Telecaster

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Telecaster

Inlägg av kosmos »

Gillar p-basar och är sugen på en telecaster bas av bättre kvalitet där kravet är en snabb lättspelad lönnhals.

Skulle helst vilja ha en liknande denna, naturell, men utan stallmicken. Helst också med klassisk tele mick.
https://wildwoodguitars.com/wp-content/ ... 57_lg1.jpg

Några tips? Förutom beställa Fender Custom Shop (blir för dyrt) och inte de klassiska gula/vita med svart plektrumskydd, som de äldre och dyra Fender, anniversary och japanbyggda. Har även sett Schecter Modell T, men den ser likadan ut som Fendern i länken ovanför med dubbla mickar.

Några bra Fenderkopior, eller plocka ihop delar själv, vilket blir problem för jag kan inte sätta ihop dem... Någon gitarrbyggare osv?

Köper gärna begagnat för att få ner priset. Ca 10000-13000 kr för en med hög kvalitet.
Senast redigerad av kosmos den tor 05 dec 2019, 09:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Telecaster

Inlägg av hitman »

:kär: Wildwoodbasen var läcker!

Jag kom över en begagnad Warmoth jazz-hals för några år sedan som visade sig vara den bästa bashals som någonsin tillverkats!

Till den har jag själv (med benäget bistånd från en händig polare som är slöjdlärare) sågat till en slab-kropp à là P51/Telecaster.

Sedan köpte jag en begagnad SD QP singelciolmick, ett stall med två sadlar och strängar genom kropp samt flatspunna strängar. Det mesta inhandlades på PrataBas, total kostnad för alltihop blev knappt 4000 kr och det har varit min mest spelade bas sedan dess.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Telecaster

Inlägg av kosmos »

Tack för tipset. Tänker mig något slags ihopplock om jag inte hittar någon färdigbyggd. Problemet är att jag inte kan sätta ihop delarna på ett bra sätt, tror jag... 4000 kr vore helt ok! :)

Här är mer info om basen jag länkade till. Det är en "Fender Thin Skin Roaster Telecaster Bass"
https://wildwoodguitars.com/product/V18 ... t_id=21807
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Telecaster

Inlägg av hitman »

Nu tänkte du ju inte snåla, så jag tycker du ska kika på Warmoth:

https://www.warmoth.com/Showcase/Showca ... eofmJWWy70
https://www.warmoth.com/Showcase/Showca ... ss&i=B4242#

Kostar på att ligga på topp, nu när vår piss-valuta tappat rejält i värde mot dollarn. Tillkommer frakt och moms. , så halsen + kroppen här kostar runt 7500 kr att få hem till Sverige.

Men köper du färdiga Warmoth-delar efter dina egna önskemål så får du riktigt bra prylar. Sedan är det "bara" att köpa stall och mick begagnat på PB samt att skruva ihop och löda lite, vill du inte göra det själv finns det kanske någon PrataBasare i närheten av dig som kan hjälpa till?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Telecaster

Inlägg av BBQV »

Kan det här va nåt?
Allpartshals, Gotohstämmisar, Fenderkropp/mik/stall, strängad med DR LoRiders. Gott och väl inom din buget.

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Telecaster

Inlägg av kosmos »

Tack för tipset. Jag tänker inte snåla, men samtidigt innebär det också att jag måste sälja "finbasen" så jag vill inte byta ner mig fullständigt. Om jag får pengar över är det så klart bra för det finns alltid något annat som måste betalas...

Helt klart intressant med Warmoth-delarna och jag har även ett par andra alternativ.

Är det en anniversary-kropp? Originalmickar eller Custom 60? Spännande och intressant så klart. Det är ditt fel att jag letar Telebas förresten ;)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Telecaster

Inlägg av BBQV »

Å, man tackar!
Alltid trevligt att dra in andra i ens eget träsk! :lol:

Anniversarykropp i ask och Fender Vintage P-mik. Halsen är en Allparts PMO med omsågad skalle.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Telecaster

Inlägg av Basstore »

Maruszczyk custom
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Telecaster

Inlägg av kosmos »

Bra tips.

Hur är "Fender MIJ '51 Reissue Precision"? Finns de i flera modeller/färger? Något speciellt tillverkningsår?
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Telecaster

Inlägg av kosmos »

Tack för tips och råd! Har hittat en lösning nu så denna tråd får ses om avslutad.
Skriv svar