Marc Johnson......

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Marc Johnson......

Inlägg av Jan Hellman »

Har Marc Johnson nämnts här? Sökte och hittade ingenting. Hur som, en favorit under musikskoleåren på 80-talet. Framförallt hans platta "Bass Desires", som låten i YouTube-klippet är från, var bra. Spelade med många av dom största inom genren på den tiden.

http://www.youtube.com/watch?v=0ML3Pj5AijY

Bra musikant och kompositör. Har inte hört mycket av honom under senare år dock.
Användarvisningsbild
SebHank
Medlem

Inlägg av SebHank »

Solid och smakfull basist. En annan favoritplatta är "Sound of summer running"

http://www.youtube.com/watch?v=5T_eFWQXlyA&NR=1
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Mycket bra!
Han har också skrivit en mycket bra bok, "Concepts for bass soloing"
Som iof har blivit liggande på hyllan sen jag köpte den, men boken är mycket bra :)
Bengan
Medlem

Inlägg av Bengan »

Basmagnus skrev:Mycket bra!
Som iof har blivit liggande på hyllan sen jag köpte den, men boken är mycket bra :)
är den till salu?
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Basmagnus skrev:Mycket bra!
Bara att lyssna på honom när han spelar igenom exemplen på de tillhörande cd-skivorna får mig att smälla av. Vilken frasering!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

En av mina favoriter. Hela Bass Desires är kanon, samt prylarna med Abercrombie. Samurai-Hee-Haw lirar jag ofta, på gig och med elever.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag gillade ngn Bass Desires platta back in da 80's men när jag såg dom på Fasching så höll jag på att gå under av uttråkning på Marcs spel framför allt när dom andra spelade solo....han låg och maaaaatade fjärdedelar på grundton halva tiden... Under tiden spelade Scofield helt out'a prylar som jag antar var helt imponerande men för mej bara fula....Abercrombie hade vik (eller var det scofield som hade vik???Minneskrets....) och ersättare var en Mick Goodrick (?) som faktiskt spelade kanon och lyckades spela saker som kändes intressanta och snygga....trots grundtonstjöt....

Med tanke på Marcs brillor så borde han och Egil starta band...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar