Thunderbird vs. Thunderbird

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av blackparkas »

Kikade på basar i skit-stockholm idag.

Klämde bl.a. på en Epiphone thunderbird och en Gibson Thunderbird.
Skulle gärna vilja jämföra dessa två även om man kanske inte borde.

Epi:N känns klart billigare än Gibsonbasen, men klart ok att spela på måste jag säga.
Gibsonbasen känns robustare och klart mer välgjord, och låter bättre.
Viktmässigt tyckte jag inte det skiljde så mycket som jag hade för mig. Eller är de nya Gibsonbasarna lättare än de som gjordes på 90-talet?
Förstås är det ju coolare också när det står Gibson på huvudet...

Det jag mest funderar på:
Är Gibson Thunderbirden verkligen 18000 kr bättre?
Frågar man mig så måste jag nog säga nej.
Epiphonen kändes klart över förväntan, trots att jag länge varit skeptisk till de billigare basarna, och speciellt typ Epiphone och Squire.

Så...
Vad tycker ni gubbar?
Är Gibson Thunderbirden 18000 kr bättre??
Jag vet vad de som äger en Gibson Thunderbird kommer säga men...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Hur billig är Epi'n egentligen om du jämför med denna å Gibson är 18000:- dyrare? :lol: :crazy:

http://www.blocket.se/vi/10640025.htm?ca=1_2_s
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Beror på vad man menar med bättre. Förmodligen inte 18000 bättre om vi nu pratar listpris här. Gibsonbasen låter garanterat annorlunda och hur mycket och om det är till det bättre är upp till var och en att bedöma. Vad tyckte du själv? Träslag, konstruktion och mickar är inte lika i dessa två vilket påverkar priset (och ljudkaraktären) tillsammans med tillverkningsland. Epi's tillverkas i Kina nuförtiden. Rent logiskt och förnuftsmässigt är Epi'n helt rätt om det är enbart utseendet du är ute efter. För att få det lilla extra (tex i dessa fall åtminstone limmad hals och smal hals) för ändå en mindre slant skulle jag satsa på en beggad Orville (Gibsons japanska alterego), Epiphone Elitist eller en Greco (ej smal hals på Grecon).
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag pratar listpris/nypris.
Epi´n låg på 5k ca och Gibson 23k

Det är klart det skiljer en hel del i kvalitet och ljud osv, som jag redan skrivit.

Jag testade faktiskt dem inte i stärkare.
Gibson Thunderbird har jag testat förut, men inte Epi i stärkare.

Men skulle jag få för mig att köpa en Gibson, så skulle jag definitivt försöka hitta en beggad sådan.
Men jag vet ärligt talat inte om det är värt det, m tanke på att beggade Epi´s går på 2500 och uppåt..

Aja, detta är ju en smakfråga, och givetvis vill både jag och de flesta ha en Gibson.
Men det var just det där om det verkligen är värt så mycket mer pengar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Re: Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Viktmässigt tyckte jag inte det skiljde så mycket som jag hade för mig.
Vad är en "bra" vikt för er? Lätt eller tung?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm. Mittimellan skulle jag vilja säga :D
Men definitivt hellre tung än lätt!


I just Thunderbirdfallet så har jag tyckt att Gibson varit tyngre, och det tror jag de äldre varit, men blev nu förvånad att det inte skiljde mer än vad det gjorde mellan dessa basar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har en sprillans ny (nåja, ett drygt år gammal) T-bird och jag tycker den känns ganska lätt för sin storlek men jag har aldrig testat en gammal så jag har inget att jämföra med...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
blackparkas skrev: Viktmässigt tyckte jag inte det skiljde så mycket som jag hade för mig.
Vad är en "bra" vikt för er? Lätt eller tung?
En "bra" vikt är för min del inte över 4,5 kg. Annars blir man trott. Gamla Jazz Bass-ar i al liger runt 4 kg. De 70-talare i ask kan väga up till 8 kg-den berömda kass-kvalitetskontrollen. Som tur är finns det även lättare ex från den här perioden. Min väger 4,6 kg.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Jösses... 8 kg???
Jag plockade precis fram badrumsvågen, min Precision vägde 4,3 och Telecastern 4,8 kg. Jag trodde Telen var jättetung innan jag vägde men om man jämför med 8 kg så får man ju nästan binda fast den så att den inte flyger iväg. Tyvärr har jag inte T-birden hemma just nu, återkommer när jag vägt den.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Polarns 90-tals T-bird upplevde jag som tung när jag testade den för typ 8 år sedan.
Har ingen aning om vad Warwicken väger, men den väger lagom :D

8 Kilo lät verkligen tungt... ungefär som Jaydeen jag klämde på nere på Jam? :D
Riktigt cool bas för övrigt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Re: Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av poverino »

blackparkas skrev:Kikade på basar i skit-stockholm idag.
Väldigt viktigt att trycka in ett "skit-Stokholm" va?
Fattar inte att du/ni som gnäller så mycket på Stockholm ändå väljer att komma hit... :evil:
Vin, vikt och wankers
gäst

Re: Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av gäst »

poverino skrev:
blackparkas skrev:Kikade på basar i skit-stockholm idag.
Väldigt viktigt att trycka in ett "skit-Stokholm" va?
Fattar inte att du/ni som gnäller så mycket på Stockholm ändå väljer att komma hit... :evil:
Word!
Stockholm är grymt, flyttade hit för att plugga och blev kvar. 9 år snart.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av blackparkas »

poverino skrev:
blackparkas skrev:Kikade på basar i skit-stockholm idag.
Väldigt viktigt att trycka in ett "skit-Stokholm" va?
Fattar inte att du/ni som gnäller så mycket på Stockholm ändå väljer att komma hit... :evil:
Mycket att hänga upp sig på.
Har bott i sthlm i 3 år själv, inte länge men sen fick det vara nog.
Som jag skrev i ett annat inlägg, många av de som bor i sthlm har anser jag måste ha stora fel. Syftar inte på dig poverino.

Tycker oftast sthlm är bra, har syrran där nere och frugan har syskon och andra släktingar där så det är lite svårt att hålla sig därifrån.
Se´n är det ju också så att det ÄR kul att kolla i en del butiker där nere, som inte finns i t.ex. lilla Bollnäs.
Nej, sthlm skulle vara guld, om det inte vore för stockholmarna :D

Stockholmarna är liksom svensken personifierad ggr 2000.
Springer man omkull någon blir man arg på den som stod ivägen...


Tilläggas bör att jag det inte var mycket som gick rätt under gårdagens nöjestripp till Sveriges hufvudstad. Inte "shoppingen" och inte bandyn.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

OK det här blir en jätte OT men jag älskar Stockholm! Du kan vara anonym så länge du vill. Samma stund du känner du vill prata med någon så är det bara göra det. Stockholmarna är metropolitana och lätsamma. Gillar förresten alla huvudstäder och dess blandning av olika mäniskor. Kommer själv från en sådan. Blandningen av mäniskor och deras ursprungliga traditioner bäddar för en härlig tolerans och man får vara som man vill. Kan det bli bättre?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Håller inte med calif.
Personligen tycker jag stockholmarna är bland de mest slutna människor som finns.
De man ev. kanske pratar med visar sig genast vara inflyttade norrlänningar eller värmlänningar...
Aja.
Som sagt, jag bodde inte där så länge, men har innan dess alltid varit ner lite nu och då, och även efter. Men det är mest på senare tid jag funderar hur det är ställt.

Exempel:
Jag sitter på en av bänkarna på t-bana slussen och ska åka ut till Ropsten där jag parkerat bilen. Sitter och kollar igenom konvolutet på en Black Crowes.
Då springer en blondin in i konvolutet så jag halft som halft tappar det och hon får ur sig ett "oj".
Hade detta varit i London så hade den som satt på bänken vid Tottenham Court Road och blivit knuffad framför tåget bett om ursäkt för att det blev galet....

Ett härligt I-landsproblem men....

Den där toleransen du pratar om är då jag som inte blir arg för att min skiva nästan gick sönder.

Men däremot så håller jag med dig, att om man är på stan när det är lite lugnt och skönt, då är det fantastiskt att ströva runt och bara gå i sthlm.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev: Personligen tycker jag stockholmarna är bland de mest slutna människor som finns.
Och i Bollnäs är det öppna famnen mot utbölingar menar du?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: Personligen tycker jag stockholmarna är bland de mest slutna människor som finns.
Och i Bollnäs är det öppna famnen mot utbölingar menar du?
Klart dom gör, det är ju bara inavel där ute, så när det kommer färskt blod blir dom alldeles till sig :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: Personligen tycker jag stockholmarna är bland de mest slutna människor som finns.
Och i Bollnäs är det öppna famnen mot utbölingar menar du?
Nej, absolut inte, men nog är det skillnad.
Definitivt mindre risk att bli ihjälsprungen av blondiner på T-banestationerna... :D
+ Att man får nästan vara helt själv på "stan" om man ens vill gå dit, typ en tisdag förmiddag.


FreCKo skrev: Klart dom gör, det är ju bara inavel där ute, så när det kommer färskt blod blir dom alldeles till sig :D
Nej, nu tar du fel, det där var Edsbyn du snackade om hehe...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:
FreCKo skrev: Klart dom gör, det är ju bara inavel där ute, så när det kommer färskt blod blir dom alldeles till sig :D
Nej, nu tar du fel, det där var Edsbyn du snackade om hehe...
Allt utanför Uppland = inavel och bonnläppar :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev:Kikade på basar i skit-stockholm idag.


Tilläggas bör att jag det inte var mycket som gick rätt under gårdagens nöjestripp till Sveriges hufvudstad. Inte "shoppingen" och inte bandyn.
Verkar som att det är där skon klämmer. Missnöjd över shoppingrundan och då blev det skitstad över det hela. Bandyn är väl ännu värre kan jag tänka.

