Fender P -91 pris?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Fender P -91 pris?

Inlägg av brokenboy »

Hejsan! Har en Fender P -91 usa och funderar på vad man skulle kunna begära för den, om man skulle få för sig att sälja i framtiden. Den är i bra skick inga skador och RW hals.

Köpte den av en äldre herre som ägt den den den var ny och han beställde från Fender i eget utförande enligt han .

Så någon pris gissning ?

Mvh Robert
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av Danne »

Ja eget utförande verkar det definitivt vara. Den verkar ha midnight wine lackad över midninght blue vilket Precision Plus hade, men då är kroppsformen fel. Halsen ser ut att ha dragstångsjusteringen på huvudet vilket skulle kunna indikera att det är en mexikansk standard-modell. Dock är TV-loggan också ett mysterium för den har nog inte funnits i det utförandet vad jag vet sedan ca 1976. En bild på baksidan av huvudet skulle ju kunna skvallra lite bättre vad det rör sig om.
Mongo
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 dec 2014, 14:19

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av Mongo »

Kan det inte vara en squire som är satt en Fenderlogga på?

Är nog i alla fall ganska säker på att den basen inte kommer från USA alls faktiskt...
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av brokenboy »

Ja det verkar bara en ljusblå metallic, sen en till blå under allt ... bifogar bild.. och även en bild på baksidan huvudet


Bild

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av blackparkas »

Konstigt, sökte på serienumret och fick på Fenders egna sökning inte fram ett skit.
Ingen träff.
Där har jag sökt på ett par andra 90-tals Fender nyligen och då har jag fått upp tillverkningsår och modell..

Kollar man guitardater så kommer just 91-92 upp, att den skulle vara byggd, men där ser man ingen modell.
Är ju lite konstigt som Danne säger med logga och trussjustering.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av Danne »

Serienumret på baksidan ser tyvärr lite mysko ut förutom att det borde suttit på framsidan tillsammans med en annan logga. N1 borde varit lite mer fetstilt jämfört med numret efter. Här är det tvärtom. 1991 fanns U.S Vintage '57 och '62. Precision Plus gjordes också i USA men med P/J samt annan kroppsform sk Boner. Standard från Mexiko fanns också. Sedan fanns 50's och 60's Reissue men de tillverkades nog i Japan och erbjöds fortfarande utanför Japan har jag för mig. Utöver det fanns även Lyte och halvakustisk från Japan.

För att få in din bas som en äkta USA 1991 Precision så bör den fått en hals från en Precision Plus (enda modellen förutom Mexiko Standard med dragstångsjustering vid huvudet) fast med stämskruvar som en Mexiko Standard, med en TV-logga samt serienummer på baksidan, en kropp ämnad för en US Vintage samt en väldigt säregen ambivalent lackering av kroppen. Jag har svårt att tro att första ägaren lyckades övertyga Fender att bygga ett dylikt instrument och varför? Ingen demens inblandad?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av hitman »

Märklig relikering också? Mysteriet tätnar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av RolleHarris »

Jag tänkte faktiskt på det när jag justerade och bandslipad basen för nåt år sedan. Att den var märklig. Huvudet och loggan men framförallt placeringen av stämskruvarna och just dessa ser ju inte ut som en USA-Fender iaf. Stämskruvarna är ju Mexico eller Squier. Loggan är helt fel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av brokenboy »

Detta börjar ju bli såpass intressant.... funderar på att plocka isär den och kolla efter märkningar :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av Danne »

Ja det kan ju faktiskt vara ett ordentligt hopplock av delar.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av RolleHarris »

brokenboy skrev:Detta börjar ju bli såpass intressant.... funderar på att plocka isär den och kolla efter märkningar :)
Ja det tycker jag. Spännande ju :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av RolleHarris »

Loggan ser ut att vara samma som jag har på min allpartshals när jag tittar närmare. Alltså en ”piratlogga”/falsk. Tycker också man ser på bilden att dekalen sticker upp en bit ovanför lacken runt omkring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Fender P -91 pris?

Inlägg av RolleHarris »

Inte för att vara sån men stallet ser ju också ”fel” ut för att vara en USA Pbass från -91. Men det gör väl inget egentligen då basen är cool ändå. Men kanske dags att höra av sig till gubben som sålde och fråga varför han blåste dig?
Stallet ska tydligen vara ett string thru med strängarna genom kroppen om det ska vara en standard usa från 1991. Är väl om det är nån annan modell då i så fall

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av Danne »

Problemet är väl egentligen att det inte fanns någon American Standard Precision 1991, däremot Jazzbas (med Boner-kropp). Strängat genom stallet tror jag kom 1995 då American Standard Precision introducerades.
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av brokenboy »

Lite bilder på hals och hals ficka.. på halsen står det en datering 14 juni 91

Och vad är det för justering som är i halsficka som går emot mässinggrejen som sitter i halsen?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av norton »

brokenboy skrev: mån 02 mar 2020, 20:09 Lite bilder på hals och hals ficka.. på halsen står det en datering 14 juni 91

Och vad är det för justering som är i halsficka som går emot mässinggrejen som sitter i halsen?

Bild

Bild


Det där är väll för och tilta halsen......Som på en 3 bultad hals
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av brokenboy »

En bild till på halsen

Bild
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av Eagle Hazze »

Nu tar jag fram popcorn, jag älskar basforensik trådar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av brokenboy »

Jag hoppas att någon är lite insatt nu :) och kan ge mig ĺite info om denna gobit
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av Danne »

Den har ju en skruv för micro-tilt i halsfickan vilket Precision Plus hade. Kanske även U.S standarden hade det också? Jag har inte koll på det. Finns det ett hål för den justeringen i halsplattan? Min gissning är att man lackat om både kropp och hals, monterat en TV-logga på huvudet samt återskapat serienumret på baksidan av huvudet. Det mesta ser trovärdigt ut och jag har svårt att förstå varför någon skulle orka göra (och misslyckas med) en förfalskning baserad på en tidig 90-tals Fenderbas.
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av brokenboy »

Stämmer bra att det finns ett hål för den justeringen... har även hittat en bild på en 91 med samma färg, den färgen som ligger som lager 2 ..
Flummigt :)
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av brokenboy »

Blir nog inte att sälja den om allt är så tvetydigt om komponenterna, då det säkerligen drar ner priset :) men kul att forska lite, har alltid behålla den här basen när jag sålt av basar pga att den känns så väl bygd och låter/spelar så sjukt bra :) och dem basar som sålts har varit JV och Elite -83 och Sandberg CaliforniaHCA , Fender roadworn mm... så säkerligen blir detta en som får hänga med ett tag som extra bas !

Men fler idéer mottages tacksamt ;)
Dude
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 15:06

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av Dude »

Trist värre.. Men inte tvetydigt tyvärr. Reprologga plus fejkade serienummer och halsklacksmärkning. Gubben blåste dig tyvärr.

Det som går att identifiera stämmer med en mexico standard. Stämmisar med liten bakplatta. Svart plast invändigt i hålet för dragstångsjustering.

Jag har skruvat loss halsen på min Jazzbas mexico standard från 2000-2001. Den har samma typ tuschsignaturer och klisterlapp i halsfickan som din. Ingen märkning på halsklacken. Snarlika små stämskruvar, snarlik plasthylsa i draghålet. Snarlikt stall.

Kolla under plektrumskyddet. Min MIM Jazz hade typiska budgetmickar original, och billigt plektrumskydd, men ordentliga CTS pottar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av blackparkas »

Dude skrev: lör 07 mar 2020, 23:49 Trist värre.. Men inte tvetydigt tyvärr. Reprologga plus fejkade serienummer och halsklacksmärkning. Gubben blåste dig tyvärr.

Det som går att identifiera stämmer med en mexico standard. Stämmisar med liten bakplatta. Svart plast invändigt i hålet för dragstångsjustering.

Jag har skruvat loss halsen på min Jazzbas mexico standard från 2000-2001. Den har samma typ tuschsignaturer och klisterlapp i halsfickan som din. Ingen märkning på halsklacken. Snarlika små stämskruvar, snarlik plasthylsa i draghålet. Snarlikt stall.

Kolla under plektrumskyddet. Min MIM Jazz hade typiska budgetmickar original, och billigt plektrumskydd, men ordentliga CTS pottar.
Men hade Mex Standarden tilt-hals?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Dude
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 15:06

Re: Fender P -91 pris?

Inlägg av Dude »

Oops - det har du rätt i. Ingen microtilt på min mex std.

Hals och ficka på min mex std:
Bild
Skriv svar