Jaco Pastorius

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

lowfreq skrev:Jaco's bas...

Bild
Bild
Bild

"The labels say that these photos were taken in 87', though i think these were taken in 86',
while in the possession of his Luthier Kevin Kaufman, shortly before the overhaul."

"Jaco had painted it purple, and destroyed it, then sent it to the tech,
the tech then completely re-did everything, even re-painting the bass its origional burst, and adding a badass II"
:shock: :shock: Aldrig sett dessa bilder!!! MÄKTIGT!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Oj!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem

Inlägg av bassicfun »

Hu då vilka tragiska bilder......basen lika trasig som han själv.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Hur mycket stryk skulle man fått om man köpt den där trasiga basen och gjort om den till en huvudlös Steinberger-kopia? :mrgreen:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

knedy skrev:Hur mycket stryk skulle man fått om man köpt den där trasiga basen och gjort om den till en huvudlös Steinberger-kopia? :mrgreen:
Stryk och stryk vet jag inte... Finns mycket mer osofistikerade högteknologiska gentlemannamässigt trevligare saker man kan använda sig nuförtiden som inte kvalar in under "stryk".
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

the_great_alfonzo skrev:
knedy skrev:Hur mycket stryk skulle man fått om man köpt den där trasiga basen och gjort om den till en huvudlös Steinberger-kopia? :mrgreen:
Stryk och stryk vet jag inte... Finns mycket mer osofistikerade högteknologiska gentlemannamässigt trevligare saker man kan använda sig nuförtiden som inte kvalar in under "stryk".
Precis.. man kan anväda ett stryckjärn för att räta ut flätorna i stjärthåret! tex
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Pastorius är da maestro. The end.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Jag är en sån som växt upp med Jacoplattor , o för mig är han både som kompositör , revolutionär på sitt instrument inom jazzen , och tekniskt genial.
Visst , man har sina Jaco-perioder , och visst blev det mycket innövade räkor och han levde lite på sin grej , men det går inte att förneka att han var en musiker som ständigt utvecklades och förnyades. Hurvida man än gillar jaco eller inte hade varken jazzen eller basismen varit sig lik utan hans influenser.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Le Contrebasse skrev:Hurvida man än gillar jaco eller inte hade varken jazzen eller basismen varit sig lik utan hans influenser.
:tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Det är svårt att låta bli, jag har alltid vart förundrad över hans fantastiska dynamik och val av toner
Le Contrebasse skrev:Jag är en sån som växt upp med Jacoplattor , o för mig är han både som kompositör , revolutionär på sitt instrument inom jazzen , och tekniskt genial.
Visst , man har sina Jaco-perioder , och visst blev det mycket innövade räkor och han levde lite på sin grej , men det går inte att förneka att han var en musiker som ständigt utvecklades och förnyades. Hurvida man än gillar jaco eller inte hade varken jazzen eller basismen varit sig lik utan hans influenser.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Det är rätt kul med alla rockerkids som sitter o rådissar jaco " ööh jaco e så jävlig tråkig" " Åh billy sheehan kan spela snabbare än jaco".
Vad *** hade de basisterna varit utan Jacos influenser ?

Visst finns det andra basister i samma era , iallafall lite senare som utvecklade liknande spelstilar men Jaco tillhör den skara musiker som hade något alldeles unikt.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Liten skrev:
lowfreq skrev:Jaco's bas...

Bild
Bild
Bild

"The labels say that these photos were taken in 87', though i think these were taken in 86',
while in the possession of his Luthier Kevin Kaufman, shortly before the overhaul."

"Jaco had painted it purple, and destroyed it, then sent it to the tech,
the tech then completely re-did everything, even re-painting the bass its origional burst, and adding a badass II"
:shock: :shock: Aldrig sett dessa bilder!!! MÄKTIGT!!
killen som fick ihop den behövde nog mååånga rullar eltejp..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+

Inlägg av Grundström »

Det mesta har väl blivit sagt här, men

Klart Jaco är Kung. Det är lätt att komma efter och säga: "Det där kan jag också göra."
//Emil
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Jag köpte just Shadows and light DVDn. Jävligt bra!!!

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

maxoges skrev:Jag köpte just Shadows and light DVDn. Jävligt bra!!!

Bild
Bild
ITS FUCKING BRILLIANT!! Står bland mina top 10!! (har jag för mig?.. måste kolla den tråden.. ;) )
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Grym platta. DVD:n är följdaktligen bra också, men jag skulle velat se mer livebilder istället för folk som åker skridsko... :lol: Men det är ju konst det är fråga om så...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Hejira är en av mina top-3-plattor utan tvekan.
Shadows and light är kul också , förutom att den är grymt lökigt klippt.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Le Contrebasse skrev:Hejira är en av mina top-3-plattor utan tvekan.
Ja, det är kul hur de klippt de konserten. Jag tror att Lyle Mays är i bild en enda gång under hela filmen, däremot ges frikostigt med utrymme åt en massa "konstnärliga" bildsekvenser som inte tillför musiken någonting.

Men det är en grym konsert. Pat Metheney är i sitt esse.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

bootsy skrev:
Le Contrebasse skrev:Hejira är en av mina top-3-plattor utan tvekan.
Ja, det är kul hur de klippt de konserten. Jag tror att Lyle Mays är i bild en enda gång under hela filmen, däremot ges frikostigt med utrymme åt en massa "konstnärliga" bildsekvenser som inte tillför musiken någonting.

Men det är en grym konsert. Pat Metheney är i sitt esse.
Ja jag har alltid tyckt det där med Lyle Mays är konstig.
Visst mannen är inte vacker , men det måste ha något med kontrakten att göra eller något.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Le Contrebasse skrev:
Ja jag har alltid tyckt det där med Lyle Mays är konstig.
Visst mannen är inte vacker , men det måste ha något med kontrakten att göra eller något.
Så kanske det är, ja.

Märkligt hur som helst.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Har för mig att det är Joni själv som har bestämt hur den skulle vara klippt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Oj! Jaco med en möbelbas.. Han verkar lite off btw..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Nja, jag vet inte om han gjort så mycket för mitt basande i alla fall.
Jag gillar jazz och fusion och sådant i allmänhet, men jag kan inte lyssna aktivt på Jaco, brukar byta låt efter 0:45. Det är för lite action och för mycket pretentiös bas-onani.
Talangfull, javisst! Men lite tråkig...
Antingen är det någon plågande långsam melodi, om man nu kan kalla det så, där det är lite plingeplong här och lite bingebong där, ingen riktig basgång, liksom. The Chicken är ju bra, tills den blir tråkig, och övriga låtar (som jag har hört) som har en konkret basgång är för flummiga, upptjackade och så snabba att man inte uppfattar någon melodi utan bara masssa blolololololololbleleblolobom.

Nä, kung är han inte. Då säger jag hellre Bruce Foxton eller Horace Panter eller nån...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

eeeh.....uh?
Jag gillar inte heller Jaco men att jämföra Jaco och Bruce Foxton....är inte det lite som att jämföra vem som är bäst av Henke Larsson eller Kimi Räikkönen? Visst bägge är idrottsmän men .....;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

figgebass skrev:eeeh.....uh?
Jag gillar inte heller Jaco men att jämföra Jaco och Bruce Foxton....är inte det lite som att jämföra vem som är bäst av Henke Larsson eller Kimi Räikkönen? Visst bägge är idrottsmän men .....;-)
Jo visst. Ville bara pointera att det är en smaksak.
Skriv svar