Noel Redding

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Noel Redding

Inlägg av Noelredding »

Snöat in på JHE ännu en gång och fyfaderullan vad jag diggar Noels lirande! Väldigt basic och kanske något bakåtsträvande men ändå så jäkla effektivt. och de gånger han flippar ut lite eller lägger in någon räka är det fantastiskt snyggt, t.ex. i Laughing Sams Dice, lyssna grejjen han gör vid ca 0:50 någon gång, när Jimi börjar sola. fantastiskt snyggt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Zyh7KDR8WsM[/youtube]

Sen hans spel i If 6 was 9 Nine är ju också väldigt coolt, speciellt den mycket skumma walking-bass grejjen han kör under solot:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PczW76rpTbM[/youtube]

Lätt den coolaste basisten någonsin :D
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Chukka
Medlem+

Inlägg av Chukka »

Liret på Highway Chile är klockrent! Bra basljud har han också.
Fender
Rickenbacker
Ampeg
Hagström
Löfving
Retrospec
Sansamp
Diamond
etc
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Chukka skrev:Liret på Highway Chile är klockrent! Bra basljud har han också.
oo ja! Sen spelar han ju faktiskt på Voodoo Child (Slight Return) med, fantastiskt gött lir där. Lite kul att ta på sig lurar och verkligen lyssna in sig på basen på den, riktigt häftigt ljud har dom fått till.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Användarvisningsbild
Hangover
Medlem+

Inlägg av Hangover »

Lite lurigt det här...är inte hundra men har för mig att det är Jimpan själv som lirar bas på If 6 was 9, han la basen på låtarna lite tiit som tätt
Rock gör livet lättare...
(än vad då?)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
http://www.myspace.com/hangoversweden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Såg en dokumentär om Electric Ladyland för nåt år sen.
Jimi och Noel var väl konstant osams har jag för mig och Jimi la de flesta basarna själv. Sen var väl Noel egentligen gitarrist och trivdes inget vidare som basist i Experience? Men bra var det ju hur som helst, både live och på platta!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Hangover skrev:Lite lurigt det här...är inte hundra men har för mig att det är Jimpan själv som lirar bas på If 6 was 9, han la basen på låtarna lite tiit som tätt
På Axis: Bold As Love lirar Noel (Förutom outrot på titelspåret Bold As Love) på alla spåren. Det var först på Electric Ladyland, som TDHP sa, att Jimi började försöka sig på basen.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Noel var min första basistidol, mest föratthan såg så cool ut.
1,58 in i det här klippet finns lite solad bas från Burning of the midnight lamp. Distad åttasträngad, inte särskilt komplicerat lir, men ett jäkla driv:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iwxih6hzU88[/youtube]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Basgången till Spanish Castle Magic med 8-strängad elbas är det ett jäkla driv i! :D
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Masayo skrev:Basgången till Spanish Castle Magic med 8-strängad elbas är det ett jäkla driv i! :D
Den är fin! Även 8-strängat i Litte Miss Lover, ännu en bra basgång 8) You Got Me Floatin' från samma platta är också väldigt bra. Gött basljud, drivigt spel och även lite mer avancerade grejjer vid 1.13 :wink:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag tycker Noel var helt ok. Band of Gypsies lät ju fett men hade mindre groove.
Hittade av en slump Fat Mattress plattan från 69 nyss... och den snurrar nu på tallriken.
Lite småtrevlig folkrock typ. Långt från Hendrix :-D
Tror jag Road platta också. Jag letar lite till.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar