Bastips?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bassmies
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 16 okt 2019, 00:16

Bastips?

Inlägg av Bassmies »

Hallå basare!
Jag lirade bas i tonåren i diverse skränande band men sålde sedan bort utrustningen när annat kom i mellan och intresset falnade. Tänkte nu, 30 år senare, ta upp basandet igen och vänder mig då till er som fortsatte med dundrandet för lite råd.
Spelade på en Cort P-bas-kopia och en Yamaha 800 RBX (som var knallröd och min absoluta favorit) kablat igenom en gammal Peavey-kombo (tror det var en gitarrstärkare egentligen). Nu tänkte jag inhandla en bas igen och har sneglat lite på Sterling SUB RAY4 eller Epiphone Thunderbird IV. Finns det någon som har en åsikt om hur dessa spelar, om de skulle passa en nybörjare (med fingrar mjuka som bäbisrumpor) eller om det finns någon annan modell som jag kanske missat att ta med i beräkningen. Hade tänkt skaffa en Orange Crush Bass 50 att plinka igenom hemmavid.
Tackar och bockar på förhand!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bastips?

Inlägg av bjelkeman »

Jag tror det blir jättebra. Jag började igen för några år sedan. Jag var skitdålig. Nu tar jag mig igenom ett gigg.

Välkommen hit!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Bastips?

Inlägg av funkys**t »

Jag har aldrig gillat Thunderbird så Ray4 skulle jag välja men det är jag det. Jag har en Prange Crush 100 på jobbet som låter fantastiskt. Kör på bara.
Om du har känsliga fingrar kan det vara smart att köra med strängar av nickel, om du inte är allergisk. Stainless brukar vara väldigt sträva. Alt halfround men då blir inte tonen lika klar.

Välkommen hit!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bastips?

Inlägg av mrbaloo »

funkys**t skrev:Jag har aldrig gillat Thunderbird så Ray4 skulle jag välja men det är jag det. Jag har en Prange Crush 100 på jobbet som låter fantastiskt. Kör på bara.
Om du har känsliga fingrar kan det vara smart att köra med strängar av nickel, om du inte är allergisk. Stainless brukar vara väldigt sträva. Alt halfround men då blir inte tonen lika klar.

Välkommen hit!
Ja, och jag skulle kunna rekommendera svarta nylonklädda strängar, tex DR Black Beaties, DAddario Nylon Tapewounds, Galli Black Nylon eller motsvarande. Snälla mot fingrar, snyggt och bra ljud. Tappar heller inte tonen pga skitiga fingrar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Bastonka
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 06 okt 2019, 13:11

Re: Bastips?

Inlägg av Bastonka »

Jag har en Epiphone thunderbird som jag är helnöjd med. Dock är det en classic modell med usa mickar och limmad hals så den kostade lite mer. Jag hade en sub 5 strängad precis när dom dök upp tidigt 2000tal som inte imponerade ett dugg på mig iaf. Sen beror det väl lite på vad man lirar, en thunderbird är ju en hårdrocksmaskin i mitt tycke. Medans en stingray är mer en funk och pop bas. Och som andra säger så är ju strängarna en faktor att räkna med också.
Användarvisningsbild
Zaken
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 21 nov 2006, 17:18
Ort: Sandviken

Re: Bastips?

Inlägg av Zaken »

mrbaloo skrev: ons 16 okt 2019, 09:58 Välkommen hit!
Ja, och jag skulle kunna rekommendera svarta nylonklädda strängar, tex DR Black Beaties, DAddario Nylon Tapewounds, Galli Black Nylon eller motsvarande. Snälla mot fingrar, snyggt och bra ljud. Tappar heller inte tonen pga skitiga fingrar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
[/quote]

DR Black Beauties är inte nylonlindade(tapewound) utan "klädda" liknade Elixir.
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Bastips?

Inlägg av KNA »

Tror båda basarna funkar utmärkt, är väl mest en fråga om smak och hur de känns i dina händer. Köper du basen begagnat är det ju dessutom hyfsat troligt att du får tillbaka pengarna om du vill sälja och testa nåt annat, så kör på!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bastips?

Inlägg av mrbaloo »

Aha, där ser man. Skippa DR om du är ute efter gummiklädda strängar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Bassmies
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 16 okt 2019, 00:16

Re: Bastips?

Inlägg av Bassmies »

Tackar för alla svar!
Slog till på 4sounds utförsäljning och plockade upp en Thunderbird för billig penning och ett par olika strängar - kändes lite vemodigt då jag satt och nötte basar där i ungdomen och drömde om att ha råd att köpa en.
När jag kom hem så upptäckte jag att stallet och stränghöjden var alldeles åt skogen för högt så tillbringade gårdagen med att studera Youtube-klipp för att klura ut hur man ställer in den på bästa sätt. Lyckades ganska bra efter ett antal försök. Dock har jag upptäckt att runt tionde bandet så skorrar D-strängen ganska rejält. Kan det vara bandstaven som inte är i höjd med övriga som gör skillnaden?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Bastips?

Inlägg av BBQV »

Om det är så lokalt så ä det säkert bandet efter som är lite högt.
Lätt fixat om man vet hur man gör och har rätt verktyg. Som alltid...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bastips?

Inlägg av hitman »

Bassmies skrev: fre 18 okt 2019, 07:44 Tackar för alla svar!
Slog till på 4sounds utförsäljning och plockade upp en Thunderbird för billig penning och ett par olika strängar - kändes lite vemodigt då jag satt och nötte basar där i ungdomen och drömde om att ha råd att köpa en.
När jag kom hem så upptäckte jag att stallet och stränghöjden var alldeles åt skogen för högt så tillbringade gårdagen med att studera Youtube-klipp för att klura ut hur man ställer in den på bästa sätt. Lyckades ganska bra efter ett antal försök. Dock har jag upptäckt att runt tionde bandet så skorrar D-strängen ganska rejält. Kan det vara bandstaven som inte är i höjd med övriga som gör skillnaden?
Det finns Youtubevideos på hur man fixar bandstavar också :-) Man kan tillverka egna "specialverktyg", de kan vara rätt dyra att köpa in och kanske inte motiverat lägga flera hundra på att kunna dra fram och tillbaka 20 gånger på ett lite högt band?

Eller kolla om det finns nån PrataBasare i närheten av dig som kan låna ut en bandfil.

https://www.youtube.com/results?search_ ... +fret+file
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar