Finns det ingen tråd om denne magiker? Är själv långtifrån någon expert på denne lite mytiske man som tydligen tröttnade rejält på musikbuisness och jobbar med något helt annat idag. "In Coln d Sweat"-boken där bassplayer-artikeln finns med ligger på sängbordet som en ska-läsas-bok men inte hunnit än. Tycker att hans insatser med Zappa sätter ribban riktigt högt för vad en basist ska klara av. Kul att se att han spelar på en Rustabas också (Barcelona -88)
Så, dela med er av er kunskap kring denne gudabenådade musiker.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Evilbiker skrev:Han är ju kung och Zappa var ju kung också! Jag har läst att han jobbar som utkastare på nattklubbar och det var bara typ Zappa som gillade honom!
Stämmer bra. Enligt av vad jag vet jobbade han på stället bredvid där Jaco Pastorius blev ihjälslagen i Fort Lauderdale -87. En basikon blev ihjälslagen av en dörrvakt samtidigt som Scott Thunes jobbade som dörrvakt 60 meter därifrån. Paradox.
basmartin skrev:Vilka Zappagrejer är han med på? Google är överskattad...
Hans basspel på "Make a jazz noise here" t ex är inte från denna planet. Eller jo, fast jäkligt bra ändå. Gött med en basist i den ligan som switchar mellan plektrum och fingerspel också.
Intressant intervju. Han har ett lite annorlunda sätt att se på saker.
När jag först läste den här intervjun i Bass Player för tolv år sedan tyckte jag att han var helt knäpp. Idag förstår jag honom kanske lite bättre, men han har onekligen lite speciell syn på en del saker.
En förklaring till hans lite skumma sound var tydligen att han spelade av strängar i parti och minut, vilket ledde till att han ibland hade strängar av fyra olika fabrikat på sin bas
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PnVE3UTIgEM[/youtube]
Janne skrev:Nä, blir nog inte aktuellt med en tripp för lektion men kul att han börjat med musiken igen. Med lite tur så startar han musikerkarriären igen också.
Ja han har ju gästat ZpZ vid ett par tillfällen, senast i London i början av november där "Zappa at the roundhouse" hölls. Jag som var på plats fick en mig atte och en bild tagen tillsammans med honom. Det var kul