Nu har jag inte läst allt i tråden, men tänkte i alla fall dela med mig några av mina synpunkter.
Jag tror inte att Håkan skulle blivit så populär som han är idag om det inte vore för hans tid i Broder Daniel och Honey Is Cool. Det var liksom ett första steg och en vunnen skara av trogna fans, som hade intresse för allt kring popkulturen, inte minst Broder Daniel på grund av deras särpräglade och kontroversiella stil. Han tvivlade på sin första singel Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg, som han för övrigt skrev tillsammans med Timo Räisänen, och vågade knappt släppa den. Men den blev ju en enorm hit. Varför vet jag inte, men jag är glad för det. Annars kanske Håkan skulle jobbat kvar som bagare eller någonting annat. Han har ju trots alla "ogillare" spridit en enorm glädje och betydelse till väldigt många.
Som sångare har han utvecklats och är inte alls den falsksångare längre som många tror, även om det inte är fullt "klockrent". Men dessa sura toner är nog på gott och ont. Falsksången visar ju att vem som helst kan sjunga, så länge det kommer från hjärtat, liksom popen visar att vem som helst kan spela den slags musiken. Den här vi-mot-världen-känslan som jag tror många kan identifiera sig i att känna. Energin. Det behöver inte vara perfekt. Så länge det är ärligt tilltalande är det långsiktigt hållbart. Henrik Berggren, sångare i Broder Daniel, säger i filmen Broder
Daniel Forever "musik ska vara ett avtryck av en själ, inte en duktig musikers meningslösa infall".
För er som inte gillar Håkan Hellström kan jag inte annat än beklaga att ni inte kan finna någonting att uppskatta i musiken. Men det finns ju mycket annat att tycka om. Självklart kan man ifrågasätta hans popularitet eller musikalitet, men att klaga och klandra utifrån ens subjektivitet är bara naivt, tycker jag. För övrigt kan jag rekommendera att se honom live. Hans liveframträdande är någonting som utvecklats mycket med åren. Han har ett mycket duktigt band, mycket energi, snygga låtövergångar. En hel del är finslipat och inte alls som på skiva.
Broder Daniel kan vara Sveriges bästa sämsta band. Jag gillar dom i alla fall. Tycker att det är intressant hur dom påverkat en hel generation, fått en sådan genomslagkraft att en egen subkultur bildats. Håkan spelade för övrigt trummor i Broder Daniels begynnelse, vilket han även gjorde i Honey Is Cool en period. Han började faktiskt spela samba-trummor som 16-åring, som fortfarande är av hans intresse. Tyckte det var lite intressant hur denna iakttagelse av att Håkan har spelat bas i Broder Daniel ledde till en så het diskussion.
Från år 2000. Jag blir glad av det här klippet. Kanske blir ni det också?
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=lq-CBO8zK68[/youtube]
Gott nytt år allihopa!
/Simon