråden tar nog priset.
Jag är förstummad...

Nästan så jag hoppas att du INTE kommer till PB-träffen för du kommer få så fullt upp att lära alla oss som aldrig kommer kunna allt så du inte kommer hinna gå på skithuset....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Kan du lira en bluestolva i 30 bpm? Testa. Det är kul. Och svårare än man tror.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Första inlägget i den här tråden tar nog priset.
Jag är förstummad...

Nästan så jag hoppas att du INTE kommer till PB-träffen för du kommer få så fullt upp att lära alla oss som aldrig kommer kunna allt så du inte kommer hinna gå på skithuset....
Hahahahhah! Jag kan ju glädja dej med att jag inte kommer :P



:(
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Första inlägget rumpan, första. Alltså Mooooomins inlägg.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar