John Deacon

Prata om olika basister, kända som okända
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Mike skrev:
Perennial skrev:Pajas.
+1 Fast dom är nog pajasar alla fyra, men Deacon är mest.
Kan du spela en Queen-låt Öht? Queen är ett fantastiskt band.

Trots att Deacon var otroligt svag på den kreativa fronten.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Perennial skrev:
Musik rör dig eller inte, inga ord finns för att definera detta.
Fast jag tror att det är just detta folk försöker göra när det använder begrepp som "groove" eller "feeling", snarare än att de försöker maskera sina tekniska begränsningar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

TDHP skrev::shock:
:shock:
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

bootsy skrev:
Perennial skrev:
Fast jag tror att det är just detta folk försöker göra när det använder begrepp som "groove" eller "feeling", snarare än att de försöker maskera sina tekniska begränsningar.
Där tycker vi nog väldigt annorlunda.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Perennial skrev:
bootsy skrev:
Perennial skrev:
Nej, jag menar att jag har tagit mig tiden att spela det han spelar och att grubbla över hans insats.

"Feeling"?...."Groove"?... Skitord i min värld.

Musik rör en eller inte och det är subjektivt.

Det är mycket mer troligt att Gud finns än att groove finns. Det finns få mer besudlade ord som allmänt används för teknisk begränsing än "feeling och groove." Man skulle utan problem kunna säga att du som 17åring hade mer feeling än Butler och inte ens du själv skulle kunnat säga emot.

Bullshit.

Fan nu blev jag på dåligt humör.

:plaga:
Problemet är att man inte kan mäta musikalisk kvalitet. Man kan tycka saker, men det går inte att leda i bevis på vare sig det ena eller andra sättet.

Däremot tror jag väldigt mycket mer på groove än Gud. Har man upplevt det så vet man att det finns.
Jag tycker snarare tvärtom, har man upplevt det så vet man att ordet missbrukas ständigt av basägande pajaser.

Har man upplevt det så tar man avstånd från ordet samtidigt som man närmar sig musiken.
Fast jag har min definition av ordet och tycker bara att det är pinsamt när folk försöker missbruka det på det sättet du beskriver.
Men jag tycker att det är lika pinsamt när musiker försöker hävda sin kvalitet genom teknisk färdighet, tuff utrustning eller kaxig attityd.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Perennial skrev:
bootsy skrev:
Perennial skrev:
Där tycker vi nog väldigt annorlunda.
Det är möjligt, men begreppet "groove" används oftast för att beskriva en odefinierbar musikalisk kvalitet (till skillnad från moll/dur, forte/piano etc.).
Jag är ganska övertygad om att det vanligaste användningsområdet är just detta, inte som en förklädnad till "jag kan inte spela, men det låter ju ball ändå!".
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Jag tycker att Deacons lir sitter som en smäck och jag skulle bli förvånad om inte allt är väldigt genomtänkt och arrangerat. Mellan vokala arrangemang och May's gitarr så tycker jag att det passar bra med Deacons smakfulla spel.

Det finns en serie som går på BBC Knowledge (bl a) som heter Classic Albums, häromdan var det "A night at the Opera" som var temat. Kolla in det om ni har möjlighet, det lär väl gå flera gånger.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Jag lider med basister som baserar sin identitet på att dissa andras smak.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Definition och handfast beskrivning av Groove,Feeling och sväng kommer här.
Från 4:12 och framåt kan åtminstone inte jag sitta still.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OTZf8CJgudI
[/youtube]
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Marshall skrev:Jag lider med basister som baserar sin identitet på att dissa andras smak.
De är inte få.
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

bootsy skrev:
Marshall skrev:Jag lider med basister som baserar sin identitet på att dissa andras smak.
De är inte få.
Kanske inte. Men jag har bara träffat på nån enstaka..
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

It's still all about the groove.
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Nja, det beror på om du har lyssnat, analyserat, spelat basistens skapelser och låtit dig impregneras av dem först eller inte. Då och först då, har du förtjänat att uttala dig och bli tagen på allvar. Jag har gjort det med Deacon och tycker att han duger, för Queen, inget mer.

Jag dissar inte andras smak bara sisådär. Jag säger vad jag tycker om en basist.

Förlåt om jag uttrycker mig osmidigt och osvenskt på flera sätt, men skulle det inte vara VÄLDIGT tråkigt med en värld där alla tyckte om samma saker?

Ni får jättegärna dissa mig också eller mina förebilder, det skulle vara intressant att veta hur andra tänker, känner och tycker men inte innan ni ja...Läs början av inlägget.

Till dess...Hasta la vista och sluttjafsat. :vinkar:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Han är/va säkert bra. Men nog såg/ser han lite töntig ut. Synd.
En viktig parameter enligt mig.
John Paul Jones faller lite på det också.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Perennial skrev: "Feeling"?...."Groove"?... Skitord i min värld.
Varför dissa en del i ett "produktnamn" av någon som kan lira bra?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H66K9eugZZM[/youtube]

;)

EDIT: Sorry for OT!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Han är/va säkert bra. Men nog såg/ser han lite töntig ut. Synd.
Det är väl ofta lite av basistens roll. Det är konstigt nog ganska lätt att gissa vem som spelar vad i ett band bara genom att titta på en bild, även om man aldrig hört talas om bandet innan. Eller var... Nu är alla så stylade och alla i banden ser exakt likadana ut.

Basisten är ofta längre än dom andra och han har oftast mörkt hår.
Har en av bandmedlemmarna kavaj så spelar han såklart keyboards.
Trummisen brukar ha öppen mun och tom blick. Oftast under meddellängd.
Sångaren och gitarristen kan vara det svåra. Lätt att veta vilka två det är men svårare att säga vem som sjunger och vem som spelar gitarr.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Johannes skrev:
Det är väl ofta lite av basistens roll. Det är konstigt nog ganska lätt att gissa vem som spelar vad i ett band bara genom att titta på en bild, även om man aldrig hört talas om bandet innan. Eller var... Nu är alla så stylade och alla i banden ser exakt likadana ut.

Sångaren och gitarristen kan vara det svåra. Lätt att veta vilka två det är men svårare att säga vem som sjunger och vem som spelar gitarr.
Som basist OCH leadsångare känner jag mig lite splittrad här.

Förr var jag schizofren, men nu mår vi bra.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

+1 :D :tummenupp:

Johannes skrev:
Tompa

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:
Johannes skrev:

Som basist OCH leadsångare känner jag mig lite splittrad här.

Förr var jag schizofren, men nu mår vi bra.
Grovt generaliserat såklart.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev: Grovt generaliserat såklart.
Nähä?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Nej, Groovt... men jag tycker du Johannes har väldigt!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

Perennial skrev:
Nja, det beror på om du har lyssnat, analyserat, spelat basistens skapelser och låtit dig impregneras av dem först eller inte. Då och först då, har du förtjänat att uttala dig och bli tagen på allvar. Jag har gjort det med Deacon och tycker att han duger, för Queen, inget mer.

Jag dissar inte andras smak bara sisådär. Jag säger vad jag tycker om en basist.

Förlåt om jag uttrycker mig osmidigt och osvenskt på flera sätt, men skulle det inte vara VÄLDIGT tråkigt med en värld där alla tyckte om samma saker?

Ni får jättegärna dissa mig också eller mina förebilder, det skulle vara intressant att veta hur andra tänker, känner och tycker men inte innan ni ja...Läs början av inlägget.

Ganska osmidigt på sina håll i tråden så jag tar mig friheten att ge några tips:

Att hävda att man inte har rätt att uttala sig om en basist förrän man "lyssnat, analyserat, spelat basistens skapelser och låtit dig impregneras av dem" anses ganska drygt. (Impregneras? Kan det vara "imponeras" som avses?) Varför skulle man vara tvungen att spela basistens skapelser innan man får (har förtjänat) att ha en åsikt? Så funkar det inte riktigt här och ingen annanstans heller. Alla har rätt att ha åsikter, man behöver inte förtjäna den rätten.

Att hoppa in i en tråd där folk pratar om hur mycket dom tycker om en viss basist och där börja dissa honom är förvisso inte olagligt men det skapar irritation som i förlängningen kan innebära gräl så om man är seriös i sin önskan att inte skapa bråk så är det en bra sak att undvika dissningen just här. Att rättfärdiga sin dissning genom skriva att att andra gärna får dissa ens egna förebilder är inte heller helt ok. Att bete sig illa och sedan förklara det med att "men ni får bete er illa tillbaks om ni vill" resulterar bara i tjafs.

