Les Claypool

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
minilurk
Medlem

Inlägg av minilurk »

jag vart lite förvånad över att också ingen nämnt om hans lyrik.
Texterna är bland de bästa av bästa banden jag hört.
svårt att slå en text som My name is Mud.

man kan inte mer än undra var han egentligen får allt ifrån, eller om han är en riktigt oseriös jävel. Eller har drogerna slagit lite över slint för hårt?

hursomhelst är Primus ett av mina favoritband.
Send the children to the fire, sons and daughters stack the pyre
Stoke the flame of the empire, live to lie another day
Face of hypocrisy, raping democracy
Apocalyptic, we count the days
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

minilurk skrev:man kan inte mer än undra var han egentligen får allt ifrån, eller om han är en riktigt oseriös jävel. Eller har drogerna slagit lite över slint för hårt?
Det kan nog vara en kombination, kanske. Mest av allt verkar ju den gode Les vara sådär allmänt utflippad, tycker jag, men bakom den fasaden verkar det finnas en hel del skärpa också. Många av hans texter ("Too many puppies", "Sgt. Baker", "To defy the laws of tradition", o.s.v.) innehåller ju ett stort mått samhällskritik.

Och förresten, eftersom du gillar Les' lyrik: har du läst hans roman?
Användarvisningsbild
minilurk
Medlem

Inlägg av minilurk »

peter_s skrev:
minilurk skrev:man kan inte mer än undra var han egentligen får allt ifrån, eller om han är en riktigt oseriös jävel. Eller har drogerna slagit lite över slint för hårt?
Det kan nog vara en kombination, kanske. Mest av allt verkar ju den gode Les vara sådär allmänt utflippad, tycker jag, men bakom den fasaden verkar det finnas en hel del skärpa också. Många av hans texter ("Too many puppies", "Sgt. Baker", "To defy the laws of tradition", o.s.v.) innehåller ju ett stort mått samhällskritik.

Och förresten, eftersom du gillar Les' lyrik: har du läst hans roman?
Nej, jag har ju faktiskt inte gjort detta, nu skäms jag lite eftersom jag inte fick reda på förrän igår att han faktikst skrivit en över huvudtaget :oops:

Får titta upp och få tag på den, har ju inget att läsa nu. Vet du något om det?
Det kanske tom var av dig jag fick reda på det i denna tråden? ^^
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

minilurk skrev:Får titta upp och få tag på den, har ju inget att läsa nu. Vet du något om det?
Jag har haft den i min hand, och har bläddrat lite i den. Den verkar innehålla en ganska mörk, om än humoristisk historia. Det är allt jag vet, eftersom jag inte lyckats få tid att läsa den själv än.

Och så vet jag att den finns på åtminstone ett bibliotek i landet, vilket gör den lätt att få fatt i för den som inte vill köpa den. ;)
Användarvisningsbild
minilurk
Medlem

Inlägg av minilurk »

peter_s skrev:
minilurk skrev:Får titta upp och få tag på den, har ju inget att läsa nu. Vet du något om det?
Jag har haft den i min hand, och har bläddrat lite i den. Den verkar innehålla en ganska mörk, om än humoristisk historia. Det är allt jag vet, eftersom jag inte lyckats få tid att läsa den själv än.

Och så vet jag att den finns på åtminstone ett bibliotek i landet, vilket gör den lätt att få fatt i för den som inte vill köpa den. ;)

Får väl dra till Bokia någon dag, annars finns den att beställa från internetbokhandeln.se att köpa :)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

minilurk skrev:Får väl dra till Bokia någon dag, annars finns den att beställa från internetbokhandeln.se att köpa :)
Något säger mig att Bokia inte kommer ha den inne. Valfri internetbokhandel är ett betydligt säkrare kort.
Användarvisningsbild
Pronto
Nykomling

Inlägg av Pronto »

Diggar han som fan. Alla skivor med Primus är jävligt goa. Ett av mina stora favoritband. :) Som textförfattare också jävligt begåvad, och så älskar jag hans breakfraser. DOG WILL HUNT!

Hans soloplatta var helt ok den med (Of Whales And Woe) sen gillar jag alla hans andra projekt med, Frog Brigade, Holy Mackerel, Colonel Claypools Bucket of Bernie Brains osv.

Det jag tror jag gillar med Claypool är nog en blandning av tonval, attityd och oförutsägbarhet. Skulle döda för att höra honom med Mats/Morgan =)

Det som jag tyvärr tycker är lite tråkigt med Les är att det alltid handlar om honom, har aldrig sett honom som en oöverpresterande basist. Inte ens i Blind Illusion höll han sig bakåt, skumt. Men det är väl lite hans grej.

Han ansökte ju förresten till Metallica en gång i tiden. Kände Kirk sen skoltid tror jag, han var tydligen för bra och ville uppnå höjder med bandet dom aldrig skulle uppnå sa dom. Lite sådär "skapa ditt eget, du kommer tröttna på oss". Och nu har dom ju tydligen basisten i Infectious Grooves tror jag. Vet inte alls hur deras nya skiva kommer att låta och har egentligen aldrig lyssnat på Metallica, men om dom börjar köra Master of Puppets ala Claypool blir jag förbannad. Det har alltid varit fett med slap i metal >_>

Gillar förövrigt även Electric Apricot-projektet. Och nu gör han ju musiken till Mushroom Men som släpps till Wii, kan inte vänta bara för att höra han smeka med Rainbowbasen till nytt material. :D Bangar fan inte spela tv-spel bara för att få höra lite basonani och Claypoolsänkta kvinter. :wink:
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Pronto skrev: och så älskar jag hans breakfraser. DOG WILL HUNT!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iW_eKcFfJYg[/youtube]

:D

Är också ett stort fan av Claypool. En tidig inspirationskälla tillsammans med Flea, Trujillo & Dan Lilker.

bas
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Pronto skrev:Hans soloplatta var helt ok den med (Of Whales And Woe) sen gillar jag alla hans andra projekt med, Frog Brigade, Holy Mackerel, Colonel Claypools Bucket of Bernie Brains osv.
Ja, jag blev positivt överraskad av Of Whales and Woe. Den är definitivt bättre än hans tidigare soloäventyr Les Claypool and the Holy Mackerel presents: Highball with the Devil. Grodbrigaden och de där andra projekten har jag däremot ingen koll på, eftersom de kom vid en tid då jag tappat intresset för både Primus och Claypool, men jag hävdar fortfarande att Sausages Riddles are abound tonight är det bästa han gjort, tillsammans med de tidiga Primus-plattorna. Den är så härligt rå.
Användarvisningsbild
Pronto
Nykomling

Inlägg av Pronto »

peter_s skrev:
Pronto skrev:Hans soloplatta var helt ok den med (Of Whales And Woe) sen gillar jag alla hans andra projekt med, Frog Brigade, Holy Mackerel, Colonel Claypools Bucket of Bernie Brains osv.
Ja, jag blev positivt överraskad av Of Whales and Woe. Den är definitivt bättre än hans tidigare soloäventyr Les Claypool and the Holy Mackerel presents: Highball with the Devil. Grodbrigaden och de där andra projekten har jag däremot ingen koll på, eftersom de kom vid en tid då jag tappat intresset för både Primus och Claypool, men jag hävdar fortfarande att Sausages Riddles are abound tonight är det bästa han gjort, tillsammans med de tidiga Primus-plattorna. Den är så härligt rå.
Riddles are abound tonight brukar jag räkna som en Primusplatta men det är kanske lite fel av mig. Sjukt fet i vilket fall.

Du borde kolla Frogbrigade om du gillar Of Whales and Woe. Det är nästan samma sak som Fancy Band ofta, dvs låtarna från W&W fast med fullband. :P
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Pronto skrev:Riddles are abound tonight brukar jag räkna som en Primusplatta men det är kanske lite fel av mig. Sjukt fet i vilket fall.
Tja, med tanke på att Sausage är originalinkarnationen av Primus, så är det ju inte helt fel.
Pronto skrev:Du borde kolla Frogbrigade om du gillar Of Whales and Woe. Det är nästan samma sak som Fancy Band ofta, dvs låtarna från W&W fast med fullband. :P
Ja kanske. Fast bra tycker jag nog inte att Of whales and woe är ändå. Jag gillar mest allt Claypool-relaterat av nostalgiska skäl numer. Kul lyssning när andan faller på, visst, men inte så jättemycket mer. Så att leta upp nytt Claypool-material känns inte överdrivet angeläget, även om jag säkert skulle kunna uppskatta det om det ramlade över mig.
Användarvisningsbild
minilurk
Medlem

Inlägg av minilurk »

äntligen hemma igen.

nu har jag tittat in south of the pumphouse. Bokias internetbokhandel har den, ska dra till bokia på måndag och se om de har den inne, annars beställer jag den därifrån, betydligt kortare leveranstid än internetbokhandeln.se

skriver väl vad jag tycker om den nästa vecka skulle jag tro att jag fått och läst klart den.

dessutom ska jag nog dra till min älskade musikaffär som säljer endast begangade skivor, och se om jag kan hitta of whales and woe.
Den verkar ju ha fått positiv kritik här iafl :D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Pronto skrev:Det som jag tyvärr tycker är lite tråkigt med Les är att det alltid handlar om honom, har aldrig sett honom som en oöverpresterande basist. Inte ens i Blind Illusion höll han sig bakåt, skumt. Men det är väl lite hans grej.
Han gör en del goa mer laid back grejer med Tom Waits faktiskt.
Earth died screaming, Big in Japan, Hoist that rag är några exempel.

Hoist that rag:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3xdMEm9i66g[/youtube]

Big In Japan, där hela Primus kompar, Brain på trummor (musiken börjar efter en stund i klippet...).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2SUDZ30_PXg[/youtube]

Earth died screaming:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=z6LBmTUth-g[/youtube]
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+

Inlägg av RobinoZombie »

Purple onion snittar i mina ögon lika bra som vilken primus skiva, tycker den är fantastiskt bra faktiskt, sedan tycker jag att Live dvd:n som komm 2004 är fantastisk!! Finns så sjukt mycket bra primuslåtar så de örkar jag inte skriva:P
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Bymp.

Ville bara posta min nya favvolåt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FrNDkklWHyA[/youtube]

Första gången jag hört en Dobrobas för övrigt.

bas
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

PRIMUS SUCKS ! ! ! (då ska vi se hur många som begriper)

Les Claypool är en av mina absoluta favoriter.. min favvoplatta med Primus är utan tvekan brown album.. tätt följd av Antipop..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

johnne skrev:PRIMUS SUCKS ! ! !
SUCK ON THIS!!!!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

johnne skrev:PRIMUS SUCKS ! ! ! (då ska vi se hur många som begriper)
You suck! :)
johnne skrev:Les Claypool är en av mina absoluta favoriter.. min favvoplatta med Primus är utan tvekan brown album.. tätt följd av Antipop..
Ser man på, de ligger i botten av min lista. Sailing on the Seas of Cheese har en ohotad föstaplats, tätt följd av Frizzle Fry och Suck on This. Sedan vet jag inte riktigt.
Hånken
Medlem+

Primus med Les Claypool till Köpenhamn i sommar

Inlägg av Hånken »

Fantastisk! Les Playcool som jag envisas med att - omedvetet - felsäga has namn.

Och återupplivade PRIMUS är på ingång minsann till Skandinavien, med Les vid spakarna...

http://vega.dk/arrangementer/#event=2779

Köpenhamn, Danmark.

Enda stoppet i Skandinavien, hittills i alla fall!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Re: Primus med Les Claypool till Köpenhamn i sommar

Inlägg av peter_s »

Hånken skrev:Fantastisk! Les Playcool som jag envisas med att - omedvetet - felsäga has namn.

Och återupplivade PRIMUS är på ingång minsann till Skandinavien, med Les vid spakarna...

http://vega.dk/arrangementer/#event=2779

Köpenhamn, Danmark.

Enda stoppet i Skandinavien, hittills i alla fall!
Jag noterade också att Primus är på ingång, när jag läste Sydsvenskan i morse. Är, kanske mest av nostalgiska skäl, lite sugen på att ta mig över sundet 10:e juli. 295 DKKr kostar en biljett.
Skriv svar