MusicMan Stingray identifiering

Prata om allt som har med elbasar att göra
edholmmartin
Nykomling

MusicMan Stingray identifiering

Inlägg av edholmmartin »

Behöver lite hjälp att reda ut en bas som jag råkade vinna via auktion här i veckan...

Halsen "verkar stämma" så långt jag kan se från logotypen samt texten "Made in..." på baksidan. Hårdvaran är också märkt med "Music Man". Stallet säger "Pat. pend.".

Kroppen har blivit omlackerad och halsplattan är tyvärr inte original. Den ser ut att ha haft en annan form tidigare (mer V-formad, jag kan se några konturer på kroppen). Elektroniken har också bytts ut.

Här kommer mitt problem: det finns inget serienummer att hitta.

1. Halsplattan har bytts ut
2. Serienumret finns inte på halsen
3. Serienumret finns inte på bron
Att skruva av halsen har inte gett mig något, och den enda potentiella identifieraren jag har hittat är på undersidan av halsen där en signatur som ser ut som "5-25-M (eller OK?)" kan hittas (och en namnlika klottter).

Kan någon hjälpa mig att sätta ihop bitarna? 😅 Jag förstår att jag inte kommer kunna hitta ett serienummer och jag bryr mig egentligen inte så mycket, men det skulle vara bra att veta om det åtminstone är en "riktig" MM och också om någon har en aning om vilket år den kan vara tillverkad.

Sverige är ju litet också... Kanske t.o.m nån som känner igen och vet något om basen?

Tack för all hjälp och låt mig veta om det finns fler/andra bilder jag kan bifoga som skulle kunna säga något om basen!
Bilagor
IMG_5699.jpg
IMG_5699.jpg (144.53 KiB) Visad 3059 gånger
IMG_5696.jpg
IMG_5696.jpg (75.23 KiB) Visad 3059 gånger
IMG_5692.jpg
IMG_5692.jpg (156.29 KiB) Visad 3059 gånger
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Re: MusicMan Stingray identifiering

Inlägg av strummer »

Ser ut att stå 5-25-00, alltså 25 maj 2000
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tycker också det ser ut att stå så.

Men vart har jag sett den basen förut?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
edholmmartin
Nykomling

Inlägg av edholmmartin »

blackparkas skrev: lör 04 jan 2025, 12:15 Tycker också det ser ut att stå så.

Men vart har jag sett den basen förut?
Bumpar en orimligt gammal tråd, men det är möjligt att du såg auktionen på pantbanken?
Får dock känslan av att nån halvkändis haft den här basen i sin ägo (lät som så på pantsättaren), så kanske är via nån spelning eller dylikt annars?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Kollar lite mer på bilderna, och stallet är ju helt fel för en 2000, för 1996 började MM utrusta basarna med ett ställ med en kortare bit framför sadlarna, efter att i några år ha sålt basar som hade hela dämpkuddegrejen ersatt med skruvar bara.

Så, en bra närbild av stallet vore toppen! Likaså foto av halsfickan, basens baksida och elektroniken vore kul att se.
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Borde väl också ha varit 4 rattar på en 00:a va? Kanske ett hopplock. Eller bytt elektronik och stall. Halsen verkar äkta åtminstone.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Kultivator skrev: tor 01 maj 2025, 23:22 Borde väl också ha varit 4 rattar på en 00:a va? Kanske ett hopplock. Eller bytt elektronik och stall. Halsen verkar äkta åtminstone.
Nejdå, det fanns både 2eq och 3eq 2000, så där kan det stämma. Men stallet är helfel, så det skulle kanske kunna bara så att halsen är bytt?

Ruggigt ball bas hursomhelst:)
Skriv svar