Hackigt ljud elbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: mån 08 jun 2020, 12:34
Ja, fortfarande Ibanez som inte har vett att döpa om dem, eller uppdatera deras spec på den, eftersom det helt klart och tydligt står:

https://www.ibanez.com/usa/products/det ... 00_10.html

"Passive "när det gäller mickarna på deras hemsida. Hur fan skall man då få rätt på det? Om det nu är så att det inte går att köra på utan batterier skall det ALDRIG stå att mickarna är passiva utan även de behöver batteri, alltså:aktiva.Man kan undra varför det står "Passive" efter varje mick då.I specifikationerna. Man kan nu komma med att "jamen du vet hur tillverkarna är med deras specifikationer..." och att "jamen Ibanez kan man aldrig lita på", men hur tror du sånt ser ut för en nybörjare?
Jag håller med om att de kunde skrivit "active" före equaliser-specen. Dock om du från början scrollat liiite till skriver de nedanför under "Features": "Phat II active bass boost adds additional low-end power." Jag roade mig att gå in på Thomann som faktiskt specar modellen med "Active Electronics".
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av mrbaloo »

beto skrev:
mrbaloo skrev: lör 06 jun 2020, 19:42 Ja då kanske vi är lösningen på spåret. När du kopplar in kabeln i basen blir det ungefär som att vrida på strömbrytaren till elektroniken i basen. Elektroniken drivs av ett 9v batteri. Och normalt sett drar basen så lite ström att det kanske räcker i ca 2 månader.

Prova att byta batteri och koppla ur sladden från basen när du inte spelar. Då kommer nog batteriet hålla 2-3 år i stället.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hej :)
Köpte nytt batteri igår och kört några timmar både igår och idag utan nåt hack ( Håller tummarna).
Tack för all hjälp, uppskattas verkligen. Som jag skrev till Hånken så ska jag nog köpa en bas som inte är aktiv oxå. Hr så mycket frågor nu efter alla dessa inlägg så jag får nog öppna en ny tråd o ställa alla dom frågorna inom kort.
Mvh// beto
Toppen, jag visste att nytt batteri skulle göra susen. "Been there, done that, and I have got the T-shirt" :)

Skit i vad andra säger. Kör med batteri i basen, det är gött. Jag har i princip bara basar med batteri och har alltid varit supernöjd. Köp gärna fler basar, men stirra dig inte blind på "att det skall vara utan batteri". Låter det gott, känns det bra i händerna och har du råd med basen är det bara att slå till!


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

beto skrev: mån 08 jun 2020, 12:57 Hej :)
Tack för utmärkt inlägg. som sagt jag har lite o läsa på om detta, Har bytt batteri igår söndag och kört några timmar samt kört lite idag, allt hackigt ljud är borta...
Glöm inte att du skrev i lördags - före batteribytet - så här :
beto skrev: lör 06 jun 2020, 14:15 ...När ja satte på förstärkaren nu i morse spelade så funkade det, märkligt. Tack för svaret :)
:hmm:

Dock skall sägas att det kan vara mångfasetterat eller ett "multifel". Har du köpt basen begagnad, och du har kollat att batteriet varit gammalt och dött i alla fall, skadar det inte att ha ett fräscht batteri i alla fall. Så har man eliminerat den felkällan.

Anledningen till att jag tycker att nybörjare INTE är behjälpta av aktiv elektronik, eller aktiva pickuper alls, är att för det första är sådana lösningar alltid dyrare än motsvarande passiva. Dvs de pengar man lägger ner (merkostnad) är kanske inte värt det. Eftersom idag finns det massor av passiva lösningar som låter lika bra som aktiva, och vissa håller t o m med att aktiva pickuper inte låter lika bra som passiva. Det är därför att jag tycker man kan gott och väl spendera det extra priset på en annan bas, med "bättre" passiva pickuper eller bättre bygge i övrigt. För jämförelse är t ex EMG aktiva pickuper avsevärt dyrare än motsvarande passiva. För det andra: Passiva har nästan alltid lite mer dynamik, och om man skall öva accenter och dynamik i sitt spel är det bäst det hörs. Aktiva har en tendens att lägga en limiter eller compressor över ljudet. Dvs det förstärker de svagaste tonerna och "försvagar" de starkaste tonerna när du tar i för kung och fosterland. Jämnar ut det liksom. Som det är: Vissa gillar det ljudet.

Jag skulle vilja säga dock, att om du spelar modern metal, med mycket gain och dist på basen,så kan aktiva EMG hjälpa dig att få väldigt lite brus och inget brum. Men då...kostar det. Skulle rekommendera helt annan bas isåfall. Och hur mycket pengar du än har glömmer du att ta ur sladden... :D

Men keep on rocking med det du har. Tänk inte på att uppgradera basen nästa gång, utan byt upp dig ifrån din Fender Rumble på 15 watt, istället. Bättre värt att slänga pengar på det.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev: mån 08 jun 2020, 15:14
beto skrev:
mrbaloo skrev: lör 06 jun 2020, 19:42 Ja då kanske vi är lösningen på spåret. När du kopplar in kabeln i basen blir det ungefär som att vrida på strömbrytaren till elektroniken i basen. Elektroniken drivs av ett 9v batteri. Och normalt sett drar basen så lite ström att det kanske räcker i ca 2 månader.

Prova att byta batteri och koppla ur sladden från basen när du inte spelar. Då kommer nog batteriet hålla 2-3 år i stället.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hej :)
Köpte nytt batteri igår och kört några timmar både igår och idag utan nåt hack ( Håller tummarna).
Tack för all hjälp, uppskattas verkligen. Som jag skrev till Hånken så ska jag nog köpa en bas som inte är aktiv oxå. Hr så mycket frågor nu efter alla dessa inlägg så jag får nog öppna en ny tråd o ställa alla dom frågorna inom kort.
Mvh// beto
Toppen, jag visste att nytt batteri skulle göra susen. "Been there, done that, and I have got the T-shirt" :)

Skit i vad andra säger. Kör med batteri i basen, det är gött. Jag har i princip bara basar med batteri och har alltid varit supernöjd. Köp gärna fler basar, men stirra dig inte blind på "att det skall vara utan batteri". Låter det gott, känns det bra i händerna och har du råd med basen är det bara att slå till!


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Lyssna nu inte på mrbaloo, utan ta alla inläggen som en anledning att inleda ett livslångt basmissbruk.
Man måste ha en aktiv och en passiv. Kanske en akustisk. Och en bandlös. Kanske en short scale. Och ståbas är ju roligt.
Och så 5-strängat. En av varje ovan fast 5-strängat. Förresten en bandlös av varje.
Och så P-bas. Och Jazz-bas. Och T-bird. Och så... och så... och så...

:D
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

Nu kommer ett hett tips till nybörjare, som, om du kan, lägga dig till och av med vissa ovanor:

1.Det skadar inte att ta ur sladden i alla fall från basen, när du spelat färdigt. Så har du det "inövat". Du "smörjer" då både jacket, och telepluggen som vid friktionen vid ständigt utdragande och istättande blir av med sånt guck som kan göra att det blir sämre kontakt över lång tid. Folk tror att det sliter på avlastningen och att kontakterna släpper inuti men det gör det inte.

2. När du spelat klart, skruva "ner" helt samtliga volym och tonkontroller. För vad jag kallar det på engelska "pot hygien". Så smörjer man kolbanan i potentiometrarna också på basen, och de blir inte kvar i ett fast läge, och efter en tid börjar skrapa,scratcha och hacka dom också när du rör på dom för att justera volym eller ton. På "pottar" som har börjar scratcha, måste man föra dom fram och tillbaks i några minuter så att skrapet försvinner, så sen har man skrapfritt, och man har luckrat upp kolbanan inuti poten så att den rör sig friktionsfritt igen. Efter några månader kanske. Om man alltid skruvar ner när man spelat färdgit så håller man igång det, och behöver inte "de-scratcha" efter några månader...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

Danne skrev: mån 08 jun 2020, 13:35
Hånken skrev: mån 08 jun 2020, 12:34
Ja, fortfarande Ibanez som inte har vett att döpa om dem, eller uppdatera deras spec på den, eftersom det helt klart och tydligt står:

https://www.ibanez.com/usa/products/det ... 00_10.html

"Passive "när det gäller mickarna på deras hemsida. Hur fan skall man då få rätt på det? Om det nu är så att det inte går att köra på utan batterier skall det ALDRIG stå att mickarna är passiva utan även de behöver batteri, alltså:aktiva.Man kan undra varför det står "Passive" efter varje mick då.I specifikationerna. Man kan nu komma med att "jamen du vet hur tillverkarna är med deras specifikationer..." och att "jamen Ibanez kan man aldrig lita på", men hur tror du sånt ser ut för en nybörjare?
Jag håller med om att de kunde skrivit "active" före equaliser-specen. Dock om du från början scrollat liiite till skriver de nedanför under "Features": "Phat II active bass boost adds additional low-end power." Jag roade mig att gå in på Thomann som faktiskt specar modellen med "Active Electronics".
Men de har ju samma modellbetecknign för de med tre rattar, och de med fyra rattar som då är aktivt. Så en passiv version måste tydligen ha funnits någon gång i tiden. Märkligt att t o m Ibanez specar så dåligt. Thomann hämtar sina specar ifrån tillverkarens hemsida.
Att jag själv tillhör dom som göra skillnad på aktiv bas och aktiva pickuper är att gå till överkurs direkt. Men det tar vi en annan dag, en annan tråd.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
mrbaloo skrev: mån 08 jun 2020, 15:14
beto skrev:
mrbaloo skrev: lör 06 jun 2020, 19:42 Ja då kanske vi är lösningen på spåret. När du kopplar in kabeln i basen blir det ungefär som att vrida på strömbrytaren till elektroniken i basen. Elektroniken drivs av ett 9v batteri. Och normalt sett drar basen så lite ström att det kanske räcker i ca 2 månader.

Prova att byta batteri och koppla ur sladden från basen när du inte spelar. Då kommer nog batteriet hålla 2-3 år i stället.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Hej :)
Köpte nytt batteri igår och kört några timmar både igår och idag utan nåt hack ( Håller tummarna).
Tack för all hjälp, uppskattas verkligen. Som jag skrev till Hånken så ska jag nog köpa en bas som inte är aktiv oxå. Hr så mycket frågor nu efter alla dessa inlägg så jag får nog öppna en ny tråd o ställa alla dom frågorna inom kort.
Mvh// beto
Toppen, jag visste att nytt batteri skulle göra susen. "Been there, done that, and I have got the T-shirt" :)

Skit i vad andra säger. Kör med batteri i basen, det är gött. Jag har i princip bara basar med batteri och har alltid varit supernöjd. Köp gärna fler basar, men stirra dig inte blind på "att det skall vara utan batteri". Låter det gott, känns det bra i händerna och har du råd med basen är det bara att slå till!


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Lyssna nu inte på mrbaloo, utan ta alla inläggen som en anledning att inleda ett livslångt basmissbruk.
Man måste ha en aktiv och en passiv. Kanske en akustisk. Och en bandlös. Kanske en short scale. Och ståbas är ju roligt.
Och så 5-strängat. En av varje ovan fast 5-strängat. Förresten en bandlös av varje.
Och så P-bas. Och Jazz-bas. Och T-bird. Och så... och så... och så...

:D
:D

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av mrbaloo »

Äh, köp en bas du har råd med. Ju dyrare desto bättre bas. Så är det!

Jag har haft alldeles för dyra basar mot vad jag (spelmässigt) varit värd. Men jag är så nöjd med dem och med tiden har jag nog kommit ikapp en del (spelmässigt) så att nu kan jag med stolthet säga att jag är värd dem...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: mån 08 jun 2020, 19:02
Danne skrev: mån 08 jun 2020, 13:35

Jag håller med om att de kunde skrivit "active" före equaliser-specen. Dock om du från början scrollat liiite till skriver de nedanför under "Features": "Phat II active bass boost adds additional low-end power." Jag roade mig att gå in på Thomann som faktiskt specar modellen med "Active Electronics".
Men de har ju samma modellbetecknign för de med tre rattar, och de med fyra rattar som då är aktivt. Så en passiv version måste tydligen ha funnits någon gång i tiden. Märkligt att t o m Ibanez specar så dåligt. Thomann hämtar sina specar ifrån tillverkarens hemsida.
Att jag själv tillhör dom som göra skillnad på aktiv bas och aktiva pickuper är att gå till överkurs direkt. Men det tar vi en annan dag, en annan tråd.
Japp, den var passiv på '00-talet. Det känns som du hakar upp dig på just den listade specen på Ibanez hemsida som inte anger att eq:n är aktiv. Informationen finns ju i "Features" nedanför specen, men jag misstänker att beto valde att fråga här först istället för att leta själv, vilket ju i sig är jättebra för ett fortsatt levande forum där ju du bidragit till mycket bra information, kanske till nytta för fler än trådskaparen. :tummenupp:
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

Danne skrev: tis 09 jun 2020, 13:46
Hånken skrev: mån 08 jun 2020, 19:02
Danne skrev: mån 08 jun 2020, 13:35

Jag håller med om att de kunde skrivit "active" före equaliser-specen. Dock om du från början scrollat liiite till skriver de nedanför under "Features": "Phat II active bass boost adds additional low-end power." Jag roade mig att gå in på Thomann som faktiskt specar modellen med "Active Electronics".
Men de har ju samma modellbetecknign för de med tre rattar, och de med fyra rattar som då är aktivt. Så en passiv version måste tydligen ha funnits någon gång i tiden. Märkligt att t o m Ibanez specar så dåligt. Thomann hämtar sina specar ifrån tillverkarens hemsida.
Att jag själv tillhör dom som göra skillnad på aktiv bas och aktiva pickuper är att gå till överkurs direkt. Men det tar vi en annan dag, en annan tråd.
Japp, den var passiv på '00-talet. Det känns som du hakar upp dig på just den listade specen på Ibanez hemsida som inte anger att eq:n är aktiv. Informationen finns ju i "Features" nedanför specen, men jag misstänker att beto valde att fråga här först istället för att leta själv, vilket ju i sig är jättebra för ett fortsatt levande forum där ju du bidragit till mycket bra information, kanske till nytta för fler än trådskaparen. :tummenupp:
Hej
Även en nybörjare kan bidra. :D :tummenupp: :nickar:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Danne »

Självklart!
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

Hånken skrev: mån 08 jun 2020, 18:58 Nu kommer ett hett tips till nybörjare, som, om du kan, lägga dig till och av med vissa ovanor:

1.Det skadar inte att ta ur sladden i alla fall från basen, när du spelat färdigt. Så har du det "inövat". Du "smörjer" då både jacket, och telepluggen som vid friktionen vid ständigt utdragande och istättande blir av med sånt guck som kan göra att det blir sämre kontakt över lång tid. Folk tror att det sliter på avlastningen och att kontakterna släpper inuti men det gör det inte.

2. När du spelat klart, skruva "ner" helt samtliga volym och tonkontroller. För vad jag kallar det på engelska "pot hygien". Så smörjer man kolbanan i potentiometrarna också på basen, och de blir inte kvar i ett fast läge, och efter en tid börjar skrapa,scratcha och hacka dom också när du rör på dom för att justera volym eller ton. På "pottar" som har börjar scratcha, måste man föra dom fram och tillbaks i några minuter så att skrapet försvinner, så sen har man skrapfritt, och man har luckrat upp kolbanan inuti poten så att den rör sig friktionsfritt igen. Efter några månader kanske. Om man alltid skruvar ner när man spelat färdgit så håller man igång det, och behöver inte "de-scratcha" efter några månader...
Tack för tipsen :)
Har redan börjat lyda.... :tummenupp: :D
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

:D :) :D :) :D

3. Spela vilken musik du vill. Lyssna inte till andras råd där vad för sorts musik du skall gilla eller spela. Eller låta bli.

Men det tror jag även en nybörjare visste redan ifrån början.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

Danne skrev: tis 09 jun 2020, 13:46 ... Det känns som du hakar upp dig på just den listade specen på Ibanez hemsida som inte anger att eq:n är aktiv...
nej, jag hakar fortfarande upp mig på det följande, och sitter på stängslet ett tag till, innan jag väljer sida:
beto skrev: mån 08 jun 2020, 12:57 Hej :)
Tack för utmärkt inlägg. som sagt jag har lite o läsa på om detta, Har bytt batteri igår söndag och kört några timmar samt kört lite idag, allt hackigt ljud är borta...
Glöm inte att du skrev i lördags - före batteribytet - så här :
beto skrev: lör 06 jun 2020, 14:15 ...När ja satte på förstärkaren nu i morse spelade så funkade det, märkligt. Tack för svaret :)
:wink:

För övrigt. Om nu en nybörjare skall försöka kolla efter en bas, så blir han än mer förvirrad. Att en gammal erfaren uv som jag missat denna info kan man mycket väl ha invändningar emot. Men nybörjaren då? Om jag missar det, hur fan skall en stackars nybörjare hitta rätt? Om det aldrig står rätt?

"Men det finns ju så många musikaffärer man kan gå in i idag och prova först, så man behöver inte surfa efter ditten och datten, eller hur? ...lätt som en plätt för nybörjaren"

[ ironic sarcasm alert]

Bild
beto
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 05 jun 2020, 14:11

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av beto »

Hånken skrev: tis 09 jun 2020, 19:42
Danne skrev: tis 09 jun 2020, 13:46 ... Det känns som du hakar upp dig på just den listade specen på Ibanez hemsida som inte anger att eq:n är aktiv...
nej, jag hakar fortfarande upp mig på det följande, och sitter på stängslet ett tag till, innan jag väljer sida:
beto skrev: mån 08 jun 2020, 12:57 Hej :)
Tack för utmärkt inlägg. som sagt jag har lite o läsa på om detta, Har bytt batteri igår söndag och kört några timmar samt kört lite idag, allt hackigt ljud är borta...
Glöm inte att du skrev i lördags - före batteribytet - så här :
beto skrev: lör 06 jun 2020, 14:15 ...När ja satte på förstärkaren nu i morse spelade så funkade det, märkligt. Tack för svaret :)
:wink:

För övrigt. Om nu en nybörjare skall försöka kolla efter en bas, så blir han än mer förvirrad. Att en gammal erfaren uv som jag missat denna info kan man mycket väl ha invändningar emot. Men nybörjaren då? Om jag missar det, hur fan skall en stackars nybörjare hitta rätt? Om det aldrig står rätt?

"Men det finns ju så många musikaffärer man kan gå in i idag och prova först, så man behöver inte surfa efter ditten och datten, eller hur? ...lätt som en plätt för nybörjaren"

[ ironic sarcasm alert]

Bild
haha ja.... to m jag fattade hur det kan läsas ibland , det jag skrev i lördags att det funkade och tyckte det va märkligt höll bara i typ 5 minuter o sen började det hacka igen. Sorry för dålig update av mej, blev så frustrerad av detta hackandet, så allt man vill säga skall skrivas ner kan blir lite förkortat o kanske lite ivrigt. Jag har läst på en del om spec o vad det egentligen betyder om basar, är faktiskt invecklat ibland känner jag, men detta forum ska ta dö på det :) :tummenupp:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hackigt ljud elbas

Inlägg av Hånken »

Okidoki då vet vi det. Håller med dig att "faktiskt invecklat ibland" när det gäller specar på basar och vad som stämmer med verkligheten.

och..
"...så allt man vill säga skall skrivas ner kan blir lite förkortat o kanske lite ivrigt..."
ha ha you tell me, jag får skäll för att jag BORDE förkorta allt jag skriver. Så jag är tvärtom. Men försöker jag komprimera ner mitt tugg, så blir det bara följdfrågor och folk fattar ändå inte...
Skriv svar