Håkan Hellström (!)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

mikkejohansson skrev:
the_great_alfonzo skrev:Vad tycker förresten Håkantagonister om Bob Hund? Inte för att jag tycker att de är särskilt lika, men hade jag tyckt att Håkan var oväsen hade jag antagligen tyckt att Bob Hund var samma sak fast 73 gånger värre^Skåne.

Där snackar vi väl då ändå trams om något?

Kom upp till Umeå helgen 1-2 april och se dem där!

Gissar att Bob Hund faller under en annan del, de är ju liksom skruvade för att de SKA vara det. Lite som Pixies, Zappa, Beefheart osv. Men rent, det sjunger han ju inte.

Och jo, jag gillar dem.
Umeå känns liiiite ocentralt men annars vore det skitkul! Har sett dem live 2 gånger och det är en upplevelse :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Bob Hund är ngt helt annat och bör kanske inte ens nämnas i den här tråden.

"Nu ska du dansa efter min.......pipaaaaaa"
Klockrent!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Vad säger ni om Thomas diLeva då?

Själv tycker jag att han är skitbra!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Gäst

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev:
Johannes skrev:
dereborn skrev:
Johannes skrev:Seriöst, frikyrkliga coverbasister kan vara trevliga och roliga människor (ja, jag känner några) men man skall inte diskutera musik med dom.
Vadåra!?
Vi som har vårt förflutna inom fritjyrkan/coverträsket har väl oxå rätt att tycka nåt?
;-)

Jag är f.ö. lite, lite stolt över att jag hållit mej utanför en tråd om sjömansfjanten från sveriges framstjärt.
Jag gissar att Toto anno 1995 och Michael Ruff inte står överst på din önskelista? Om det gör det så måste du göra dig av med Marshallen och Boogien och köpa rackprylar i stället, ju fler desto bättre. Det är lag på det.
Michael Ruffs första platta "Once In A Lifetime" är faktiskt riktigt bra. Jimmy Johnson spelar finfin bas bitvis. Sen skaffade Ruffen hockeyfrilla o blev larvig.

Toto tog slut 1987 i och med albumet "The Seventh One".

Rackprylar, små högtalare, multisträngad bas med "bra knorr", kort strap etc har jag redan haft.
För typ 20 år sen, när det var ballt att ha det.

Sådeså!

;-D
Du passar inte riktigt in i gärningsmannaprofilen. Det är ju alltid den där svenska Ruff-plattan (med en låt som heter just "Once In A Lifetime" på) som det snackas om i frireligösacoverbasistkretsar och alltid hårdrock-Toto med Lukather på sång. Du är undantaget som bekräftar regeln kanske?
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:Seriöst, frikyrkliga coverbasister kan vara trevliga och roliga människor (ja, jag känner några) men man skall inte diskutera musik med dom.
Försöker du få mig att bli arg? :D

Du menar alltså att alla som inte tycker som du ska man låta bli att diskutera musik med!?
Eller är det just människor som lyssnar på Toto och Michael Ruff som man ska låt bli att diskutera musik med?
Eller är det coverbandsbasister med frikyrklig bakgrund i gement man ska låta diskutera med sig själv?

Jag tror mest på det första alternativet.

Själv tycker jag att man ska strunta i att diskutera musik med popsnören och sådana som tycker om tramspop.
Var jag verkligen så otydlig? Jag skriver en sak. Du radar upp tre möjliga tolkningar varav ett nästan är ett citat av det jag skrev men du väljer att tro på ett av dina påhittade alternativ? Ibland undrar jag hur det står till med begåvningen.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

the_great_alfonzo skrev:
mikkejohansson skrev:
the_great_alfonzo skrev:Vad tycker förresten Håkantagonister om Bob Hund? Inte för att jag tycker att de är särskilt lika, men hade jag tyckt att Håkan var oväsen hade jag antagligen tyckt att Bob Hund var samma sak fast 73 gånger värre^Skåne.

Där snackar vi väl då ändå trams om något?

Kom upp till Umeå helgen 1-2 april och se dem där!

Gissar att Bob Hund faller under en annan del, de är ju liksom skruvade för att de SKA vara det. Lite som Pixies, Zappa, Beefheart osv. Men rent, det sjunger han ju inte.

Och jo, jag gillar dem.
Umeå känns liiiite ocentralt men annars vore det skitkul! Har sett dem live 2 gånger och det är en upplevelse :)
Jag bjuder på Zeunerts julmust, och du får sova hos mig! :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+

Inlägg av Simon »

Nu har jag inte läst allt i tråden, men tänkte i alla fall dela med mig några av mina synpunkter.

Jag tror inte att Håkan skulle blivit så populär som han är idag om det inte vore för hans tid i Broder Daniel och Honey Is Cool. Det var liksom ett första steg och en vunnen skara av trogna fans, som hade intresse för allt kring popkulturen, inte minst Broder Daniel på grund av deras särpräglade och kontroversiella stil. Han tvivlade på sin första singel Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg, som han för övrigt skrev tillsammans med Timo Räisänen, och vågade knappt släppa den. Men den blev ju en enorm hit. Varför vet jag inte, men jag är glad för det. Annars kanske Håkan skulle jobbat kvar som bagare eller någonting annat. Han har ju trots alla "ogillare" spridit en enorm glädje och betydelse till väldigt många.

Som sångare har han utvecklats och är inte alls den falsksångare längre som många tror, även om det inte är fullt "klockrent". Men dessa sura toner är nog på gott och ont. Falsksången visar ju att vem som helst kan sjunga, så länge det kommer från hjärtat, liksom popen visar att vem som helst kan spela den slags musiken. Den här vi-mot-världen-känslan som jag tror många kan identifiera sig i att känna. Energin. Det behöver inte vara perfekt. Så länge det är ärligt tilltalande är det långsiktigt hållbart. Henrik Berggren, sångare i Broder Daniel, säger i filmen Broder Daniel Forever "musik ska vara ett avtryck av en själ, inte en duktig musikers meningslösa infall".

För er som inte gillar Håkan Hellström kan jag inte annat än beklaga att ni inte kan finna någonting att uppskatta i musiken. Men det finns ju mycket annat att tycka om. Självklart kan man ifrågasätta hans popularitet eller musikalitet, men att klaga och klandra utifrån ens subjektivitet är bara naivt, tycker jag. För övrigt kan jag rekommendera att se honom live. Hans liveframträdande är någonting som utvecklats mycket med åren. Han har ett mycket duktigt band, mycket energi, snygga låtövergångar. En hel del är finslipat och inte alls som på skiva.

Broder Daniel kan vara Sveriges bästa sämsta band. Jag gillar dom i alla fall. Tycker att det är intressant hur dom påverkat en hel generation, fått en sådan genomslagkraft att en egen subkultur bildats. Håkan spelade för övrigt trummor i Broder Daniels begynnelse, vilket han även gjorde i Honey Is Cool en period. Han började faktiskt spela samba-trummor som 16-åring, som fortfarande är av hans intresse. Tyckte det var lite intressant hur denna iakttagelse av att Håkan har spelat bas i Broder Daniel ledde till en så het diskussion.

Från år 2000. Jag blir glad av det här klippet. Kanske blir ni det också?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lq-CBO8zK68[/youtube]
Gott nytt år allihopa!
/Simon
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:Du passar inte riktigt in i gärningsmannaprofilen. Det är ju alltid den där svenska Ruff-plattan (med en låt som heter just "Once In A Lifetime" på) som det snackas om i frireligösacoverbasistkretsar och alltid hårdrock-Toto med Lukather på sång. Du är undantaget som bekräftar regeln kanske?
Jag är gärna ett undantag.

Det är titellåten från debutplattan som han spelat in igen. Ungefär som när David Coverdale gjorde nya "bättre" inspelningar av t.ex. Here I Go Again...
Med samma lyckade resultat....

Och som sagt, Toto dog 1987. AND it smells funny.

Men alla får som vanligt gilla vad man vill!
Tillåmed en överskattad snubbe i sjömanskostym.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Geddan skrev:Bob Hund är ngt helt annat och bör kanske inte ens nämnas i den här tråden.
Konstigt nog så faller Bob Hund, HH och Kent under samma kategori för mig.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Cuba skrev:
Geddan skrev:Bob Hund är ngt helt annat och bör kanske inte ens nämnas i den här tråden.
Svenska artister?
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

Simon skrev:Nu har jag inte läst allt i tråden, men tänkte i alla fall dela med mig några av mina synpunkter.

Jag tror inte att Håkan skulle blivit så populär som han är idag om det inte vore för hans tid i Broder Daniel och Honey Is Cool. Det var liksom ett första steg och en vunnen skara av trogna fans, som hade intresse för allt kring popkulturen, inte minst Broder Daniel på grund av deras särpräglade och kontroversiella stil. Han tvivlade på sin första singel Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg, som han för övrigt skrev tillsammans med Timo Räisänen, och vågade knappt släppa den. Men den blev ju en enorm hit. Varför vet jag inte, men jag är glad för det. Annars kanske Håkan skulle jobbat kvar som bagare eller någonting annat. Han har ju trots alla "ogillare" spridit en enorm glädje och betydelse till väldigt många.

Som sångare har han utvecklats och är inte alls den falsksångare längre som många tror, även om det inte är fullt "klockrent". Men dessa sura toner är nog på gott och ont. Falsksången visar ju att vem som helst kan sjunga, så länge det kommer från hjärtat, liksom popen visar att vem som helst kan spela den slags musiken. Den här vi-mot-världen-känslan som jag tror många kan identifiera sig i att känna. Energin. Det behöver inte vara perfekt. Så länge det är ärligt tilltalande är det långsiktigt hållbart. Henrik Berggren, sångare i Broder Daniel, säger i filmen Broder Daniel Forever "musik ska vara ett avtryck av en själ, inte en duktig musikers meningslösa infall".

För er som inte gillar Håkan Hellström kan jag inte annat än beklaga att ni inte kan finna någonting att uppskatta i musiken. Men det finns ju mycket annat att tycka om. Självklart kan man ifrågasätta hans popularitet eller musikalitet, men att klaga och klandra utifrån ens subjektivitet är bara naivt, tycker jag. För övrigt kan jag rekommendera att se honom live. Hans liveframträdande är någonting som utvecklats mycket med åren. Han har ett mycket duktigt band, mycket energi, snygga låtövergångar. En hel del är finslipat och inte alls som på skiva.

Broder Daniel kan vara Sveriges bästa sämsta band. Jag gillar dom i alla fall. Tycker att det är intressant hur dom påverkat en hel generation, fått en sådan genomslagkraft att en egen subkultur bildats. Håkan spelade för övrigt trummor i Broder Daniels begynnelse, vilket han även gjorde i Honey Is Cool en period. Han började faktiskt spela samba-trummor som 16-åring, som fortfarande är av hans intresse. Tyckte det var lite intressant hur denna iakttagelse av att Håkan har spelat bas i Broder Daniel ledde till en så het diskussion.

Från år 2000. Jag blir glad av det här klippet. Kanske blir ni det också?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lq-CBO8zK68[/youtube]
Gott nytt år allihopa!
/Simon
absolut blir man glad.. jag tycker det är precis samma känsla som detta..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mcEKuWmv ... re=related[/youtube]

för övrigt THE BEST konsert jag varit på.. INGET kommer någonsin i närheten.. den finns som DVD.. skaffa den..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

jag hijackar friskt..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=82LgjpDj ... re=related[/youtube]

kan inte låta bli.. bästa live grejen nånsinn förtjänar platsen.. och det är iaf Liiiiite HH över det..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Robert Broberg är ju också en glad kille.
Jag gillar honom, men tycker inte att han är Guds gåva till människorna för det.
Cuba skrev:
Bob Hund är humor.
Framför allt så svänger det. Det gör inte HH.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Svänger inte? Vilken tråkig syn du har på musik egentligen... Vad mycket du går miste om..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: Var jag verkligen så otydlig? Jag skriver en sak. Du radar upp tre möjliga tolkningar varav ett nästan är ett citat av det jag skrev men du väljer att tro på ett av dina påhittade alternativ? Ibland undrar jag hur det står till med begåvningen.
Ganska löjligt att påstå att det inte går att diskutera musik med någon med frikyrkobakgrund och spelandes covers.
Det var faktiskt bland det dummaste jag hört.

Men undra på över min begåvning du, det finns massor med saker jag undrar över när det gäller många PB-medlemmar, inklusive dig, men jag har försökt sluta ventilera det så länge det inte rör sig om *********.
Men det är som vanligt med dig, så fort någon tycker olika eller ifrågasätter ers höghet så är de obegåvade.

Tack för kaffet Johannes, vi slutar diskutera där för den här gången du och jag, visste förvisso att dina förolämpningar skulle komma förr eller senare och det var ju trevligt att det dröjde såhär länge.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev: Bob Hund är humor.
Framför allt så svänger det. Det gör inte HH.