Inget ont menat, Inti, jag skrev detta bara för att det varit så sjukt mycket bråk kring dig och hur du uttrycker dig och även i denna tråd så har åtminstone jag uppfattat mycket av det du skrivit som ganska överlägset. Detta är bara några råd som skulle kunna göra det lättare, ta dom om du vill eller låt bli.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Bra skrivet Johannes!
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Johannes skrev:
Perennial skrev:

Då inlärnningsprocessen när det gäller hur man smidigast undviker nya bråk på PB fortfarande pågår så tänkte jag hjälpa till här och försöka förklara vad som allmänt brukar anses ok och inte ok att skriva så vi slipper gräl i fortsättningen:

Att hävda att man inte har rätt att uttala sig om en basist förrän man "lyssnat, analyserat, spelat basistens skapelser och låtit dig impregneras av dem" anses ganska drygt. (Impregneras? Kan det vara "imponeras" som avses?) Varför skulle man vara tvungen att spela basistens skapelser innan man får (har förtjänat) att ha en åsikt? Så funkar det inte riktigt här och ingen annanstans heller. Alla har rätt att ha åsikter, man behöver inte förtjäna den rätten.

Att hoppa in i en tråd där folk pratar om hur mycket dom tycker om en viss basist och där börja dissa honom är förvisso inte olagligt men det skapar irritation som i förlängningen kan innebära gräl så om man är seriös i sin önskan att inte skapa bråk så är det en bra sak att undvika dissningen just här. Att rättfärdiga sin dissning genom skriva att att andra gärna får dissa ens egna förebilder är inte heller helt ok. Att bete sig illa och sedan förklara det med att "men ni får bete er illa tillbaks om ni vill" resulterar bara i tjafs.

Inget ont menat, Inte, jag skrev detta bara för att det varit så sjukt mycket bråk kring dig och hur du uttrycker dig och även i denna tråd så har åtminstone jag uppfattat mycket av det du skrivit som ganska överlägset. Detta är bara några råd som skulle kunna göra det lättare, ta dom om du vill eller låt bli.
Jag tog det direkt från engelskans "impregnate" och spanskans "impregnar", som betyder genomdränkas. My fault.

Jag skrev vad som krävs för att bli tagen på ALLVAR. I min värld. Resten är bara snack och bullshit. I min värld. Sorry om det sårar men jag tänker inte ljuga.

Om man gör en tråd om hur bra en basist är så står det inte skrivet någonstans att man ska hålla med smakmässigt för att skriva i den tråden?

Och nej, det resulterar inte alls i tjafs om man uppfyller dessa krav för att ge en åsikt angående en kollega. Det kan lika gärna bli en intressant och berikande konversation.

Har man problem med "överlägsenhet" så har man problem med sig själv anser jag. Skulle aldrig ta illa upp om någon sa att jag var dålig på att åka skridskor. Jag suger på att åka skridskor. Att försvara min underlägsenhet med antalet skridskor jag har, skridskoåkare jag gillar, eller genom att inte ta skidskoåkares åsikter är rentav korkat i min värld.

Jag fattar poängen med ditt inlägg och delar det mesta men det där med att överlägsenhet är så subjektivt. Andra basister känner ingenting av mina inlägg...De vet vad de går för, sina styrkor och svagheter. De tar det med ett leende och fortsätter förbättra sig själva.

Jag kan inte vara säker eller plugga ÅT andra och anser mig inte kränkande för att dela en åsikt på ett ärligt sätt.

Jag är till exempel missnöjd med min improvisation. Det är nåt jag måste jobba på, inget snack om saken. Skulle någon duktig basist komma med starka åsikter ang. improvisation så skulle jag tycka att var ytterst intressant. Tyvärr är det inte mycket sånt här.

Och sist men inte minst: Jag skulle inte ha mage att tjafsa med honom.

Mvh.

//P
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Du får tycka vad du vill, men jag förstår inte varför man måste vräka ur sig:
Perennial skrev:Bläääääääääääääääää!!!!!!!!
Konstruktiv kritik ? NOT

Även om Deacon inte sticker ut så vore Queen som vi känner till det nåt helt annat om en annan basist lirat....ja, jag har spelat igenom ett flertal Queen-låtar.
Skriv svar