"The labels say that these photos were taken in 87', though i think these were taken in 86',
while in the possession of his Luthier Kevin Kaufman, shortly before the overhaul."
"Jaco had painted it purple, and destroyed it, then sent it to the tech,
the tech then completely re-did everything, even re-painting the bass its origional burst, and adding a badass II"
knedy skrev:Hur mycket stryk skulle man fått om man köpt den där trasiga basen och gjort om den till en huvudlös Steinberger-kopia?
Stryk och stryk vet jag inte... Finns mycket mer osofistikerade högteknologiska gentlemannamässigt trevligare saker man kan använda sig nuförtiden som inte kvalar in under "stryk".
knedy skrev:Hur mycket stryk skulle man fått om man köpt den där trasiga basen och gjort om den till en huvudlös Steinberger-kopia?
Stryk och stryk vet jag inte... Finns mycket mer osofistikerade högteknologiska gentlemannamässigt trevligare saker man kan använda sig nuförtiden som inte kvalar in under "stryk".
Precis.. man kan anväda ett stryckjärn för att räta ut flätorna i stjärthåret! tex
Jag är en sån som växt upp med Jacoplattor , o för mig är han både som kompositör , revolutionär på sitt instrument inom jazzen , och tekniskt genial.
Visst , man har sina Jaco-perioder , och visst blev det mycket innövade räkor och han levde lite på sin grej , men det går inte att förneka att han var en musiker som ständigt utvecklades och förnyades. Hurvida man än gillar jaco eller inte hade varken jazzen eller basismen varit sig lik utan hans influenser.
Le Contrebasse skrev:Hurvida man än gillar jaco eller inte hade varken jazzen eller basismen varit sig lik utan hans influenser.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Det är svårt att låta bli, jag har alltid vart förundrad över hans fantastiska dynamik och val av toner
Le Contrebasse skrev:Jag är en sån som växt upp med Jacoplattor , o för mig är han både som kompositör , revolutionär på sitt instrument inom jazzen , och tekniskt genial.
Visst , man har sina Jaco-perioder , och visst blev det mycket innövade räkor och han levde lite på sin grej , men det går inte att förneka att han var en musiker som ständigt utvecklades och förnyades. Hurvida man än gillar jaco eller inte hade varken jazzen eller basismen varit sig lik utan hans influenser.
Det är rätt kul med alla rockerkids som sitter o rådissar jaco " ööh jaco e så jävlig tråkig" " Åh billy sheehan kan spela snabbare än jaco".
Vad *** hade de basisterna varit utan Jacos influenser ?
Visst finns det andra basister i samma era , iallafall lite senare som utvecklade liknande spelstilar men Jaco tillhör den skara musiker som hade något alldeles unikt.
"The labels say that these photos were taken in 87', though i think these were taken in 86',
while in the possession of his Luthier Kevin Kaufman, shortly before the overhaul."
"Jaco had painted it purple, and destroyed it, then sent it to the tech,
the tech then completely re-did everything, even re-painting the bass its origional burst, and adding a badass II"
Aldrig sett dessa bilder!!! MÄKTIGT!!
killen som fick ihop den behövde nog mååånga rullar eltejp..
Grym platta. DVD:n är följdaktligen bra också, men jag skulle velat se mer livebilder istället för folk som åker skridsko... Men det är ju konst det är fråga om så...
"Life without bass would become very treblesome..."
Le Contrebasse skrev:Hejira är en av mina top-3-plattor utan tvekan.
Shadows and light är kul också , förutom att den är grymt lökigt klippt.
Ja, det är kul hur de klippt de konserten. Jag tror att Lyle Mays är i bild en enda gång under hela filmen, däremot ges frikostigt med utrymme åt en massa "konstnärliga" bildsekvenser som inte tillför musiken någonting.
Men det är en grym konsert. Pat Metheney är i sitt esse.
Le Contrebasse skrev:Hejira är en av mina top-3-plattor utan tvekan.
Shadows and light är kul också , förutom att den är grymt lökigt klippt.
Ja, det är kul hur de klippt de konserten. Jag tror att Lyle Mays är i bild en enda gång under hela filmen, däremot ges frikostigt med utrymme åt en massa "konstnärliga" bildsekvenser som inte tillför musiken någonting.
Men det är en grym konsert. Pat Metheney är i sitt esse.
Ja jag har alltid tyckt det där med Lyle Mays är konstig.
Visst mannen är inte vacker , men det måste ha något med kontrakten att göra eller något.
Le Contrebasse skrev:
Ja jag har alltid tyckt det där med Lyle Mays är konstig.
Visst mannen är inte vacker , men det måste ha något med kontrakten att göra eller något.
Nja, jag vet inte om han gjort så mycket för mitt basande i alla fall.
Jag gillar jazz och fusion och sådant i allmänhet, men jag kan inte lyssna aktivt på Jaco, brukar byta låt efter 0:45. Det är för lite action och för mycket pretentiös bas-onani.
Talangfull, javisst! Men lite tråkig...
Antingen är det någon plågande långsam melodi, om man nu kan kalla det så, där det är lite plingeplong här och lite bingebong där, ingen riktig basgång, liksom. The Chicken är ju bra, tills den blir tråkig, och övriga låtar (som jag har hört) som har en konkret basgång är för flummiga, upptjackade och så snabba att man inte uppfattar någon melodi utan bara masssa blolololololololbleleblolobom.
Nä, kung är han inte. Då säger jag hellre Bruce Foxton eller Horace Panter eller nån...
eeeh.....uh?
Jag gillar inte heller Jaco men att jämföra Jaco och Bruce Foxton....är inte det lite som att jämföra vem som är bäst av Henke Larsson eller Kimi Räikkönen? Visst bägge är idrottsmän men .....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
figgebass skrev:eeeh.....uh?
Jag gillar inte heller Jaco men att jämföra Jaco och Bruce Foxton....är inte det lite som att jämföra vem som är bäst av Henke Larsson eller Kimi Räikkönen? Visst bägge är idrottsmän men .....
Jo visst. Ville bara pointera att det är en smaksak.