Punkbasister!

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Klaus Flouride från Dead Kennedys är en av de absolut grymmaste punkbasisterna nånsin. Den som säger nåt annat har bajs både på och innanför pannbenet.
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem

Inlägg av Kneget »

take it Dee Dee... 1 2 3 4!!!
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
gäst

Inlägg av gäst »

Kneget skrev:take it Dee Dee... 1 2 3 4!!!
Ingen kan räkna in som Dee Dee. Aldrig i samma takt som låten, aldrig att alla kommer in på ettan men ändå börjar alla samtidigt och i rätt takt. Märkligt...
En annan fin inräknare återfinns här:
http://www.myspace.com/saigonludren
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem

Inlägg av KSFR »

GrafZeppelin skrev:Brian Ritchie i Violent Femmes är för jävla bra! Mycket akustisk bas dessutom.
Han är faktiskt förjävla bra, men räknas dom verkligen som punk?
Medlem i Hagströmsmaffian.
Gäst

Inlägg av Gäst »

KSFR skrev:
GrafZeppelin skrev:Brian Ritchie i Violent Femmes är för jävla bra! Mycket akustisk bas dessutom.
Han är faktiskt förjävla bra, men räknas dom verkligen som punk?
Det är frågan det... men jag kan liksom inte kalla det nåt annat.
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem

Inlägg av Rufnek Oslo »

daionsavage skrev:
Johannes skrev:Undvik ny punk bara, där finns det mycket skräp. Förutom Rancid, de är sjukt bra.
Du glömde NOFX, ett "nytt" punkband med en fantastisk basist: Fat Mike! De är i o f s skitjobbiga emellanåt men de har gjort den moderna punkens magnum opus: "the decline". 16 minuter lång och låten håller hela vägen.
Jag hittade bara en tre-delad version på youtube, men lyssna på första delen åtminstonde, bara för basspelets skull!

http://www.youtube.com/watch?v=b429zk6aTfs
http://www.youtube.com/watch?v=zd3zX_wBeBY
http://www.youtube.com/watch?v=MRxRl9FM1dw
+1.. och en trummis lika snabb.... :shock:
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

GrafZeppelin skrev:
TDHP skrev:Punk är väl snarare ett mentalt tillstånd än en musikstil egentligen!
Amen. När jag spelade punk så tvingades jag in i så många meningslösa diskussioner med jobbiga människor om vad som var punk eller inte, respektive när man sålt sig eller inte att jag ledsnade totalt.

Joey DiMaios tjat om "true" heavy metal känns som diplomati på hög nivå i jämförelse...
Du har upplevt det med ja. Jag kan ju lova att det knappast blivit bättre sedan dess.

Förresten är du min bästa pungkbassist.
jockeseil
Medlem

Inlägg av jockeseil »

TDHP skrev:Punk är väl snarare ett mentalt tillstånd än en musikstil egentligen!
Så är det! Och som johannes skrev så är det ju skillnad på punkrock och begreppet punk.

"punk is whatever we made it to be" - d.boon
jävligt bra citat
jockeseil
Medlem

Inlägg av jockeseil »

mina favvo punkbasister så här på rak arm är nog: fjodor, paul simonon, mike watt (minutemen), darryl jennifer (bad brains).
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Paul Simonon är ju något av en förebild för mig. Dessutom är han sådär cool som en basist måste vara.

Han började ju, liksom jag, med att först gå med i ett band, sen lära sig spela bas. Och liksom jag, ägnade han sig åt flera olika musikstilar. Punk, reggae, rock, till och med lite ska och rockabilly.

Och så blev the Clash världens bästa band. Det bevisar väl att man inte behöver en massa lektioner och teori i bakhuvudet för att bli bra?

Enda nackdelen med Simonon är väl att han ratade Rickenbacker 4001:an. P-basen var ju ett bra andra alternativ i och för sig.

Har inte läst igenom hela tråden, men om någon säger att Sid Vicious var bra så vet jag inte vad jag gör.
Gäst

Inlägg av Gäst »

matt_deluxe skrev:Du har upplevt det med ja. Jag kan ju lova att det knappast blivit bättre sedan dess.

Förresten är du min bästa pungkbassist.
Tjena Söris! Kul att du hittade hit!
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Måste nog säga att Rob Wright i NoMeansNo är min favoritbasist i punkgenren...
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Janne Borgh i Strindbergs var min första riktigt stora bashjälte...
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Jag brukar skilja på punk och punkrock. Musik som låter som punk kallar jag punkrock för att inte förväxla det med begreppet punk. Ebba Gröns andra platta blir alltså i min värld punk men inte punkrock. Den låter ju inte punkrock men är punkig ändå, i känslan.
Inte för att jag tror att någon fattar vad jag menar, detta är mitt eget sätt att tänka och många håller nog inte med.
Ebbas andra platta är väl så mycket SKA en svensk platta någonsin har varit???
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

barium skrev:Måste nog säga att Rob Wright i NoMeansNo är min favoritbasist i punkgenren...
Det kan jag skriva under på. Det var nära att han blev bortglömd. Jag är dock inget NoMeansNo fan, men Rob är ruggig. Gammal är äldst.
Användarvisningsbild
chrispiss
Nykomling

Inlägg av chrispiss »

Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:Förutom Rancid, de är sjukt bra.
Där har vi en till bra basist förresten.
Absolut. Såg dom på Riddarholmen 2003, jösses vad han spelade.
Jag var också närvarande, sinnesjukt bra var det!

kan väl slänga till med en del favoriter: Matt Freeman (Rancid), Chris #2 (Anti-flag), Jesse Buglione (Lagwagon)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Vad säger ni om Peter Ivarss...?

Kanske inte regelrätt punk, det medges...men en gudabenådad basist med egen stil som gavs utrymme och fick genomslag i alla de band han medverkade i: TT-Reuter, Underjordiska Lyxorkestern, Cortex, Reeperbahn...

Någon som minns..?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+

Inlägg av RobinoZombie »

Kim Nekroman i Nekromantix är rätt schysst. Basisten i Living End likaså.
Men annars, mja fan, klyschigt, men Mike Dirnt i Green day levererar omså väldigt enkla grejjer så spelar han ibland rätt schyssta grejjer. Mart är ju en klartlysande stjärna på svenska punk himmeln, Bassisten i Iggy&the stooges kan svänga rätt så gött. Happy Tom I Turbo är ju också väldigt skillad, tro det eller ej.
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
merkier
Medlem

Inlägg av merkier »

Joseph Troy från Rx Bandtis gillar jag som fan. Iof är alla i RxB duktiga som fan. Kanske inte 100% punk. Men dom är punk!.

om du inte vet vem/vad det är så bör du kolla:
http://www.youtube.com/watch?v=Mq0j2Ot1NHo
Tim80
Nykomling

Inlägg av Tim80 »

Matt Freeman i Rancid!

Han är sjukt bra, lite annorlunda spelstil i punk tycker jag.
Jag vet dock inte om ni bara syftade på 70-tals punk. :?
Som du visste..
Användarvisningsbild
daionman
Medlem+

Inlägg av daionman »

http://www.alwayswar.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/AlwaysWar" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+

Inlägg av RobinoZombie »

nomeansno, är det inte de som har ett sidoprojekt "the hanson brothers" som spelar ramones-isch punkrock som bara handlar om hockey=MUMMA!:D
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

RobinoZombie skrev:nomeansno, är det inte de som har ett sidoprojekt "the hanson brothers" som spelar ramones-isch punkrock som bara handlar om hockey=MUMMA!:D
Jag tror att det är tvärtom, Hanson Brothers är ett sidoprojekt till NoMensNo och Removal. Det sjuka är ju att det är det bästa av de tre banden, i mina öron.
Skriv svar