Vilken basist har sabbat er spelstil mest?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

blackparkas skrev:
edvin skrev:
Håller med dig!
De flesta "cirkusbasister" skapar ju (förhoppningsvis) musik som de själv vill spela och är samtidigt nyskapande och ofta väldigt genomtänkta!
Victor Wootens "Groove school" eller vad den nu heter tycker jag är riktigt bra.

Nyskapande eller ej så ska det väl ändå vara bra och något man vill lyssna på? :D

Jag förstår om ni gillar det hela, jag gör det inte i samma utsträckning.
Är lite konservativ och tycker att en bas gör sig bäst som ett kompinstrument.
Att man som kompande basist kan göra lite utflykter och lägga lite räkor är bara nice om det görs med finess.
Det är förstås upp till var och en!
Jag är inte heller något fan av Victor Wootens skapelser, men jag gillar att vara liberal och objektiv!
Så länge man spelar det man själv vill spela så är jag så öppensinnad jag kan bli, hoppas jag.
grejor
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Finns verkliga pärlor bland Wootens äldre plattor imo..
De spår där han spelar långsamt och melodiöst visar på en otrolig musiker.. något som oftast hamnar utanför rampljuset där cirkusdelen av hans spel pågår..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Liten skrev:Finns verkliga pärlor bland Wootens äldre plattor imo..
De spår där han spelar långsamt och melodiöst visar på en otrolig musiker.. något som oftast hamnar utanför rampljuset där cirkusdelen av hans spel pågår..
När jag, Klopper och Boom hade roadtrip ner till Tommarparn lyssnade vi på en grym liveskiva med Wooten.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Mig själv. som skrivet här innan, man sätter själv sina gränser/mål/hinder och man blir bara så bra som man själv bestämt sig för.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

Vem är Fieldy?
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Tjoffe skrev:Vem är Fieldy?
om du verkligen är seriös i frågan ;) basisten i KoRn :)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

Zon Sonus Special skrev:
Tjoffe skrev:Vem är Fieldy?
om du verkligen är seriös i frågan ;) basisten i KoRn :)
Okej! Jag har inte så bra koll på KoRn.. Tack för info!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Geddy Lee.

Inget fel på Fieldy...eller Korn heller för den delen. Utan Fieldy - Inget Korn. Punkt.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Samuel V skrev:
När jag, Klopper och Boom hade roadtrip ner till Tommarparn lyssnade vi på en grym liveskiva med Wooten.
Sant.
Men jag blev aldrig klok på vem som spelade bas och vem som spelade gitarr, sorry.... sexsträngad piccolobas! :wink: :lol:

Det var i alla händelser en försmiskat trevlig resa! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Derek Forbes
Flea
Jeremy Cunningham

På ett bra sätt:
Klaus Floride
Doug McCombs
Holger Czukay
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Re: Vilken basist har sabbat er spelstil mest?

Inlägg av peter_s »

Falcon skrev:Vilken basist har både inspirerat er och sabbat er spelstil mest? Mitt val är Steve Kilbey. Jag hade länge problem med tics att vilja fylla varenda paus mellan tonerna.
:)

Steve Kilbey är en av mina favoriter, kanske mest tack vare att han spelar i ett band som gör väldigt bra låtar. Jag tycker att han är genomgående smakfull i sitt spel, om än - som antytts - inte alltid sparsmakad.

Själv har jag nog "sabbats" mest av übertekniska och/eller flamboyanta basister. Länge försökte jag låta som t.ex. Les Claypool, och tänkte att snabbhet och bra slapteknik var the shit. Så tänker jag inte längre. Men, det är klart, jag ångrar inte direkt att jag lyssnat på basister vars storhet jag inte längre förstår, och som jag inte finner något nöje i att lyssna på längre. Det är alltid bra med input, liksom.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Klopper skrev:
Samuel V skrev:
Sant.
Men jag blev aldrig klok på vem som spelade bas och vem som spelade gitarr, sorry.... sexsträngad piccolobas! :wink: :lol:

Det var i alla händelser en försmiskat trevlig resa! :tummenupp:
Jaså, jag tyckte vi alla var överens om att Wooten hade ett mycket gött, djupt sound.... :P
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

whatawaste skrev:Geddy Lee.

Inget fel på Fieldy...eller Korn heller för den delen. Utan Fieldy - Inget Korn. Punkt.
:bigeyesskog:
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Samuel V skrev:

Ja ? :roll:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

daionsavage skrev:
whatawaste skrev:
Samuel V skrev:

Ja ? :roll:
Samuel gillar inte fieldys basljud, inte parkas heller... själv har jag noll koll på KoRn, jag lyssnade på ett liveklipp där det bara lät OOOMMPHHH blandat med PLONK utan något mellanregister, men jag tror att det var en shred-video.
Det är så det SKA LÅTA när Fieldy spelar ! :wink: Han spelar mer percussion än bas... Jag är inte kinkig med basister i band.

Det viktiga i musiken är låtarna, sången och känslan. :tummenupp:

Bara basister lyssnar på basister.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Ale har sabbat mitt basspel mest, genom att vara överjävligt teknisk, sedan låna ut sin übercorn till mig och se mig göra bort mig. Vågar knappt ta en ton sedan Hässleholmsträffen. :evil:

...

;)
Flea har förstört mig egentligen. Kom fram till att jag hatar honom efter att ha upptäckt att han är ruggigt otajt i "Readymade" från deras senaste platta. Det är ju ett enkelt riff, och han gör det dåligt vilket gör mig arg. Innan dess tyckte jag han var häftig och duktig, nu är jag bara sur och har tappat tron på musiker och "musiker". Men, jag är inte bitter... :roll:
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Tössberg skrev:Flea har förstört mig egentligen. Kom fram till att jag hatar honom efter att ha upptäckt att han är ruggigt otajt i "Readymade" från deras senaste platta. Det är ju ett enkelt riff, och han gör det dåligt vilket gör mig arg. Innan dess tyckte jag han var häftig och duktig, nu är jag bara sur och har tappat tron på musiker och "musiker". Men, jag är inte bitter... :roll:
Lyssna på honom på Joshua redman - Momentum, jag blev helt sjukt förvånad att han spelade på denna skiva som enligt mig är riktigt bra.
Han har samma ljud och plonk och lek som med RHCP, men mycket mer smakfullt spelat tycker jag! Kika på det. Innan jag hörde detta hade jag noll respekt för Flea.
grejor
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hur kan man ha noll respekt för mannen som i modern tid satt basen på världskartan!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

Flea! Mannen som gjorde rock´n´roll av funk.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Liten skrev:Stora problemet för stackarna som "bara" lyssnar på nutidens cirkusbasister är att det fungerar OSEDVANLIGT dåligt att lira på det viset i bandsammanhang.
Claes Yngström berättade att Jonas Hellborg är av mycket få som fått sparken ur Sky High. Av just den anledningen...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ungdomligt oförstånd?

Jag undrar snarare varför Yngström plockade in honom...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Jag skulle nog påstå att det är Jaco, tog många år innan jag fick bort många av hans licks ur mitt spel.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar