Neil Stubenhaus
- Bean
- VIP medlem
Neil Stubenhaus
Blev inspirerad av snacket om "Where are they now" basister som Neil Jason m fl och måste ju då nämna Neil Stubenhaus som fick oss unga basister att tappa hakan och gå hem och öva, med sitt solo i Gino Vanellis "Brother to Brother" från skivan med samma namn......waaaay back when in '78...
Stubenhaus spelade också med Al Jarreau, bl a bl a var e han nu tro?
Stubenhaus spelade också med Al Jarreau, bl a bl a var e han nu tro?
- Bean
- VIP medlem
Hehe! Och du hade en trevlig natt hoppas jag.dereborn skrev:Ah! Brother to brother! Nightwalker... Bra, nu är nattens musik fixad!
Synd att Vanelli "smörade ur" fullständigt med tiden. I mitt tycke då alltså...De första plattorna (+ någon senare) var/är riktigt bra.
Alltid synd när den glädjefyllda experimentlustan och kompromisslösheten ersätts av kommersiella insikter...
Det drabbade ju nästan alla av "dåtidens" hjältar. George Duke, Stanley Clarke, Vanelli....ja listan kan göras lång. Alla gled de sakta men säkert in i marshmallowdoftande, parfymindränkta och smörsmetiga dimmor med tiden. Tack o lov har i alla fall några av dem återvänt på senare år...
Vägen till "lättare förtjänat" levebröd har sabbat många goda talanger.
Inte så att man skall se ner på någon eller någon musikstil, men jag kan ändå inte låta bli att äcklas av att de ultrakommersiella krafterna styr på ett så vidrigt sätt. Men det är en helt annan diskussion.
Hehe, precis samma diskussion som i Neil Jason-tråden!Bean skrev: Det drabbade ju nästan alla av "dåtidens" hjältar. George Duke, Stanley Clarke, Vanelli....ja listan kan göras lång. Alla gled de sakta men säkert in i marshmallowdoftande, parfymindränkta och smörsmetiga dimmor med tiden.
Och EA, kul att du postar igen. Jag vågar nästan inte fråga men gör det ändå: har du börjat bygga igen? Har alltid tyckt din basar ser superläckra ut!
- 200071
- Hedersmedlem
Om du blir för otålig...http://www.basstudio.nu/Edin.htmGrafZeppelin skrev: Och EA, kul att du postar igen. Jag vågar nästan inte fråga men gör det ändå: har du börjat bygga igen? Har alltid tyckt din basar ser superläckra ut!
- Bean
- VIP medlem
Sorry...my bad.GrafZeppelin skrev:Hehe, precis samma diskussion som i Neil Jason-tråden!Bean skrev: Det drabbade ju nästan alla av "dåtidens" hjältar. George Duke, Stanley Clarke, Vanelli....ja listan kan göras lång. Alla gled de sakta men säkert in i marshmallowdoftande, parfymindränkta och smörsmetiga dimmor med tiden.
Senast redigerad av Bean den fre 11 maj 2007, 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
- Bean
- VIP medlem
200071 skrev:Om du blir för otålig...http://www.basstudio.nu/Edin.htmGrafZeppelin skrev: Och EA, kul att du postar igen. Jag vågar nästan inte fråga men gör det ändå: har du börjat bygga igen? Har alltid tyckt din basar ser superläckra ut!
Gör inte för mycket reklam Peter

- ferm
- Medlem++
- 200071
- Hedersmedlem
- BBQV
- Forumvärd
Reklam är fult, kommersiellt och borgerligt, information är mera samhällsbyggande och socialdemokratiskt. Jämför med matematik och mängdlära typ...ferm skrev:Och vilken är skillnaden?200071 skrev:Det var inte reklam, bara lite information...Bean skrev:
Gör inte för mycket reklam PeterDå kanske den blir såld innan jag får pengarna och tummarna loss!
-
- VIP medlem
Re: Neil Stubenhaus
Finns en ganska ny liveplatta med Karizma med Stubenhaus på bas. Rekommenderad för de som gillar fusion. Landau på gitarr, Colaiuta på trummor och David Garfield på keyboards. Svängig platta! Document heter den föresten.
-
- VIP medlem
Fast när jag tänker på det så är det väl ändå Jimmy Haslip som lirar på Brother to brother........
- Geddan
- VIP medlem
Har hans 10 första plattar på vinyl,dereborn skrev:Ah! Brother to brother! Nightwalker... Bra, nu är nattens musik fixad!
Nightwalker på CD, men Brother to Brother finns bara på vinyl, tyvärr.
Nån som har och kan förmedla en platta kanske?
Var och såg honom på Cirkus runt 95.
Han sjunger ännu bättre live, otroligt nog.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Bean
- VIP medlem
Hmm...nu har jag tyvärr inte plattan så jag kan inte rusa o kolla, men enligt det här har du rätt:Matte skrev:Fast när jag tänker på det så är det väl ändå Jimmy Haslip som lirar på Brother to brother........
* Label : A&M; Records (reissued CD: CD3170)
* Release Year: 1978
* Producers : Joe Vannelli, Ross Vannelli and himself
* Musicians :
o Drums: Mark Craney
o Bass: Jimmy Haslip
o Guitars: Carlos Rios
o Keyboards: Joe Vannelli
o Vibes: Victor Feldman
o Tenor Sax: Ernie Watts
o Percussion: Manuel Brdrena
* Synth Bass: Leon Gear
* Back Vocals: Stephanie Spruill, Julia Tillman Waters, Maxine Willard Waters, Ross Vannelli
* Tracks:
1. Appaloosa
2. The River Must Flow
3. I Just Wanna Stop
4. Love & Emotion
5. Feel Like Flying
6. Brother To Brother
7. Wheels Of Life
8. The Evil Eye
9. People I Belong To
Jag vill dock mena att Stubenhaus är med på ett par spår, åtminstonde låten "Brother to brother"....så grymt glömsk kan jag väl ändå inte vara? Eller??
-
- VIP medlem
ja du.... den frågan väljer jag nog att inte kommentera!Bean skrev:Hmm...nu har jag tyvärr inte plattan så jag kan inte rusa o kolla, men enligt det här har du rätt:Matte skrev:Fast när jag tänker på det så är det väl ändå Jimmy Haslip som lirar på Brother to brother........
Jag vill dock mena att Stubenhaus är med på ett par spår, åtminstonde låten "Brother to brother"....så grymt glömsk kan jag väl ändå inte vara? Eller??

-
- VIP medlem
Skivor han är med på enligt Yahoo......
http://shopping.yahoo.com/p:Neil%20Stub ... NhcnR0b29s
http://shopping.yahoo.com/p:Neil%20Stub ... NhcnR0b29s
- peter_s
- Medlem++
Som redan nämnts, och enligt Bass Player som publicerat ett antal intervjuer med Neil genom åren, är Stubenhaus en av de mest anlitade studiobasisterna på USA:s östkust. Han har medverkat på massor av soundtracks, reklamjinglar och hitsinglar. Tror t.ex. att det är han som spelar på Hansons "Mmmbop". Bara en så'n sak.
- Geddan
- VIP medlem
- Bean
- VIP medlem
- Geddan
- VIP medlem