Nu har min nya P-baskopia äntligen landat Kort om basen; Gräddvit, ~3,7kg, Madagaskar rosewood, en bits askkropp (tydligen custom), tunn äkta cellulosalack, 40,5mm vid översadeln (skönaste P-halsen jag spelat), Van Zandt-mick, kåpor, och givetvis spelar den och låter som en dröm. Med tanke på att jag är lurad rent ekonomiskt om jag skulle få för mig att sälja den och med tanke på att det är en av de skönaste p-basar jag hållit i så lär det bli en keeper på riktigt.
/Johan Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm. Presentation
Valle skrev:Nu har min nya P-baskopia äntligen landat Kort om basen; Gräddvit, ~3,7kg, Madagaskar rosewood, en bits askkropp (tydligen custom), tunn äkta cellulosalack, 40,5mm vid översadeln (skönaste P-halsen jag spelat), Van Zandt-mick, kåpor, och givetvis spelar den och låter som en dröm. Med tanke på att jag är lurad rent ekonomiskt om jag skulle få för mig att sälja den och med tanke på att det är en av de skönaste p-basar jag hållit i så lär det bli en keeper på riktigt.
Grattis! Väldigt vacker bas! Kan du berätta lite mer om märket? Aldrig hört talas om det förut.
PS: Säg till om det där med "keeper på riktigt" inte skulle hålla.
Gubben Van Zandt är en amerikansk micklindarguru att jämföra med Lindy Fralin eller Lundgren, dock har han inget med gitarr och basmärket att göra mer än att han levererar mickarna.
Van Zandt instrumenten görs av japanska PGM som också gör något mer kända Moon som bland annat trakteras av Larry Graham. Moon har fokus på high-tech stuket medan Van Zandt försöker vara vintage. Basarna byggs helt för hand och i liten skala och är kanonbyggen i alla aspekter, dessvärre är dom dyra, typ dubbelt så dyr som min handbyggda Bacchus. Exet jag fått tag på är byggt 2006 och har tappat lite lackflagor på kroppen, däremot är hals och band i toppskick. Jag ska låta den få några dagar att aklimatisera sig innan den ska få en riktig Valle-setup och nå vettiga strängar. Med tanke på att ingen hört talas om dom lär det inte vara så troligt att jag får tillbaka pengarna om jag säljer den, men som sagt denna är en keeper, så Simon, lova att du slår mig om jag skulle hitta på några dumheter i framtiden.
lowfreq skrev:Finfin bas där Valle! stämmer bra.. PGM är väl bästa basbyggarna i Japan sedan många år.
Fullt i klass med Sadowsky Metro.
Tackar! Nu har jag bara provat US Sadowsky, men jag kan tänka mig att även metroserien är kvalitetsmässigt jämförbar med Van Zandt, dom ligger iaf samma i pris.
/Johan Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm. Presentation
Valle skrev:Tack Simon, den matchar din jazz rätt skapligt.
Gubben Van Zandt är en amerikansk micklindarguru att jämföra med Lindy Fralin eller Lundgren, dock har han inget med gitarr och basmärket att göra mer än att han levererar mickarna.
Van Zandt instrumenten görs av japanska PGM som också gör något mer kända Moon som bland annat trakteras av Larry Graham. Moon har fokus på high-tech stuket medan Van Zandt försöker vara vintage. Basarna byggs helt för hand och i liten skala och är kanonbyggen i alla aspekter, dessvärre är dom dyra, typ dubbelt så dyr som min handbyggda Bacchus. Exet jag fått tag på är byggt 2006 och har tappat lite lackflagor på kroppen, däremot är hals och band i toppskick. Jag ska låta den få några dagar att aklimatisera sig innan den ska få en riktig Valle-setup och nå vettiga strängar. Med tanke på att ingen hört talas om dom lär det inte vara så troligt att jag får tillbaka pengarna om jag säljer den, men som sagt denna är en keeper, så Simon, lova att du slår mig om jag skulle hitta på några dumheter i framtiden.