Shut up and sing!

Prata om allt som har med elbasar att göra
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hej, det är jag igen...

Ägandet o samlandet är i mina ögon helt okej. Byggande/moddande också, som hobby eller konstform eller vadsomhelst. Det jag ville peka på var faran att man tror att vägen till spelmässigt/musikaliskt nirvana går genom mekande/byggande/moddane. DET tror jag är en villolära, nämligen!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bassdude: Det blir nobben av två anledningar där:
1) den vita använder jag ju oftaoftaofta
2) Man vill ju inte va utan dej här!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:
Nu hittade jag lite folk som ville starta ett Purple-tributeband
som lät lagomt seriöst för att passa min kalender.
Men det har inte hänt nå´t på 3 månader...så det verkar snöa inne.
"Det har inte hänt nåt" / jag har inte gjort nåt åt det?

Yes, today I'm what we in sweden call "a pain in the ass" ;-)
Svarar man på en annons utan att veta vem det är i andra änden
kan man inte mycket mer än påminna ibland och fråga om det händer någe.
Annars håller jag helt med dig!
Och jag kan lova att jag är van att det inte händer massor om jag inte själv fixar det, när det kommer till musiklivet.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

dereborn skrev:Bassdude: Det blir nobben av två anledningar där:
1) den vita använder jag ju oftaoftaofta
2) Man vill ju inte va utan dej här!
ok då! 8)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:Hej, det är jag igen...

Ägandet o samlandet är i mina ögon helt okej. Byggande/moddande också, som hobby eller konstform eller vadsomhelst. Det jag ville peka på var faran att man tror att vägen till spelmässigt/musikaliskt nirvana går genom mekande/byggande/moddane. DET tror jag är en villolära, nämligen!
Du menar som Jon Skolmens skidåkare i Snowroller? Vibrationsdämpare på skidspetsarna ("Nästa års modell, inte ens släppt än...") och termometer i staven. Och blir gruvligt ifrånåkt av tjejen på urgamla lagg...
Senast redigerad av BBQV den tor 12 apr 2007, 15:11, redigerad totalt 2 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Utförsåkning är ju ett skolexempel på det.
Inte så ovanligt heller på golfbanan heller, kan lova.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:BBQV: Din expertis och ditt kunnande räknas såklart på en helt annan skala, du är ju yrkesman! (Öppna egen "riktig" verkstad snarast!)
Tack för det! Om alla här på forumet beställer varsin bas så kanske det går ihop sig. Väntetiden blir dock rätt lång är jag rädd :lol:

Problemet är att jag troligen inte vill ha det som jobb. Charmen försvinner på nå't sätt när det blir ett måste...

Fast det är klart, det är inte så jäkla kul att åka till mitt nuvarande jobb heller...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

höpp jag vet (nu har jag inte läst vad ni andra skrev) men när jag sitter på jobbet ,som man ju faktiskt har för att få lön, så är jag på pratabas.. men när jag är hemma är det väldigt lite sånt.
gäst

Inlägg av gäst »

213 skrev:
GrafZeppelin skrev:Leo Fender var t.ex enligt egen utsago tondöv och kunde varken spela gitarr eller bas.
Det förklarar en del... :div28: *hehe*
Du menar att det förklarar att han uppfann instrumentet du använder, oavsett märke? Eller? Jag förstår inte riktigt, förklara...
gäst

Inlägg av gäst »

Johannes skrev:
213 skrev:
GrafZeppelin skrev:Leo Fender var t.ex enligt egen utsago tondöv och kunde varken spela gitarr eller bas.
Det förklarar en del... :div28: *hehe*
Du menar att det förklarar att han uppfann instrumentet du använder, oavsett märke? Eller? Jag förstår inte riktigt, förklara...
Eller vänta, du syftar på att många av instrumenten som den tondöva klåparen lyckades skruva ihop fortfarande är i bruk och dessutom kopieras flitigt, efter 56 år och.... Nej det kan det ju inte hekller vara. Fattar ingenting. Vad är det egentligen som förklaras?
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:Jag vare sig fixar eller spelar, jag vill bara ha några snygga basar i lägenheten.
Hehe, helt rätt. Även om jag är säker på att det finns en mängd gömda smileys efter :D
Sedär, det GÅR ju att upptäcka ironin även utan smileys. Way to go, mr Black. Synd att du är den enda som upptäckt att allt inte behöver tolkas bokstavligt.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Johannes skrev:
Johannes skrev:
213 skrev:
GrafZeppelin skrev:Leo Fender var t.ex enligt egen utsago tondöv och kunde varken spela gitarr eller bas.
Det förklarar en del... :div28: *hehe*
Du menar att det förklarar att han uppfann instrumentet du använder, oavsett märke? Eller? Jag förstår inte riktigt, förklara...
Eller vänta, du syftar på att många av instrumenten som den tondöva klåparen lyckades skruva ihop fortfarande är i bruk och dessutom kopieras flitigt, efter 56 år och.... Nej det kan det ju inte hekller vara. Fattar ingenting. Vad är det egentligen som förklaras?

hehe.
Johannes är min idol!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

dereborn skrev:Hej, det är jag igen...

Ägandet o samlandet är i mina ögon helt okej. Byggande/moddande också, som hobby eller konstform eller vadsomhelst. Det jag ville peka på var faran att man tror att vägen till spelmässigt/musikaliskt nirvana går genom mekande/byggande/moddane. DET tror jag är en villolära, nämligen!
Jag förstår exakt vad du menar Dereborn och jag håller med dig. Man kan lät fastna i "att jaga spöken" prylen. Har gjort det själv också. Jag undrade ett tag om det är så det skall vara, att man alldrig riktigt är nöjd med det man har men kan idag med lättnad påstå att det värsta är över :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag förstår också vad du menar och har tänkt tanken själv men jag tror ändå inte det är så allvarligt. Många söker sitt sound och i denna jakten far man runt som en tok och moddar här, säljer och köper där. En del blir aldrig nöjda medan en del hittar en bas och använder ingen annan sedan. Ett mänskligt drag som som sagt återfinns i olika hobbies såväl som mera vardagliga ting. Jag tror ändå att för de flesta går spelandet först medan det andra blir som en utveckling av den hobbyn, leta efter spännande skapelser, prata om spännande skapelser (här tex). Prylmanin följer liksom med på köpet. Jag förstår dock din betraktelse och den är helt klart tänkvärd. Ibland behöver man nog stanna upp och helt enkelt, plocka upp basen och bara spela....
dereborn

Inlägg av dereborn »

Du menar som Jon Skolmens skidåkare i Snowroller? Vibrationsdämpare på skidspetsarna ("Nästa års modell, inte ens släppt än...") och termometer i staven. Och blir gruvligt ifrånåkt av tjejen på urgamla lagg...
JUST så!


Många söker sitt sound och i denna jakten far man runt som en tok och moddar här, säljer och köper där.
...istället för att hitta sitt sound genom sitt sätt att spela och förhålla sej till musiken... Exakt vad jag menar!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

dereborn skrev:
Du menar som Jon Skolmens skidåkare i Snowroller? Vibrationsdämpare på skidspetsarna ("Nästa års modell, inte ens släppt än...") och termometer i staven. Och blir gruvligt ifrånåkt av tjejen på urgamla lagg...
JUST så!


Många söker sitt sound och i denna jakten far man runt som en tok och moddar här, säljer och köper där.
...istället för att hitta sitt sound genom sitt sätt att spela och förhålla sej till musiken... Exakt vad jag menar!
Läste en artikel om att hitta sound i en urgammal Bassplayer. Det var Gerald Weasly som berättade om hur han i sitt sökande efter sitt sound helt sonika pluggade ur och körde allt spelande hemma akustiskt. Det tycker jag verkar vara ganska nyttigt. Så gör jag också. Fast mest för att det blir en massa nattspelande för min del. Och det är inte så poppis om man kör förstärkaren på då.

Men visst får man bygga om lite. Jag är rätt kass på de tekniska delarna när det gäller basar så det är ganska lärorikt att läsa om alla grejer folk här gör.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nu kom det upp en tanke till!

När man moddar, byter stärkare eller effekter, är det för att hitta ljudet man söker eller söker man nya ljud? Alltså, vet man vad man letar efter när man börjar? Eller är det som Johnny Rotten sjöng; I don't know what I want but I know where to get it?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag söker nya. Jag är ganska nöjd med ljuden jag kan leverera med fingrarna. Dock är inte tonvalet så jävla spännande än :ihearu:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Har man för mycket fritid och inte ork till att öva så mycket så blir det lätt så att det blir mycket snack och lite verkstad... Blir ju så för mig i perioder, tror att det gäller alla.
BarbequeVillage skrev:Kan man vara basintresserad utan att vara basist? Att bygga, renovera, samla eller helt enkelt bara gilla basar utan att (ens vilja) spela på dem, är det möjligt?
Måste man kunna vara! Jag är intresserad av gitarr-riggar (nästan lika mycket som basriggar) men jag spelar inte elgitarr för fem öre, håller mig till akustisk... dock så vet jag MER än de flesta (både basister och gitarrister)...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Har man för mycket fritid och inte ork till att öva så mycket så blir det lätt så att det blir mycket snack och lite verkstad... Blir ju så för mig i perioder, tror att det gäller alla.
BarbequeVillage skrev:Kan man vara basintresserad utan att vara basist? Att bygga, renovera, samla eller helt enkelt bara gilla basar utan att (ens vilja) spela på dem, är det möjligt?
Måste man kunna vara! Jag är intresserad av gitarr-riggar (nästan lika mycket som basriggar) men jag spelar inte elgitarr för fem öre, håller mig till akustisk... dock så vet jag MER än de flesta (både basister och gitarrister)...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

macahan skrev:höpp jag vet (nu har jag inte läst vad ni andra skrev) men när jag sitter på jobbet ,som man ju faktiskt har för att få lön, så är jag på pratabas.. men när jag är hemma är det väldigt lite sånt.
Sidospår (flåt) men (OBS!) inget påhopp: är det OK att få pengar av sin arbetsgivare för att surfa Pratabas?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä.. cee det är det inte.. man får kompensera med motsvarande övertid (i mitt fall eftersom jag har flextid) så att man arbetar de timmar man ska. det brukar bli totalt ca 0,5-1 timme om dagen effektivt.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Cee skrev:Sidospår (flåt) men (OBS!) inget påhopp: är det OK att få pengar av sin arbetsgivare för att surfa Pratabas?
Ja, hemma har man ju inte tid att hänga på en massa forum. Då spelar man ju bas.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

fast i mitt fall beror det mest på att jag inte har bredband hemma utan uppringt segmodem.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:Leo Fender var t.ex enligt egen utsago tondöv och kunde varken spela gitarr eller bas.
No dude. Leo Fender var inte alls tondöv. Han spelade klarinet. Dessutom höll han på med radioaparater, förstärkare och PA innan han började med gitarrer och basar. Man kan inte vara total tondöv när man gjort det. Tvärtom. Men ha var alltid mycket lyhörd när det gäller musikernas önskemål vilket var en stor anledning till att Fender blev så populär vilket den fortfarande är, trotts svängande kvalitet vilket inte på något sätt är kännetecken för bara Fender.

(tjohoo, jag lyckades klämma in "vilket" 3 gånger i en enda mening, fasten det blev mera "period" en "mening") :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar