Doug Pinnick
- bassicfun
- Medlem
Doug Pinnick
Han kanske är avhandlad här förut ...men är det någon här som har doktorerat i hans grymma ljud?
Vet att han använder Hammer 8 och 12 strängade basar,använder en gammal Dual Showman och någon slutstegs rack variant.Men skulle vilja veta mer.......
Vet att han använder Hammer 8 och 12 strängade basar,använder en gammal Dual Showman och någon slutstegs rack variant.Men skulle vilja veta mer.......
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Kör inte han på Yamahagrejer nuförtiden...?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- bassicfun
- Medlem
- Basare
- Medlem+
Gå in på http://www.12stringbass.net/ och players och scrolla ned en bit så finns det mycket läsvärt om hans basar och förstärkeri.
- blackparkas
- Medlem++++
Dougs basljud tycker jag varit bra nästan hela tiden.
King´s X skivor har ju alla haft lite skiftande kvalitét de senaste åren men just bassoundet tycker jag har varit fortsatt bra.
Men det har förstås förändrats en hel del med åren det med.
King´s X skivor har ju alla haft lite skiftande kvalitét de senaste åren men just bassoundet tycker jag har varit fortsatt bra.
Men det har förstås förändrats en hel del med åren det med.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- mojo
- Medlem+
Hittade detta, från en intervju 1999:bassicfun skrev:Han har tydligen en rör traynor....inte en showman
‘I use 6 Ampeg SVT 8×10 cabinets and I’ve got two double stereo Ampeg power amps - you can hook eight speakers up to each amp. They’re split in half with two electrical plugs on each amp, to cope with the power! I use an SVT pre-amp for my low end and a Fender Dual Showman for the high end, then run them both into a little mixer, through an EQ and into the power amps. Then I turn it up!!
-
- Kontot är inaktiverat
Men senare använde han Traynor. Det kan ju faktiskt hållas för troligt att han bytt utrustning vid ett tillfälle. Jag har till och med hört ryktas här på PrataBas om medlemmar som har bytt bas och förstärkare både en och två gånger...men det är bara vad jag hört alltså.mojo skrev:Hittade detta, från en intervju 1999:bassicfun skrev:Han har tydligen en rör traynor....inte en showman
‘I use 6 Ampeg SVT 8×10 cabinets and I’ve got two double stereo Ampeg power amps - you can hook eight speakers up to each amp. They’re split in half with two electrical plugs on each amp, to cope with the power! I use an SVT pre-amp for my low end and a Fender Dual Showman for the high end, then run them both into a little mixer, through an EQ and into the power amps. Then I turn it up!!
- mojo
- Medlem+
-
- Kontot är inaktiverat
Missade det...sorry...men han skulle ju börja använda Line 6 POD eller vad det heter. Så frågan är vad som betecknas som tidigt ljud?mojo skrev:Roland skrev:Skrev inte bassicfun på näsan, tog fasta på det fetstilade i nedanstående citat:mojo skrev:bassicfun skrev:Han har tydligen en rör traynor....inte en showman
Men senare använde han Traynor. Det kan ju faktiskt hållas för troligt att han bytt utrustning vid ett tillfälle. Jag har till och med hört ryktas här på PrataBas om medlemmar som har bytt bas och förstärkare både en och två gånger...men det är bara vad jag hört alltså.
bassicfun skrev:Ja det jag skrev var prylar han använde för länge sen....Är nog mest intresserad av vad han använde då...Folk med "eget" ljud brukar låta fränast innan dom får det stora sponsor avtalet........
- mojo
- Medlem+
bassicfun skrev:Han har tydligen en rör traynor....inte en showman
Roland skrev: Men senare använde han Traynor. Det kan ju faktiskt hållas för troligt att han bytt utrustning vid ett tillfälle. Jag har till och med hört ryktas här på PrataBas om medlemmar som har bytt bas och förstärkare både en och två gånger...men det är bara vad jag hört alltså.
mojo skrev: Skrev inte bassicfun på näsan, tog fasta på det fetstilade i nedanstående citat:
[/quote]bassicfun skrev:Ja det jag skrev var prylar han använde för länge sen....Är nog mest intresserad av vad han använde då...Folk med "eget" ljud brukar låta fränast innan dom får det stora sponsor avtalet........
Rättat till snurrig quoting, eller har vi lyckats starta en felcitattråd...Roland skrev:Missade det...sorry...men han skulle ju börja använda Line 6 POD eller vad det heter. Så frågan är vad som betecknas som tidigt ljud?
-
- Kontot är inaktiverat
mojo skrev:bassicfun skrev:Han har tydligen en rör traynor....inte en showmanRoland skrev: Men senare använde han Traynor. Det kan ju faktiskt hållas för troligt att han bytt utrustning vid ett tillfälle. Jag har till och med hört ryktas här på PrataBas om medlemmar som har bytt bas och förstärkare både en och två gånger...men det är bara vad jag hört alltså.mojo skrev: Skrev inte bassicfun på näsan, tog fasta på det fetstilade i nedanstående citat:
bassicfun skrev:Ja det jag skrev var prylar han använde för länge sen....Är nog mest intresserad av vad han använde då...Folk med "eget" ljud brukar låta fränast innan dom får det stora sponsor avtalet........
Rättat till snurrig quoting, eller har vi lyckats starta en felcitattråd...[/quote]Roland skrev:Missade det...sorry...men han skulle ju börja använda Line 6 POD eller vad det heter. Så frågan är vad som betecknas som tidigt ljud?
Jag tycker att vi beslutar oss för att allt bara snurrar!

