Han var den som namngav den första serien av Wal basar (JG serien) innan Pro basarna kom....
BRA bassist. Spelade ju med väldigt många ett tag. Han var från Liverpool om jag inte missminner mig. Spelade även med The Merseybeats, The Spencer Davis Group och en massa andra om man bortser från dom som redan är nämnda.
bassplayer skrev:Skitbra basist! Sjunger dessutom snorbra. Hade en liten sångroll i orignalet av Jesus Christ Superstar.
Denne strålande basist lirade med bl a Ian Gillan Band (alltså fusionbandet, innan Ian Gillan bildade Gillan) och Roxy Music.
Han häckade i Sverige ett tag tillsammans med Pete Robinson och gjorde en massa studiojobb, t ex Schaffer, Ted Gärdestad och Peter Lundblad. Sjunger duett med Thomas Ledin på "Baltik". Det var Henkan som släpade hit honom. Projektet "Ablution" (CBS) med Schaffer, J:son Lindh, Robinson, Brunkert, Barry de Souza, Malando Gassama och Gustafson rekommenderas speciellt. BitTorrent är din vän för att hitta denna LP-pärla.
Synd att han tycks ha gått i pension, denne plektrumspelande rock-, soul- och funklirare. Han borde ha ett eget kapitel i basisternas ABC-lära.
För prylgalningarna kan nämnas att han lirade på J- och P-basar med Orangestärk innan han fastnade för Wal och Ampeg under Ian Gillan-eran.
Skojjig info. Hade ingen aning om att han häckat här i Sverige också. Kul. Underskattad och smått förbisedd basist nu för tiden.
Jag har Ablutionplattan. Knappast någon superhöjdare efter vad jag minns, men kul som kuriosa. Får ta och lyssna igenom den igen...
Om jag inte är helt fel ute (kan icke uteslutas ) så gavs den ut i "helsvensk" utgåva också under namnet Kokt Tvätt....eller var det ett annat projekt? Janne vet?
"Life without bass would become very treblesome..."