Till ämnet. 90-talarna kan jag inte svara för, men mina 70-talare är väldigt lätta. Har inte vägt men över 4 kilo lär det inte vara.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag tror det mer beror på var man är född, liten håla med hälften av innevånarane som släktingar eller större ort med mer anonymitet. Jag är född i Uppsala som är en hyffsat stor stad. Vid 13 års ålder fick päronen för sig att Kristinehamn var det rätta stället att bo på eller i.
Utav klasskompisarna var som sagt hälften släkt jag gissar på en stor del inavel och jävligt mycket för mobbing.
Så fort jag fick enmöjlighet så flyttatde jag till Stockholm och ett bättre ställe finns inte enligt mitt förmenade.
Slutsatsen blir att är man född i en liten håla så anpassar man sig till det tempo och levnadsätt som finns där.
Är man däremot uppväxt i ett större samhälle så behöver man de tempo som finns i ett sånt. Att växla emellan är svårt.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av maxoges »

blackparkas skrev:
Mycket att hänga upp sig på.
Har bott i sthlm i 3 år själv, inte länge men sen fick det vara nog.
Som jag skrev i ett annat inlägg, många av de som bor i sthlm har anser jag måste ha stora fel. Syftar inte på dig poverino.

Tycker oftast sthlm är bra, har syrran där nere och frugan har syskon och andra släktingar där så det är lite svårt att hålla sig därifrån.
Se´n är det ju också så att det ÄR kul att kolla i en del butiker där nere, som inte finns i t.ex. lilla Bollnäs.
Nej, sthlm skulle vara guld, om det inte vore för stockholmarna :D

Stockholmarna är liksom svensken personifierad ggr 2000.
Springer man omkull någon blir man arg på den som stod ivägen...


Tilläggas bör att jag det inte var mycket som gick rätt under gårdagens nöjestripp till Sveriges hufvudstad. Inte "shoppingen" och inte bandyn.
Allt detta snack om att man skulle bli omkullsprungen fattar jag inte. Jag har bott i Stockholm hela mitt liv (31 år) och aldrig blivit omkullsprungen.

Man kankse får sämre balanssinnne på vischan :twisted:
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Det mest intressanta med det du, och många andra säger, är: att "Nej, sthlm skulle vara guld, om det inte vore för stockholmarna" Kruxet är att det nästan enbart finns norrlänningar, skåningar och göteborgare i Stockholm, vilket gör det du säger rätt absurt. Det är ju rätt absurt att människor som kommer från orter liknande där du kommer ifårn faktiskt bor här och samtidigt gnäller på de som bor i samma stad.

Jag säger som jag brukar: Det är skillnad på olika...
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av blackparkas »

Danne skrev:
blackparkas skrev:Kikade på basar i skit-stockholm idag.


Tilläggas bör att jag det inte var mycket som gick rätt under gårdagens nöjestripp till Sveriges hufvudstad. Inte "shoppingen" och inte bandyn.
Verkar som att det är där skon klämmer. Missnöjd över shoppingrundan och då blev det skitstad över det hela. Bandyn är väl ännu värre kan jag tänka.

Till ämnet. 90-talarna kan jag inte svara för, men mina 70-talare är väldigt lätta. Har inte vägt men över 4 kilo lär det inte vara.
Ja visst! Det var det jag försökte förklara. Är men deprimerad så blir det lätt skitstockholm..
Av erfarenhet, de som jag upplevts som otrevliga i sthlm är just sthlmarna, butiksbiträden osv. Se´n att det finns norrlänningar som flyttat dit för 10 år sedan som kanske också är otrevliga, dom har väl blivit smittade av sthlm-viruset.
För övrigt så känns det som att det tar 1 timme att förflytta sig en mil i den staden.
Se´n är så många totalt oförmögna att köra bil - men ändå så har de körkort och en bil och kör precis hur dom vill, precis som i Ljusdal.
Tilläggas bör väl där att de flesta som man blir irriterad på i trafiken i sthlm säkert inte alls från sthlm, men de kör ändå bil där...

För er som verkar tro att Bollnäs har ett innevånarantal på runt 1000 pers så kan jag väl säga att det iaf bor runt 28 000 pers här och jag möter fortfarande folk varje dag jag aldrig sett...

För mig personligen så har jag kanske....
I runda svängar 30 personer jag är släkt med här i stan. MAX!

Jag kan vara helt ute och cyklar när det gäller vikten på T-birden.
Var grymt länge sedan jag pillade på polarens 90-talare.
Blir lite fundersam.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Re: Thunderbird vs. Thunderbird

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev: För er som verkar tro att Bollnäs har ett innevånarantal på runt 1000 pers så kan jag väl säga att det iaf bor runt 28 000 pers här och jag möter fortfarande folk varje dag jag aldrig sett...
Jamen då så, då vet du vad en metropol vill säga... Paris, New York, Tokyo, Bollnäs.
Skriv svar