![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fast det beror väl ändå på vad man vill åstadkomma?
Vad är det då som orsakar denna dramatiska skillnad för dig vad gäller en tvåbitars kropp kontra om man inte sågat isär och limmat? Är det limfogen som ändrar karaktären TOTALT? Du är nog den första personen som jag sett hävda detta på ett så kraftigt sätt, fast du senare i inlägget verkar räkna bort lim, lack, olja som del av ekvationen.Hånken skrev: ↑tor 01 okt 2020, 11:43 Om träslaget splittas upp i lamineringar och limmas ihop igen, eller kroppen delas från 1 stycke till 2 stycken och limmas ihop igen ändrar man TOTALT karaktären på instrumentet, men vikt och densitet förblir densamma. Ingen skall någonsin få tuta i mig att t ex lönn, eller al, eller mahogny låter exakt likadant, eller ens har samma "lönn" karaktär, som om man behåller hela träbiten i ett stycke,
Det där uttalandet får mig att tro att du menar att fiberriktningen har en väldig betydelse. Då bör väl även de olika träslagens olika fiberstrukturer ha en gigantisk betydelse för hur det låter?Hånken skrev: ↑tor 01 okt 2020, 11:43 Vi skall inte gå in på om lönnbitshalsarna är kvarts-sågade eller inte, i heller. Då öppnar vi en pandoras ask, tillsammans med allt det andra itu-delade, som är omöjlig att ta sig ur. Jag vågar fortfarande påstå att en lönnhals i ett stycke (icke kvartssågad) låter helt annorlunda än en lönnhals kvartssågad och updelat och påklistrat igen i "motsatt ådring" i laminat och 3 eller 5 delar. Finns fortfarande ingen "typisk" lönnkaraktär då. Vikt och densitet är fortfarande densamma.
Säg mig, ärligt, vad får du ut av beskrivningen nedan taget ifrån deras sida, direkt citat:Danne skrev: ↑tor 01 okt 2020, 17:30
Om någon är sugen på lite placebo-effekt så skickar jag med facit här:
https://www.warmoth.com/Guitar/Bodies/O ... tions.aspx
Hade varit klockrent om graderingen hade varit GOOD<--------------->BAD istället.
Helt rätt. Det var slarvigt uttryckt av mig. Det jag ville säga var väl snarare att Steinberger är bland det mer optimala om man inte vill blanda in träets resonans och om man vill ha en så styv hals och kropp (läs stabil) som möjligt för att bara höra strängljudet som tas emot av mikrofonen.blackparkas skrev: ↑tor 01 okt 2020, 16:51Fast det beror väl ändå på vad man vill åstadkomma?
Sedan det här med sustain och resonans osv är ju till synes helt godtyckligt ibland.
Guror eller basar med EXAKT samma mekanik och mickar låter ju ändå ibland helt olika även när du spelar "torrt", dvs utan att plugga in.
Mickar och dess placering är ju bara av intresse när du ska förstärka signalen.
Och ingen vettig människa jag mött har hävdat att hur de låter akustiskt inte har någon inverkan på ljudet när du pluggar in den.
Ett väldigt bra exempel är ju Gibson och Fender.
Det är samma konstruktion på merparten av produkterna, men det är olika träbitar med olika densitet osv osv.
Men yxa A kan vara helt sjukt resonant (akustiskt) medan yxa B är helt död.