Såg ni Tal?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

joachime skrev:
Ale skrev:Ibland är Tal kanon, och ibland inte så kul.
Det här är rätt cool.
Australien, lika blygsamt som Sverige.
Jag känner en blåsare som har typ samma fokus och inställning som Tal. Det skulle vara intressant att låta dem mötas. Hur nu det ska gå till! :)
Jaja fan, vilken jävla löksnubbe i rutan. Men bra lir i alla fall.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Denna lugna ballad från plattan är bra också (bara ljud här alltså):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=j4zO6HPgQ3w[/youtube]

Jag tycker ofta att cirkusbasistena avslöjar sig genom att låta skräp när de ska varva ned eller så har de inga lugna låtar på repertoaren öht. Men så är det inte med Tal.

/Mats D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

MatsD skrev:Denna lugna ballad från plattan är bra också (bara ljud här alltså):

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=j4zO6HPgQ3w[/youtube]

Jag tycker ofta att cirkusbasistena avslöjar sig genom att låta skräp när de ska varva ned eller så har de inga lugna låtar på repertoaren öht. Men så är det inte med Tal.

/Mats D
Tal är ju ingen cirkusbasist till att börja med, hon är ju inte jättechopsig. Men hon lirar väldigt musikaliskt vilket ju inte är så dumt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

basmartin skrev:Tal är ju ingen cirkusbasist till att börja med, hon är ju inte jättechopsig. Men hon lirar väldigt musikaliskt vilket ju inte är så dumt.
Precis. Det är ungefär där det börjar bli intressant.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem

Inlägg av basnalle »

Det här är rätt cool.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wK03pYCLJho[/youtube]
De va ball!
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nu får ni fan skärpa er!

Såg detta just nu, nån slags repris.
Inser att det här på PB har gnällts på Adam Clayton och hyllats hon den där Tal.

herregud...

Det hände ju INGENTING bakom den fantastiske Jeff Beck (trots Sting m.m.) medan U2 - både med Bruce och på egen hand - svängde o dominerade som inget annat!

Inser att vi har JÄVLIGT olika bedömningsgrunder, på gott och ont.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

dereborn skrev:Nu får ni fan skärpa er!

Inser att det här på PB har gnällts på Adam Clayton och hyllats hon den där Tal.

herregud...

Det hände ju INGENTING bakom den fantastiske Jeff Beck (trots Sting m.m.) medan U2 - både med Bruce och på egen hand - svängde o dominerade som inget annat!

Fast hon spelade ju EBS-rigg ju!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Cuba skrev: Fast hon spelade ju EBS-rigg ju!
Ah...det kanske var därför det lät skit.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev:Nu får ni fan skärpa er!

herregud...

Hahaaa!!

Härligt.
Trodde jag var ensam om att inte vara störtförälskad i Tal´s basspel.

Titta inte när U2 lirar med Fergie och Mick Jagger dock... Det låter inte alls bra... Fast basen lät nog rätt ok iofs.

Nej det här med sväng och vad man anser är begåvat musicerande verkar som sagt vara väldigt subjektivt... MYCKET mer subjektivt än vad jag en gång trodde!

EDIT: Menar inte att Tal inte skulle vara begåvad musikaliskt, men för den skulle behöver det inte svänga.
Senast redigerad av blackparkas den ons 06 jan 2010, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag lyssnar inte på Tal i klippen med Jeff Beck. Jag hör knappt Jeff Beck heller;
det är Vinnie jag njuter av....varenda slag!

Sen tycker jag att det är roligt med en tjej på 24, som ser ut som 15...spelar på en Jazzbas som är nästan lika stor som henne själv....och dessutom gör det bra. Därmed är hon ingen favoritbasist på ngt sätt.

Jag tyckte det mesta i duettväg lät jäkligt illa under hela galan.
Det är iofs roligt att se Fergie och Mick Jagger sjunga mot varandra...men inte lät det bra.
Och bland det hemskaste på hela kvällen var väl Patti Smith, Bruce och Bonos hockeykörer i "Because the night".
Det enda som funkade något så när tyckte jag var när Bruce och Fogerty sjöng Pretty Woman.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Tål inte riktigt hennes solospel, något i hennes fraseringar som gör mig lite åksjuk.
Men komprollen tycker jag hon gör kanon, bra sound och bra time.
Fender
Ampeg
Nova Craft
dereborn

Inlägg av dereborn »

Geddy_Lee skrev:...Jag tyckte det mesta i duettväg lät jäkligt illa under hela galan......
Ja, Bruce och Bonos Duett i "Still haven't found" var ju bedrövlig. Och Sting/Stevie Wonder i "The thrill is gone". För att inte tala om när Bonnie Raitt sjöng med Crosby/Stills. Eller Sam Moore/Bruce S.

NOT!

Det var HELT fantastiska duetter, Peter!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:
Geddy_Lee skrev:...Jag tyckte det mesta i duettväg lät jäkligt illa under hela galan......
Ja, Bruce och Bonos Duett i "Still haven't found" var ju bedrövlig. Och Sting/Stevie Wonder i "The thrill is gone". För att inte tala om när Bonnie Raitt sjöng med Crosby/Stills. Eller Sam Moore/Bruce S.

NOT!

Det var HELT fantastiska duetter, Peter!
Glömde tillägga att jag slog på när Sting körde Roxanne, så jag missade kanske en hel del.
Bruce har jag öht ganska svårt för.

Hoppades på People Get Ready, men jag tyckte Sting hastade över den utan feeling.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
sonicaddiction
Medlem

Inlägg av sonicaddiction »

Det här är rätt cool.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wK03pYCLJho[/youtube]
Haha tyckte gitarrslingan som gick i bakgrunden hade lite väl fria fraseringar och ackordfrämmande toner tills jag, när klippet stannade, insåg att jag hade Tribal Tech igång i Spotify på svag volym...

Coolt klipp hur som helst. Har missat henne totalt men gillar hennes spelstil. Låter skönt flytande men ändå tight.

Blev dock sur på hans nedlåtande kommentar i stil med "ovanligt för små flickor som du att börja spela bas". Skippa den fokusen helt och hållet tycker jag. Stör mig som fan på att sådant alltid ska kommenteras.
Lirar på: F-bass, Wasburn Scavenger/Vulture, Carter Pedal Steel, Buchla, Eurorack mm...
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

Jag blir förvirrad när gamla trådar poppar upp igen. Sitter ju och skannar forumet hela tiden så får en chock när det dyker upp en tråd med flera sidor som jag inte sett tidigare.

Men håller med om att Tal e bra.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
olator
Medlem

Inlägg av olator »

Här tycker jag att Tal är helt suverän. Förövrigt så är Gov´t Mule ett favorit band

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ATjnirfL5Sg[/youtube]
Jag började med ingenting och har fortfarande det mesta kvar.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+

Inlägg av Fläppen »

[quote=Menar inte att Tal inte skulle vara begåvad musikaliskt, men för den skulle behöver det inte svänga.[/quote]

Snudd på klassiker!! :wink:
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Skriv svar