Ramsten skrev:Jag måste nog säga att jag tyckte alltid att han var en ganska medioker basist och musiker jämfört med de andra 3, jag har också alltid känt att det var Brian May som skapade bas riffen och gångarna som han spelade. Sedan växte han givetvis in i rollen som bassist och blev bättre och bättre, men jag känner ändå att May spelar in mycket i hans basspel ....
Jag har, förvisso för länge sedan, läst ett antal Queen-biografier, och kan inte minnas att jag läst något om att Brian May skulle ha hittat på John Deacons basgångar. Brian hade säkert åsikter om basspelet, och särskilt då på sina egna låtar, men det hade nog de andra i bandet också. Det är ju liksom det som är lite grejen med att spela i ett band, det där med att dela med sig av- och ta till sig andra bandmedlemmars idéer, och att influera varandra.
Har du förresten någon källa som kan backa upp din känsla?
Ramsten skrev:Jag måste nog säga att jag tyckte alltid att han var en ganska medioker basist och musiker jämfört med de andra 3, jag har också alltid känt att det var Brian May som skapade bas riffen och gångarna som han spelade. Sedan växte han givetvis in i rollen som bassist och blev bättre och bättre, men jag känner ändå att May spelar in mycket i hans basspel ....
Jag har, förvisso för länge sedan, läst ett antal Queen-biografier, och kan inte minnas att jag läst något om att Brian May skulle ha hittat på John Deacons basgångar. Brian hade säkert åsikter om basspelet, och särskilt då på sina egna låtar, men det hade nog de andra i bandet också. Det är ju liksom det som är lite grejen med att spela i ett band, det där med att dela med sig av- och ta till sig andra bandmedlemmars idéer, och att influera varandra.
Har du förresten någon källa som kan backa upp din känsla?
Den här tråden får ju inte dö balla-ur-döden. Här är en favorit, den första jag hörde med dom. Fanns en magi i låten tyckte jag då. Tycker det fortfarande. Och lysande basspel.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1Ti2P_z5IPw[/youtube]
Har just kommit hem från "We will rock you" på Cirkus i Sthlm!
Nu var ju inte Mr Deacon med föstås, men jävlar vilka låtar!
Och en riktigt bra musikal också!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
TDHP skrev:Har just kommit hem från "We will rock you" på Cirkus i Sthlm!
Nu var ju inte Mr Deacon med föstås, men jävlar vilka låtar!
Och en riktigt bra musikal också!
Var på premiären när Brian May kom ut på Bohemian Rhapsody...Ganska fett!
Den legeden på lilla Cirkus! otroligt mäktigt. Sen var Roger Taylor med och tackade efteråt också!
Fender P AV 57 sent 80-tal, Fender P American Std, Fender Jazz American Std. V, Ashdown ABM 500, tks 215, Sansamp, Catalinbread SFT