Ja, minns att jag tyckte de var lite småroliga.
Men jag hade ungefär samma inställning till Bob Hund vill jag minnas när det begav sig.
Tramspop.
Jag snubbla på en mattkant, påväg att koka kaffe
HH har ju ungefär samma stuk på texterna, men det känns som att det är lite mer hjärna och mindre komik bakom hans texter.
Hade jag inte ogillat HH´s röst så vansinnigt hade jag förmodligen inte ogillat musiken lika mycket, men det går inte att komma ifrån att själva musiken i sig är helt fel för min del.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Nick skrev:
TDHP skrev:
Daionsavage skrev:
macahan skrev: att säga att det jag ägnar mig åt är trams är i högsta grad förolämpande, men det kanske är oerhört svårt att förstå?
Men man måste väl få kunna tycka att er musik är tramsig utan att du ska ta det som en personlig förolämpning?
Jag kan tycka att tex balett är grymt tramsigt, men jag har den största respekt för dem som utövar det ändå.
Du kan vara tramsig! Du är bara osäker på din manlighet :P
Inte alls, det krävs ett och annat för att som man klara att ställa sig i plié i trikåer! :lol: :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Att förstå Bob Hund kräver också sin man. Eller kvinna.
Tog mig ett bra tag innan jag fattade!
DiLeva är skitbra så länge han inte pratar eller syns!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev: Var jag verkligen så otydlig? Jag skriver en sak. Du radar upp tre möjliga tolkningar varav ett nästan är ett citat av det jag skrev men du väljer att tro på ett av dina påhittade alternativ? Ibland undrar jag hur det står till med begåvningen.
Ganska löjligt att påstå att det inte går att diskutera musik med någon med frikyrkobakgrund och spelandes covers.
Det var faktiskt bland det dummaste jag hört.

Men undra på över min begåvning du, det finns massor med saker jag undrar över när det gäller många PB-medlemmar, inklusive dig, men jag har försökt sluta ventilera det så länge det inte rör sig om *********.
Men det är som vanligt med dig, så fort någon tycker olika eller ifrågasätter ers höghet så är de obegåvade.

Tack för kaffet Johannes, vi slutar diskutera där för den här gången du och jag, visste förvisso att dina förolämpningar skulle komma förr eller senare och det var ju trevligt att det dröjde såhär länge.
Förolämpningar? Du får väl läsa inlägget jag refererade till igen och sedan ta ställning till vilket intryck det ger. Ibland kan det vara befogat att ifrågasätta saker utan att det för den sakens skull är en förolämpning.

Nu ger jag mig sällan eller i stort sett aldrig in i den här typen av diskussioner och inte heller denna gång tänker jag göra det så jag fortsätter i stället med att om du verkligen menar allvar när du skriver att du "försöker bli mer sympatisk och ödmjuk här på PB och personligen anser jag att det var rätt länge sedan jag idiotförklarade någon som hade en avvikande åsikt" så vill jag i all välmening ge ett par råd:

* "Gör intet mot andra vad du inte vill att de skall göra mot dig" Bibeln. Jättebra citat. Skriv t.ex. inte nedsättande kommentarer om musik som folk älskar i en tråd om den aktuella artisten eftersom du vet att om någon kommenterat ett inlägg från dig där du skriver om musik du gillar så hade det troligtvis resulterat i att du protesterar högljutt under lång tid. Innan du skriver, tänk "skulle jag bli upprörd om någon skrev motsvarande inlägg riktat till mig?".

* När du under lång tid flera gånger skriver att "sådan var jag ju innan, nu har jag slutat bråka.." så blir det lite pojken som ropade varg över det hela. Det är ju iofs inget råd utan bara en iakttagelse.

Testa Bibel-rådet vetja, det kanske funkar. Eller skrik "MENDURÅ" om du vill, personligen så tycker jag det första alternativet är det bättre av de två.

Vad **** betyder vet jag inte, det har jag missat? Är det något jag borde känna till?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Daionsavage skrev:Vad säger ni om Thomas diLeva då?
Tja, låten "Jag och Fred Astaire", som varken går att hitta på Youtube eller Spotify men som finns med på På ett fat från 1985, måste vara en av de bästa poplåtarna som spelats in i det här landet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:bjäbb bjäbb
Jag har redan nämnt att jag droppat den där diskussionen med dig.

Ang. ************ så gällde det en medlem som vi inte bör ta upp i negativ dager i onödan.

Gott nytt på dig!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Detta blev ett bra exempel på det jag försökte säga tidigare: hade du tänkt "skulle jag gillat om någon felciterade mig med bjäbb bjäbb?" innan du skrev så hade du aldrig skrivit det. Nu väljer jag att ignorera det men många andra hade förmodligen retat sig på det och sedan hade det kunnat bli tjafs.
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Härligt att ni klarar er fint utan mig!

Mitt lilla sandkorn: Det ni tjafsar om är inget att tjafsa om. Man kan inte argumentera för eller mot smak.

Som att snacka om "groove". Typ.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Tramsgroove
Skriv svar