Vad är detta för bas "Space ultra"??

Prata om allt som har med elbasar att göra
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Vad är detta för bas "Space ultra"??

Inlägg av tn97ahs »

Hej!
Har hittat en bas hos en kompis och undrar om någon har en susning vad detta kan vara. Space Ultra? Finns inte ett spår på Google. Känns väldigt rejäl och robust. Riktigt trä i kroppen, ca 4,5 kg, p baskopia rakt av va jag kan se. Någon som har ett tips eller två för att ta reda på var den är tillverkad?

AH
Bild

Bild

Bild

Bild
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Vad är detta för bas "Space ultra"??

Inlägg av tn97ahs »

Verkligen ingen av alla duktiga baskännare som ens har en gissning. Kan tillägga att den har många år på nacken. Den ska ha köpts begagnad i den lokala musikaffären under den senare halvan av 80-talet. Jag kommer att ta över denna och håller på att lägga upp planen för den.

AH
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vad är detta för bas "Space ultra"??

Inlägg av gthyni »

troligen en noname från Asien som "brandats" av någon som köpt ett parti
Kan vara bra eller anus, det som ofta brukar vara skräp är elektroniken men den kan ju bytas för en måttlig peng.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Vad är detta för bas "Space ultra"??

Inlägg av Rigmor »

Space platsar definitivt bland de riktigt obskyra märkena, har bara sett ett ex tidigare. Som med det mesta som rör Fjärran Östern-tillverkning är det inte lätt att hitta några fakta alls, men jag skulle nästan våga tippa på Taiwan som ursprungsland. Ta det som en kvalificerad gissning bara. Japansk eller koreansk är den knappast.
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Re: Vad är detta för bas "Space ultra"??

Inlägg av tmssinner »

Har du kollat med användare i de utländska forumen?
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Vad är detta för bas "Space ultra"??

Inlägg av bootsy »

Förmodligen Taiwanesisk eller Kinesisk och tillverkad i en stor fabrik som bara klibbar på lite olika etiketter på instrumenten. Eller så är det en importör eller handlare som namngivit den.
Dessa instrument kan funka helt OK, men kvalitetskontroll och hantverk brukar vara mindre bra. Är träbitarna vettiga och halsen rak och någorlunda styv så kan du tjäna på att skruva i bättre elektronik, den som sitter i är nästan alltid usel.
Stallet liknar mest ett veteflak.
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Vad är detta för bas "Space ultra"??

Inlägg av tn97ahs »

Har börjat tro att den kan vara Tysk eller i alla fall Europeisk. Det sitter RFT-potentiometers i den som med stor sannolikhet är Tyska. Dessutom ser dom original ut. Hur som helst får den bli "fyllebas" så jag får väl se över halsen och ge banden en planing. Sen ska jag byta det trasiga P-skyddet och elektroniken. Sätter ut lite önskningar på "köpes"
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vad är detta för bas "Space ultra"??

Inlägg av Jan Hellman »

Om det stämmer att den är tysk så kanske det ryktet stämmer som en polare hört som hade en likadan för en herrans massa år sedan att Framus var inblandade. Då bör den vara från början/mitten av 70-talet. Enda gång jag hört namnet eller sett en.
MisterKrister87
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 20 jun 2021, 14:28

Re: Vad är detta för bas "Space ultra"??

Inlägg av MisterKrister87 »

Köpte precis en sån här Med hardcase av en gubbe som knappt använt den. Han hade köpt den i Tyskland tidigt 90 tal sa han. Bak på halsen sitter en klibba med märket made in GDR. German democratic republik 🤣
Bild

Bild

Bild
Skriv svar