- Walka
- Kontot är inaktiverat
på senaste inspelningen finns det t.o.m en bass vamp med i leken...
Medlemspresentation
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
-
- Kontot är inaktiverat
- Walka
- Kontot är inaktiverat
Jag vill minnas av Michael Wageners kommentar till den bilden att Vampen inte direkt har någon framträdande plats i basljudet. Men men, if it works for him...
Jag har aldrig hört behringer (för sig självt eller som huvudkomponent i ett ljudsammanhang) låta annat än dåligt.
Jag har aldrig hört behringer (för sig självt eller som huvudkomponent i ett ljudsammanhang) låta annat än dåligt.
Medlemspresentation
- mojo
- Medlem+
På bilden finns 2 st behringer eq, 1 st behringer vamp, 1 st. Line6-nånting i ljudkedjan. Inte ett rör så långt ögat kan se!Walka skrev:Jag har aldrig hört behringer (för sig självt eller som huvudkomponent i ett ljudsammanhang) låta annat än dåligt.
Parkas: Är det överhuvudtaget möjligt att producera ett godtagbart ljud?
Va va va va? Är det så?
Som sagt... Jag gillar veeerkliiigen dUg's ljud
-
- Kontot är inaktiverat
+1mojo skrev:På bilden finns 2 st behringer eq, 1 st behringer vamp, 1 st. Line6-nånting i ljudkedjan. Inte ett rör så långt ögat kan se!Walka skrev:Jag har aldrig hört behringer (för sig självt eller som huvudkomponent i ett ljudsammanhang) låta annat än dåligt.
Va va va va? Är det så?
- blackparkas
- Medlem++++
mojo skrev:På bilden finns 2 st behringer eq, 1 st behringer vamp, 1 st. Line6-nånting i ljudkedjan. Inte ett rör så långt ögat kan se!Walka skrev:Jag har aldrig hört behringer (för sig självt eller som huvudkomponent i ett ljudsammanhang) låta annat än dåligt.
Va va va va? Är det så?
Svar nej, det går inte att ratta ett godtagbart ljud med det där.
Han måste fuska.
Eller så är dUg en medlem på nå´t forum och inte Doug....
Jag gillar också Dougs ljud för övrigt. Kanske det bassound jag gillar bäst av alla.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Micael
- Medlem+
- Walka
- Kontot är inaktiverat
jag vill ändå minnas att just den delen av riggen inte är huvudsakliga ljudet. Jag skall leta lite på gearslutz där wagener diskuterar vad och varför...
Medlemspresentation
- mojo
- Medlem+
...men det är onekligen en (viktig) ingrediens i det slutgiltiga, finfina ljudet.Walka skrev:jag vill ändå minnas att just den delen av riggen inte är huvudsakliga ljudet. Jag skall leta lite på gearslutz där wagener diskuterar vad och varför...
Antagligen är det behringer/line6 som står för det vackert, skitiga och stora ljudet.
@parkas: När det gäller dUg's ljud är vi otvetydigt överens
- Walka
- Kontot är inaktiverat
Somebody got a "B" endorsement. We are using the Behringer for the low end of the bass. The distorted midrange goes through the Ashdown and the Di goes into the prototype of the MW1. Gil was so nice to send me a Tonelux rack to check out, which I will do soon. You can also see the JM130 mic pre from JMKAudio (under the Tonelux rack), a very clean natural sounding mic pre which is handling the Overheads on this session.

The yellow pedals are EQs which dUg uses to divide his bass into hi and low frequencies. The low end goes through the Behringer and the hi frequencies go through the Ashdown amp and into a Randall 4x12 guitar cab which I record from the direct out of the cab. I'm not sure if there will be any more Behringer gear used except for the initial bass tracks I think that is all he brought.
Slick! So "B" gets bragging rights without causing too much collateral damage.
Tror visserligen att Wagener senare i tråden kommenterar att han trots allt blev förvånad över hur tight och bra botten b-grejjorna levererade. Så jag får väl erkänna mig besegrad. Motvilligt
Annars är ju detta den lite roligare dug-riggen

The yellow pedals are EQs which dUg uses to divide his bass into hi and low frequencies. The low end goes through the Behringer and the hi frequencies go through the Ashdown amp and into a Randall 4x12 guitar cab which I record from the direct out of the cab. I'm not sure if there will be any more Behringer gear used except for the initial bass tracks I think that is all he brought.
Slick! So "B" gets bragging rights without causing too much collateral damage.
Tror visserligen att Wagener senare i tråden kommenterar att han trots allt blev förvånad över hur tight och bra botten b-grejjorna levererade. Så jag får väl erkänna mig besegrad. Motvilligt
Annars är ju detta den lite roligare dug-riggen

Medlemspresentation
- Walka
- Kontot är inaktiverat
*krama*dereborn skrev:Samma här.Walka skrev:...Jag har aldrig hört behringer (för sig självt eller som huvudkomponent i ett ljudsammanhang) låta annat än dåligt.
mmm...kompis!

Medlemspresentation