Ugglan GBG skrev:
Jag tror han använde P-basen en hel del på den första plattan, kanske t.o.m. på ROTSC.
Ok!
Kunde nästan tänka mig det, men Warwicken låter ju P-bas den också, eller ja, sort of.
Kan bero på att det inte är Stu som spelar på hela första Jamiroquai plattan utan bland annat Andrew Levy från Brand New Heavies som kör en hel del P-bas. Komiskt nog är det den platta jag gillar bäst med Jamiroquai då den är svängigast osv. Har däremot alltid gillat Stu, han svänger ett gäng! Här finns ju en hel del om Stu: http://stuartzender.net annars
Om man kikar på klippet som Bassdude postade på förra sidan så tycker jag att det är mycket P-basljud även där, live, fast han kör en Stage 1:a eller vad det är.
Klart det inte låter som en P-bas, men det har lite av p-thumpet vilket I like alot!
Så det är Andrew Levy som lirar på första skivan?
Hm.. Skumt. Känns som om jag hört det förut faktiskt.
Basmässigt gillar jag nästan alla skivor de släppt, förutom möjligtvis Dynamite.
Runaway där Paul Turner (tror iaf att det är han som lagt licket även på singeln) är ju helt underbar..!
Det kan inte vara mycket Levy på första plattan...
För det första står både Zender och Levy med i credits, och sen tycker jag de flesta låtar har Zenders typiska sound när han spelade på sin Stage I-fyra, men vad vet jag?
EDIT:
Jepp, den enda låten Levy spelade på var "When you gonna learn", för att Jay Kay ville släppa en singel, men inte hade nåt band än. Resten av låtarna är alltså Zender.
Ugglan GBG skrev:
Jepp, den enda låten Levy spelade på var "When you gonna learn", för att Jay Kay ville släppa en singel, men inte hade nåt band än. Resten av låtarna är alltså Zender.
Ugglan GBG skrev:Det kan inte vara mycket Levy på första plattan...
För det första står både Zender och Levy med i credits, och sen tycker jag de flesta låtar har Zenders typiska sound när han spelade på sin Stage I-fyra, men vad vet jag?
EDIT:
SÅ DET SÅ!
Tack för det!
Tyckte det kändes lite.... fel...
Har för mig det är nå´n som har försökt "sälja" det förut till mig att det är Andrew Levy som lirar på hela skivan, men att vi sedan kollade upp det och det stämde inte. Nå´n här på forumet som känner sig träffad? Hm...
Galet.
Aja.
Bra skivor hur som helst.
Synkronized är nog den skiva som snurrat mest hemma hos oss, mycket för att den är lite mer... radioanpassad så frugan kan ta till sig den lite mer..
Skäms en del.. Stendiggar jamiroquai, men har bara greatest hits skivan och en live dvd Sen har jag YT:at div. videor och haft mej.. Eller justja, har ju Dynamite också, 2 skivor och en live dvd, men det är också snuskigt lite!! Vilka ska jag skaffa?
the_great_alfonzo skrev:Skäms en del.. Stendiggar jamiroquai, men har bara greatest hits skivan och en live dvd Sen har jag YT:at div. videor och haft mej.. Eller justja, har ju Dynamite också, 2 skivor och en live dvd, men det är också snuskigt lite!! Vilka ska jag skaffa?
Debuten, Emergency on Planet Earth, är den enda du behöver.
the_great_alfonzo skrev:Skäms en del.. Stendiggar jamiroquai, men har bara greatest hits skivan och en live dvd Sen har jag YT:at div. videor och haft mej.. Eller justja, har ju Dynamite också, 2 skivor och en live dvd, men det är också snuskigt lite!! Vilka ska jag skaffa?
Debuten, Emergency on Planet Earth, är den enda du behöver.
Hehehe...
Jag tycker att de 5 första skivorna är vad man behöver...
Return of the space Cowboy har varit min favoritskiva stundtals av skivorna.
Travelling wo moving är stenskön
Synkronized... well.. ja... tycker den är skitbra...
Funk oddisey är inte lika kul alls.
De tre första plattorna är de enda plattorna som räknas
Sen finns det utvalda godbitar på den andra, men som helhet är de inte lika bra som skivorna med Zender. För övrigt tycker jag Paul Turner är sämst av alla JQ:s basister. Nick Fyffe var bättre!
Ugglan GBG skrev:Det kan inte vara mycket Levy på första plattan...
EDIT:
SÅ DET SÅ!
Mycket möjligt att det är så, vet bara att Andrew lirade en del på första och jag tror faktiskt det är mer än så men men, han svänger precis lika bra minst.
Så det Så!
If it ain't got groove it ain't got soul... Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Jag står fast vid det faktum att den enda låten som inte låter som att det är Zender's Stage I är "When you gonna learn", och det är bevis nog för mig tills någon kan bevisa motsatsen;)
Vem f-n är Stuart Zender!? Jag dissar honom och utnämner honom till världens absolut sämsta skit-basist som uppenbarligen inte kan fatta vad man har en bas till ens för så dålig är han...
Nä, har inte lyssnat just på Jamiroquai sen jag gick i gymnasiet, känns som hela den där genren (post-acid jazz?) blev rätt misshandlad framför allt av musikgymnasie- och folkhögskolegäng...grejen med Jamiroquai är ju lite att de "höll igen" i arren både med blås och groove, less is more liksom - vilket inte riktigt överfördes så snyggt till de som inte riktigt kom lika långt
Ugglan GBG skrev:Jag står fast vid det faktum att den enda låten som inte låter som att det är Zender's Stage I är "When you gonna learn", och det är bevis nog för mig tills någon kan bevisa motsatsen;)
Som jag sa så vet jag inte, vet bara att det skrevs en del om det när plattan kom och "Frankly, my dear, I don't give a damn", jag tycker båda är fuktansvärt bra basister...
If it ain't got groove it ain't got soul... Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Samuel V skrev:De tre första plattorna är de enda plattorna som räknas
+1!!!!
Efter dem så blev det mer och mer kommersiell "discofunk". Som jag har förstått det så tecknade Jamiroquai ett 8-skivorskontrakt med Sony. De tre första plattorna var ganska varierade och innehöll mycket mer jazziga element, men singlarna som gjorde kommersiella framgångar var just de "dicofunkiga". Därför (hur pass sant detta är vet jag naturligtvis inte, detta är bara skvaller) pushade Sony för mer sådan musik. De följande fem albumen blev därför mer enformigare och IMHO mindre intressanta.
+1!!!!
Efter dem så blev det mer och mer kommersiell "discofunk". Som jag har förstått det så tecknade Jamiroquai ett 8-skivorskontrakt med Sony. De tre första plattorna var ganska varierade och innehöll mycket mer jazziga element, men singlarna som gjorde kommersiella framgångar var just de "dicofunkiga". Därför (hur pass sant detta är vet jag naturligtvis inte, detta är bara skvaller) pushade Sony för mer sådan musik. De följande fem albumen blev därför mer enformigare och IMHO mindre intressanta.
Dessutom är det i min bok odiskutabelt Zender som trakterar basen bäst, och det är mycket mer synthbas på senare plattor...
+1!!!!
Dessutom är det i min bok odiskutabelt Zender som trakterar basen bäst, och det är mycket mer synthbas på senare plattor...
Helt klart! Vi har samma syn på saken
the_great_alfonzo skrev: top 5 jamiroquai bass lines?
Svårt att välja, men jag gillar dessa 5 i alla fall:
Use the force
Mr Moon
Just another story
Whatever it is, I just can't stop
Manifest destiny
Manifest destiny förresten... jag har alltid haft lite svårt att spela den och få det att låta rent. Lite snedstämt på inspelningen? Nån som tänkt på detta?