Jösses djävlar: vacker slap! (på elbas)

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Chriller skrev:Kul klipp, tack för tipset. Alltid skoj att se så skickliga instrumentalister.
Problemet är bara att när jag lyssnar på LÅTEN och inte basspelet är det - i mitt tycke - en trååååååkig låt. Skulle inte kunna nynna refrängen om så livet hängde på det, den fastnade verkligen inte alls. Och då falnar mitt intresse likt en korpspelare som tvingas jobba hem när nån annan tappat bollen på mittplan (ingen klockren liknelse, men vi har haft kvällsmatch och jag är visst fast i de tankarna...). Inte min tekopp sålunda.

Att han är sjukt kompetent basist tänker jag dock inte ta ifrån honom. Som sagt, skoj att se en bas trakteras så flyhänt!
Jag gillar den trots att jag inte kan nynna på den :wink:
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

the_great_alfonzo skrev:Jag gillar den trots att jag inte kan nynna på den :wink:
Då är jag glad för din skull!
Själv hade jag redan bestämt mig på sistone att börja öva lite mer slap (inte för att jag behöver det i mitt band utan för att jag var bra på det en gång och inte är det längre...) och detta var om inte annat lite inspiration. Så jag är också nöjd!
:playing: + :joy: = gött.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har lyssnat på den 2 ggr till.. och jag ändrar mig inte.. han sjunger med hjärta.. synd att han inte spelar med det också... Som en annan tråd tydligt har förklarat så kan man svänga utan att det är tight... och jag säger VERKLIGEN inte att jag skulle kunna spela det han spelar och sjunga låten samtidigt.. (iallfall inte utan att öva något år på just denna låt) men jag tycker inte sättet han spelar kompet på är speciellt bra.. tonen och framförandet ger mig inte något tillbaka i gämförelse med sången..... sorry..

(igen.. IMO!!!)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nä, inte min påse alls.
Nu kan jag iof inte så mycket om slapping, men var det där verkligen så bra? Tycker det mest lät slarvigt och onyanserat.

IMHO! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Nä, inte min påse alls.
Nu kan jag iof inte så mycket om slapping, men var det där verkligen så bra? Tycker det mest lät slarvigt och onyanserat.

IMHO! :wink:
Du kan nog om musik för att höra att det inte är 100% bra slapping.. det är uppenbart... :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

200071 skrev:Om man ska ha musik för att korna ska mjölka bättre är den musiken som får korna att mjölka bättre, bra musik.
Om man ska ha musik för att dansa så är den musiken man gillar att dansa till bra musik.
Om man ska ha musik för att må bra så är den musik man mår bra av bra musik.
Om man ska ha musik för att bevisa sin övermusikaliskhet, träningsnarkomani och perfektionism med så så är det ändå alltid nån som tycker det är kass...
It's a man's world!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag är inte hundraprocentigt säker på att jag tycker om det, men jag tror att jag gör det. Låten och stilen är bra i mitt tycke, men kanske lite väl mycket "amerikansk deppig pseudoalternativ singer/songwriter". Jag hade avskytt basspelet om det hade varit i ett bandsammanhang, men på egen hand och som ersättning för gitarr fungerar det nästan hela tiden, solot i miten är lite väl intetsägande tekniksmatter för min smak.
Schysst med nån som vågar sig på nåt annorlunda dock!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Chriller skrev:
200071 skrev:Om man ska ha musik för att korna ska mjölka bättre är den musiken som får korna att mjölka bättre, bra musik.
Om man ska ha musik för att dansa så är den musiken man gillar att dansa till bra musik.
Om man ska ha musik för att må bra så är den musik man mår bra av bra musik.
Om man ska ha musik för att bevisa sin övermusikaliskhet, träningsnarkomani och perfektionism med så så är det ändå alltid nån som tycker det är kass...
It's a man's world!
Man Ur SAOL: ss. personsubj. med generell l. obestämd innebörd l. med syftning på en l. flera bestämda personer vilkas identitet är okänd l. lämnas därhän.
Det skall alltså inte förväxlas med man=icke kvinna; inte heller med man=hårbeklädnad på vissa djur.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

200071 skrev:
Chriller skrev:
200071 skrev:Om man ska ha musik för att korna ska mjölka bättre är den musiken som får korna att mjölka bättre, bra musik.
Om man ska ha musik för att dansa så är den musiken man gillar att dansa till bra musik.
Om man ska ha musik för att må bra så är den musik man mår bra av bra musik.
Om man ska ha musik för att bevisa sin övermusikaliskhet, träningsnarkomani och perfektionism med så så är det ändå alltid nån som tycker det är kass...
It's a man's world!
Man Ur SAOL: ss. personsubj. med generell l. obestämd innebörd l. med syftning på en l. flera bestämda personer vilkas identitet är okänd l. lämnas därhän.
Det skall alltså inte förväxlas med man=icke kvinna; inte heller med man=hårbeklädnad på vissa djur.
Tycker definitionen "Man= icke kvinna" slår det mesta i könsdiskussionsväg...
Jag kände att inte jag också kunde skriva +1 på dina "man-teser" så jag fick hitta på något annat. Du tog det väl inte som kritik? Det går la inte att kritisera något så där überdiplomatiskt... Eller gjorde jag just det genom att kalla det überdiplomatiskt? Det får vi kanske aldrig veta.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Chriller skrev:
200071 skrev:
Chriller skrev:
200071 skrev:Om man ska ha musik för att korna ska mjölka bättre är den musiken som får korna att mjölka bättre, bra musik.
Om man ska ha musik för att dansa så är den musiken man gillar att dansa till bra musik.
Om man ska ha musik för att må bra så är den musik man mår bra av bra musik.
Om man ska ha musik för att bevisa sin övermusikaliskhet, träningsnarkomani och perfektionism med så så är det ändå alltid nån som tycker det är kass...
It's a man's world!
Man Ur SAOL: ss. personsubj. med generell l. obestämd innebörd l. med syftning på en l. flera bestämda personer vilkas identitet är okänd l. lämnas därhän.
Det skall alltså inte förväxlas med man=icke kvinna; inte heller med man=hårbeklädnad på vissa djur.
Tycker definitionen "Man= icke kvinna" slår det mesta i könsdiskussionsväg...
Jag kände att inte jag också kunde skriva +1 på dina "man-teser" så jag fick hitta på något annat. Du tog det väl inte som kritik? Det går la inte att kritisera något så där überdiplomatiskt... Eller gjorde jag just det genom att kalla det überdiplomatiskt? Det får vi kanske aldrig veta.
Kommer du till Nef ikväll så kan vi diskutera frågan vidare... 8)
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

daionsavage skrev:
GurraG skrev:Låten och stilen är bra i mitt tycke, men kanske lite väl mycket "amerikansk deppig pseudoalternativ singer/songwriter".
Jag går igång på sånt.... :wink:
Good for you, dear boy! :D
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

200071 skrev:Kommer du till Nef ikväll så kan vi diskutera frågan vidare... 8)
Ah fan, har bokat in hemmakväll med frugan.
Det har varit en tuff och seg vecka och vi tänkte slå in på bag-in-boxens härliga stig, beklaga oss för varandra, :hug:, hyra en film och sedan somna i tv-soffan...
Men det hade varit gött, Nef är ju gig-stället nummer ett i stan och det var alldeles för länge sen jag var där. Och så verkar ju den musikaliska underhållningen som erbjuds vara i hög klass...
Vi kan ju alltid dryfta ämnet i bilen på väg till Örebro om inte förr.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Chriller skrev:
200071 skrev:Kommer du till Nef ikväll så kan vi diskutera frågan vidare... 8)
Ah fan, har bokat in hemmakväll med frugan.
Det har varit en tuff och seg vecka och vi tänkte slå in på bag-in-boxens härliga stig, beklaga oss för varandra, :hug:, hyra en film och sedan somna i tv-soffan...
Men det hade varit gött, Nef är ju gig-stället nummer ett i stan och det var alldeles för länge sen jag var där. Och så verkar ju den musikaliska underhållningen som erbjuds vara i hög klass...
Vi kan ju alltid dryfta ämnet i bilen på väg till Örebro om inte förr.
Om du drar upp tempot kanske Lovisa somnar redan klockan 20.45 då hinner du!!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Slappet går fetbort, men om han fokuserade lite på sången tillsammans med en habil klavkille och några komphjon skulle det kunna bli ganska bra.
Skriv svar