Jaco Pastorius
- bootsy
- Medlem+++
Jag skulle vilja säga att fenomenet Jaco till stora delar är missuppfattat idag. Folk försöker hävda honom som någon sorts teknik- och flashfantom, vilket han visserligen gillade att vara. Men detta var bara en liten del av det som gjorde honom betydelsefull.
Hans sätt att uttrycka sig med elbasens hjälp, hans innerliga ton och anslag, hans utpräglade sväng, hans kompositioner och inte minst hans spelglädje är egentligen betydligt viktigare faktorer i det hela. Att han dessutom revolutionerade både sättet att spela och lyssna på elbas är inte att förglömma. Jaco var en Charlie Parker, en John Coltrane, en Jimi Hendrix, en Elvis, en Paganini eller en Bach. Hans avtryck i musikhistorien är så mycket större och viktigare än de flesta andra musikers. Och han är en huvudfigur i elbasens korta historia.
Det sorgliga är att den uppfattning många verkar ha om honom idag begränsar sig till ett "flashigt solo" man sett på YouTube, eller någon bootleg där han var hög eller i allmänt risigt skick. Jag förstår varför hans storhet går en förbi om man upplever honom på detta sätt.
Hans sätt att uttrycka sig med elbasens hjälp, hans innerliga ton och anslag, hans utpräglade sväng, hans kompositioner och inte minst hans spelglädje är egentligen betydligt viktigare faktorer i det hela. Att han dessutom revolutionerade både sättet att spela och lyssna på elbas är inte att förglömma. Jaco var en Charlie Parker, en John Coltrane, en Jimi Hendrix, en Elvis, en Paganini eller en Bach. Hans avtryck i musikhistorien är så mycket större och viktigare än de flesta andra musikers. Och han är en huvudfigur i elbasens korta historia.
Det sorgliga är att den uppfattning många verkar ha om honom idag begränsar sig till ett "flashigt solo" man sett på YouTube, eller någon bootleg där han var hög eller i allmänt risigt skick. Jag förstår varför hans storhet går en förbi om man upplever honom på detta sätt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- bootsy
- Medlem+++
Lyssnade du? På riktigt?blackparkas skrev:Oefterhärmligt eller ej.
Jag gillar hans lir, men inte hans ton.
Och ja Klopper, man måste gilla Jaco som basist, visste du inte det?
Nej, man måste inte gilla Jaco. Men man gör sig en otjänst som basist om man inte kollar in honom i alla fall lite. Tycker jag.
Två skilda åsiker bara...inget annat. Du tycker hans ton låter prutt och det tycker inte jag. Två skilda åsikter. Så vad är problemet. Vet du vad jag gör om jag hör något (oavsett om det basist, trummis eller musikstil) jag inte tycker om? Jag låter bli lyssna på det. Finns väl ingen mening att lyssna på (läs=avnjuta) nåt som inte tilltalar en som person? Så vad är problemet? Förstår inte det.blackparkas skrev:BassLobster skrev:Jacos storhet ligger i hans ton.
Men om man tycker att hans ton låter prutt då?
Jag är ingen jazznisse men har försökt mig på att gilla Jaco, för det måste man ju som basist...
Men jag kan inte med det här bajsljudet som han allt som oftast hade.
Tack för att du tog dig tid skriva detta. Så slapp jag göra detbootsy skrev:Jag skulle vilja säga att fenomenet Jaco till stora delar är missuppfattat idag. Folk försöker hävda honom som någon sorts teknik- och flashfantom, vilket han visserligen gillade att vara. Men detta var bara en liten del av det som gjorde honom betydelsefull.

Bra sagt!

- Klopper
- Hedersmedlem
Är med i kramkalaset!BassLobster skrev:Tack för att du tog dig tid skriva detta. Så slapp jag göra detbootsy skrev:Jag skulle vilja säga att fenomenet Jaco till stora delar är missuppfattat idag. Folk försöker hävda honom som någon sorts teknik- och flashfantom, vilket han visserligen gillade att vara. Men detta var bara en liten del av det som gjorde honom betydelsefull.
Det sorgliga är att den uppfattning många verkar ha om honom idag begränsar sig till ett "flashigt solo" man sett på YouTube, eller någon bootleg där han var hög eller i allmänt risigt skick. Jag förstår varför hans storhet går en förbi om man upplever honom på detta sätt.![]()
Bra sagt!

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

-
- Medlem+++
- blackparkas
- Medlem++++
Jag försökte kolla in honom för x antal år sedan, men allt jag kom över (det var innan youtube, så det var inte de videos som ligger där jag kikat på..)
Det var det man kunde ladda hem, vilket var i princip allt.
Kanske är så att jag råkade komma till de där låtarna där han bara kör stallmick och pruttigt som jag inte alls gillar och att just de skivor jag hittade inte alls är representativa.
Som sagt, jag gillar liret, men det nasala och i mina öron otäcka soundet gör att det inte går att lyssna på för min del. Eller det gick inte då iaf.
Senare år har det bara blivit lite youtubelyssning.
Kanske får ta det en gång till, men hur ska man komma ifrån soundet om man inte gillar det?
Låter det annorlunda på några skivor?
Det var det man kunde ladda hem, vilket var i princip allt.
Kanske är så att jag råkade komma till de där låtarna där han bara kör stallmick och pruttigt som jag inte alls gillar och att just de skivor jag hittade inte alls är representativa.
Som sagt, jag gillar liret, men det nasala och i mina öron otäcka soundet gör att det inte går att lyssna på för min del. Eller det gick inte då iaf.
Kanske får ta det en gång till, men hur ska man komma ifrån soundet om man inte gillar det?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Medlem+++
- bootsy
- Medlem+++
Fast det är att jämföra äpplen med päron. Sir Paul är en av mina främsta förebilder som basist och hans låtskatt kommer att förfölja mänskligheten så länge vi har öron att lyssna med. Men det Jaco gjorde var något helt annat.Samuel V skrev:Paul McCartney > Jaco
Jag håller med i mycket av det bootsy skrev, men jag anser att Sir Paul var före Jaco när det gäller melodiskt drivet basspel. Att jag sedan uppskattar Beatles musik mer än Weather Reports är bara grädde på moset!
Båda är stora på varsitt sätt. Sir Paul revolutionerade popmusiken och Jaco revolutionerade sitt instrument.
- Liten
- Hedersmedlem
- Klopper
- Hedersmedlem
Återigen!bootsy skrev:Fast det är att jämföra äpplen med päron. Sir Paul är en av mina främsta förebilder som basist och hans låtskatt kommer att förfölja mänskligheten så länge vi har öron att lyssna med. Men det Jaco gjorde var något helt annat.Samuel V skrev:Paul McCartney > Jaco
Jag håller med i mycket av det bootsy skrev, men jag anser att Sir Paul var före Jaco när det gäller melodiskt drivet basspel. Att jag sedan uppskattar Beatles musik mer än Weather Reports är bara grädde på moset!
Båda är stora på varsitt sätt. Sir Paul revolutionerade popmusiken och Jaco revolutionerade sitt instrument.

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

-
- Medlem+++
We have to agree to disagree!bootsy skrev:Fast det är att jämföra äpplen med päron. Sir Paul är en av mina främsta förebilder som basist och hans låtskatt kommer att förfölja mänskligheten så länge vi har öron att lyssna med. Men det Jaco gjorde var något helt annat.Samuel V skrev:Paul McCartney > Jaco

Man kan också nämna Entwistle, som var (enligt ryktet) den basist som började spela med fingertekniken som idag är standard!
- Liten
- Hedersmedlem
+1bootsy skrev:Fast det är att jämföra äpplen med päron. Sir Paul är en av mina främsta förebilder som basist och hans låtskatt kommer att förfölja mänskligheten så länge vi har öron att lyssna med. Men det Jaco gjorde var något helt annat.Samuel V skrev:Paul McCartney > Jaco
Man kan gå den hårda vägen. Skaffa en riktig kick-ass-programvara till datorn, ta fram dom låtarna du önskar höra på, isolera basljudet, EQ:a om det, och plocka in det i musiken/låtarna igen. Och vips så har du Jaco låtandes som...pja...kanske... Tom Hamilton?blackparkas skrev: Som sagt, jag gillar liret, men det nasala och i mina öron otäcka soundet gör att det inte går att lyssna på för min del. Eller det gick inte då iaf.

- Liten
- Hedersmedlem
App app app... inget on om Tom.. (hes still got the hair!!!)BassLobster skrev:Man kan gå den hårda vägen. Skaffa en riktig kick-ass-programvara till datorn, ta fram dom låtarna du önskar höra på, isolera basljudet, EQ:a om det, och plocka in det i musiken/låtarna igen. Och vips så har du Jaco låtandes som...pja...kanske... Tom Hamilton?blackparkas skrev: Som sagt, jag gillar liret, men det nasala och i mina öron otäcka soundet gör att det inte går att lyssna på för min del. Eller det gick inte då iaf.

