http://www.youtube.com/watch?v=IJkutVcmXvM
Mellan 0:50 och 1:35 så är det P-bas, men på resten av låten så låter det i mina öron som en jazzbas.
Någon som håller med?
Och får man göra så här egentligen?

Det gör han ju såklart, men inte i slutet, då låter det jättemycket jazzbas.200071 skrev:Jag håller med. Frågan är om han bara dämpar lite när det låter jazzbas?
Lyssna på enskilda spår eller...basmartin skrev:Och får man göra så här egentligen?
Jag menar så klart att byta bas i samma låt.Dr_Blues skrev:Lyssna på enskilda spår eller...basmartin skrev:Och får man göra så här egentligen?![]()
Jo det måste man få göra... men det brukar sällan låta vackert men tillsammans med resten kan det bli underbart!!!![]()
Svårt att säga vilken bas det kan vara... ligger nog nära Jazz men visst det låter Precision också... hmm knepigt...
Låter onekligen så.basmartin skrev:Jag menar så klart att byta bas i samma låt.Dr_Blues skrev:Lyssna på enskilda spår eller...basmartin skrev:Och får man göra så här egentligen?![]()
Jo det måste man få göra... men det brukar sällan låta vackert men tillsammans med resten kan det bli underbart!!!![]()
Svårt att säga vilken bas det kan vara... ligger nog nära Jazz men visst det låter Precision också... hmm knepigt...
Om jag får gissa så har han gjort en overdub vid ett senare tillfälle och använt en P-bas istället, i första bryggan och första refrängen.
Så kan det mycket väl vara!enor skrev:Är det inte Ibanez Musician med lite olika lägen på pickupomkopplaren, helt enkelt? Jag vill minnas att min lät precis så där... (måste åka och hämta hem den från svågern... )
Det är väl för att det är bandlöst... det blir liksom inte så mycket kräm i vare sig hammer-ons, glissar eller pull-offs med en sån...Geddy_Lee skrev:Lite förvånande att han inte gör "glidningarna" på refrängen med vänsterhanden utan att slå ann strängen 2 ggr.
Låter lite illa kan jag tycka, även om det inte är så tydligt i mixen.
Det mest troliga är att han råkade komma upp mickväljarspaken mellan tagningarna, som enor mycket artigt men bestämt påpekade.Dr_Blues skrev:Det känns lite konstigt att han skulle byta bas sådär mitt i liksom eller på vissa ställen...![]()
Visst finns känslan av att han använder två olika basar... men kan ju vara rattat i mixen lite...
Svårt att avgöra... Kan ju vara samma bas... när han släpper dämpningen så sänks ljudet också lite... samt att det blir mycket mer distinkt när han dämpar med handloven... konstigt...
Ja STING får kanske byta bas mitt i en låt... Märkligt men klart låter det bättre så varför inte... Men varför lägga så mycket tid med att byta bas för att sedan spela lite "taffligt" ännu märkligare...
Jag har för mig att dom satt i olika HUS! när dom spelade in i AIR Montserrat studion.Danne skrev:För mig låter det som att det lika gärna kan vara andra inställningar på mixerbordet. Lyssnar man på gitarrspåret hör man läck från trummorna vilket tyder på att de spelade in alla instrument samtidigt. Det är ju troligt att han lade om basen där han spelat dåligt efter att de kört in alla låtarna och då är det ju inte säkert att de hade järnkoll på inställningarna för varje enskild låt.