Graham Gouldman / 10CC

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
dereborn

Graham Gouldman / 10CC

Inlägg av dereborn »

Jag var på konsert igår.
Såhär skriver SvD:

"...Allt sitter som en smäck; ljudet är utmärkt, ljuset klassiskt snyggt och framförandet är piggt och stringent. Konserten fortsätter i samma stil, med profilerade poplåtar som The things we do for love, Art for art’s sake och, den kändaste av dem alla, den dramatiskt uppbyggda smörballaden I’m not in love. Allt framfört på det godmodiga sätt som bara medelålders brittiska musiker förmår...."

Hela recensionen här:
http://www.svd.se/kulturnoje/scen/samko ... 372913.svd

Jag håller med recensenten helt o hållet.
Bl.a. det absolut bästa liveljud jag hört. Helt kanon!

Han lirade på en sånhär bas:
http://www.duesenberg.de/duesenberg/en_ ... p?id=sbass 2-tone sunburst. Skitsnygg! (Bortsett från huvudet...) Den kördes genom en Ashdown-rigg. En såndär vanlig, ganska billig... Jag kan inte deras modeller, men jag tror den hade en VU-mätare till vänster och var 2 units hög. 2 st 4x10(?) cabs därtill. Bredvid varandra på golvet.

Skitbra basljud!
Han spelade bara med plektrum, rätt hårt komprimerat och både mid:en (ca 1500 o upp), diskanten och den LÅGA basen (under 40Hz typ) var rätt bortkranade.
Det resulterade i ett tydligt och lite träigt - men ändå FETT sound, som satt som en smäck i mixen och groovet! Att han dessutom spelar de inte helt självklara riffen svängigt, stadigt o tajt, samtidigt som han sjunger bra lead inspirerar t.o.m. mej att sätta mej o öva lite spela/sjunga simultankapacitet!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Dom spelar tydligen i Uppsala ikväll!
Janne

Inlägg av Janne »

Jag är bara rent ärligt avundsjuk, det hade jag velat se/höra.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Fan!
Jag vågar nästan aldrig gå på såna krejje för min sura erfarenhet är ju att man ersatt originalmedlemmar med diverse möbel-uppe-vid-hakan-eller-32-pukor-18-åringar som sabbar precis allt....fast sedan jag var på Steely Dan för några år sen så borde jag ju ha lärt mej att det faktiskt kan vara precis hur bra som helst....(Ready Freddie Washington, den spolingen, förgyllde skeppsholmen med sitt fingerslickande...)Så varöfr gick jag inte?? =/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Fick reda på för sent att som spelade, hade jag velat se!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
jv
Medlem+

Inlägg av jv »

Lorensbergsteatern GBG 7/11. :dancy:
Nån mer som ska dit?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Är det ngn som ser vilket bolag som ligger bakom? Kan inte hitta att dom spelar ngn mer stans i Sverige.....JAG vill GÅ!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ja, dyker dom upp i närheten igen så vill jag också se dem!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
bassjerk
Medlem

Inlägg av bassjerk »

dom spelar på katalin i uppsala i morgon 5//11
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Re: Graham Gouldman / 10CC

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Den kördes genom en Ashdown-rigg. En såndär vanlig, ganska billig... Jag kan inte deras modeller, men jag tror den hade en VU-mätare till vänster och var 2 units hög.
Granterat en ABM 900. *snyft*
Varför sålde jag den?

Visst ja! Den väger 28 kg.

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar