Tristess-GAS-rant...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Tristess-GAS-rant...

Inlägg av blackparkas »

Sitter och har sjukt tråkigt.

Coronan har gjort att det är extremt lite folk i rörelse, vilket förstås är bra ur smittsynpunkt, speciellt eftersom Covid verkar ha hittat hit upp till slut..
Men det är inte alls bra för många andra orsaker.

Nu har man väl alltid någon form av GAS, men senaste veckorna har det varit helt sjukligt..
Såg en video med The Circle där Michael Anthony spelade på sin signaturbas.
På en gång mailade jag Fitzpatrick och frågade om de hade en i lager, passade samtidigt på att fråga om de hade en Nikki Sixx-signatur..
De hade ingen av dem som tur var..

EM Nordic har två Stingrayfemmor jag vill ha.
En Ghost Wood HH och en Charcoal Sparkle H.
Charcoal har jag spanat på sen den kom och velat ha en sedan dess...
Men jag vill ha en HH..
Ghostwood är ju snygg... men har pearloid-pleka. Icke bra.
Och jag behöver egentligen inte en till SR5 eftersom det knappast kommer bli några gig på ett tag med metabandet och jag har två Warwick-femmor som duger mer än väl som backup...


Olidligt.
Höll på att tristess-köpa en Darkglass 212.. Men de är ju så fula.
Och jag har 8 lådor tror jag, även om 5 av dem är typ tomma som jag tänkt göra i ordning...
Och man behöver knappast en liten låda om det inte kommer bli några gig på hela sommaren..

Började kolla på hemmarigg...
Spelar aldrig hemma, men det kan ju vara coolt, och snyggt..
Slutade med att jag planerade att ta hem alla lådor jag inte använder och ställa mot en vägg hemma.
Kunde ju bli skitsnyggt.
Men det är ju roligare att köpa nåt fränt.

Pedaler har jag helt tappat intresset för som tur är, men så fick jag en REA-lista från Fitz där Pigtronix Mothership fanns med.
Har inte använt en enda synth-pedal jag ägt i skarpt läge, trycker alltid igång bassballs + octaver och dist.
Blir bäst så.
Har trots allt en 5-10 pedaler nya i kartong som jag inte ens har testat...

Byta pedalbord då?
Ja.
Det är kanske nåt sånt man får sikta in sig på.
Men tycker det är så smidigt med T-Rex med fästet för fueltank så jag orkar inte....

Som lök på laxen finns det inget kul att beställa hem till butiken.
Det enda som är roligt att ta hem och som faktiskt säljer är Gibson-guror, och det finns det inga att tillgå, delvis tack vare Coronan...

Tristessen får som det verkar fortgå..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av saft »

Haha. Känner igen mej. Sitter och suktar efter en AMPEG-topp. Är väl 30årskris...
Har redan 2 rörtoppar, och använder bara en av dem. Tapesaturationspedal hade varit ball också och får ju absolut inte plats på mitt pedalbord som jag nyss bantat ner. Ett gäng synthpedaler e jag sugen på åxå, men samma som dej där, dom används väääldigt sällan.
Har kollat lite semi-hardcase/gigbags som verkar sjukt smidiga, för det är jag ju också i stort behov av.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av mrbaloo »

En Status Graphite S2 Classic vore najs att få möjlighet att köpa. Det är min GAS just nu.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av hitman »

Tips på länkar där man kan stimulera sin GAS mottages tacksamt. Har i princip de basar jag behöver, villhöver i och för sig ha en Gibson SG som jag kunde sätta en DiMarzio Model One i. Men de basarna är ju lite över budget, nu när besparingarna (placerade i fegis-fonder) rasat pga Corona-oron.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av blackparkas »

Tro mig, jag har VERKLIGEN de basar jag behöver också...
Men det hjälper inte... :D

Kan tyvärr inte tipsa om nåt speciellt ställe att stimulera GAS:en.
Man vet aldrig vad som kickar igång den, räcker med bilder från någon av alla basgrupper man är med i...

Eller gitarr för den delen.
Var nån som frågade över värdet på sin 78:as Gibson LP Custom i en gitarrgrupp, vips så började GAS:en krypa sig på..
Jag spelar aldrig gitarr....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av Rut66 »

blackparkas skrev: tor 16 apr 2020, 23:46
Det enda som är roligt att ta hem och som faktiskt säljer är Gibson-guror, och det finns det inga att tillgå, delvis tack vare Coronan...

Tristessen får som det verkar fortgå..
Om du har tråkigt kan du lyssna på dagens avsnitt av "Stil", (P1), där man bla berättar om Gibsons tillverkning av akustiska gitarrer under andra världskriget. Produktionen skulle inriktas på krigsmateriel, inga gitarrer fick tillverkas. I hemlighet tillverkade man gitarrer ändå av kvinnlig personal eftersom männen var inkallade. Enligt somliga tillverkades de bästa akustiska gitarrerna från Gibson just under den perioden. Intressant. Man lär väl aldrig stöta på/känna på ett dylikt instrument dock. Ca 20 min in i programmet, varar bara ca 10 min.
https://sverigesradio.se/sida/tabla.asp ... 2020-04-17
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av blackparkas »

Rut66 skrev: fre 17 apr 2020, 11:58
blackparkas skrev: tor 16 apr 2020, 23:46
Det enda som är roligt att ta hem och som faktiskt säljer är Gibson-guror, och det finns det inga att tillgå, delvis tack vare Coronan...

Tristessen får som det verkar fortgå..
Om du har tråkigt kan du lyssna på dagens avsnitt av "Stil", (P1), där man bla berättar om Gibsons tillverkning av akustiska gitarrer under andra världskriget. Produktionen skulle inriktas på krigsmateriel, inga gitarrer fick tillverkas. I hemlighet tillverkade man gitarrer ändå av kvinnlig personal eftersom männen var inkallade. Enligt somliga tillverkades de bästa akustiska gitarrerna från Gibson just under den perioden. Intressant. Man lär väl aldrig stöta på/känna på ett dylikt instrument dock. Ca 20 min in i programmet, varar bara ca 10 min.
https://sverigesradio.se/sida/tabla.asp ... 2020-04-17
Ah, spännande!
Ska jag göra!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av bjelkeman »

Jag botade det mesta av GASen med flera grejer:

1) Ha ett projekt att jobba på med bandet, som innebär mer fokus på musiken, bandet, öva, repa, släppa låtar och musikvideo etc. Grejerna jag har räcker utmärkt.

2) Välja några få saker jag känner jag villehöver, en ny gitarr (en ovanlig begagnad, så man får leta länge online). Välja något som kommer senare men som inte får inköpas om inte utrustning avyttrats för att täcka inköpet (fixat, Neural DSP Quad Cortex kommer kanske i September). En ny bas, igen så måste den täckas av musikbudgeten, så det lär ju dröja.

3) Ett projekt i vårt nya företag som innebär inköp av mycket intressant hårdvara, som inte producerar musik, men cirkulära matproduktionssystem, som är nog så intressant. Vilket också tar bort all risk för Corona-tristess, då jag kan vara ute på gården/produktinsanläggningen och bygga/fixa inför produktionsstart.

Så, måste lägga ner lite tid på att uppdatera ”till salu” posterna så att man får ihop lite stålar till den kvarvarande GASen. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av blackparkas »

Jag har för tillfället två band.

Det ena håller på med platta, men där har vi av olika anledningar gjort så att trummisen och gitarristen gör färdigt preproddarna, gitarristen är den som gör låtarna.
Jag är helt fine med det, men det innebär att det händer väldigt lite för mig och kompguranisten.
Föreslog att vi skulle göra något slags "coronasession" men iom att de två som jobbar med plattan jobbar extra mycket med den nu eftersom låtarna börja bli klara så finns det inte tid.

Coverbandet har fått alla gig inställda, och det finns inget intresse från de andra att fippla med nya låtar, inte hos mig heller iofs..

Trackar bas åt ett powermetalprojekt som jag lovade, men där är det några veckors ingenting-göra och sedan ska man tracka en låt NYSS.
Ska dock tracka 3-4 låtar tror jag på måndag.
Men det är ju egentligen inte musik för mig, men den tyske sångaren är väldigt bra...

Har försökt fått igång några andra i stan att vilja hitta på nåt, men alla är så inmutade i sina band så de har inte lust att lägga tid/energi på annat.

Fick ett gig nästa fredag iofs som det verkar.
Livestreamat, kompa en duktig tjej.
Kan bli kul så då kan man ju lägga nån tristess-halvtimme på att fundera på vad jag ska ta med mig dit... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av Janne »

Ett konstigt tips kanske, men det har ju aldrig stoppat mig förut. Köp ett lut-kit! Då är sysselsättningen garanterad för ett tag och sen är det kul instrument att spela. En bra detalj är att man inte ska ha långa naglar på högerhanden så det är ju perfekt sidoinstrument för oss basister. Och så kan man köra upp den i röven på gitarrister som säger att vi har för få strängar ;) Jag byggde ett sånt här kit för några år sen, nu är jag uppe i ett projekt att bygga en luta helt från scratch.
https://earlymusicshop.com/collections/ ... y-heritage
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av svekke »

Jag löste alla mina tristessproblem med att bli livestreamingansvarig i min kyrka. Blev tvungen att lära en massa nya saker och fått GAS på saker som jag inte ens visste att de fanns för fyra veckor sedan. Inte så mycket basism (försöker mest hålla nere basen i illaljudande livesändningar), men kul. Kyrkbandet övar dessutom fortfarande och vi kanske kan gigga på facebook.
Men visst vill jag ha mer bas...
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av blackparkas »

Janne skrev: fre 17 apr 2020, 15:18 Ett konstigt tips kanske, men det har ju aldrig stoppat mig förut. Köp ett lut-kit! Då är sysselsättningen garanterad för ett tag och sen är det kul instrument att spela. En bra detalj är att man inte ska ha långa naglar på högerhanden så det är ju perfekt sidoinstrument för oss basister. Och så kan man köra upp den i röven på gitarrister som säger att vi har för få strängar ;) Jag byggde ett sånt här kit för några år sen, nu är jag uppe i ett projekt att bygga en luta helt från scratch.
https://earlymusicshop.com/collections/ ... y-heritage
Mnjaej...
Har varit inne ett tag på att jaga rätt på fler delar till befintliga basprojekt..
Men... det är roligare att skaffa hela basar än att köpa halsar jag inte vill ha eftersom "rätt" halsar aldrig dyker upp... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av blackparkas »

svekke skrev: fre 17 apr 2020, 15:50 Jag löste alla mina tristessproblem med att bli livestreamingansvarig i min kyrka. Blev tvungen att lära en massa nya saker och fått GAS på saker som jag inte ens visste att de fanns för fyra veckor sedan. Inte så mycket basism (försöker mest hålla nere basen i illaljudande livesändningar), men kul. Kyrkbandet övar dessutom fortfarande och vi kanske kan gigga på facebook.
Men visst vill jag ha mer bas...
Det gränsar ju lite till mina funderingar på att göra nåt corona-session-aktigt.
Skulle varit kul att spela in en låt på olika håll och så lägga upp en video.
Likt "At the movies" som bl.a. Aslan här på forumet varit med på en låt.
Men det strandar liksom på det här med video... Även om det är simpelt så ska det göras, och klippas...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av B-Å Åhs »

Köp en Toyota Corona

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av blackparkas »

Tro mig... Jag har kollat på bilar också.

Köpte iofs en "ny" bil för ett par månader sedan, vanlig bruksbil.
Men sedan ligger jag varje kväll och kollar Camaros och Mustanger ena kvällen och andra relativt obskyra europeiska 60-70-talare...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev: lör 18 apr 2020, 11:37 Tro mig... Jag har kollat på bilar också.

Köpte iofs en "ny" bil för ett par månader sedan, vanlig bruksbil.
Men sedan ligger jag varje kväll och kollar Camaros och Mustanger ena kvällen och andra relativt obskyra europeiska 60-70-talare...
Känner igen mig, har återkommande genom åren fått CAS (car aquisation syndrome) och drömmer om en amerikansk pickup från 1940-talet eller tidigt 50-tal i slitet originalskick.

Jag är inte någon lysande basist, men min kompetens när det gäller bilar är knappt ens mätbar. Skiftar däcken själv (kostnaden för att lämna in motsvarar ju ett paket strängar, då är valet lätt och motivation får slå klass) men där nånstans tar mina kunskaper stopp.

Så den drömmen får vi nog i mitt fall hoppas förblir just en dröm.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av blackparkas »

Kul att du nämner gammal pickis!

En polare har en 50-tals Ford F150 ståendes sedan en 15 år tillbaka.
Ute vid stugan sin...
Han är dessutom arbetslös emellanåt och grinig på kapitalismen som han beskyller delvis på att han inte har några pengar... :D
Då hade det ju varit bra att sälja pickisen som väl ligger på 100-150k i det skick den är nu istället för att låta den förfalla kan man tycka.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av kosmos »

Ni som redan har de basar (och bilar) ni behöver kan alltid köpa en elgitarr ;)

I tristessen och väntan på nya basen köpte jag en strata och rörförstärkare. Dessvärre tar inte GAS:en slut ändå. Det blir helt enkelt för lite fokus på musiken när allt står stilla och det inte blir några repetitioner, jam eller spelningar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av fieldflower »

kosmos skrev: fre 01 maj 2020, 11:28 Ni som redan har de basar (och bilar) ni behöver kan alltid köpa en elgitarr ;)

I tristessen och väntan på nya basen köpte jag en strata och rörförstärkare. Dessvärre tar inte GAS:en slut ändå. Det blir helt enkelt för lite fokus på musiken när allt står stilla och det inte blir några repetitioner, jam eller spelningar.
En liten varning bara att alla instrument faktiskt är roliga.
Jag blir sugen på ett instrument i taget, och så blir det som en hyfsad musikaffär hemma till slut... :roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av bjelkeman »

Jo, det vart ju en gitarr POD häromdagen. Jag SKA lära mig att spela gitarr. :lol:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av kosmos »

fieldflower skrev: fre 01 maj 2020, 15:05
kosmos skrev: fre 01 maj 2020, 11:28 Ni som redan har de basar (och bilar) ni behöver kan alltid köpa en elgitarr ;)

I tristessen och väntan på nya basen köpte jag en strata och rörförstärkare. Dessvärre tar inte GAS:en slut ändå. Det blir helt enkelt för lite fokus på musiken när allt står stilla och det inte blir några repetitioner, jam eller spelningar.
En liten varning bara att alla instrument faktiskt är roliga.
Jag blir sugen på ett instrument i taget, och så blir det som en hyfsad musikaffär hemma till slut... :roll:
Sant, men ska försöka att inte göra samma misstag igen, igen och igen... (gällande att köpa annat än stränginstrument)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev: fre 01 maj 2020, 19:04 Jo, det vart ju en gitarr POD häromdagen. Jag SKA lära mig att spela gitarr. :lol:
För mig är det min Yamaha THR-stärkare som är en stor nyckel till att det blir av att lira lite då och då.
Så himla smidigt att ha allt uppkopplat så man kan ta guran i famnen då man sitter i ett lyssna-möte.

Sen tycker jag det är svårt att få in nya influenser till liret - det blir samma trötta slingor gång efter gång.
kosmos skrev: fre 01 maj 2020, 20:35
fieldflower skrev: fre 01 maj 2020, 15:05
kosmos skrev: fre 01 maj 2020, 11:28 Ni som redan har de basar (och bilar) ni behöver kan alltid köpa en elgitarr ;)

I tristessen och väntan på nya basen köpte jag en strata och rörförstärkare. Dessvärre tar inte GAS:en slut ändå. Det blir helt enkelt för lite fokus på musiken när allt står stilla och det inte blir några repetitioner, jam eller spelningar.
En liten varning bara att alla instrument faktiskt är roliga.
Jag blir sugen på ett instrument i taget, och så blir det som en hyfsad musikaffär hemma till slut... :roll:
Sant, men ska försöka att inte göra samma misstag igen, igen och igen... (gällande att köpa annat än stränginstrument)
Det är kul med instrument!
Jag tycker att omvägar med andra instrument tillför nya influenser även till basandet.
Medlem i PB50+
kosmos
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 10 feb 2013, 21:25
Ort: Skåne

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av kosmos »

fieldflower skrev: fre 01 maj 2020, 21:29
bjelkeman skrev: fre 01 maj 2020, 19:04 Jo, det vart ju en gitarr POD häromdagen. Jag SKA lära mig att spela gitarr. :lol:
För mig är det min Yamaha THR-stärkare som är en stor nyckel till att det blir av att lira lite då och då.
Så himla smidigt att ha allt uppkopplat så man kan ta guran i famnen då man sitter i ett lyssna-möte.

