Spricka på baksidan halsen Fender Jazzbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Spricka på baksidan halsen Fender Jazzbas

Inlägg av LasseBas »

Jag har en Fender Jazzbas USA där det är en spricka på baksidan halsen, där man fräst ut för dragstången, nu är det ett mörkt inlägg och längs med inlägget är det en spricka. Man får inte in en nagel i sprickan, men man känner den när man spelar. Vad kan jag fylla i, eller går det att slipa bort osv??? Vad kan man göra?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Spricka på baksidan halsen Fender Jazzbas

Inlägg av hitman »

Om det inte är en pre-CBS vintage bas så tycker jag att du kan fylla i med klarlack, egenblandad wipe-on-poly eller nagel-lack eller nåt annat lämpligt. Inte så noga. Efteråt kan man slipa med fint våtslip-papper för att få det helt jämnt.

Det finns en mikroskopisk risk att fukt kryper in i sprickan och ställer till problem. En elbas är ingen Stradivarius utan tål mycket stryk, men för säkerhets skull hade jag lackat över sprickan.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Spricka på baksidan halsen Fender Jazzbas

Inlägg av LasseBas »

Tack, ok, lacka först ock slipa sedan? Låter ju inte så avancerat,
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Spricka på baksidan halsen Fender Jazzbas

Inlägg av hitman »

LasseBas skrev: ons 23 okt 2019, 21:39 Tack, ok, lacka först ock slipa sedan? Låter ju inte så avancerat,
Till och med jag vågar göra sådana reparationer. :nickar:
Skriv svar