Hackigt ljud elbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

Hej alla
Har hackigt ljud från förstärkaren med isatt kabel, är en fender rumble 15. Är nybörjare så jag har noll koll, någon som vet nåt om det kan vara kabeln eller basen eller själva förstärkaren.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av saft »

HEJ!

Ja det kan vara kabeln, basen, eller förstärkaren.

Prova en sak i taget.
Koppla in i en annan stärkare och testa med samma kabel och samma bas.
Prova en annan kabel, med samma bas och stärkare.
Prova en annnan bas, med samma kabel och stärkare.

Är svårt utan andra basar, kablar eller stärkare.

Prova detta:

Prova att rucka på kabeln när basen är inkopplad och stärkaren på. Slå an en sträng och låt den ringa. Rucka på kabeln i både jacket på basen och i jacket på stärkaren. Slänga med kabeln, som en piska.

Slå an en ton och vika på stärkaren fram och tillbaka. Vrid på rattar.

Slå an en ton och rucka/vrid på potar på basen. Rucka på mickarna på basen.




Några vanliga fel:
Tele-jacket på basen sitter löst. Skruva fast!
Tele-jacet på basen sitter löst så att kabeln innanför skadats. Löd tillbaka.
Kabelns telekontakt har släppt lödningen till gjord. Löd ihop.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av mrbaloo »

Har du batteri i din bas? I så fall kan det vara så att batteriet börjar ta slut. Ha aldrig gitarrsladden inkopplad i basen då du inte spelar (om det är batteri i basen alltså).

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

Vi måste nog höra ett ljudexempel annars kan det vara vad tusan som helst...du talar om vad förstärkaren heter Fender Rumble 15 w men inte vad det är för bas...
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av saft »

mrbaloo skrev: fre 05 jun 2020, 19:35 Har du batteri i din bas? I så fall kan det vara så att batteriet börjar ta slut. Ha aldrig gitarrsladden inkopplad i basen då du inte spelar (om det är batteri i basen alltså).

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Gitarrsladd?! I en elbas!? Jag är inte bassist, men....
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

Tror inte en nybörjare med Fender 15 w har en elbas med aktiv elektronik i. Vi vet fortfarande inte vad du har för bas, Beto, återkom med märke och modell.

Det kan t o m vara så att en Fender basförstärkare på 15 w är för svag och börjar "klöka" eller "choka" så fort du skruvar upp lite lite för högt i volymen. Som saft sa tidigare, elimimera med uteslutsningsmetoden. Rumble förstärkaren har en PHONES utgång vilket innebär att du kan koppla in hörlurar där och höra efter t ex hackigt ljud. Om det hörs där, kan man utesluta att det är fel på högtalaren t ex. Alla äger väl ett par hörlurar idag, av en eller annan sort, eller hur?

Bra också att införskaffa en extra kabel om du inte har det redan. Äger man minst 2 st kablar kan man köra uteslutningsmetoden där. Det är vääääldigt sällan att 2 kablar skulle vara behäftad med exakt samma fel. Om du inte har en annan kabel eller har råd, så en nybörjare har inte flera basar eller stärkare. Men du kanske känner ANDRA som spelar bas och kan komma hem till dig med DERAS bas och kablar?

Men främst av allt ett ljudfilsexempel upplagt på soundcloud och länkat hit. Annars kan det vara vad som helst.
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

saft skrev: fre 05 jun 2020, 17:14 HEJ!

Ja det kan vara kabeln, basen, eller förstärkaren.

Prova en sak i taget.
Koppla in i en annan stärkare och testa med samma kabel och samma bas.
Prova en annan kabel, med samma bas och stärkare.
Prova en annnan bas, med samma kabel och stärkare.

Är svårt utan andra basar, kablar eller stärkare.

Prova detta:

Prova att rucka på kabeln när basen är inkopplad och stärkaren på. Slå an en sträng och låt den ringa. Rucka på kabeln i både jacket på basen och i jacket på stärkaren. Slänga med kabeln, som en piska.

Slå an en ton och vika på stärkaren fram och tillbaka. Vrid på rattar.

Slå an en ton och rucka/vrid på potar på basen. Rucka på mickarna på basen.




Några vanliga fel:
Tele-jacket på basen sitter löst. Skruva fast!
Tele-jacet på basen sitter löst så att kabeln innanför skadats. Löd tillbaka.
Kabelns telekontakt har släppt lödningen till gjord. Löd ihop.
Tack för tipsen, skall bena ut allt du skrev o prova bit för bit. Basen är en Ibanez grs200 gio. När ja satte på förstärkaren nu i morse spelade så funkade det, märkligt. Tack för svaret :)
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

Hånken skrev: lör 06 jun 2020, 09:04 Tror inte en nybörjare med Fender 15 w har en elbas med aktiv elektronik i. Vi vet fortfarande inte vad du har för bas, Beto, återkom med märke och modell.

Det kan t o m vara så att en Fender basförstärkare på 15 w är för svag och börjar "klöka" eller "choka" så fort du skruvar upp lite lite för högt i volymen. Som saft sa tidigare, elimimera med uteslutsningsmetoden. Rumble förstärkaren har en PHONES utgång vilket innebär att du kan koppla in hörlurar där och höra efter t ex hackigt ljud. Om det hörs där, kan man utesluta att det är fel på högtalaren t ex. Alla äger väl ett par hörlurar idag, av en eller annan sort, eller hur?

Bra också att införskaffa en extra kabel om du inte har det redan. Äger man minst 2 st kablar kan man köra uteslutningsmetoden där. Det är vääääldigt sällan att 2 kablar skulle vara behäftad med exakt samma fel. Om du inte har en annan kabel eller har råd, så en nybörjare har inte flera basar eller stärkare. Men du kanske känner ANDRA som spelar bas och kan komma hem till dig med DERAS bas och kablar?

Men främst av allt ett ljudfilsexempel upplagt på soundcloud och länkat hit. Annars kan det vara vad som helst.
Hej
Har en Ibanez GSR 200 GIO som bas, provat med phones o det lät lilla hackigt däri. Men när satt på förstärkaren o spela så funkade det o gör det än i skrivande stund. Beställt ny kabel som ja ska prova med till en början samt prova tips jag fått i tråden. Tack för svaret :), skall kanske tilläga att när man drar ut kabeln från antingen basen eller från förstärkaren så slutar hackandet.
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

mrbaloo skrev: fre 05 jun 2020, 19:35 Har du batteri i din bas? I så fall kan det vara så att batteriet börjar ta slut. Ha aldrig gitarrsladden inkopplad i basen då du inte spelar (om det är batteri i basen alltså).

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hej
Nej har inget batteri, visste inte ens att det fanns det, är värt o kolla upp o få lite kunskap om detta med. Tack för tipset:)
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

Hånken skrev: fre 05 jun 2020, 21:03 Vi måste nog höra ett ljudexempel annars kan det vara vad tusan som helst...du talar om vad förstärkaren heter Fender Rumble 15 w men inte vad det är för bas...
Hej
Ibanez GSR200 GIO
Tack för svaret:)
Kollar detta med ljudfil
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av mrbaloo »

En Ibanez GSR200 GIO har väl aktiv elektronik med ett 9v batteri? Säkert bakom en lucka (skruvad eller med snäpplås).

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av mrbaloo »

Förmodligen bakom liten skruvad lucka...

Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

mrbaloo skrev: lör 06 jun 2020, 15:04 Förmodligen bakom liten skruvad lucka...

Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Aha
har bara haft basen i typ 2 månader, men kabeln har ja alltid i, får sluta med det då såklart. Får nog läsa på lite hör jag :)
kollar detta o återkommer
Supertack för alla tips o tricks som alla skrivit
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av mrbaloo »

Ja då kanske vi är lösningen på spåret. När du kopplar in kabeln i basen blir det ungefär som att vrida på strömbrytaren till elektroniken i basen. Elektroniken drivs av ett 9v batteri. Och normalt sett drar basen så lite ström att det kanske räcker i ca 2 månader.

