Affinity Jazz?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Affinity Jazz?

Inlägg av Tumblinman »

Undrar vilka åsikter ni har om Squiers Affinity serie. Köpte nyligen en Squier Affinity Jazz i färgen Slick Silver och är mycket nöjd med den. Den låter bra och, framför allt, känns riktigt skön att spela på. Lagom vikt och har en gedigen känsla, rent allmänt. Tycker den känns dyrare än sitt pris. Dessa nyare Affinitybasar verkar ha fått ett 3-lagers plektrumskydd vilket höjer det visuella kvalitetsintrycket förvånande mycket.
Jämna greppband (i stort - se nedan) och jag gillar verkligen känslan och utseendet på greppbrädan (India Laurel, vad det nu är?).

Basen är dock inte perfekt:

* Halsens böjer sig lite mer på diskantsidan och ger något mer relief under g-strängen än under E-strängen. Justerar man så man har 0.25 mm under E så har man 0.35 under g. Inget allvarligt enligt mig då jag upplevt samma fenomen på andra basar i högre prisklasser.
* Ton och volympottarna har lite on/off-känsla och kunde haft lite mer följsam taper.
* Bandjobbet i de högre registret (säg band 13-20) kunde vara lite bättre. Inga döda toner men g och d strängarna skorrar lite väl mycket där, för min smak. Ska nog slipa till det vid tillfälle.



Har inte spelat på några andra Affinitybasar tidigare och undrar om de brukar vara så här gedigna? Jämfört med den Harley Benton JB75 som jag ägde för ett antal år sedan känns denna avsevärt bättre. Lägre vikt samt allmänt bättre passform på grejorna.

Någon som vet om kroppens tjocklek är densamma som en Fender Jazz?

Bild
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Affinity Jazz?

Inlägg av hitman »

Man får vad man betalar för brukar man säga, men du verkar ha fått tag på ett bra ex. Prisvärd!!!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Affinity Jazz?

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker Affinity-serien är riktigt dålig faktiskt.
Med det sagt är det klart att man kan få tag på ett hyfsat ex, speciellt om den är beggad och någon har justerat upp den, filat bandändar osv..

Men generellt sett så tycker jag de är hemska.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Affinity Jazz?

Inlägg av bootsy »

Affinity är rätt usla för pengarna, men visst kan man ha tur.
Jag köpte en strata ur serien för en femhundring, justerade, slipade bandändar och bytte strängar. Det blev en perfekt present till min 14-åriga brorsdotter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Affinity Jazz?

Inlägg av strummer »

Allt är billigt på de där basarna, och det enda man kan ha tur med är träbitarna. Resten, mekanik och elektronik, är riktigt skräp. Jag har, precis som Bootsy, gjort i ordning en Affinity (fast en p-bas) som jag sedan gav bort, o den blev helt ok men mest i väntan på att se om ungjävlen fortsatte spela.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
boozter
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 11:35

Re: Affinity Jazz?

Inlägg av boozter »

Jag hade en sådan för ett tag sedan och tyckte att den var väldigt prisvärd. Visst, man fick slipa bandändarna och göra lite allmän justering för att få den som den ska vara, men det har jag fått göra även med betydligt dyrare instrument. Mikarna var förstås inga höjdare, men efter byte till billiga fast bra sådana så tyckte jag den lät fullständigt ok. Jag gjorde en lite video med den:

Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Affinity Jazz?

Inlägg av Tumblinman »

Mickarna kommer jag kanske att byta ut så småningom. Inte för att originalen inte duger utan mest för att stilla min nyfikenhet på vad andra mickar kan erbjuda.

När det gäller kvaliteten på hårdvaran så kanske man har höjt sig lite på senaste Affinityserien för jag upplever den som klart godkänd på mitt exemplar. Jag vet ju visserligen inte hur hållbar den är över tid.
Skriv svar