Sen tycker jag det är svårt att få in nya influenser till liret - det blir samma trötta slingor gång efter gång.
kosmos skrev: fre 01 maj 2020, 20:35
fieldflower skrev: fre 01 maj 2020, 15:05
kosmos skrev: fre 01 maj 2020, 11:28 Ni som redan har de basar (och bilar) ni behöver kan alltid köpa en elgitarr ;)

I tristessen och väntan på nya basen köpte jag en strata och rörförstärkare. Dessvärre tar inte GAS:en slut ändå. Det blir helt enkelt för lite fokus på musiken när allt står stilla och det inte blir några repetitioner, jam eller spelningar.
En liten varning bara att alla instrument faktiskt är roliga.
Jag blir sugen på ett instrument i taget, och så blir det som en hyfsad musikaffär hemma till slut... :roll:
Sant, men ska försöka att inte göra samma misstag igen, igen och igen... (gällande att köpa annat än stränginstrument)
Det är kul med instrument!
Jag tycker att omvägar med andra instrument tillför nya influenser även till basandet.
Absolut! Emmaus brukar ha musikloppis en gång per år och det brukar sluta med ett och annat, men ofta billigt. Var nära att köpa ett dragspel förra gången men hittade en trevlig Landola akustisk gitarr för 100 kr som jag spelar ofta på.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25681
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Tristess-GAS-rant...

Inlägg av fieldflower »

kosmos skrev: fre 01 maj 2020, 21:41
fieldflower skrev: fre 01 maj 2020, 21:29
bjelkeman skrev: fre 01 maj 2020, 19:04 Jo, det vart ju en gitarr POD häromdagen. Jag SKA lära mig att spela gitarr. :lol:
För mig är det min Yamaha THR-stärkare som är en stor nyckel till att det blir av att lira lite då och då.
Så himla smidigt att ha allt uppkopplat så man kan ta guran i famnen då man sitter i ett lyssna-möte.

Sen tycker jag det är svårt att få in nya influenser till liret - det blir samma trötta slingor gång efter gång.
kosmos skrev: fre 01 maj 2020, 20:35
fieldflower skrev: fre 01 maj 2020, 15:05
kosmos skrev: fre 01 maj 2020, 11:28 Ni som redan har de basar (och bilar) ni behöver kan alltid köpa en elgitarr ;)

I tristessen och väntan på nya basen köpte jag en strata och rörförstärkare. Dessvärre tar inte GAS:en slut ändå. Det blir helt enkelt för lite fokus på musiken när allt står stilla och det inte blir några repetitioner, jam eller spelningar.
En liten varning bara att alla instrument faktiskt är roliga.
Jag blir sugen på ett instrument i taget, och så blir det som en hyfsad musikaffär hemma till slut... :roll:
Sant, men ska försöka att inte göra samma misstag igen, igen och igen... (gällande att köpa annat än stränginstrument)
Det är kul med instrument!
Jag tycker att omvägar med andra instrument tillför nya influenser även till basandet.
Absolut! Emmaus brukar ha musikloppis en gång per år och det brukar sluta med ett och annat, men ofta billigt. Var nära att köpa ett dragspel förra gången men hittade en trevlig Landola akustisk gitarr för 100 kr som jag spelar ofta på.
Har även dragspel liggande.
Blir tyvärr bara typ 30 minuter "det skulle vara kul" nån gång var 3e månad med det.
Känslan är att det nog går att lära sig, men det blir liksom inte av.
Child in time är skitkul dock - relativt lätt att få till ackorden på basknapparna, och orgel-leaden är inte så komplicerad.
Medlem i PB50+
Skriv svar