Prova att byta batteri och koppla ur sladden från basen när du inte spelar. Då kommer nog batteriet hålla 2-3 år i stället.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

beto skrev: lör 06 jun 2020, 14:21

Hej
Har en Ibanez GSR 200 GIO som bas, provat med phones o det lät lilla hackigt däri. Men när satt på förstärkaren o spela så funkade det o gör det än i skrivande stund. Beställt ny kabel som ja ska prova med till en början samt prova tips jag fått i tråden. Tack för svaret :), skall kanske tilläga att när man drar ut kabeln från antingen basen eller från förstärkaren så slutar hackandet.
Ja och den basen har passiva pickuer, bry dig inte om att leta efter några batterier:

https://www.ibanez.com/usa/products/det ... 00_10.html


neck type GSR4 Maple neck
top/back/body Poplar body
fretboard JatobaWhite dot inlay
fret Medium frets
bridge B10 bridge
string space 19mm
neck pickup Dynamix P neck pickup (Passive)
bridge pickup Dynamix J bridge pickup (Passive)
equaliser Phat II EQ
hardware color Chrome

Bra, om det lät så med hörlurar också, så ligger inte problemet, i slutsteget i förstärkaren eller högtalaren. Du har säkert bara något glapp eller något som har släppt någonstans. Du kan nu släppa detta med

a) batterier
b) högtalare, slutsteget i förstärkaren, dvs den delen som ger 15 w. Hör du det i hörlurar så är slutsteget bortkopplat och det kan vara annat, dvs tidigare i kedjan.


Är både bas och förstärkare nya, bör du lämna tillbaks i butik. Garanti gäller. Den här röda GSR 200 GIO som var till salu hade t ex ingen batterilucka där bak, så...

https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... 1778338493
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

Om nu basen kommer i 2 olika varianter men har samma modellbeteckning så är det Ibanez som har rökt på. Dvs en variant med batterier (aktiv) och en utan. Naturligtvis ser du det på luckan där bak.

Om du har passiva pickuper, men en s.k. aktiv EQ ombord på basen - nu blir det krångligt för nybörjare - så kan du prova då att hitta den kontroll eller knapp eller skruvpot på basen som stänger av och slår på den aktiva elektroniken. Du skall nämligen kunna spela på basen även om batteriet är kasst, om du helt enkelt inte sätter igång den aktiva elektroniken, och eventuellt sprak ifrån ett döende batteri är borta.

För att förklara enkelt för en nybörjare:

Det finns olika sorters pedaler, effektpedaler, som man kan köra till vilken bas som helst. Eller andra instrument. Dessa ligger på golvet. De kan drivas med batterier eller strömadapter. Det finns då pedaler som har t ex boost, equalizer, compressor och en massa andra finesser.

Men vissa bastillverkare väljer att "flytta upp och in" hela innanmätet av pedalen till inne i basen istället, så du har nära med fingrarna till alla knappar när du vill justera ljudet. För att slippa ha saker liggandes på golvet och extra kablar. Och då måste man utrusta basen med batteri. Då har man också oftast en switch eller en pot som man kan vrida igång hela "paketet" med och få basen "aktiv" så att säga. Man sätter igång "pedalen" ombord på basen istället för att trycka med foten på en footswitch. Och således även stänga den, dvs inaktivera den.

Men om nu batteriet skulle ta slut så låter det illa. Eller inget alls. Om det händer mitt i en låt live när man är ute på ett gig, kan man kvickt stänga av funktionen med denna switch. Då passerar signalen ändå ut, om än opåverkad av det aktiva EQ systemet eller vad det nu är. Det är precis samma som med pedalen på golvet om den går på batteri. Är batteriet kasst, och låter illa, så stänger man av pedalen, och fortsätter. Grovt förenklat, och nu vill jag inte höra invändningar om true bypass och en massa mumbo-jumbosnack, för det är överkurs för en stackars nybörjare. Det är bara en jämförelse jag gjorde.

Det blir annat ljud - oftas svagare - men man kan fortsätta spela klart låten, tills en paus sker och man kan byta batteri. Har man inget batteri får man köra "passivt" resten av kvällen, det går att ta sig igenom, men man kanske inte kan använda sig av det inbyggda EQ, boost eller annat då som den aktiva delen av basen har. Det kan låta bra ändå om man går fram till förstärkaren och justerar EQ för bas, diskant, bas, mellanregister och allt annat.

Så om du nu mot förmodan skulle ha en "aktiv" bas, och den fortsätter att hacka även om du inte har något igång, så är det fortfarande inte batteriet. Dvs, om du nu har en lucka och kan ta ut batteriet så gör det och låt det vara så. Medan du spelar på basen, och vrider på de olika rattarna på basen, så skall du hitta ett läge då där basen blir helt tyst. Oavsett vad. Det är då basen är i aktivt läge, men eftersom den inte hittar batteriet (eller får ström alls) så blir det helt tyst. Om du vrider till ett läge där den fortfarande låter, MEN HACKIGT LJUD, så är det så att hackandet har inte med kasst batteri, eller det aktiva systemet att göra. Då finns det där i alla fall. Dvs hackandet låter även om det aktiva systemet är urkopplat.

Eftersom du låter sladden sitta i, skulle jag rekommendera dig som nybörjare, att INTE köra med batterier. Använd basen passivt. Då kan du låta kabeln sitta i hur länge som helst, och inte råka glömma ta ut den o s v. Eftersom du kan spela och köra din bas utan det aktiva systemet. Det är då överflödigt med knappar på basen, och när du vrider på de flesta av dom hörs det ingen skillnad. Det enda man får hålla reda på att när man helt plötsligt kopplar in basen, och den är helt tyst, så har man råkat komma åt den knappen/switchen som sätter igång systemet, och eftersom där inte är ngt batteri : knäpptyst.

Det är så att om man har sladden inkopplad så sätts batteriet igång, oavsett om man använder sig av det aktiva eller inte.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Danne »

Ibanez GSR200 har haft aktiv elektronik i minst 10 år. Dessutom tror jag inte det går att koppla den till passiv mha omkopplare eller dylikt. Det innebär att oavsett om man använder Phat II Eq:n eller inte så är basen död om batteriet är dött. Misstänker också att tidigare aktiva GSR200 ej hade separat batterilucka så batteriet fanns i kontrollutrymmet. Om den är passiv har den tre rattar, aktiv fyra rattar.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av mrbaloo »

Precis. Jag som ändå vet vad jag håller på med ( :-) ) blev faktiskt mycket förvirrad av Hånkens långa uttömmande svar, även om det är rätt i princip. Men det är väldigt få basar i instegsklass som brukar ha omkopplare för på och av för den aktiva elektroniken.

Men jag håller inte riktigt med om att nybörjare skall ha en bas utan batteri. Jag har i nästan alltid haft basar med batteri och det har gått bra för mig ändå. ;-)

Satsa på att försöka byta batteri i din bas först. Då borde det bli bra.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av fieldflower »

Tror att det snarare är så att man som nybörjare kan tycka att det är lite extra kul med aktiv bas - det blir ju mer push i ljudet vilket är roligt.
Jag tycker att det först är då man hållit på länge som man kan uppskatta less-is-more-ljuden.
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

Danne skrev: sön 07 jun 2020, 22:11 Ibanez GSR200 har haft aktiv elektronik i minst 10 år. Dessutom tror jag inte det går att koppla den till passiv mha omkopplare eller dylikt. Det innebär att oavsett om man använder Phat II Eq:n eller inte så är basen död om batteriet är dött. Misstänker också att tidigare aktiva GSR200 ej hade separat batterilucka så batteriet fanns i kontrollutrymmet. Om den är passiv har den tre rattar, aktiv fyra rattar.
Ja, fortfarande Ibanez som inte har vett att döpa om dem, eller uppdatera deras spec på den, eftersom det helt klart och tydligt står:

https://www.ibanez.com/usa/products/det ... 00_10.html

"Passive "när det gäller mickarna på deras hemsida. Hur fan skall man då få rätt på det? Om det nu är så att det inte går att köra på utan batterier skall det ALDRIG stå att mickarna är passiva utan även de behöver batteri, alltså:aktiva.Man kan undra varför det står "Passive" efter varje mick då.I specifikationerna. Man kan nu komma med att "jamen du vet hur tillverkarna är med deras specifikationer..." och att "jamen Ibanez kan man aldrig lita på", men hur tror du sånt ser ut för en nybörjare?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

Min erfarenhet är att när man alltid fick in en bas i butiken som hade dött batteri, så var det ifrån nybörjare som:

a) inte visste att den hade batteri, även om den var nyinköpt
b) inte visste att man skulle koppla ur sladden.
c) faktiskt visste det, men hade glömt det.

100 % av fallen så är - speciellt yngre - nybörjare inte benägna att komma ihåg sådana petitesser som att ta ur sladden, efter avslutad "session". Det var likadant med de få pedaler som på 70-80 talet kom med batterier som man inte kunde köra med adapter till. Det fanns en hel del ett tag, MXR, Fuzz Face, Wah Wah pedaler. De glömde plugga ur i den änden...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

mrbaloo skrev: mån 08 jun 2020, 06:32 Men jag håller inte riktigt med om att nybörjare skall ha en bas utan batteri. Jag har i nästan alltid haft basar med batteri och det har gått bra för mig ändå. ;-)
Har du aktier i Duracell eller?
Jag själv har gått andra vägen numera. Enbart för miljöns skull, inte för att jag "glömde" att mina EMG gick på batterier. Jag hade t o m dubbla 9 volts batterier, på "lång tid" dvs inte 18v men "mer" 9v. Eftersom de var av konstruktionen Lithium och kostade 99 kr st på den tiden så höll de också i ungefär 8 år innan jag var tvungen att byta ut dom. Spelade dagligen, men drog ur sladden också. Anledningen är att EMG drar väldigt lite (som en brandvarnare ungefär) och att de fungerar utmärkt ner till 4,2 volt ungefär (på ett batteri) innan det börjar låta illa, hackande, distande.

Och eftersom Beto vår nybörjare, upplevde situationer numera, där det INTE hackade helt plötsligt har jag fortfarande svårt att tro att ett batteri skulle få magiskt ny energi ifrån ovan. Och inte producera hackande ljud. Så jag tror fortfarande inte det är batteriet isåfall.

Jag håller med att nybörjare INTE skall ha batteri i sin bas. Inte ens "bör". Punkt. Eftersom erfaranheten vet vad som händer: De glömmer alltid sina sladdar i. Det är överkurs att en nybörjare skall behöva pilla med extra elektronik ovanpå allt det andra som en nybörjare måste tänka på när han börjar spela. Den lilla skjuts i ljudet eller ljudförändring är inget de tänker på ändå, och är än mer förvirrande än något av mina inlägg. De får helt plötsligt för många "options" att behöva tänka på. Innan de ens har börjat lära sig stämma sin bas, eller vad de skall spela på den.
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

Hånken skrev: sön 07 jun 2020, 08:50 Om nu basen kommer i 2 olika varianter men har samma modellbeteckning så är det Ibanez som har rökt på. Dvs en variant med batterier (aktiv) och en utan. Naturligtvis ser du det på luckan där bak.

Om du har passiva pickuper, men en s.k. aktiv EQ ombord på basen - nu blir det krångligt för nybörjare - så kan du prova då att hitta den kontroll eller knapp eller skruvpot på basen som stänger av och slår på den aktiva elektroniken. Du skall nämligen kunna spela på basen även om batteriet är kasst, om du helt enkelt inte sätter igång den aktiva elektroniken, och eventuellt sprak ifrån ett döende batteri är borta.

För att förklara enkelt för en nybörjare:

Det finns olika sorters pedaler, effektpedaler, som man kan köra till vilken bas som helst. Eller andra instrument. Dessa ligger på golvet. De kan drivas med batterier eller strömadapter. Det finns då pedaler som har t ex boost, equalizer, compressor och en massa andra finesser.

Men vissa bastillverkare väljer att "flytta upp och in" hela innanmätet av pedalen till inne i basen istället, så du har nära med fingrarna till alla knappar när du vill justera ljudet. För att slippa ha saker liggandes på golvet och extra kablar. Och då måste man utrusta basen med batteri. Då har man också oftast en switch eller en pot som man kan vrida igång hela "paketet" med och få basen "aktiv" så att säga. Man sätter igång "pedalen" ombord på basen istället för att trycka med foten på en footswitch. Och således även stänga den, dvs inaktivera den.

Men om nu batteriet skulle ta slut så låter det illa. Eller inget alls. Om det händer mitt i en låt live när man är ute på ett gig, kan man kvickt stänga av funktionen med denna switch. Då passerar signalen ändå ut, om än opåverkad av det aktiva EQ systemet eller vad det nu är. Det är precis samma som med pedalen på golvet om den går på batteri. Är batteriet kasst, och låter illa, så stänger man av pedalen, och fortsätter. Grovt förenklat, och nu vill jag inte höra invändningar om true bypass och en massa mumbo-jumbosnack, för det är överkurs för en stackars nybörjare. Det är bara en jämförelse jag gjorde.

Det blir annat ljud - oftas svagare - men man kan fortsätta spela klart låten, tills en paus sker och man kan byta batteri. Har man inget batteri får man köra "passivt" resten av kvällen, det går att ta sig igenom, men man kanske inte kan använda sig av det inbyggda EQ, boost eller annat då som den aktiva delen av basen har. Det kan låta bra ändå om man går fram till förstärkaren och justerar EQ för bas, diskant, bas, mellanregister och allt annat.

Så om du nu mot förmodan skulle ha en "aktiv" bas, och den fortsätter att hacka även om du inte har något igång, så är det fortfarande inte batteriet. Dvs, om du nu har en lucka och kan ta ut batteriet så gör det och låt det vara så. Medan du spelar på basen, och vrider på de olika rattarna på basen, så skall du hitta ett läge då där basen blir helt tyst. Oavsett vad. Det är då basen är i aktivt läge, men eftersom den inte hittar batteriet (eller får ström alls) så blir det helt tyst. Om du vrider till ett läge där den fortfarande låter, MEN HACKIGT LJUD, så är det så att hackandet har inte med kasst batteri, eller det aktiva systemet att göra. Då finns det där i alla fall. Dvs hackandet låter även om det aktiva systemet är urkopplat.

Eftersom du låter sladden sitta i, skulle jag rekommendera dig som nybörjare, att INTE köra med batterier. Använd basen passivt. Då kan du låta kabeln sitta i hur länge som helst, och inte råka glömma ta ut den o s v. Eftersom du kan spela och köra din bas utan det aktiva systemet. Det är då överflödigt med knappar på basen, och när du vrider på de flesta av dom hörs det ingen skillnad. Det enda man får hålla reda på att när man helt plötsligt kopplar in basen, och den är helt tyst, så har man råkat komma åt den knappen/switchen som sätter igång systemet, och eftersom där inte är ngt batteri : knäpptyst.

Det är så att om man har sladden inkopplad så sätts batteriet igång, oavsett om man använder sig av det aktiva eller inte.
Hej :)
Tack för utmärkt inlägg. som sagt jag har lite o läsa på om detta, Har bytt batteri igår söndag och kört några timmar samt kört lite idag, allt hackigt ljud är borta, Håller tummarna på att detta löste problemet. Tack för all hjälp samt en god föreläsning av passiva o aktiva basar. Skall nog köpa en utan elektronik oxå, man kan ju inte ha för lite basar antar jag :)
Tips på bas som inte är aktiv vore hjälp men det kan ju öppna i ett annat forum förstås.
Mvh // beto
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

mrbaloo skrev: lör 06 jun 2020, 19:42 Ja då kanske vi är lösningen på spåret. När du kopplar in kabeln i basen blir det ungefär som att vrida på strömbrytaren till elektroniken i basen. Elektroniken drivs av ett 9v batteri. Och normalt sett drar basen så lite ström att det kanske räcker i ca 2 månader.

Prova att byta batteri och koppla ur sladden från basen när du inte spelar. Då kommer nog batteriet hålla 2-3 år i stället.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hej :)
Köpte nytt batteri igår och kört några timmar både igår och idag utan nåt hack ( Håller tummarna).
Tack för all hjälp, uppskattas verkligen. Som jag skrev till Hånken så ska jag nog köpa en bas som inte är aktiv oxå. Hr så mycket frågor nu efter alla dessa inlägg så jag får nog öppna en ny tråd o ställa alla dom frågorna inom kort.
Mvh// beto
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Håcke »

beto skrev:Skall nog köpa en utan elektronik oxå, man kan ju inte ha för lite basar antar jag :)
Tips på bas som inte är aktiv vore hjälp men det kan ju öppna i ett annat forum förstås.
Mvh // beto
Ser ni nu vad ni har gjort!?
Så ung och oskyldig och nu... basmissbrukare!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar