SX BD2 / WT | P-style

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
AffePaffe
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 maj 2024, 19:28

SX BD2 / WT | P-style

Inlägg av AffePaffe »

Hejsan alla bas pratare.
Är det någon här på detta eminenta forum som har någon erfarenhet av SX BD2 / WT | P-style elbas?
Mvh AffePaffe
Bild
Bas = lycka
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: SX BD2 / WT | P-style

Inlägg av maxoges »

För 20 år sen, var SX-basarna hypde på USAs största basforum talkbass. Folk skrev att de var lika bra som fenderbasarna.
Det är en serie instrument som en musikaffär i USA tog fram, byggda i asien. Detta var innan CNC-maskinerna gjorde att det blev lättare att tillverka välbyggda instrument i fabrikerna. Nu har märket försvunnit efter ökad konkurrens.
Jag skulle säga att det var som att spela på en välbyggd squier eller medioker fender mexico från 2000-tal.
Den du länkade till är den billigaste modellen av SXbasarna. Den som hyllades hade gulnad lack på halsen. Det var en sådan jag provade.
Jag misstänker att hypen dog då Fender surade ur på att de använde Fenderhuvudet på kopiorna. De var tvugna att ändra till annan huvudform.
https://www.rondomusic.com/
https://www.talkbass.com/threads/essex- ... ars.57599/
Bild

Bild

Bild
Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: SX BD2 / WT | P-style

Inlägg av 200071 »

Jag hade en SX P-bas för 15 år sedan. Vet inte modell i övrigt men minns den som osedvanligt prisvärd på alla sätt.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: SX BD2 / WT | P-style

Inlägg av TDHP »

Jag har en SX squareneck resonator. Helt ok instrument!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
AffePaffe
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 01 maj 2024, 19:28

Re: SX BD2 / WT | P-style

Inlägg av AffePaffe »

Tack för alla svar.
Det var intressant läsning du länkade till maxoges, en hel del”matnyttigt” angående Essex och SX.
Tror jag tar och köper ”grisen i säcken” över nätet och hoppas att jag får hem ett bra exemplar.
Återkommer med recension när den ankommit till mitt lilla krypin.
Bas = lycka
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6610
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: SX BD2 / WT | P-style

Inlägg av Kultivator »

Jam i Stockholm sålde dem ett tag för en tjugo år sen eller så. Minns dem som bra budgetinstrument, stod sig mycket bra mot den tidens billigaste Squier, men Squier ryckte upp sig och idag ser jag ingen som helst anledning till att bemöda sig med att få tag på en SX istället för att bara köpa en Squier.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: SX BD2 / WT | P-style

Inlägg av maxoges »

Kultivator skrev: mån 06 maj 2024, 00:39 Jam i Stockholm sålde dem ett tag för en tjugo år sen eller så. Minns dem som bra budgetinstrument, stod sig mycket bra mot den tidens billigaste Squier, men Squier ryckte upp sig och idag ser jag ingen som helst anledning till att bemöda sig med att få tag på en SX istället för att bara köpa en Squier.
Kunde sagt det bättre själv.
Skriv svar