Problembasar?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Problembasar?

Inlägg av blackparkas »

Pga en annan tråd så startar jag en tråd här som ni kan nämna problembasar.

Det finns ju problem i de flesta saker, vare sig det g äller bilar, TV:ar, Diskmaskiner osv...



Finns det några riktiga problembasar som verkligen är värda namnet?
(Saker som går sönder stup i kvarten, stämmer ur sig totalt, dålig kvalle överlag)

Är övertygad iofs att alla märken har sina dåliga ex också. men om vi generaliserar liiiiiite.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Duke! :lol:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Det finns väl många exempel; gibsonbasar som bryter huvudet när de åker i backen, 70-talsfendrar som är så tunga att man får bråck, huvudlösa basar utan sustain osv.

Jag personligen har råkat ut för eletronikproblem i flera basar - roligast var i en Aria jag hade på 80-talet. När man slog på preampen i basen så slutade plötsligt mickarna att fungera på E- och A-strängarna. Ett mystiskt problem so aldrig åtgärdades. Seda dess har jag mestadels hållit mig ifrån aktiv elektronik.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Harmony och Duke har jag dåliga erfarenheter av. Jag har dock bara ägt en av varje, så det är ingen tillförlitlig statistik...
bootsy skrev:Jag personligen har råkat ut för eletronikproblem i flera basar - roligast var i en Aria jag hade på 80-talet. När man slog på preampen i basen så slutade plötsligt mickarna att fungera på E- och A-strängarna.
Jag hade exakt samma problem med en Aria II Pro The Cat från 80-talet! De måste ha gjort nå't galet...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BarbequeVillage skrev: Jag hade exakt samma problem med en Aria II Pro The Cat från 80-talet! De måste ha gjort nå't galet...
Min var också en Cat! Jösses, det kanske var meningen att det skulle låta så...
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3418
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag hade en gammal höfner från -69. Den hade problem med stallet. Aldrig mer en bas med löst stall. Den jäveln var omöjlig att intonera. Värdelösa gitarrstämskruvar hade den också.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag hade en Ibanez SDGR900. Den hade en hals som man fick justera mellan varje rep, tills dragstången slog i botten. + att elektroniken käkade batterier. Det gick åt 24 st 9v Duracell på ett år(tur att jag jobbade på en firma med kontakter inom batteribranchen). Den var inne hos crafton, som sade sig ha åtgärdat det, men det fortsatte. Inga mer batteribasar från den firman för mig.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Jag har ett jätteproblem med Fender fretless Acoustic/Electric Precision bass. Det verkar helt omöjligt att få tag på en! :wink:

/Jocke
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

daionsavage skrev:Kasuga!
Min första bas som jag berättat om i tråden "pinsamma basar". Den blev aldrig någon storsäljare (undrar varför???) så antagligen kommer ingen av er någosin att träffa på en kasuga. Jag har däremot sett en del positiva recentioner på harmony-central, tag dem inte på allvar!
Kan inte uttala mig om basarna men gitarristen i bandet har bl.a. en Kasuga Les Paul och den rockar fet. Bra feeling med. Kasuga måste ha haft både ljusa och mörka perioder, som många andra för den delen.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
MrWalker
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 20:37

Inlägg av MrWalker »

Har heldigvis vært spart for de store negative overraskelsene. Har imidlertid hatt noen få... skal nevne dem her.

1) Leduc Pad
Egentlig en kjempebra bass, fin lyd, EMG micer, pent håndverk og en luthier som har veldig godt rykte på seg. På min bass vred halsen seg og ble uspillbar. Men det er kanskje urettferdig å føre den opp her, for Hr. Leduc leverte ny hals til bassen etter litt om og men. Men det er den bassen jeg har hatt med det største problemet, så derfor setter jeg den opp likevel.

2) Yamaha BN5
Bassen var fin å spille på, og den var ikke verst... bortsett fra dødpunktet på halsen! Den strakte seg fra C - Eb på G-strengen, og i dette området var bassen rett og slett uspillbar. Dødpunktet var ikke et vanlig "tradisjonelt" dødpunkt, men en regelrett wolf som gjorde at det durte og ristet og skalv, både i tonen og halsen. Det verste jeg har vært borti! :)

3) Småtteri...
som at micene på min OLP og GrooveTools 7 stod skjevt så jeg måtte installere dem på nytt, osv.

Men de to første er de verste jeg har hatt. Skal ikke generalisere over merket... kan hende at det bare var jeg som var uheldig. :)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Hade en 5-strängad Larriveé med EMG P/J på 80-talet. P-miken täckte inte upp A-strängen tillräckligt så A-strängen lät mindre än övriga strängar. Annars rätt ball bas.
Skriv svar