edvin skrev:
Håller med dig!
De flesta "cirkusbasister" skapar ju (förhoppningsvis) musik som de själv vill spela och är samtidigt nyskapande och ofta väldigt genomtänkta!
Victor Wootens "Groove school" eller vad den nu heter tycker jag är riktigt bra.
Nyskapande eller ej så ska det väl ändå vara bra och något man vill lyssna på?
Jag förstår om ni gillar det hela, jag gör det inte i samma utsträckning.
Är lite konservativ och tycker att en bas gör sig bäst som ett kompinstrument.
Att man som kompande basist kan göra lite utflykter och lägga lite räkor är bara nice om det görs med finess.
Det är förstås upp till var och en!
Jag är inte heller något fan av Victor Wootens skapelser, men jag gillar att vara liberal och objektiv!
Så länge man spelar det man själv vill spela så är jag så öppensinnad jag kan bli, hoppas jag.
Finns verkliga pärlor bland Wootens äldre plattor imo..
De spår där han spelar långsamt och melodiöst visar på en otrolig musiker.. något som oftast hamnar utanför rampljuset där cirkusdelen av hans spel pågår..
Liten skrev:Finns verkliga pärlor bland Wootens äldre plattor imo..
De spår där han spelar långsamt och melodiöst visar på en otrolig musiker.. något som oftast hamnar utanför rampljuset där cirkusdelen av hans spel pågår..
När jag, Klopper och Boom hade roadtrip ner till Tommarparn lyssnade vi på en grym liveskiva med Wooten.
Liten skrev:Finns verkliga pärlor bland Wootens äldre plattor imo..
De spår där han spelar långsamt och melodiöst visar på en otrolig musiker.. något som oftast hamnar utanför rampljuset där cirkusdelen av hans spel pågår..
När jag, Klopper och Boom hade roadtrip ner till Tommarparn lyssnade vi på en grym liveskiva med Wooten.
Sant.
Men jag blev aldrig klok på vem som spelade bas och vem som spelade gitarr, sorry.... sexsträngad piccolobas!
Det var i alla händelser en försmiskat trevlig resa!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Falcon skrev:Vilken basist har både inspirerat er och sabbat er spelstil mest? Mitt val är Steve Kilbey. Jag hade länge problem med tics att vilja fylla varenda paus mellan tonerna.
Steve Kilbey är en av mina favoriter, kanske mest tack vare att han spelar i ett band som gör väldigt bra låtar. Jag tycker att han är genomgående smakfull i sitt spel, om än - som antytts - inte alltid sparsmakad.
Själv har jag nog "sabbats" mest av übertekniska och/eller flamboyanta basister. Länge försökte jag låta som t.ex. Les Claypool, och tänkte att snabbhet och bra slapteknik var the shit. Så tänker jag inte längre. Men, det är klart, jag ångrar inte direkt att jag lyssnat på basister vars storhet jag inte längre förstår, och som jag inte finner något nöje i att lyssna på längre. Det är alltid bra med input, liksom.
Liten skrev:Finns verkliga pärlor bland Wootens äldre plattor imo..
De spår där han spelar långsamt och melodiöst visar på en otrolig musiker.. något som oftast hamnar utanför rampljuset där cirkusdelen av hans spel pågår..
När jag, Klopper och Boom hade roadtrip ner till Tommarparn lyssnade vi på en grym liveskiva med Wooten.
Sant.
Men jag blev aldrig klok på vem som spelade bas och vem som spelade gitarr, sorry.... sexsträngad piccolobas!
Det var i alla händelser en försmiskat trevlig resa!
Jaså, jag tyckte vi alla var överens om att Wooten hade ett mycket gött, djupt sound....
Inget fel på Fieldy...eller Korn heller för den delen. Utan Fieldy - Inget Korn. Punkt.
Ja ?
Samuel gillar inte fieldys basljud, inte parkas heller... själv har jag noll koll på KoRn, jag lyssnade på ett liveklipp där det bara lät OOOMMPHHH blandat med PLONK utan något mellanregister, men jag tror att det var en shred-video.
Det är så det SKA LÅTA när Fieldy spelar ! Han spelar mer percussion än bas... Jag är inte kinkig med basister i band.
Det viktiga i musiken är låtarna, sången och känslan.
Ale har sabbat mitt basspel mest, genom att vara överjävligt teknisk, sedan låna ut sin übercorn till mig och se mig göra bort mig. Vågar knappt ta en ton sedan Hässleholmsträffen.
...
Flea har förstört mig egentligen. Kom fram till att jag hatar honom efter att ha upptäckt att han är ruggigt otajt i "Readymade" från deras senaste platta. Det är ju ett enkelt riff, och han gör det dåligt vilket gör mig arg. Innan dess tyckte jag han var häftig och duktig, nu är jag bara sur och har tappat tron på musiker och "musiker". Men, jag är inte bitter...
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Tössberg skrev:Flea har förstört mig egentligen. Kom fram till att jag hatar honom efter att ha upptäckt att han är ruggigt otajt i "Readymade" från deras senaste platta. Det är ju ett enkelt riff, och han gör det dåligt vilket gör mig arg. Innan dess tyckte jag han var häftig och duktig, nu är jag bara sur och har tappat tron på musiker och "musiker". Men, jag är inte bitter...
Lyssna på honom på Joshua redman - Momentum, jag blev helt sjukt förvånad att han spelade på denna skiva som enligt mig är riktigt bra.
Han har samma ljud och plonk och lek som med RHCP, men mycket mer smakfullt spelat tycker jag! Kika på det. Innan jag hörde detta hade jag noll respekt för Flea.
Liten skrev:Stora problemet för stackarna som "bara" lyssnar på nutidens cirkusbasister är att det fungerar OSEDVANLIGT dåligt att lira på det viset i bandsammanhang.
Claes Yngström berättade att Jonas Hellborg är av mycket få som fått sparken ur Sky High. Av just den anledningen...
"If you reach perfection your standards are too low."