Vi basister?
- mikkejohansson
- Medlem++
Vi basister?
Hur är det egentligen nu med oss? Uppfyller vi på forumet alla fördomar om basisten i bandet?
* Basisten är alltid den som har lödkolven/gaffatejpen med sig i väskan.
* Basisten är alltid den som packar släpet noggrannast.
* Basisten är alltid den som har bäst koll på låtarna, och kan påpeka för andra medlemmar när de missar sitt solo.
* Basisten är alltid den första att säga "nä, vad tror ni grabbar - ska vi ta och plocka ihop?"
Stämmer dessa på er? Vilka andra påståenden tycker ni beskriver en basist, och vilka av dem stämmer på er?
För mig av de ovanstående;
* Gaffa = ja, Lödkolv = nej, inte än
* Hell yeah. Jag kan sitta och grubbla över packning och annan logistik hela kvällar.
* Skyldig
* Ja
* Basisten är alltid den som har bäst koll på låtarna, och kan påpeka för andra medlemmar när de missar sitt solo.
* Basisten är alltid den första att säga "nä, vad tror ni grabbar - ska vi ta och plocka ihop?"
Stämmer dessa på er? Vilka andra påståenden tycker ni beskriver en basist, och vilka av dem stämmer på er?
För mig av de ovanstående;
* Gaffa = ja, Lödkolv = nej, inte än
* Hell yeah. Jag kan sitta och grubbla över packning och annan logistik hela kvällar.
* Skyldig
* Ja
- 200071
- Hedersmedlem
- Semborg
- Administratör
- Kontakt:
- Pocahontus
- Medlem
- hosse
- Medlem+++
stämmer bra sånär som på lödkolven. och oftast är det trummisen som tröttnar först, men annars brukar jag säga till.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- BBQV
- Forumvärd
- Svensson
- Forumvärd
- Bazz
- Medlem
- 213
- Medlem
Re: Vi basister?
mikkejohansson skrev: * Basisten är alltid den som har lödkolven/gaffatejpen med sig i väskan.
BINGO!!!! *räcker upp handen*
- Geddan
- VIP medlem
1. Stämmer inte! Jag är den som förstör kontakten när jag pluggar in basenmikkejohansson skrev:* Basisten är alltid den som har lödkolven/gaffatejpen med sig i väskan.
i mixern...eller stärkaren. Däremot har vi en trummis och gitarrist som vi kallar för Staffan & Bengt.
De kan inte ens sätta på tv:n med fjärren utan att de måste skruva isär den för att kolla hur den fungerar.
2. Nix... där tar Staffan & Bengt vid igen.
3. Det stämmer däremot till fullo. Det är jag som vid inspelning, eller när det nu kan vara man plötsligt hör
vad gitaristerna spelar, säger att det där funkar ju inte...och tar ut nya harmisar.
Sitter hemma och skriver setlistor i excel och förser resten av bandet med osv...
4. Stämmer tyvärr inte alls. Jag står oftast och tjabbar med folk...*harkel*.. Och ser svarta blickar komma från scenen där bandet redan stått och plockat ihop i en kvart.
Så....1 av 4 för mig.

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- FreCKo
- Medlem++
Men att trummisen och gitarristen tar mer plats än vad dom ska göra är ju självklart, och att basisten hellre låter dom fula sig och supportar istället helheten är ju också självklart?Geddy_Lee skrev:1. Stämmer inte! Jag är den som förstör kontakten när jag pluggar in basenmikkejohansson skrev:* Basisten är alltid den som har lödkolven/gaffatejpen med sig i väskan.
i mixern...eller stärkaren. Däremot har vi en trummis och gitarrist som vi kallar för Staffan & Bengt.
De kan inte ens sätta på tv:n med fjärren utan att de måste skruva isär den för att kolla hur den fungerar.
2. Nix... där tar Staffan & Bengt vid igen.
3. Det stämmer däremot till fullo. Det är jag som vid inspelning, eller när det nu kan vara man plötsligt hör
vad gitaristerna spelar, säger att det där funkar ju inte...och tar ut nya harmisar.
Sitter hemma och skriver setlistor i excel och förser resten av bandet med osv...
4. Stämmer tyvärr inte alls. Jag står oftast och tjabbar med folk...*harkel*.. Och ser svarta blickar komma från scenen där bandet redan stått och plockat ihop i en kvart.
Så....1 av 4 för mig.
Och att basisten är den mest sociala och trevliga i bandet är väl självklart också?
jag skulle nog kalla dig en basist Geddy

- Geddan
- VIP medlem
Tack!!!FreCKo skrev:jag skulle nog kalla dig en basist Geddy

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Diesel
- Medlem++
1. Jag har alltid repgrejor med mig, har köpt mig en speciell verktygslåda som alltid står nere i lokalen och som alltid följer med på gig och som försöker innehålla alltmikkejohansson skrev:
2. Jodå, eller det brukar vara basisten som packar (senaste tiden)
3. Stämmer hyffsat, när jag väl lärt mig dem så sitter dem
4. Stämmer jävligt bra och får kommentarer för det jämnt