- blackparkas
- Medlem++++
Liten skrev:Jag kan inte nog hålla med många av tidigare talare.. det vi pratar om när det gäller ton är ytterst subjektivt..
Men att förkasta den musik han vart med att skapa pågrund av hans ton.. är som Bootsy skrev.. synd!
Personligen är jag extremt fäst vid hans ton..
Ja, jag är väl sån som inte pallar med att lyssna på saker och ting om inte det mesta i produktionen låter bra.
Har väldigt svårt att lyssna på musik från förr pga av ljudet.
Man är väl skadad förstås men 50-60-tal har jag svårt att lyssna på t.ex., även om jag verkligen vill då musiken oftast är fantastisk.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- B-Å Åhs
- Medlem++
Jaco förändrade helt min vy av vad man kangöra med en elbas. Det jag alltid har tyckt bäst om är hans sväng , ton och även hans komposistioner.
Som tonåring på sent 70-tal så var han och Stanley Clarke mina husgudar.
När jag hörde Jaco:s första platta (speciellt Donna Lee) så blev jag helt fascinerad av vad man kan göra med en sunkig gammal Fender.
Som tonåring på sent 70-tal så var han och Stanley Clarke mina husgudar.
När jag hörde Jaco:s första platta (speciellt Donna Lee) så blev jag helt fascinerad av vad man kan göra med en sunkig gammal Fender.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- bootsy
- Medlem+++
Helt otroligt vad olika vi är. För mig är det EXAKT tvärtom. Jag har ofta svårt att se storheten i modernare grejer just på grund av ljudet.blackparkas skrev: Har väldigt svårt att lyssna på musik från förr pga av ljudet.
Man är väl skadad förstås men 50-60-tal har jag svårt att lyssna på t.ex., även om jag verkligen vill då musiken oftast är fantastisk.
- Liten
- Hedersmedlem
Jag förstår dig...blackparkas skrev:Liten skrev:Jag kan inte nog hålla med många av tidigare talare.. det vi pratar om när det gäller ton är ytterst subjektivt..
Men att förkasta den musik han vart med att skapa pågrund av hans ton.. är som Bootsy skrev.. synd!
Personligen är jag extremt fäst vid hans ton..
Ja, jag är väl sån som inte pallar med att lyssna på saker och ting om inte det mesta i produktionen låter bra.
Har väldigt svårt att lyssna på musik från förr pga av ljudet.
Själv gillar jag att plåga mig själv..
Fantastisk musik indeed..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VBxAC4yw ... re=related[/youtube]
(missa inte Zawinul på flygeln.. ni ser.. HELT OT är jag inte.

- bootsy
- Medlem+++
Dessutom var Jacos första inspelning med Weather Report just "Cannonball" som var Zawinuls hyllning till densamme.Liten skrev: (missa inte Zawinul på flygeln.. ni ser.. HELT OT är jag inte.)
Fullkomligt lysande video BTW!
EDIT: Pianosolot var bland det bästa jag hört på evigheter! Fy fan så svängigt!
HA HA!!!! Förenade du Tom med dåligt basljud? Det var nämligen inte min mening... He he... Nädå...skulle inte våga förnärma Tom här...av en speciell anledning.Liten skrev: App app app... inget on om Tom.. (hes still got the hair!!!)
Japp...Tom har hår... Synd att inte spelade bas på soundtracket till Hair bara

- blackparkas
- Medlem++++
Men du är ju äldre än mig också vill jag minnas, du har kanske haft mer att göra med den musiken du gillar.bootsy skrev:Helt otroligt vad olika vi är. För mig är det EXAKT tvärtom. Jag har ofta svårt att se storheten i modernare grejer just på grund av ljudet.blackparkas skrev: Har väldigt svårt att lyssna på musik från förr pga av ljudet.
Jag har iofs blivit matad med Elvis, Beatles, Hendrix, The Who, Dylan etc etc sedan jag var liten, men började inte på rikitigt uppskatta musik förrän i tidiga tonåren vilket var i början av 90-talet.
Det är en helt annan ljudbild vi snackar om, och iofs så har ljudbilden förändrats en hel del sedan dess också, men inte lika markant.
Jag kan helt klart ändå uppskatta musik från den tiden, men inte all musik.
- Liten
- Hedersmedlem
Jag tänkte mer på att allt sitter i håret! Kolla på Mikael Bolton! you don't whanna go down that road!BassLobster skrev:HA HA!!!! Förenade du Tom med dåligt basljud? Det var nämligen inte min mening... He he... Nädå...skulle inte våga förnärma Tom här...av en speciell anledning.Liten skrev: App app app... inget on om Tom.. (hes still got the hair!!!)
Japp...Tom har hår... Synd att inte spelade bas på soundtracket till Hair bara

- bootsy
- Medlem+++
Född 1971.blackparkas skrev:Men du är ju äldre än mig också vill jag minnas, du har kanske haft mer att göra med den musiken du gillar.bootsy skrev:Helt otroligt vad olika vi är. För mig är det EXAKT tvärtom. Jag har ofta svårt att se storheten i modernare grejer just på grund av ljudet.blackparkas skrev: Har väldigt svårt att lyssna på musik från förr pga av ljudet.
Jag har iofs blivit matad med Elvis, Beatles, Hendrix, The Who, Dylan etc etc sedan jag var liten, men började inte på rikitigt uppskatta musik förrän i tidiga tonåren vilket var i början av 90-talet.
Det är en helt annan ljudbild vi snackar om, och iofs så har ljudbilden förändrats en hel del sedan dess också, men inte lika markant.
Jag kan helt klart ändå uppskatta musik från den tiden, men inte all musik.
Men jag tror att det uteslutande har med tycke och smak att göra. Jag har en musiksamling som är ganska så uppdaterad på många nya grejer, men jag märker på mig själv att jag ständigt dras till de äldre ljudbilderna. Det är nog bara så enkelt att vi gillar olika sound.