Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av MatsD »

BB3000S skrev: ons 11 okt 2023, 23:45 Min gode vän MatsD, jag gillar dig och vi har gjort många bra basdeals genom åren, men tro mig du är totalt ute o cyklar om du intalar dig själv att det blir en överhuvudtaget i närheten av normal spelupplevelse men Hånkens Hootenanny-special ovan. Bara keyboard warriors ala Hånken et al skulle ens tänka en dylik tanke, inget ont menat jag är också en sån i perioder, men God Forbid att man skulle prova en sån strap setup IRL innan man uttalade sig 100% tvärsäker. :lol: :lol:
Det är säkert som du säger och jag har aldrig testat att hänga basen så. Jag bara konstaterade att för den som vill finns valet i ett fritt land att köpa en vintage reissue-Fender eller skruva dit en knopp på den bas man har. Det ser ju lite Frälsis, Hootenanny Singers och Jokkmokks-Jocke ut men jag dömer ingen, inte de som spelar med basen under hakan heller eller så lågt att den slår i scengolvet som han i Metallica. Ser töntigt ut båda delarna tycker jag och inte ergonomiskt heller men som sagt, var och en salig på sitt axelband.
Våga vägra Ampeg och p-bas
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

BB3000S skrev: ons 11 okt 2023, 23:45 ... Bara keyboard warriors ala Hånken et al skulle ens tänka en dylik tanke, inget ont menat jag är också en sån i perioder, men God Forbid att man skulle prova en sån strap setup IRL innan man uttalade sig 100% tvärsäker. :lol: :lol:
Har jag aldrig sagt att jag gjort. Eller tänkt lösa mina neck dive problem med. Var står det? Om jag varit så urfattig att jag måst' sätta strappen så så hade jag aldrig haft råd med en elbas i heller. Var har jag sagt det? Jag sa bara att den ABSOLUT ENKLASTE OCH BILLIGASTE lösningen var det, absolut inte den bästa. Du sa att din lösning var den absolut billigaste och enklaste, att flytta upp kroppens strap knob, inget annat. Åverkan på basen. Det är den defacto inte.

Jag hade fortfarande koncentrerat mig på andra sidan, att tynga ner kroppen med tyngre stall, o s v. Betalt lite extra för det istället, än betalt extra för lättvikts-stämmisar. Spela med Hootenanny strap? Aldrig någonsin! Har provat. Enda fördelen är att strapen är sträckt när man lägger in den i fodralet... :lol:

Anledningen att den skjuts LITE åt sidan, är att förr i tiden spelade många fortfarande med askfatet täckandes pickuperna. Det ansågs se fult ut att visa pickuperna. Då var de tvungna att plocka FRAMFÖR det nära halsen. Så då var det bekvämt. Sedan spelar det stor roll om personen är VÄLDIGT LÅNG MED LÅNGA ARMAR (endera räcker inte, t ex bara vara lång) eller VÄLDIGT KORT med korta armar. Ergonomi! Men för vem? Dig eller mig?

- - - - - - - - - -

Någon som lagt märke till Skip Battin (i videon tidigare) och hans MOD uppe vid huvudet för att inte få stämmisarna att röra på sig? :wink:
Senast redigerad av Hånken den lör 14 okt 2023, 12:10, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev: ons 11 okt 2023, 14:05 ...
Jag provade just och det blir en TOTALT ospelbar position på basen...
TOTALT ospelbar för dig kanske. Men oss andra då?
Ok, har du sett hela the Byrds videon ovan då? För Skip Battin (och en massa andra på den tiden) verkar den inte alls totalt ospelar i den positionen, eller hur? Han får t o m ett eget bassolo där han "äger". Låter bra. Tror t o m han lät likadant oavsett var han hade strappen någonstans. Skip Battin och den andra snubben jag visade i svartvita bilden. Basisten i Lighthouse på 60-talet vem nu det var (Grant Fullerton?). Man skulle kunna räkna upp ett helt gäng, och namedroppa gitarrister och basister ifrån den tiden som spelade så. Jag kan googla fram en massa bilder från livespelningar... från folk/rock band från tidigt 60 tal. T o m Jim Fielder i Blood, Sweat and Tears spelade så, och hade vinkeln i nästan "Bill Wyman" läge.

https://www.bestbassgear.com/ebass/gear/hootenanny.html

https://www.thegearpage.net/board/index ... j.2380755/

För mig: En bas blir mer "totalt ospelbar" om den neck-dive:ar (med strap knappen i över hornet) än om jag bär en bas med hootenanny strap på.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev: lör 14 okt 2023, 12:09
fieldflower skrev: ons 11 okt 2023, 14:05 ...
Jag provade just och det blir en TOTALT ospelbar position på basen...
TOTALT ospelbar för dig kanske. Men oss andra då?
Ok, har du sett hela the Byrds videon ovan då? För Skip Battin (och en massa andra på den tiden) verkar den inte alls totalt ospelar i den positionen, eller hur? Han får t o m ett eget bassolo där han "äger". Låter bra. Tror t o m han lät likadant oavsett var han hade strappen någonstans. Skip Battin och den andra snubben jag visade i svartvita bilden. Basisten i Lighthouse på 60-talet vem nu det var (Grant Fullerton?). Man skulle kunna räkna upp ett helt gäng, och namedroppa gitarrister och basister ifrån den tiden som spelade så. Jag kan googla fram en massa bilder från livespelningar... från folk/rock band från tidigt 60 tal. T o m Jim Fielder i Blood, Sweat and Tears spelade så, och hade vinkeln i nästan "Bill Wyman" läge.

https://www.bestbassgear.com/ebass/gear/hootenanny.html

https://www.thegearpage.net/board/index ... j.2380755/

För mig: En bas blir mer "totalt ospelbar" om den neck-dive:ar (med strap knappen i över hornet) än om jag bär en bas med hootenanny strap på.
Problemet är att du uttalar absoluta sanningar, vilket bara blir fel när det handlar om subjektiva saker.
Keep it light...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av saft »

Hånken skrev: tor 12 okt 2023, 20:47
fieldflower skrev: ons 11 okt 2023, 14:05

Sluta gruffa nu å förklara för mej vad han har för något (tejp?) över alla stämskruvarna? Är det egentligen den magiska slutgiltiga mojo-lösningen på neckdive?
Obassist verkar också ha kondomer trädda över sina stämmisar. Vad är detta för long lost art of stämmskruvserotik???
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av basmartin »

Byter direkt på mina basar ifall balansen inte är bra. Påverkar soundet tyvärr, tunga stämmisar hindrar halsen att vibrera hej vilt, så blir lite ojämnare toner här och var på halsen med lätta stämmisar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev: lör 14 okt 2023, 12:36 Problemet är att du uttalar absoluta sanningar, vilket bara blir fel när det handlar om subjektiva saker.
Keep it light...
Ok så här då. Hur många av er måste prova följande IRL för att verkligen konstatera att ev neck dive försvinner, SAMT att den är den enklaste och billigaste lösningen utan åverkan på basen, jämfört med andras "absoluta sanningar" om att flytta knoppen på kroppen är den enklaste och billigaste ?

Bild

Och en annan tyckte jag skulle prova detta före jag uttalade mig 100 % säkert:
BB3000S skrev: ons 11 okt 2023, 23:45 ... men God Forbid att man skulle prova en sån strap setup IRL innan man uttalade sig 100% tvärsäker. :lol: :lol:
Har jag gjort för längesedan, och även i början på akustiska gitarrer. Basar också. Bara att se lösningen på bild gör mig 100% tvärsäker på att det är den enklaste och billigaste lösningen. Var har jag påstått att den är den bästa?

Samma person uttalade sig fortfarande 100 % tvärsäkert över att den lösningen gör basen totalt ospelbar för samtliga personer i hela världen:
fieldflower skrev: ons 11 okt 2023, 14:05 ... Jag provade just och det blir en TOTALT ospelbar position på basen...
För alla personer i världen? För dig ja. Har du egentligen sett hela videon där Skip Battin spelar t o m ett bassolo med Byrds? Han var inte ensam att bära basen så på den tiden. Och faktiskt kunna spela på den. Snacka om att kasta sten i glashus, om att uttala sig 100% tvärsäkert om ospelbara basar för samtliga basister i hela världen. Då som nu.

Man kan ju inte ta vilken bas som helst och bara prova att ha den på det viset. Om den inte har neck dive, eller är huvudlös, har den inget problem att lösa. Då blir den baktung, "body-dive" istället och kan ställa till det på det hållet istället. Kan mycket väl tänka mig att den blir mindre spelbar då för vissa personer. Men inte totalt ospelbar. Jag har provat det med basar som inte har neck dive och huvud. Vad som händer är att basen börjar gunga mer till vänster och höger, och wobblar lite mer när man spelar. Om den är framtung (neck dive) så händer inte det alls. Beroende på hur mycket eller hur lite framtung den är.

1. Enklaste, men definitivt dyraste lösningen är såklart att byta ut basen helt till en som inte är framtung. De finns. De låter bra, och känns bra, och är inte ospelbara. :wink:

2. Enklaste och billigaste utan åverkan på basen (alls) är hootenanny strap såsom bilden med Skip Battin ovan. Måste ni verkligen prova detta IRL för att vara 100% säkra på, eller upptäcka och se att det hjälper? Det räcker gott och väl att bara titta på bilden. Man kan ibland undra om ni också är medlemmar av Flat Earth Society. :roll:

3. Enklaste, men med åverkan på basen, flytta knoppen bakpå kroppen. Helt beroende på hur kroppen ser ut. Vissa basar kommer med 2 strap-knoppar ändå ifrån början. En högre upp och en längre ner. Funkar också, men inte alltid.

4. Byta ut till tyngre stall på baskroppen. Kostar också en slant men tror att det är billigare än Ultralite stämmisar och Res-O-Lite. Fender original stall ca 100 gram, Fender High Mass (direct replacement) 280 gram. Det är hela 180 gram till. Just de är direct replacement, men de flesta andra fungerar inte utan ytterligare åverkan på basen, t ex borra nya hål, eller måste shimsa halsen för att stallsadlarna kommer för högt upp även när de är i sitt lägsta läge.

5. Krångligaste, och dyraste åverkan på redan befintlig bas: Nya lättviktstämmisar. De är olika designade och har inte direct replacement, måste borra nya hål, kanske t o m göra något åt de stora hålen i huvudet, och de är av aluminium, eller annat liknande material. Man kanske sparar in 20-40 gram hit eller dit.

6. Diverse andra mods med tyngder och vattenfyllda plastflaskor. Se YouTube för alla andra husmors-tips lösningar. Man kan byta ut allt i plast på kroppen (locket till elektroniken, pot-knappar etc) till stål etc. Allehanda patentlösningar.

Som vi har läst här, påverkar de ljudet också. Både nr 4 och 5 kan förändra ljudet.

- - - - - - - - -

EDIT: F ö finner jag det högst besynnerligt att samma folk som påstår att neck-dive botas eller mildras beroende på hur långt fram övre hornet på basen är, att den måste vara MINST över tolfte bandet för strap knoppen eller mer, för att mildra neck dive - säger att Skip Battins sätt inte fungerar. Ja, Skip Battin sättet är väl MINST tolfte bandet eller mer? Mer kan det väl inte bli än bakom första bandet/sadeln !? GOTCHA! :retar:
Senast redigerad av Hånken den lör 21 okt 2023, 10:47, redigerad totalt 3 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

basmartin skrev: tor 19 okt 2023, 01:37 Byter direkt på mina basar ifall balansen inte är bra. Påverkar soundet tyvärr, tunga stämmisar hindrar halsen att vibrera hej vilt, så blir lite ojämnare toner här och var på halsen med lätta stämmisar.
Precis vad jag ville ha reda på i denna tråd. Tackar tackar.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

saft skrev: mån 16 okt 2023, 09:12 Sluta gruffa nu å förklara för mej vad han har för något (tejp?) över alla stämskruvarna? Är det egentligen den magiska slutgiltiga mojo-lösningen på neckdive?
Obassist verkar också ha kondomer trädda över sina stämmisar. Vad är detta för long lost art of stämmskruvserotik???
har ingen aning, det var därför jag frågade. Inte ens kommentarerna till YouTube videon nämner ett endaste dugg om det. Man kan ju kommentera själv med frågan. Alltid någon annan som svarar med någon länk där det diskuteras. Secret trick kanske, eller som vanligt, de bara satte på det för att folk skulle undra. Det har hänt förr. Massvis med - speciellt - gitarrister i den mer berömda skolan har gjort något visuellt som fansen tror har med deras speciella sound att göra. Och t o m talar om det i intervjuer att de bluffar bara för att det är underhållande för dom att se och få reda på vad fansen tror att det är. Vet att t ex Ritchie Blackmore gjorde det en gång ocskå. Eric Johnson (definitivt) och alla andra, Ty Tabor i King's X som ville dölja att alla andra skulle helt plötsligt låta som honom så han hade fullt med smokes and mirrors.

Vi kanske skall starta en kvalificerad gissningstävling här, och gubbgoogla, killgissa olika teorier om vad det kan vara, och hur det kan hjälpa, både gitarristen och bassisten? Den ena mer fantasifull än den andra?

Kom ihåg, det var under när hippie-eran peakade så tänk lite på det "pårökta" klientelet som band mest bestod av på den tiden. De hade nog egna teorier om lite vadsomhelst. Jag själv frapperas mest av att han introducerar låten som "Eigth Miles HIgh" (till publikens vrål) vilket var en av deras största hits, men ser ut att köra ett instrumentalt jam av något helt annat, med väldigt liten eller ingen likhet med originalet. Kanske en extended version, directors cut, eller part II som de glömt att ge ut först på skiva.. eller så var de så påtända att de glömde bort att börja sjunga...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Lite OT nu då, men problemet med den sång/textlösa hitlåten live, var att de visste det skulle sändas i TV, och singeln var förbjuden på radiostationer i USA, Enlgand på den tiden, p g a textens drogliberala innehåll, och publiken kunde ändå "sjunga med" om de ville. Så de körde alltid instrumentalversioner av den för att inte stöta sig för mycket. Instrumentalversionen var nog så psykedelisk, behövde inte provocerande text...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Vad märkligt tyst det blev här sedan jag postade följande fråga som jag inte fått svar på ännu:
Hur många av er måste prova följande IRL för att verkligen konstatera att ev neck dive försvinner, SAMT att den är den enklaste och billigaste lösningen utan åverkan på basen, jämfört med andras "absoluta sanningar" om att flytta knoppen på kroppen är den enklaste och billigaste ?

Bild
Det var inte en retorisk fråga.
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+
Inlägg: 939
Blev medlem: tor 10 jun 2021, 11:09

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Denada »

Nja jag tycker jag har bra balans i basen utan varelse lättare stämmisar eller andra lösningar.
Tycker dock att det är lite intressant att se vad andra tycker och tänker i ämnet.

Jag har en Steinberg som är lite tung i kroppen men det går ju alltid att bygga ny kropp om man stör sig för mycket ;)
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Lowlife »

Att oroa sig för värmeutvidgningen i stallmaterialet är nog relativt onödigt med tanke på att det för rostfritt och aluminium rör sig om 1,6 resp 2,3 hundradels mm per decimeter vid 10 graders uppvärmning.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Ja, just det men då rör sig själva strängarna också med 1,6 hundradels millimeter. Per decimeter. Strängarna är längre än en decimeter. Följer med liksom. Men med 2,3 hundradels mm gör de inte det. Jag har upplevt själv detta med bl a .Strandbergs Guitarworks vissa huvudlösa desginer, där både headpieces och svajstall är i lättvikts-aluminium. Oavsett hur millitary grade det är kommer man inte ifrån det. Det är bara till att prova själv, 10 graders uppvärming eller skillnad upp eller ner kan man kroppsligen vara mer än en lite stund och gitarren i sig tar inte skada av det. Hur mycket "låsbart" man än har så märker man skillnaden.

Säg, om det skulle finnas Floyd Rose system i rostfritt stål, och ett i Aluminium märker man skillnad. På en scen med starkt scenljus, och svettig publik kan skillnaden vara mer än 10 grader. Det är stor och större skillnad i att hålla stämningen om all hardware är i gediget rostfritt stål, jämfört med aluminium.

Och det har med TIDEN att göra också, det tar för att krympa eller expandera. Naturligtvis sker inte allt på en millisekund. Med rostfritt stål tar det mycket längre tid, 15-20 minuter, med aluminium några enstaka minuter. T o m träet i gitarren är slöare på att reagera, om ens alls (beroende på lack och vilket trä såklart). 1,6 hundadels millimeter PER decimeter syns i stämapparaten, alltså vid rostfritt stålsträngar. har du 650 mm mensur (plus bakom huvud och framför stall) multiplicerar du det med 6.5. Det syns i stämmaren. Nu är inga strängar av aluminium så 2,3 hundradelar kan enbart gälla för stall, huvud, möjligen översadel, stämskruvar som strängen är lindad kring, som är gjord av aluminium.

Glöm inte att min mensur 650 mm var för gitarr. gissa hur lång den blir då för en bas? Och avvikelse per decimeter?. :wink:
Detta skall då adderas till eventuell 2,3 hundradels mm / decimeter som lättviktsstall, stämmisar, och annat bidrager med. Många bäckar små...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev: lör 30 sep 2023, 10:56 Hej ärade forum.

Jo jag tänkte på tillverkarnas hype, Hipshots Ultra-lite stämmisar, samt Gotoh Res-O-Lite lättviktstämmisar.

De gör reklam för att förhindra halsdykande basar och att deras ultralätta stämmisar skall helt kurera, eller minska detta. Jag undrar om vi har någon här på forumet som märkt av detta, som har skaffat dom?

Däremot har jag inte sett några tillverkare av "high mass" stall för bas hävda att det botar halsdyk. Fast de skulle fungera avsevärt bättre till ändamålet. Dvs neckdive, även om de väger kanske 100-200 gram mer är originalstall. Om vi nu koncentrerar oss till traditionella J och P basar och Fender, Squier och allehanda märken. Ett originalstall till Fender/Squier J bass väger ca 100 g men ett Fender High Mass i mässing 280 g. Och Leo Quahn Badass ännu mer. Det botar väl mer neckdive än några få gram uppe vid huvudet?

Anledning: Flertalet basar (de flesta P och J basar skulle jag säga) som jag har haft inne för setup, och reparation bär sig åt så här efter att ha tagit bort ALL mekanik ifrån huvudet inklusive sträng-träd samt bussningar:

De halsdyker (neck dive) i alla fall. Så vad skulle 20-40 g lättare stämmisar göra för skillnad då?

På med diskussionen!
Jag har ingen koll alls på marknadsföringen av light-stämmisar, men har bytt på flera basar, och jag har helt ärligt aldrig märkt nån skillnad alls på neck dive-tendenserna.
Det jag uppskattar är dels den upplevda byggkvaliteten och precisionskänslan i funktionen, samt att det ett par gånger blivit en rätt stor skillnad på ljudet före/efter.
Jag blir också allt mer känslig för tunga instrument, och i det sammanhanget är all viktbesparing såklart av godo.
Det som är lite märkligt för lätta stämskruvar (mest på Fenderinstrument) är att man typ aldrig här om döda eller framhävda toner nuförtiden, något vi förr kunde "avhjälpa" med tex en extra viktplatta på baksidan av skallen, mellan trä o stämskruv.
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

strummer skrev: fre 10 nov 2023, 10:27 Jag har ingen koll alls på marknadsföringen av light-stämmisar, men har bytt på flera basar, och jag har helt ärligt aldrig märkt nån skillnad alls på neck dive-tendenserna.
Det jag uppskattar är dels den upplevda byggkvaliteten och precisionskänslan i funktionen, samt att det ett par gånger blivit en rätt stor skillnad på ljudet före/efter.
Jag blir också allt mer känslig för tunga instrument, och i det sammanhanget är all viktbesparing såklart av godo.
Det som är lite märkligt för lätta stämskruvar (mest på Fenderinstrument) är att man typ aldrig här om döda eller framhävda toner nuförtiden, något vi förr kunde "avhjälpa" med tex en extra viktplatta på baksidan av skallen, mellan trä o stämskruv.
ja, det är vad tråden handlar om. Tackar tackar. Det jag kanske vill se om det gick att få fram, är att om en majoritet har blivit hjälpta av det, eller om en majoritet skulle rösta för att det "har kvittat", men tråden verkade mer gå över till att handla om någon sorts "Columbi Ägg" av något slag. Och när man föreslog det så ville ingen annan kännas vid att de tänkt på den lösningen (axelbandet fäst i huvudet). Nog om detta.

Bra att du tar upp att det blir rätt stor skillnad i ljudet. Intressant. Det jag har upptäckt är att med ett tyngre stall, så har du mer gram att ta till för att balansera, det är t ex för en vanlig standard precision och jazz bass original stall kring 100 gram, med en "high mass" på 280 gram hela 180 gram tyngre "där bak" på kroppen. Få stämskruvar skulle lätta upp med något över 50-60 gram totalt. Däremot hör jag ingen eller väldigt liten skillnad på 100 grams orignalstallet och ett 280 grams "high mass" stall ifrån Fender. Om det skulle vara något är det sustain som blir aningen längre på vissa utvalda toner. T ex öppen sträng, men upplever att den delen påverkar så lite att det är negligerbart.

Marknadsföringen av lättviktsstämmisar är ju just det, med att få bättre balans. Men jag har inte sett NÅGON tillverkare av tyngre stall marknadsföra i reklamen om att "mitigate neck dive" eller lindra balansen, det är bara "mer sustain" och andra finesser (kanske bättre intonationsmöjligheter) och bättre kvalitet. När det egentligen borde vara de tyngre stallen som minskar balansproblemen allra bäst, dessutom UTAN att påverka ton, eller ljudkvalitet något nämnvärt. I alla fall i jämförelse med lättviktstämmisar. Stallen förbättrar balansen betydligt mer än någon lättviktsstämmare. Dessutom så tror jag att variationer på stall, m a p direct replacement, och passar utan att göra nya hål, finns det fler och bättre utav, än lättviktsstämmisar som passar direkt utan att göra nya hål, eller förminska stolphålet.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Med avseende på döda toner, framhävda toner, så har Fenders Tech Gene Fields redan blivit av med döda tonerna, en gång för längesedan på 70-talet. Han provade med att lägga till vikt (typ fathead) men introducerade bara fler dead spots. Sedan satte han på en prototyp samtliga stämmisar bakom stallet, och sågade av bit for bit huvudet, och märkte att den irriterande "döda tonen" kring 5-6 bandet på g-strängen kröp långsamt uppåt. När hela huvudet var borta, hade den försvunnit långt upp över 14:e bandet, där den ändå skulle ha låtit som en oktav upp...

Första huvudlösa basen? Fenders chefer lade locket på, de tyckte den såg för jävlig ut. Folk fick helt enkelt lära sig spela någon annanstans på halsen.
Senast redigerad av Hånken den tis 14 nov 2023, 08:05, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev: mån 13 nov 2023, 10:37 Med avseende på döda toner, framhävda toner, så har Fenders Tech Gene Fields redan blivit av med döda tonerna, en gång för längesedan på 70-talet. Han provade med att lägga till vikt (typ fathead) men introducerade bara fler dead spots. Sedan satte han på en prototyp samtliga stämmisar bakom stallet, och sågade av bit for but huvudet, och märkte att den irriterande "döda tonen" kring 5-6 bandet på g-strängen kröp långsamt uppåt. När hela huvudet var borta, hade den försvunnit långt upp över 14:e bandet, där den ändå skulle ha låtit som en oktav upp...

Första huvudlösa basen? Fenders chefer lade locket på, de tyckte den såg för jävlig ut. Folk fick helt enkelt lära sig spela någon annan stans på halsen.
Haha, hade jag ingen koll på:D
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

strummer skrev: mån 13 nov 2023, 21:16
Haha, hade jag ingen koll på:D
Nej, inte så konstigt. Inte många som vet. Jag läste nedanstående artikel för 10-15 år sedan, och blev förbluffad. Jag får påminna folk här på forumet vart 5:e år. Det borde vara en sticky, när det diskuteras på nytt vitsen med huvudlöst, eller hur man får bort döda toner. Läs och begrunda, vad beträffar döda toner...

https://www.vintageguitar.com/1755/fender-prototypes/



Bild

PS. ... och jag tror inte den halsdök speciellt mycket i heller. :wink:
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev: mån 13 nov 2023, 22:00
strummer skrev: mån 13 nov 2023, 21:16
Haha, hade jag ingen koll på:D
Nej, inte så konstigt. Inte många som vet. Jag läste nedanstående artikel för 10-15 år sedan, och blev förbluffad. Jag får påminna folk här på forumet vart 5:e år. Det borde vara en sticky, när det diskuteras på nytt vitsen med huvudlöst, eller hur man får bort döda toner. Läs och begrunda, vad beträffar döda toner...

https://www.vintageguitar.com/1755/fender-prototypes/



Bild

PS. ... och jag tror inte den halsdök speciellt mycket i heller. :wink:
Jag har för egen del aldrig ägt ett enda instrument med dessa döda toner, men jag har nån enstaka gång stött på en Fender Jazz som haft problemet.
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Ja, jag skulle ju kunna lägga till en "punkt 7" till min lista ovan också om jag ville, när det gäller att modifiera redan befintlig bas till att minska en neckdive. Dvs konvertera basen till en huvudlös. Med medföljande utbyte av all hårdvara, om ens det hade gått, men jag undvek den, för det blir en helt annan bas, och man kan lika bra köpa en huvudlös då som är gjord så ifrån början, som är gjord att låta bra och bäst huvudlöst. Så är döda toner, neck-dive redan omhändertaget så att säga.

Det som förbluffade mig var att "javisst flyttar man döda tonen runt och uppåt" (om basen nu bara har en endaste död ton) när man sågar av huvudet, men att det inte tillkom några nya döda toner, eller andra nackdelar såsom mindre del sustain, var det som förbluffade mig mest. Jag har själv bytt ut både stallsadlar och stall på elguror och elbasar tidigare, och introducerat flera dead spots som inte var där tidigare, och bytte tillbaks till gamla stallet igen. Samma med stämskruvar som INTE var speciellt lättvikt utan bara bättre kvalitet. Samma vikt, men annat material. Ändrade tonen. På vissa basar/gitarrer fungerade det, andra inte. Så enkelt var det.
Senast redigerad av Hånken den sön 19 nov 2023, 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Lättvikts-stämmisar - har de någonsin hjälpt någon?

Inlägg av Hånken »

Men nu återgår vi till lättvikts-stämmisar och halsdyk... för husfridens skull.
Skriv svar