Kan du spela en Queen-låt Öht? Queen är ett fantastiskt band.Mike skrev:+1 Fast dom är nog pajasar alla fyra, men Deacon är mest.Perennial skrev:Pajas.
Trots att Deacon var otroligt svag på den kreativa fronten.
Där tycker vi nog väldigt annorlunda.bootsy skrev:Fast jag tror att det är just detta folk försöker göra när det använder begrepp som "groove" eller "feeling", snarare än att de försöker maskera sina tekniska begränsningar.Perennial skrev:
Musik rör dig eller inte, inga ord finns för att definera detta.
Fast jag har min definition av ordet och tycker bara att det är pinsamt när folk försöker missbruka det på det sättet du beskriver.Perennial skrev:Jag tycker snarare tvärtom, har man upplevt det så vet man att ordet missbrukas ständigt av basägande pajaser.bootsy skrev:Problemet är att man inte kan mäta musikalisk kvalitet. Man kan tycka saker, men det går inte att leda i bevis på vare sig det ena eller andra sättet.Perennial skrev:
Nej, jag menar att jag har tagit mig tiden att spela det han spelar och att grubbla över hans insats.
"Feeling"?...."Groove"?... Skitord i min värld.
Musik rör en eller inte och det är subjektivt.
Det är mycket mer troligt att Gud finns än att groove finns. Det finns få mer besudlade ord som allmänt används för teknisk begränsing än "feeling och groove." Man skulle utan problem kunna säga att du som 17åring hade mer feeling än Butler och inte ens du själv skulle kunnat säga emot.
Bullshit.
Fan nu blev jag på dåligt humör.
Däremot tror jag väldigt mycket mer på groove än Gud. Har man upplevt det så vet man att det finns.
Har man upplevt det så tar man avstånd från ordet samtidigt som man närmar sig musiken.
Det är möjligt, men begreppet "groove" används oftast för att beskriva en odefinierbar musikalisk kvalitet (till skillnad från moll/dur, forte/piano etc.).Perennial skrev:Där tycker vi nog väldigt annorlunda.bootsy skrev:Fast jag tror att det är just detta folk försöker göra när det använder begrepp som "groove" eller "feeling", snarare än att de försöker maskera sina tekniska begränsningar.Perennial skrev:
Musik rör dig eller inte, inga ord finns för att definera detta.
Nja, det beror på om du har lyssnat, analyserat, spelat basistens skapelser och låtit dig impregneras av dem först eller inte. Då och först då, har du förtjänat att uttala dig och bli tagen på allvar. Jag har gjort det med Deacon och tycker att han duger, för Queen, inget mer.Marshall skrev:Jag lider med basister som baserar sin identitet på att dissa andras smak.
Varför dissa en del i ett "produktnamn" av någon som kan lira bra?Perennial skrev: "Feeling"?...."Groove"?... Skitord i min värld.
Det är väl ofta lite av basistens roll. Det är konstigt nog ganska lätt att gissa vem som spelar vad i ett band bara genom att titta på en bild, även om man aldrig hört talas om bandet innan. Eller var... Nu är alla så stylade och alla i banden ser exakt likadana ut.anli skrev:Han är/va säkert bra. Men nog såg/ser han lite töntig ut. Synd.
En viktig parameter enligt mig.
John Paul Jones faller lite på det också.
Som basist OCH leadsångare känner jag mig lite splittrad här.Johannes skrev:Det är väl ofta lite av basistens roll. Det är konstigt nog ganska lätt att gissa vem som spelar vad i ett band bara genom att titta på en bild, även om man aldrig hört talas om bandet innan. Eller var... Nu är alla så stylade och alla i banden ser exakt likadana ut.anli skrev:Han är/va säkert bra. Men nog såg/ser han lite töntig ut. Synd.
Basisten är ofta längre än dom andra och han har oftast mörkt hår.
Har en av bandmedlemmarna kavaj så spelar han såklart keyboards.
Trummisen brukar ha öppen mun och tom blick. Oftast under meddellängd.
Sångaren och gitarristen kan vara det svåra. Lätt att veta vilka två det är men svårare att säga vem som sjunger och vem som spelar gitarr.
Johannes skrev:
Sångaren och gitarristen kan vara det svåra. Lätt att veta vilka två det är men svårare att säga vem som sjunger och vem som spelar gitarr.
Grovt generaliserat såklart.TDHP skrev:Som basist OCH leadsångare känner jag mig lite splittrad här.Johannes skrev:Det är väl ofta lite av basistens roll. Det är konstigt nog ganska lätt att gissa vem som spelar vad i ett band bara genom att titta på en bild, även om man aldrig hört talas om bandet innan. Eller var... Nu är alla så stylade och alla i banden ser exakt likadana ut.anli skrev:Han är/va säkert bra. Men nog såg/ser han lite töntig ut. Synd.
Förr var jag schizofren, men nu mår vi bra.
Ganska osmidigt på sina håll i tråden så jag tar mig friheten att ge några tips:Perennial skrev:Nja, det beror på om du har lyssnat, analyserat, spelat basistens skapelser och låtit dig impregneras av dem först eller inte. Då och först då, har du förtjänat att uttala dig och bli tagen på allvar. Jag har gjort det med Deacon och tycker att han duger, för Queen, inget mer.Marshall skrev:Jag lider med basister som baserar sin identitet på att dissa andras smak.
Jag dissar inte andras smak bara sisådär. Jag säger vad jag tycker om en basist.
Förlåt om jag uttrycker mig osmidigt och osvenskt på flera sätt, men skulle det inte vara VÄLDIGT tråkigt med en värld där alla tyckte om samma saker?
Ni får jättegärna dissa mig också eller mina förebilder, det skulle vara intressant att veta hur andra tänker, känner och tycker men inte innan ni ja...Läs början av inlägget.
Till dess...Hasta la vista och sluttjafsat.
Jag tog det direkt från engelskans "impregnate" och spanskans "impregnar", som betyder genomdränkas. My fault.Johannes skrev:Då inlärnningsprocessen när det gäller hur man smidigast undviker nya bråk på PB fortfarande pågår så tänkte jag hjälpa till här och försöka förklara vad som allmänt brukar anses ok och inte ok att skriva så vi slipper gräl i fortsättningen:Perennial skrev:Nja, det beror på om du har lyssnat, analyserat, spelat basistens skapelser och låtit dig impregneras av dem först eller inte. Då och först då, har du förtjänat att uttala dig och bli tagen på allvar. Jag har gjort det med Deacon och tycker att han duger, för Queen, inget mer.Marshall skrev:Jag lider med basister som baserar sin identitet på att dissa andras smak.
Jag dissar inte andras smak bara sisådär. Jag säger vad jag tycker om en basist.
Förlåt om jag uttrycker mig osmidigt och osvenskt på flera sätt, men skulle det inte vara VÄLDIGT tråkigt med en värld där alla tyckte om samma saker?
Ni får jättegärna dissa mig också eller mina förebilder, det skulle vara intressant att veta hur andra tänker, känner och tycker men inte innan ni ja...Läs början av inlägget.
Till dess...Hasta la vista och sluttjafsat.
Att hävda att man inte har rätt att uttala sig om en basist förrän man "lyssnat, analyserat, spelat basistens skapelser och låtit dig impregneras av dem" anses ganska drygt. (Impregneras? Kan det vara "imponeras" som avses?) Varför skulle man vara tvungen att spela basistens skapelser innan man får (har förtjänat) att ha en åsikt? Så funkar det inte riktigt här och ingen annanstans heller. Alla har rätt att ha åsikter, man behöver inte förtjäna den rätten.
Att hoppa in i en tråd där folk pratar om hur mycket dom tycker om en viss basist och där börja dissa honom är förvisso inte olagligt men det skapar irritation som i förlängningen kan innebära gräl så om man är seriös i sin önskan att inte skapa bråk så är det en bra sak att undvika dissningen just här. Att rättfärdiga sin dissning genom skriva att att andra gärna får dissa ens egna förebilder är inte heller helt ok. Att bete sig illa och sedan förklara det med att "men ni får bete er illa tillbaks om ni vill" resulterar bara i tjafs.
Inget ont menat, Inte, jag skrev detta bara för att det varit så sjukt mycket bråk kring dig och hur du uttrycker dig och även i denna tråd så har åtminstone jag uppfattat mycket av det du skrivit som ganska överlägset. Detta är bara några råd som skulle kunna göra det lättare, ta dom om du vill eller låt bli.
Konstruktiv kritik ? NOTPerennial skrev:Bläääääääääääääääää!!!!!!!!